Aika erikoinen käsitys markkinoinnista täällä monilla. Vaikka te toki olitte niin fiksuja, että ette hypeen menneet mukaan ja tiesitte, että Raskhan tässä tietysti nyt julkaistaan ja vaikka teistä on kivaa, että osa tyhmemmistä meni lankaan, niin pitää ymmärtää, että markkinoinnin tarkoitus ei koskaan voi olla, että pieni osa asiakkaista saadaan tuntemaan suurta ylemmyyttä muiden asiakkaiden kustannuksella ja suuri osa asiakkaista nolataan. Ei se K-kauppaa mitään hyödytä, että saavat 1000 tyhmää asiakastaan uskomaan, että tarjolla olisi kahvia ja pullaa ilmaiseksi ja 100 fiksumpaa asiakastaan ja 10 000 viereisen S-marketin asiakasta seisomaan vieressä sormella osoittaen ja nauraa räkättäen, kun tyhmät tuntevat olonsa huijatuiksi, nolatuiksi ja petetyiksi, koska menivät lankaan. Ja näinhän tässä kävi. Aika moni jokerikannattaja pettyi, montaa nolottaa, että menivät hypeen ja moni kokee, että Jokerit vittuili heille. Ja muiden joukkueiden kannattajilla on hauskaa. Voiko enää paskempaa markkinointia kuvitella?
Ja koska ihmiset toimivat kuten he toimivat (siis ensiksi ne 'fiksummat' rientävät kertomaan, kuinka heitä ainakaan ei huijattu, kuinka he tiesivät ja kuinka tyhmiä ne muut ovatkaan, ja ne lankaat menneet vaikenevat nolattuina, yrittävät esittää, että eivät menneetkään lankaan ja liittyä 'fiksujen' seuraan tai suuttuvat), niin nolatuksi ja petetyksi itsensä tunteminen herättää suuttumusta,kyynisyyttä tai apatiaa. Ja se suuttumus yleensä kohdistuu väärin, tässä tapauksessa todennäköisesti Raskiin, jolle tästä tempauksesta huutelevat koko ensi kauden niin vieraat kuin omatkin heti, jos peli ei kulje loistavasti. Ihan siitä huolimatta, että Rask ei takuulla ollut itse naamaansa sinne tunkemassa. Toivottavasti taloudellinen kompensaatio on riittävä korvaamaan hyvin ikävän tavan tulla uuteen joukkueeseen.
Apatia taas kohdistunee kaikkiin Jokereiden seuraaviin markkinointitempauksiin. Moni muistanee esim. pesäpallon sopupelien ja 2001 Lahden tapahtumien vaikutuksen pesäpalloon ja hiihtoon. Silloinkin ihmiset tunsivat tulleensa huijatuksi ja tunsivat itsensä hölmöiksi, kun olivat uskoneet. Mittakaava oli toki aivan eri, mutta reaktiot tähän tullevat olemaan hyvin samansuuntaiset, vaikka toki hyvin paljon pienimuotoisemmat. Mutta voi olla Jokereiden toimistolla aika paljon tekemistä, että seuraavan kerran pystyvät nostattamaan kannattajissaan innokasta odotusta ja halua osallistua heidän markkinointitempauksiinsa. Jos nyt vaikka sitten esim. se Lepistö tulisi Jokereihin ja hänet julkaistaisiin tällä samalla tavalla tai millä tahansa muulla tavalla, niin osa jokerifaneista tulee takuulla huutelemaan, että älkää tyhmät nyt uskoko, ei sieltä mitään Lepistöä tule, vaan sitten kun viimeinenkin pikseli on tippunut, niin ruutu muuttuu ja siinä lukeekin, että aprillia, Lepistö ei ole Jokeri, vaan Lupaschuk on. Lepistön jokeriuteen viimeiset uskoisivat vasta sitten suunnilleen joskus syksyn harkkapeleissä.
Joku täällä oli sitä mieltä, että tämä oli 'hyvä näpäytys' jokerifaneille. Me muiden joukkueiden kannattajat toki voimme olla sitä mieltä. Mutta pitää ymmärtää, että mikään yritys ei koskaan halua 'näpäyttää' maksavia asiakkaitaan. Se vain olisi järkyttävän huonoa bisnestä. Silläkään ei ole minkään valtakunnan väliä, mitä Jokerit on tai ei ole sanonut. Sillä on, miltä faneista tuntuu. Ja nyt monista tuntuu takuulla ikävältä. Minkään markkinointiviestinnän seuraus ei ikinä saisi olla se, että asiakkaat tuntevat itsensä nolatuiksi, halveksituiksi tai petetyiksi. Jos näin käy, syy on aina vain ja ainoastaan markkinoinnista vastaavien tyrimisessä.