HPK:n peliesitykset kaudella 2011–2012

  • 86 958
  • 265

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kukaan muu ei ole ketjua avannut ja tästä avauksestakaan kaunista tule, mutta en keksinyt parempaakaan paikkaa avautua.

Nyt on sitten takana neljä ottelua, joista kahdessa nollilla, yhdessä tehty 2 maalia ja sarjan jumbo, joka hävisi jopa SaiPa:lle joka on ihan Mestis jengi kyykytetty 6 maalilla. En tiedä teistä muista mutta kun minä katson HPK:n peliä niin kun tässä nyt 3-4 kautta putkeen (lukuunottamatta yhtä Tammikuun jälkeistä rykäisyä), joka kerta kun pelaaja saa omassa päässä kiekon lapaan on ratkaisu sama. Sama koskee myös punaviivan ylitystä. Mä olen ehkä jotenkin tajunnut väärin sen "iloisen Hämeenlinnalaisen kiekkoilun", kun mun jakeluun ei mene toi paskat housussa roikon heittäminen joko omista keskialueelle, vaikka vieressä seisois vapaa mies, tai sen kiekon heittäminen punaselta päätyyn ja sitten sen pelin rakentamisen yrittämisen irvikuva. Mä kun aina luulin että se HPK:n iloinen hyökkäyspeli (tai miten se nyt oli) tarkotti nimenomaan sitä että mentiin, haastettiin, yritettiin ja välillä epäonnistuttiin. Tää housuunpaskominen sekä omissa ja noi roikku kiekot alkaa oikeesti riittää. Monestiko se kiekko tarvii antaa sille vastustajalle, vaikka vieressä vapaa kaveri ja pelin jälkeen kuunnella kuinka "me taisteltiin hyvin" ennen kuin tämä aukeaa myös muille kannattajille? Mihin on myös jäänyt pelien sisäinen liikehdintä/johtaminen? Missä on aikalisät, huutaminen, pelaajien eteen kävely? Missä oli aikalisä kun tänään Kole oli vetänyt 5 minuutin vaihdon ja ihan puhki ja pitkän kiekon jälkeen alotus omassa päässä ja peliaikaa alta 10 jäljellä?`En tajua!

Tämä on nyt sitten se "the" toinen kausi. Joo joukkue vaihtu varsin paljon, yksilöt muuttui toisiksi, mutta minkäs perskeleen takia se pelityyli ei ole muuttunut miksikään siitä kauheesta kurasta, jota se oli jo viimekaudella? Mä oon nähnyt aivan sairaan karseiden pelaajienkin pelaavan kaunista jääkiekkoa. Nyt mä nään potentiaalisten ja mahdollisuudet omaavien pelaajien pelaavan sairaan paskaa jääkiekkoa. Millon täällä herätään siihen että ihan oikeesti toi valmennus troikka joko oikeesti herää ja alkaa valmentaa, tai sitten tän tarun on paras loppua ennen kuin koko kausi on menetetty. Juu tulkaa vaan sanoon kuinka kausi on vasta alussa jne. ainakin minun nykyisessä kotopaikassa Lappeenrannassa oli jäät koko kauden. Minun syötö napsuu lapaan ja kikat toimii edelleen ihan yhtä hyvin kuin toimi viime talvenakin, kun olen koko kesän jäillä käynyt. Toi ei ole enää nykyään mikään selitys, miksi ammattilaiset ei saa 2 metrin syöttöä lapaan! Se toimi varmasti silloin kun jäitä ei kesäisin ollu saatavilla jne.

No kaippa tämän avauksen keskeltä löytyi jotain peliesityksiinkin liittyvää. Jos mun pitää oikeasti jostain repiä huumoria ja positiivista tähän kauheuteen, jota tuo joukkueen ja valmennuksen irvikuva jota kannusta on esittänyt niin se löytyy kyllä maalivahti osastolta. Pentele mä odotin katastrofia ja me saatiinkin kaks voittavaa veskaa... jos siis vaan niiden edessä tapahtuis jotain. Ja pahoitteluni GaDalle kun et ollut avaamassa tätä ketjua kun sun avaukset on luokkaa jatkoajan parhaat.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Todella hyvää analyysiä ja tyylikäs aloitus.

Missä on aikalisät, huutaminen, pelaajien eteen kävely? Missä oli aikalisä kun tänään Kole oli vetänyt 5 minuutin vaihdon ja ihan puhki ja pitkän kiekon jälkeen alotus omassa päässä ja peliaikaa alta 10 jäljellä?`En tajua!

Se aikalisä nähtiin ilmeisesti Hakametsässä puolitoista minuuttia ennen loppua, kun Ilves johti 3-0: siinä tilanteessa veskari pois. Ei järjen hiventäkään. Ilves-matsin eka erä oli nimittäin HPK:lta hyvää kiekkoa, viimeistely aivan perseestä. Toisessa erässä Ilves sai maalihanat auki, meni menojaan, ja HPK:n peli muuttui paskapuuroksi, jota oli tarjolla Hartwallillakin koko 60-minuuttinen. Aikalisä lauantain matsin toisessa erässä sekä ketjukoostumusten radikaalimpi sekoittaminen jo ennen Jokerit-perseilyä olisivat olleet pienimpiä mahdollisia asioita, joilla valmennus olisi voinut joukkuetta herätellä. Nyt alamäkeä laskettiin tähän iltaan asti, jolloin, ilmeisesti Tolvasen hyvän pelin ansiosta, Kärpät kaatui 2-1.

