Juurikin näin, tätähän tässä juuri yritetään selittää. Täällä on muutamat maininneet, että kausi on ollut loistava ennakko-odotuksiin nähden ja jne.
Tottakai on ollut! Ei kai kukaan nyt voi tätä väittää vastaan, kun sen omin silmin näkee. Ennen kauden alkua asetin itse joukkueen tavoitteeksi säälipleijaripaikan ja jos kotietu siellä otetaan niin se on loisto saavutus. Kuudes sija oli jotain uskomatonta ja nyt haastetaan hallitsevaa mestaria oikein kunnolla. Tähän, kun lisätään toimiston ryhtiliike ottelutapahtumineen kaikkineen niiin aivan loistava ryhtiliike!
Mun kritiikki kohdistuu valmennuksen kyvyttömyyteen reagoida muuttuviin tilanteisiin. Koko kausi on painettu itsepintaisesti samalla kaavalla hyökkäyksen osalta. Kiekko heitetään punasen jälkeen päätyyn ja mies perään. Sitten painitaan puoliminuuttia kulmissa ja laidoissa kunnes heitetään kiekko maalille, jossa ei ole yleensä omaa miestä vapaana. Kerho tekee kauhean työn saadakseen kiekon itselleen takaisin, kun on sen ensin vapaa-ehtoisesti pois luovuttanut.
Olen koko kauden ihmetellyt, että miksi HPK ei hyökkää rintamahyökkäyksiä niinkuin muut. Jopa SaiPa muistini mukaan tekee näin. Eli, että koko ketju ylittää yhdessä rintamassa sinisen. Sentteri toisi kiekon sinisen yli jättäisi laiturille ja luistelisi itse maskiin. Laituri laukois suoraan tai syöttäisi sivuun toiselle laiturille, joka vetäsi suoraan syötöstä. Tai sitten sekä sentteri, että laituri menisivät molemmat maskiin ja tää toinen kiekollinen laituri odottais toista aaltoa ja syöttäis pakille, joka ampuu suoraan syötöstä tai nousee lähemmäs maalia ja vetää ranteella. Jotain tän tapaista mä olen kaivannut koko kauden.
Alisuorittaneista olisi varmasti saatu revittyä paljon enemmän irti jos hyökkäys ei olisi näin jääräpäistä. Niinkuin Squit totesi niin muuttuko ensikaudelle mikään vaikka pelaajisto vaihtuisi?
Pelaajat voivat henk.koht taidollaan tehdä maaleja niinkuin esim. Fehr teki mutta muiden osalta tuskin mikään muttuu. Ei Fehrin aikanakaan pelaaminen eronnut mitenkään nykyisestä. Kaveri vaan pisti omalla taidollaan kiekon häkkiin. Olis tietysti hienoa jos kovia nimiä saataisiin kolmeen ketjuun mutta ei taida olla mahdollista. Paljon helpompaa olis muokata pelaamista ja ottaa irti näistä nykyisistä kavereista enemmän. Onhan nää aiemmin muissakin joukkueissa pärjänneet ihan mukavasti.
Muistelkaapa vaikka Rautakorven kausia. Samantyylistä ongelmaa silloinkin oli. Hyökkäyspelaamista moitittiin liian yksipuoliseksi. Hopeakaudella sitten jossain tammikuun tietämillä hyökkäyspelaamista muutettiin luovemmaksi ja verkko alkoikin heilua enemmän. Ja mä väitän, että tällä oli iso osuus pleijareissa vaikka siellä fyysinen puoli jylläsikin.
Taisteleva ja yritteliäs pelityyli on sinällään hienoa katseltavaa. Mutta mä en halua enään ensikaudella nähdä pelkästään tätä samaa. Muutosta on pakko tulla hyökkäykseen tai muuten me tuskaillaan taas kauden alettua saman asian kanssa.
"Hyvin ne kyllä yrittää ja hienosti taistelee". "Pakko mennä kohta maaliin, kun paikkoja on noin paljon". Tää ei vaan ensikaudella enää riitä.
Nyt, kun Jyväskylässä on käyty kaksi peliä "pelaamassa" niin luulisi, että kolmas peli toisi jonkin muutoksen taktiikkaan. Nyt jo koskaan sitä muutosta kaivataan.
Joten näyttäkää Selin & Arvonen meille, että Teillä on kykyä uudistua ja muokata pelaamista suuntaan, joka tuo paremman lopputuloksen. Mä syön mielelläni jauhot, jotka te suuhuni tungette.