Mä taidan kuulua johonkin vähemmistöön, mutta löydän Niemestä kyllä melkoisen paljon riskejä.
Viimeiset viralliset pelit isossa kaukalossa ovat kaudelta 2012-13, silloinkin lockoutin takia ja pelejä tilastoihin 10. Edellinen kausi isossa kaukaslossa 10 vuotta takaperin ja ei edes MM-kisoja tai muita höntsiä pienessä kaukalossa. Veskarilla näen tuon kaukalon korostuvan laukauskulmien, irtokiekkojen hallinnan ja vastaavien takia. Väitän tuon kaukalon merkityksen maalivahdille olevan kenttäpelaajaa suurempi, mikä osaltaan (ei toki ainoa!) ajaa veskareja farmiin Euroopasta saapuessaan.
Hinta oletettavasti on kova. Vyöllä on suomalaisveskarille harvinainen pudotuspelien ykkösveskarina voitettu SC ja loppukausi meni hirveässä vireessä. Tuossa vaiheessa sopparia tarjotaan muualtakin, ja monesta maksukykyisemmästä paikasta vieläpä. Ellei juuri perhe aja pääkaunkiseudulle, aikamoisen osan budjetista Niemi veisi. Hintakilpailua me ei voiteta ja vaikka perhe ajaisikin miehen Ilmalaan, niin tuskin mies pähkinöillä lähtisi lentelemään ympäri Siperiaa.
Elokuun lopussa mittariin tulee 35. Ei mikään mahdoton ikä veskarille, mutta toisaalta tuossa vaiheessa taso voi heilahtaa nopeastikin. Käytännössä yksi vamma voi tehdä melkoisia ihmeitä tuolla saralla. Tuossa naapurilla oli omilla treenivuoroillaan Vezinaankin ehdolla ollut kassari. Joo ikää oli enemmän ja viimeinen kausi NHL:ssa loppui vähän eri merkeissä kuin Niemellä, mutta pointti on sama: vaikka kuinka olisi ammattimies, fysiikka jossain vaiheessa tekee tehtävänsä. Maailmalta löytyy Hasekin tyylisiä 115-vuotiaana lopettavia kassareita, mutta myös toisia esimerkkejä.
Kun lasken 1+1+1 noilla pointeilla, saan kombon, josta en vain pidä. Tuossa on omat riskinsä johtuen täysin puuttuvasta KHL-kokemuksesta ja erittäin minimaalisesta suuremman kaukalon pelistä ylipäätään viimeisen 10 vuoden ajalta. Samoin ikä tuo omat haasteensa. Päälle vielä odotusarvoisesti sellainen liksa että mielummin tulisi NHL:n tai Sveitsin sijaan Suomeen ja sielläkin Oulun lentojen sijasta vetelisi Kiinaan ja Pohjois-Korean rajalle, niin en vain näe tuota voittavana korttina.
Enkä mä halua sanoa, etteikö Niemi voisi olla erittäin arvokas ja tärkeä pelaaja Jokereille, vieläpä edulliseen hintaan. Realistina en vain jaksa uskoa, että mies tänne halvalla tulisi ja se yhdistettynä riskeihin ylittää mun riskimaun. Jos mies KHL:aan tulee, odotan lähtökohtaisesti hänen olevan kova tekijä sarjaan, seurasta riippumatta. Henkilökohtaisesti kuitenkin olen niin traumatisoitunut vuosien saatossa maalivahdeista, että mielummin ottaisin ne riskit hankintojen osalta ihan mille tahansa muulle osa-alueelle.