Ei nyt lähdetä ristiinnaulitsemaan tai kivittämään ketään, mutta olen itse tämäniltaisenkin perusteella todella huolestunut kiva-Harrin ja muun HPK-valmennuksen reagointikyvyttömyydestä eli kädettömyydestä tehdä välttämättömiä ratkaisuja otteluiden sisällä.

Pelinsisäinen reagointikyky on siis mielestäni täysin yksiselitteisesti se asia, jonka suhteen valmennus on aivan lapsenkengissä, ja joka heijastuu väistämättä tekemiseen jäällä. Nimenomaan huutaminen, pelaajien edessä kävely, itsensä likoon laittaminen ja tunne näyttävät puuttuvan tyystin. Alkaa muistuttaa jo Alataloa, joka seisoi Kerhon aitiossa 60 minuuttia ja istui sen jälkeen pressissä muikistelemassa ja muistuttamassa toimittajia siitä, kuinka voittaminen on yliarvostettua ja kuinka "eteenpäin on menty" (tjsp.).
 

Ritarisydän

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers, Real Madrid
Radio Jannen loistavaa biisivalintaa erätauolle lainaten:

Missä kuningas, joka meidät vapauttaa?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pistetään tähän runsaasti kannatusta saaneeseen ketjuun nyt omakin panostus.

Pari huomiota juuri päättyneen Tappara-pelin jälkeen ja ne menee näin:

- Barney on ihan vitun turha kapistus, miten vitussa se saa peliaikaa ykkösketjussa!!? Hyvin se liukuu pelin ulkopuolella koko ajan. Ulkkarivahvistus, ei saatana.

- Porsella on näköjään kuuppa ihan totaalijumissa, eikä pelaaminen oikein kiinnosta. Pakkopullaa ja selviytymistaistelua, kannatti siis jäädä Kerhoon, kiittelee varmaan päätöstään.

- Z ei oikein kummoisia näyttöjä tossa ketjussa pysty antamaan.

- Mitään systemaattisesti toistuvia elementtejä ei Kerhon pelistä ole havaittavissa(esim. avaus, yv jne.), paitsi sitä aktiivista kiekosta luopumista ja purkkukiekkojen heittämistä omalle maalille/vastustajan lapaan.

- Miksi tässä viime kausina aina yksi Kerhon ulkkareista on koko ajan katollaan kentällä!? Edellisellä se oli Sauli ja nyt Alex.

Seuraavaksi tuleekin sitten ensi viikolla vastaan Ässät, Pelsut ja Ipa neljän päivän sisällä. Ipa on ollut myös ihan sysipaska viime peleissään, joten sieltä noin lähtökohtaisesti voisi irrota pisttet helpoimmalla, mutta siinä on tosiaan vaan nuo pari peliä tarvottava ennen sitä.

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Rakkaan Pallokerhomme peliesitykset. Kuraa. Yli puolet peleistä tällä kaudella olen nähnyt, eli yllättävän vähän "normaalikauteen" verrattuna. Kuitenkin tuntuu siltä, että terapiaksi pitää yrittää purkaa omia tuntojä "paperille"

Itseäni ihmetyttää eniten se, että pelin taso vaihtelee aivan älyttömästi otteluiden sisällä. Tuntuu siltä, etteivät pelaajat ole samalla sivulla. Ässät-peli on hyvä esimerkki. Lähtö joukkuelta oli suhteellisen hyvä. Alun johdosta saatiin yksi erittäin hyvä maalipaikka, josta ilmeisesti kiekko saatiin tolppaan(?) asti. Tilanteesta seurasi kuitenkin puolustajan ylipelaaminen ja läpiajo, josta Ässät rokotti ja Kerhon paletti sekosi täysin. Hyvä alku oli kuitenkin mielestäni seurausta pelaajien hyvästä asenteesta.

Tästä päästään aiheeseen, joka mielestäni on suurin ongelma joukkueessa - pelitavan puute molempiin suuntiin. Ohjauspeli Pallokerholla on mietitty, ja oikein toteutettuna se toimii hyvin mitä tahansa joukkuetta vastaan, harmi vain, että ohjauspeli ei toimi kuin ajoittain ja muuten ollaan täysin pesukoneessa. Kerhon puolustus omassa päässä on aivan katastrofaalista. Alkutilanteessa yleensä jokainen löytää oman miehensä, mutta tämän jälkeen tilanteisiin reagointi on aivan hanurista. Vaikuttaa siltä, että kukaan ei oikeasti tiedä, miten erilaisiin tilanteisiin pitäisi reagoida. Vartioitavan pelaajan vaihdot, kiekokollisen vastustajan paineistamisessa auttaminen ja kaikki tällaiset asiat tapahtuvat jokaisen pelaajan omista päätöksistä. Tämä aiheuttaa sen, että se toinen pelaaja ja ne muut kolme pelaajaa reagoivat yhden pelaajan omaan päätökseen. Tässä hävitään niitä ratkaisevia sekunteja, joista vastustaja hyvällä hyökkäyspään pelaamisella rakentaa maalintekotilanteita. Puolustuspeli on kuin ulkojäiltä tai puulaakisählystä ja se ei tällä tasolla riitä. Tuntuu siltä, että pelaajat eivät osaa tunnistaa tilanteita pelin sisällä, tai sitten asiat ovat niin huonosti, että joukkueen pelitavassa ei ole asetettu raameja puolustuspäässä pelaamiselle edes perustilanteissa.

Avauspelaaminen on myös sekaisin. Suurin vika siinä on tällä hetkellä se, että kolmen onnistuneen syötön syöttöketju on joukkueelle utopiaa. Peliä katsellessa palaa kerta toisensa jälkeen mieleen Suikkasen ensimmäiset harjoitukset Tepsin peräsimessä, tiedätte kyllä. Syöttöjen järkyttävän laadun takia avauspelaamista on muilta osin erittäin vaikea arvioida ja samat järkyttävät harhasyötöt johtavat maaleihin omassa päässä.

Hyökkäyspäässä mitään selvää ja yhtenäistä kulmapeli-ideaa ei ole havaittavissa. Osa miehistä vetää Rautakorven pelikirjalla, kädelliset soveltavat taidoillaan jotain järkevää tai vähemmän järkevää ja loput roiskii. Hyökkäyspelaamisessa ei siis ole mitään järkeä, ei mitään pelitapaa. Jos katsoo hyviä joukkueita, voi ketjuja käytännössä sekoittaa pelin sisällä miten tahansa ja uudet ketjut pystyvät hyökkäämään samoilla perusasiolla jatkossakin. HPK ei pysty. Kerhon hyökkäykset ja maalit aiheutuvat järjestäen jonkun pelaajan hyvistä henkilökohtaisista suorituksista, eli palataan taas ulkojäille.

Mitä tässä sitten voi tehdä, kun kaikki menee päin helvettiä? Yrittää ja taistella. Näkemissäni peleissä HPK on kaikissa, paitsi Joketit-pelissä, pystynyt pelaamaan hyvääkin lätkää pelin sisällä. Näitä hyviä hetkiä yhdistää yksi asia, pelaajat ovat pelanneet sillä kuuluisalla "apinanraivolla". Joskus raivo tulee vitutuksesta ja joskus jostain muusta syysä. Yhtä kaikki, joukkue on näissä tilanteissa ajanut taklaukset loppuun ja paineistanut vastustajaa, pelotellut ja joku jopa vittuillut vastustajalle. Tätä minä haluaisin nähdä Kerholta. Ässät-peli oli hyvä esimerkki. Kolmannessa erässä saatiin hieman juonen päästä kiinni ja jätkät ajoivat taklauksia loppuun lähes ensimmäistä kertaa koko ottelussa. Hetken laidat ryskyivät ja ässä-pelaajia kaatui kuin viljaa. Kerho sai painetta selkeästi Ässien päätyyn ja punapaidoilla rupesi palikat sekoamaan. En tiedä pitäiskö ukkoja käydä vetelemässä koteloon ennen peliä vai mitä pitäisi tehdä, että sama syke saataisiin tuotua heti pelin alkuun ja siitä jatkuen 60 minuuttia. Ei me ehkä vieläkään voitettais, mutta vastustaja ainakin muistais Kerho-matsit jostain muusta kuin niiden helppoudesta. Fyysisen pelin pitäisi kuitenkin olla Kerhon valtti, joten haluaisin nähdä sitä valttia käytettävän.

Tässä tällaisia mietteitä tähän. Pelaajia ajattelin käydä läpi myöhemmin.
 

FinnJävle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, LiPu
Hyvin kirjoitettu Läskisalolta!

Puolustuspelaaminen on eniten kujalla mitä olen koskaan nähnyt kerholla. Ihmeellinen sekoitus paikka -ja miespuolustusta. Sekunteja hävitään kun vastustaja pyörii ja syöttää kiekon pari kertaa. Ammattimiehet lisäksi usein katsovat kiekkoa, kun tarvis napata "oma" äijä kiinni.

Oman pään lähdöistä sekä hyökkäyksestä on tosiaan vaikea löytää yhteistä punaista lankaa.

Ylivoimalla kiekolliselle annetaan pääsääntöisesti 1 syöttölinja omille. Kultaisen Jalosen aikana pelaajalla oli aina kaksi syöttövaihtoehtoa. Muutenkin on ikävä Jalosta vaan ei auta.

Ässä pelin alkupuoli oli suunta parempaan, ei missään nimessä hyvää ja valmista mutta parempaa. Sitten maalivahti petti pari kertaa ja peli oli pitkälti siinä. Lauantaina tarvis voittaa ipa, jos tulee vähemmän kuin 3p. niin on pakko tehdä muutoksia.

Hallilla olen silti jatkossakin, kävi miten kävi.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä tässä sitten voi tehdä, kun kaikki menee päin helvettiä? Yrittää ja taistella. Näkemissäni peleissä HPK on kaikissa, paitsi Joketit-pelissä, pystynyt pelaamaan hyvääkin lätkää pelin sisällä. Näitä hyviä hetkiä yhdistää yksi asia, pelaajat ovat pelanneet sillä kuuluisalla "apinanraivolla". Joskus raivo tulee vitutuksesta ja joskus jostain muusta syysä. Yhtä kaikki, joukkue on näissä tilanteissa ajanut taklaukset loppuun ja paineistanut vastustajaa, pelotellut ja joku jopa vittuillut vastustajalle. Tätä minä haluaisin nähdä Kerholta.
Hyvä Läskisalo, koko tekstistä samaa mieltä, erinomainen analyysi mielestäni. Yllä oleva lainaus kuitenkin mielestäni kertoo sen, mitä tekemällä tämän uppoavan laivan pinnalla pitämiseksi on tehtävä. Jos vain armottomalla taistelulla saadaan pisteitä (muuten sitä hoettiin koko viime kausi), on joukkueen mahdoton pärjätä pitkässä juoksussa tahi ottelusarjassa. Joukkuepelissä joukkueella pitäisi olla jonkinmoinen pelitapa eli systeemi, jota toistamalla voitto helpommin kuin pelaajien tekemillä omilla ratkaisuilla. Nyt asia on päinvastoin. Joukkuetta emme voi vaihtaa, valmennuksen voimme, ja vaikkemme muka voisikaan, on pakko. Muuten tämä laiva uppoaa, ja se uppoaa kuin Titanic, uskomattoman nopeasti ja peruuttamattomasti.
 

Host

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Heimon Breams ja Suomenniemen Urheilijat
Titanic...HPK:ta ei voi todellakaan verrata siihen...Kerho on neitsytmatkansa tehny jo vuosikymmenet sitten...ja nyt vasta uppos, Ilves antaa niille vielä lauantaina turpaan, vittu Jukuritkin veis tota ryhmää mennen tullen!
Jos toi vitun Harri ei lähde tämän pelin jälkeen kerhosta, niin sai olla viimeinen kausikortti minkä mä ostan! Mä en maksa tollasesta paskasta enää kuuttasataaviittäkymppiä!!!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tilastoista katsottuna voisi todeta, että tämä on ihan hirvittävää katseltavaa. Onneksi maantieteellinen etäisyys suojaa meikäläistä jääkiekko-otteluilta... rahalle ei tosiaankaan tuntuisi saavan vastikkeita. Valitettava fakta on, että aikanaan HPK:sta lanseerattu vitsi pitää nyt paikkaansa. Helppoja Pinnoja Kaikille.

Valmentajaa on nyt pakko vaihtaa. Ei se peliesitys välttämättä ole Harrin vika, mutta se on, että kokoonpanoa ei edes yritetä muuttaa. Jos valmentaja ei vaihdu, yleisö kaikkoaa ja tulee konkurssi. Jos valmentaja vaihtuu, voi peliesitys korjaantua ja yleisöä löytää taas halliin - tai sitten kaikki menee edelleen vituroilleen, ja tulee konkurssi. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on vaan se hyvä puoli, että silloin on edes teoreettinen mahdollisuus selvitä.

HPK - matkalla pohjalle.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eteenpäin on menty, kausi on vielä pitkä, paljon on vielä pisteitä jaossa, mutta ei Kerholle.

Ekan erän alku oli ihan kohtalaista vääntämistä ja kiekko saatiin sentään Pelsujen alueelle, mutta sitten joku löysi Hooverin pistokkeelle sopivan pistorasian. OK, ei Järvistä voi kaikista maaleista syyttää, mutta se on nyt todettava, että voittavaa veskaria Kerho ei hänestä saa. Loppu olikin sitten 2,5 erän verran tuttua tämän kauden Kerhoa.

Ulkkareista voi Liivitin ja Barneyn heivata rosterista heti pois. Liivitin luistin ei kulje tarpeeksi ja vaikka syöttää osaakin, niin ei kaverilla ole oikeasti mitään annettavaa SM-liigassa ykköskeskushyökkääjänä. Barney, on kyllä kentällä, mutta ei vittu mitä näennäistä pelailua. Iso on kaveri, mutta esim. kaksinkamppailuihin laidan viereen aina maila yhdessä kädessä ja on ihan välissä, ei saa kiekkoa, ei pysty taklaamaan, ei mitään. Ei vittu voi ulkkari olla tollanen.

Porse ja Z. Porsea ei edelleenkään kiinnosta ja ihan vaan väkisin koittaa just tehdä se, millä vähän pärjää, mutta muuten tosi halutonta neppailua ja sohimista. Z kyllä jonkin verran yrittää, mutta ei noiden ketjukavereiden kanssa tule mitään yhteispeliä. Ykkösen keskelle kokeilemaan Laakkosen ja jonkun toisen väliin, ja jos ei sittenkään ala kulkemaan paremmin, niin muihin maisemiin. Porsenkin tilanne jakajalla.

Onhan siellä toki muitakin, mutta tossa nyt noiden ulkkareiden osalta faktät kehiin ja uusia nimiä tilalle.

Tolvanen sitten aloittaa lopuissa peleissä, jos ei ole raajoja irti.

Kivasta en siihen toiseen ketjuun kirjoita mitään, koska Korpelan lausunto pitää edelleen eli pari tuntia ennen peliä sanoi Kivasta näin.

Edes yksi mahdollinen voitto Ipasta ei enää paljon tunnu missään, kun niitä voittoja pitäisi alkaa tulemaan aika vitun paljon enemmänkin ja tolla nuhjaamisella muilta ei tällä hetkellä niitä ole odotettavissa.
 

Buzzer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rakkaan Pallokerhomme peliesitykset. Kuraa.

Allekirjoitan myös Läskisalon loistavat kommentit täysin, hyvin analysoitu tässä katastrofaalisessa tilanteessa. Pelitapa Kerholta puuttuu täysin, ajoittain homma toimii tosin ihan Kivasti, mutta hajoaa sitten käsiin kuin saippuakupla. Homma pitäisi nyt laittaa kuntoon puolustuksen kautta. Se tosin tarkoittaa mm. sitä, että ulkkarihyökkääjät lähtee Harrin kanssa samalla oven aukaisulla. Esim. Leavitt on täysi katastrofi omassa päässä ja pelatessa omaan päähän. Taitaa nyt olla jo -12 plus-miinus tilastokin. Ok, onhan kaverilla avuja hyökkäyspäähän, mutta mitä vittua se auttaa jos omiin kolisee noin helvetisti.
 

H P K

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä itse olen nähnyt noita pelejä kyllä Leavit on yksi hanakammin alaspäin tulevista hyökkääjistä. Ja +- tilastossa hänellä on ainakin -5 tullut tyhjään maaliin tehdyistä. Edelleen olen sitä mieltä että Laakkonen on ylivoimaisesti huonoin hyökkääjä jos odotuksiin verrataan. Kivasta samaa mieltä , nyt olis viimeinen aika laittaa ne kentät ihan uuteen uskoon. Z,Leavit ja Luomala vois olla kokeilun arvoinen.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Toteutunut painajainen - 12 matsia ja seitsemän (7) pistettä

Munatonta hiiviskelyä ja oksettavaa räpeltämistä. Siinä pelin koko kuva. Ei huvita, ei kiinnosta.

Jokaisen ukon tuossa joukkueessa pitäisi olla sen verran kovan luokan ammattilainen, kun tuota hommaa työkseen tekee, että ymmärtäisi pelata joka ilta paitsi nykyisen työpaikkansa myös tulevien työmahdollisuuksiensa puolesta. Tätä taustaa vasten en pysty hyvällä tahdollakaan perustelemaan itselleni näitä jatkuvia 3-5-, 2-6- ja 0-5- jne. -konttauksia ja perseraiskauksia, joissa ottavana osapuolena on irrallisista zombieyksilöistä koostuva, kuvottavia amatöörivirheitä toistava muniinpuhalteleva surffaajajengi, jota korkeintaan yksi Piispanen tai Tolvanen yrittää pitää pystyssä. Joka vitun ilta. Keklukin, hei, katsoo, näitä pelejä, vähintään teksti-tv:ltä, joten antakaa nyt helvetti edes parempia näyttöjä muille omilla peliesityksillänne, jos pelaaminen HPK:ssa ei kiinnosta!

Harri on paska valmentaja, mutta sysipaskoja ovat myös Kerhon johtavat pelaajat; kukaan ei ilmeisesti halua ottaa vastuuta otteluiden kriittisillä hetkillä, ja peli sekoaa käsiin lopulta aivan jokaisella osa-alueella. Tämän lisäksi joukkue ei näemmä luota tippaakaan toiseen maalivahdeistaan, jota kuitenkin peluutetaan itsepintaisesti, mikä lisää todennäköisesti apaattista kaoottisuutta entisestään. Järvisen aika HPK:ssa saakin olla omasta puolestani pian ohi näillä näytöillä, vaikka on kuinka oma kasvatti ja muutenkin mukava jätkä.

Korpelaan jaksan uskoa, ja siihen, että töitä tehdään koko ajan. Muutokset tulevat kuitenkin nyt auttamatta liian myöhään, kun vertaa esimerkiksi Tapparaan. Oma nöyrä toiveeni tulevaisuuden suhteen onkin, että kun HPK saa ulostettua pahimmat riippakivet kokoonpanostaan - ja viimeistään, kun kaikkien sopimukset päättyvät, enää yhdenkään arpalipukkeen (lue: Zagrapan, Leavitt, Luomala) kanssa ei tehdä suoria sopimuksia, vaan otetaan try out oletusarvoksi näille yhden kauden ihmeille ja vastaaville. Jos tämä ei sovi pelaajan agentille, niin sitten vaan uutta äijää tilalle. Tällainen "toivotaan, toivotaan" -pelaajapolitiikka johtaa nimittäin vääjäämättä tuhoon Kerhon kokoisessa organisaatiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Valmentajaa on nyt pakko vaihtaa. Ei se peliesitys välttämättä ole Harrin vika, mutta se on, että kokoonpanoa ei edes yritetä muuttaa. Jos valmentaja ei vaihdu, yleisö kaikkoaa ja tulee konkurssi. Jos valmentaja vaihtuu, voi peliesitys korjaantua ja yleisöä löytää taas halliin - tai sitten kaikki menee edelleen vituroilleen, ja tulee konkurssi. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on vaan se hyvä puoli, että silloin on edes teoreettinen mahdollisuus selvitä.

HPK - matkalla pohjalle.

No jos sieltä on konkurssi tullakseen niin sitten vaan uutta matoa koukkuun ja wanhalla kunnon Hämeenlinnan Tarmon nimellä taistelu Suomi-Sarjasta takas kohti päivänpaistetta. Onhan se onnistunut Oulussa ja Lahdessakin (parikin kertaa).
 

Buzzer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä itse olen nähnyt noita pelejä kyllä Leavit on yksi hanakammin alaspäin tulevista hyökkääjistä. Ja +- tilastossa hänellä on ainakin -5 tullut tyhjään maaliin tehdyistä.

Hurraa, vain siis - 7 plusmiinus lukemat 12 peliin. Kyllä meillä on oiva sentteri, mainioilla puolustuspään ominaisuuksilla. Kyllähän kaveri välillä luistelee omaan päähän ok, mutta minkäs teet kun taidot eivät riitä puolustamaan. Eilisessäkin pelissä Pelsun mies karvasi kiekon Leavitilta helposti pois ja sitten 2 sekunnin päästä jo omissa soi. Tätä menoa Leavitin miinuslukema on kauden päätteeksi - 60!!
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Mitä helv? Tuo jengihän on kuin uudestisyntynyt! Tämäniltainen peliesitys oli nimittäin täysin eri planeetalta kuin se zombielaumahaahuilu, jota nähtiin viikko sitten Ässiä vastaan. Lukko-peliin saatiin ilmeisesti tehtyä pelitavallista uudelleenorganisointia, jolla viisikkopelaaminen tiivistyi huomattavasti ja touhuun tuli joku tolkku erityisesti puolustussuuntaan pelatessa. Sama tendenssi näkyi erinomaisen hyvin lauantaina ja edelleen tänään SaiPaa vastaan. Hyvä!

Mikko Tolvasen roolia HPK:n kasvojenkohotuksen taustalla ei myöskään voi väheksyä; eleetöntä, varmaa ja luotettavaa pelaamista, mikä heijastuu mielestäni lähes koko joukkueen otteisiin: turha säntäily ja juoksentelu jää pois, kun maalivahtiin voi varmasti luottaa. Tässä on todella hyvä ykkösmolari - toivottavasti Tolkki jatkaa samaan malliin.

SaiPa-taisteluvoitto oli ennen kaikkea joukkueen voitto. Yksittäisistä pelimiehistä nostaisin kuitenkin Tolvasen ohella esiin Janne Laakkosen, joka pörräsi todella aktiivisesti ja iloisesti hyökkäyspäässä, vanhojen aikojen malliin. Alakerran isännistä T73 oli T73, Lamppu pelasi jälleen todella hyvin, ja Kärmäri oli varmaotteinen aina jäällä ollessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kuznetsov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos nyt katsotaan hieman objektiivisemmin tuota tämän iltaista peliesitystä, niin ei nyt mihinkään hirveän suuriin elvistelyihin ole kyllä varaa. HPk oli koko ottelun ajan täysin vastaanottavana osapuolena. Nämä pisteet tulivat pitkälti Mikko Tolvasen varmoilla torjunnoilla sekä lähes 100 prosenttisella maalipaikkojen hyödyntämisellä. Itseasiassa HPK:lla ei ollut ottelussa yhtään hukattua maalintekotilannetta, ehkä Hämäläisellä yksi maalillenousu ensimmäisessä erässä. Toisin sanoen kiekollinen pelaaminen hyökkäyssuuntaan oli täysin olematonta.

Puolustupelaaminen on kuitenkin tiivistynyt selvästi koko joukkueelta, poislukien Alex Leavitt, joka ei omalla alueella pysty flegmaattisuuttaan tekemään muita kuin vääriä ratkaisuja. Itseasiassa tästä syystä mies istui Tappara-pelissäkin viimeisen kympin viltissä. Hieman huolestuttavaa, että joukkueen "ykkösentteriä" ei uskalla pistää kentälle kun taistellaan otteluiden voittamisesta. Porseland, Tuulola ja Laamanen ovat alkaneet pelata sillä tasolla, mitä HPK tarvitsee voittaakseen tässä liigassa otteluita.

Hyökkäyspelaamisessa onkin sitten mietittävää, mutta niin kauan kuin puolustuspelaaminen on edes tällä tasolla ja Tolvanen pelaa kuten on pelannut viimeiset kolme ottelua, niin pisteitäkin voi olla tiedossa. Jossain vaiheessa(aika nopeasti) tulee kuitenkin sekin eteen, että kolme luotua maalintekotilannetta ottelua kohti ei riitä pisteisiin ja ei ehkä edes yhteen maaliin. Uusia vahvistuksia sekä etenkin ulostuksia odotellessa..
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Jos nyt katsotaan hieman objektiivisemmin tuota tämän iltaista peliesitystä, niin ei nyt mihinkään hirveän suuriin elvistelyihin ole kyllä varaa.
Ei missään nimessä olekaan, ja viestini yleissävy saattoi olla yltiömyönteinen. Uskallan silti väittää, että sillä pelillä, jota Kerho esitti viime tiistaina, plakkariin ei olisi kertynyt tänään yhtään pistettä, joten jotakin on tehty oikein. Kaunista peli ei missään nimessä tänäänkään ollut, ja SaiPa oli selvästi hallitsevampi osapuoli kiekollisesti, mutta HPK viimeisteli nimenomaan tehokkaasti ja hoiti johtoasemassa homman himaan ihan tyylikkäästi.

Tuolla mopolla ei vaan pääse kuuhun, joten täytyy olla tyytyväinen siihen, että peli on saatu edes sen verran formuun, että vastustajan peli voidaan ajoittain hyydyttää. Vielä kun Tolvanen napsii marjat, ja itse tehdään vastaavasti niistä tarjoutuvista paikoista maalit, voittoja voi todella tulla. Tästä kertoo kolmen ottelun maaliero 5-3 ja seitsemän pisteen kokonaissaldo.

HPK:n todellinen taso ja viisikkopuolustuksen tiiviys mitataan kuitenkin tosiasiallisesti vasta loppuviikosta, kun HIFK saapuu Rinkelinmäelle torstaina, ja lauantaina Kerho kohtaa KalPan Kuopiossa. Mielenkiintoista nähdä, tapahtuuko rosterissa tulo- ja lähtöpuolella asioita ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itseasiassa HPK:lla ei ollut ottelussa yhtään hukattua maalintekotilannetta, ehkä Hämäläisellä yksi maalillenousu ensimmäisessä erässä. Toisin sanoen kiekollinen pelaaminen hyökkäyssuuntaan oli täysin olematonta.
Oli siinä sentään muutama tilanne, ihan äkkiseltään tulee mieleen jokunenkin Luomalan maalilleajo, oliko sellainen läpiajon tapainenkin siinä ja tolppakin kilisi jossain välissä. Ja siinä on jo tasan yhtä monta maalitilannetta enemmän kuin esim. siellä Porissa pari viikkoa sitten, kun tilanne vaikutti ihan toivottomalta. Oman maalin puolustamisen kauttahan tässä on tosiaan nyt mentävä, ei kai oikein ole muuta mahdollisuutta. Kun omiin ei mene yhtään tai yksi, niin voitosta taistellaan joka kerta.

Luomala pelasi tänään erittäin vahvasti, se on hyvä juttu. Ja Hämäläisvillelle heti loppukaudeksi paperia kouraan, jos vain mahdollista.
 

Ralph

Jäsen
Seuraavaksi vastassa torstaina HIFK kotiluolassamme, voittoa odotan. Kaksi peräkkäistä kotiottelua on päättynyt ihan kelpo esityksillä voittoon, eikä HIFK ole viimeaikoina vakuuttanut, eikä oikein koskaan Hämeenlinnassa.

Tiistai, torstai ja lauantai olivat ennen ne normaalit pelipäivät, nyt mm. torstai paljon harvinaisempi perjantain tultua ohi. Mutta sellainen fakta tiskiin että HPK on voittanut kaikki tiistai, torstai ja lauantai -kotipelit varsinaisella peliajalla ja ainoa kolmen pisteen vierasvoittokin tuli tänään tiistaina. Tosin noita kotiotteluita on ollut kerran torstaina ja kahdesti lauantaina, mutta ylihuomenna nähdään jatkuuko "putki".
 

Kuznetsov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
HPK:n todellinen taso ja viisikkopuolustuksen tiiviys mitataan kuitenkin tosiasiallisesti vasta loppuviikosta, kun HIFK saapuu Rinkelinmäelle torstaina, ja lauantaina Kerho kohtaa KalPan Kuopiossa. Mielenkiintoista nähdä, tapahtuuko rosterissa tulo- ja lähtöpuolella asioita ennen sitä.

Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Nykyisellä pelaamisella(viimeiset 3 ottelua) HPK kykenee kyllä välttämään liigakarsinnat, mutta paljon täytyy vielä tapahtua nimenomaan kiekollisessa pelaamisessa(tarkoittaa myös miehistönvaihdoksia), jotta voitaisiin vielä alkaa puhua realistisesti pudotuspeleistä.
 

Vele

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Leijonat
Mä tulin arvostelleeksi aika kovasti jo ekan harjoituspelin jälkeen Leavittin puolustuspeliä, mistä mulle ärähdettiinkin täältä palstojen suunnalta kovastikin. Koska jengi katseli kaverin maagisuutta ymmärrettävästi ja antoivat sen anteeksi. Niin minäkin annoin samasta syystä ja varsinkin kun menin lisää katsomaan harjoituspelejä ja kaverin puolustuspeli selvästi parantui.

Nyt ongelma on vaan siinä, että nyt ei olla enää harjoituspeleissä ja pitäisi löytää uusi vaihde. Leavittillä on edelleen ne huikeat hyökkäyspään taidot, eivät ne mihinkään katoa. Mutta se, että kun sarjassa pelataan paljon enemmän ja varsinkin kerhon tapauksessa kun ollan pahkan pohjimmaisten joukossa enemmän puolutusalueella. Niin Leavitt vaatii kyllä rinnalleen muita puolustusorientoituneita kavereita, kuin Laakkonen ja Luomala.

Itse ehdottaisin Kolen takaisin tullessa aiemminkin mainitsemaani. Kolehmainen-Leavitt-Nieminen. YV:lle Leavitt menee pyörittämään ihan normaalisti, minne meneekään.

Ja Arsi ehdottomasti ykköseen Laakkosen ja Luomalan rinnalle. Muut kentät voikin muodostaa mahdollisten sopimusten jatkojen + mahdollisten hankintojen ja terveystilanteen mukaan. Ehdottaisin silti kakkoskentäksi. Rautiainen-Hämäläinen-Barney. Jossa olisi mielestäni roolitukset kunnossa.
 

d2uce

Jäsen
Alex Leavitt on käsiltään ja luovuudeltaan huippu, mutta selvästi (vielä) fysiikaltaan puutteellinen pelaaja, joten ei hän missään tapauksessa ole ykköskentän sentteri. Mun mielestä Alexista saataisin enemmän irti, kun hänet päästettäisiin hieman harvemmin kentälle (jalat ja kädet tuoreempana), ilman ykkössentterin paineita (onnistumispaineet). Eli edelleen vaadittaisiin molempiin suuntiin pelaamista, mutta vähemmällä kuormituksella ja paineilla. Ts. kakkossentteri.

Leavitt on kiekollisessa pelissä ja hyökkäyspuolen pelikäsitykseltä aivan liigan kärkipään pelaajia, mutta tosiaan fyysiset ominaisuudet eivät tähän luisteluliigaan ole riittäviä. Kolmannen erän jäähysuman aikana tuli väkisinkin puolen erän mittainen huili. Kentälle päästyään pyörittikin SaiPan pakistoa, pakottaen rikkeeseen ja siirretyn rangaistuksen aikana sitten malttoi odottaa, että Hämäläinen pääsee jäästä ylös parhaalla vetosektorilla ja siihen hyvä syöttö.

Muuten näkymätön Laakkosen ollessa ketjun aivot kiekollisessa pelissä.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Pelaajahankinnoista sen verran, että mun mielestä on ihan turha valittaa rahan puutetta, jos ei ole omaa kukkaroaan avannut. Toivottavasti tästä puhujat ovat avaneetkin ja vain perään kuuluttavat vastinetta rahoilleen...
Siis ei jumalauta et voi olla tosissasi? Eli jos esim. käytän 1000 euroa tämän kauden joukkueen tukemiseen niin minulla on oikeus kritisoida joukkuetta? Ja siis ne satunnaiskatsojat jotka käyvät vaikka viidessä pelissä kaudessa hallilla, on syytä pitää turpansa kiinni? Erikoinen logiikka. Jatkossahan Kerho johto voi vaikka niissä peleissä peluuttaa ykkösketjua, missä yleisöä on yli 3500. Ja alle 3000 yleisömäärillä alkavissa otteluissa mennään hieman halvemmalla rosterilla.

HPK:n yhteistyökumppanit ovat kyllästyneet jatkuvaan rahan pumppaamiseen kesken kauden koskien uusia pelaajia, ja nyt rahaa ei enään tipu. Samoin yleisö on tänä vuonna kyllästynyt katastrofaalisen huonoon tuotteeseen Rinkelinmäellä, siis joukkueen peliesityksiin ja itse ottelutapahtumaan. Pikku hiljaa peli on parantumassa, ottelutapahtuma paranee kun joku ammattilainen alkaa ottamaan siitä vastuuta. Tätä kautta HPK voi jatkossa odottaa taloudellista lisäpanostusta faneiltaan.

Tänä päivänä ihmisillä on taloudellisesti kireät paikat ja aika tarkkaan katsotaan mihin niitä euroja pistetään. Ensiksi tuotteen pitää olla kunnossa (hyvä joukkue + mielenkiintoiset pelaajat) ja sitten kuluttaja voi siihen panostaa euroja. Kannettu vesi ei kaivossa säily, eli ratkaisu kaikkeen ei voi olla, että Kerhon johto perseilee ja me fanit sitten kannamme lisää rahaa kassaan.

Fanien vastuulla on jatkossakin kannustaa joukkuetta, kukin tavallaan, ja seurajohto rakentaa tuotteesta hyvin myyvän. Ja itse koen kuluttavani ihan riittävästi rahaa Kerhoon kauden aikana antaakseni kritiikkiäkin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänä päivänä ihmisillä on taloudellisesti kireät paikat ja aika tarkkaan katsotaan mihin niitä euroja pistetään. Ensiksi tuotteen pitää olla kunnossa (hyvä joukkue + mielenkiintoiset pelaajat) ja sitten kuluttaja voi siihen panostaa euroja.

Minä en valita joukkueen kritisoimisesta (harrastan sitä itsekin verrattain usein), kuitenkin tuossa TJ MACKEYn viestissä talouden logiikka on pahasti hukassa. Joukkue rakennetaan keväällä ja kesällä käytössä olevien pelimerkkien perusteella. Ne ovat karkeasti ottaen seuraavat:

1. sponsorisopimukset
2. tv-oikeuksista tulevat tulot
3. myydyt kausikortit
4. edellisen vuoden tuloksen vaikutus (jäikö voittoa investoitavaksi vai turskaa, jonka takaisin maksu nielee varoja joukkueen rakentamisesta).

Kohtaan 1 ja 2 fanit eivät voi vaikuttaa lainkaan (elleivät omista yritystä, joka ryhtyy sponsoriksi). Kohtaan 4. he eivät voi vaikuttaa takautuvasti, mutta kohta 3 on edelleen tärkeä elementti. Jos kausikortit menevät kaupaksi riittävän vilkkaasti, voi seuran johto tulkita tämän positiiviseksi viestiksi tulevista kassavirroista ja rakentaa kalliimpaa joukkuetta. Jos kausarit jäävät käteen, on pakko varautua vajaakapasiteetilla toimivaan halliin ja koota halvempi jengi (tietenkin tilanne on toinen, jos kohdassa 1 on tullut fyffeä sairaan paljon).

Kassaan ei tule fyrkkaa, jota puolestaan käytetään joukkueen parantamiseen jos fanit arvelevat, että tuote on niin huono, ettei sitä viitsi tulla katsomaan. Jos siis olet fani etkä "fani", tulet Rinkelinmäelle silloinkin kun voitto on lähinnä toiveajattelua eikä pelityylikään silmiä hivele. Jos taas äänestät jaloillasi, varmistat, ettei ensi vuoden jengi ole yhtään sen parempi. Niin yksinkertaista se on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös