HPK:n otteet runkosarjassa 2018–2019

  • 568 325
  • 3 586

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lukko-osion kirjoituksia lukiessani sain käsityksen, että Lukko oli telineissä, eivät päässeet Kerhon aggressiivisen paineen alta pois eivätkä päässeet edes maalintekosektoriin.

Jos joku on mahdotonta, niin jatkoajan forumin kirjoitusten pohjalta käsityksen saaminen pelistä, jota ei ole itse nähnyt.

No tuo nyt vastaa aika pitkälti sitä käsitystä, mikä mulle jäi tästä pelistä. Mailaa toki taas puristettiin, syötöissä oli toivomiseen varaa, paikkoja hukattiin. Mutta nyt tuli pari lahjaa sitten tasapainon vuoksi. Jaa niin ja jos nyt jotain kehuu, niin alivoima muuten toimii nyt. Hyvin pistää äijät itseään likoon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lukko-osion kirjoituksia lukiessani sain käsityksen, että Lukko oli telineissä, eivät päässeet Kerhon aggressiivisen paineen alta pois eivätkä päässeet edes maalintekosektoriin.
Sitä yritin viestiä, vaikka ehkä unohdin sanoa. Kerho tekeminen on ollut voitoissa ja tappioissa hyvin samankaltaista. Hyökkäyspäässä kova paine vastustajaan, välillä omasta päästä lähtö on tosi vaikeaa. Vähemmän se peli silti Kerhon päässä pyörii kuin huonompina vuosina. Hassua vaan, että tähän lyhyen aikavälin sisään on sattunut kolme eri asioihin ratkennutta peliä. KalPa voitettiin tehokkaalla viimeistelyllä, Sportille hävittiin tehottomuuden takia ja Lukko voitettiin halvoilla maaleilla. Muuten peli on näyttänyt kaikissa minusta hyvin samalta, vastustajasta riippumatta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lukko-osion kirjoituksia lukiessani sain käsityksen, että Lukko oli telineissä, eivät päässeet Kerhon aggressiivisen paineen alta pois eivätkä päässeet edes maalintekosektoriin.

Jos joku on mahdotonta, niin jatkoajan forumin kirjoitusten pohjalta käsityksen saaminen pelistä, jota ei ole itse nähnyt.
Siis olihan Lukko huono, ei siitä pääse yli. Mutta niin Kerhokin eilen loi paikkoja yms. toki sitten kolmannessa Sport tappoi Kerhon pelin. Ihan samalla tavalla Kerho oli kusessa kun vastustaja antoi painetta. Siksi kirjoitinkin siitä että Tuulola paras pakki, otti omassa päässä kiekon piti sitä pitkään ja melkein syötti läpiajoon oman maalin kulmalta, nimen omaan rauhotti peliä ja piti kiekkoa paineessa, mistä hybridipitkällä paine vastustajan päähän. Samat ongelmat siellä oli edelleen. Se että vastustaja on huonompi ei pitäisi noin pahasti peittää sitä miten peli oli Kerholla aivan samaa räpeltämistä mitä edellinenkin.

Edelleen paineessa ollaan kusessa, ajoitukset ei toimi jne. Sitten kiekkoa kulmaan ja ajokoiraa. Lukko ei tänään pysynyt sitä kyydissä, mitä Sport pysyi ja pystyi tukkimaan keskustaa. Edelleen organisoimatonta, tehotonta, ajoitukset ei osu jne. aivan samat ongelmat. Sitten tuhlataan vielä maalipaikatkin. No nyt lahjalla pari maalia ja yhtäkkiä oli taas munaa ja menoa, mukamas.

Mutta näin tämä täällä pääsääntöisesti menee jos juttuja luet. Omat haukutaan hävitessä paskemmiksi kuin on ja voitettaessa taas ne oli niin maagisen hyviä. Kun otat pari napsua pois kummistakin niin aika liki totuutta olet.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Jännästi se mielipide muuttuu kun Lukko tarjoaa kaksi täysin lahjamaalia ja joutuu niiden takia takaa-ajoon. Omista ei päästy pois, edelleenkään, osuta ei kuin säkällä, hyökkäykset puuroutuu ja menee ajokoiraksi. Tänään vaan oli säkää puolella, jeee olipa hyvä peli.

3 pinnaa toki siis kelpaa, mutta ihan oikeasti että nyt oli muka asennetta ja pelattiin paremmin yms. vaikka tosiasiassa mikään muu ei muuttunut kuin ne kaksi lahjamaalia ja yks YV pelaajan paikka. Ai niin ja tossa oli Kainulaiselle sitä hyvää vetoa. Meni kohti. Koko kuvio oli muuten ihan vitun älytön. Nyt ihan oikeasti sinne joku joka ymmärtää YV pelaamisesta edes alkeet. Noppaviitosta ja niin että muut pelaajat ei ole noppana, vaan salmiakissa (takakolmio ja maskimies). Keskimies seisoo laitamiehestä 2 metrin päässä maila pystyssä. Uskomatonta.
No hyvä, että täältä löytyy edes yksi valveutunut asiantuntija "fani", joka näkee mikä tilanne todellisuudessa on. Olin erittäin yllättynyt, kun tämän päiväistä peliä noin paljon täällä hehkutettiin(itse en nähnyt/kuullut peliä), mutta onneksi löytyi totuus.
Eli samaa paskaa vuodesta toiseen. Me ollaan hävitty tää kausi, ja seuraava, ja varmasti sitä seuraavakin.
Vai oliko vain väärin voitettu?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No hyvä, että täältä löytyy edes yksi valveutunut asiantuntija "fani", joka näkee mikä tilanne todellisuudessa on. Olin erittäin yllättynyt, kun tämän päiväistä peliä noin paljon täällä hehkutettin(itse en nähnyt/kuullut peliä), mutta onneksi löytyi totuus.
Eli samaa paskaa vuodesta toiseen. Me ollaan hävitty tää kausi, ja seuraava, ja varmasti sitä seuraavakin.
Vai oliko vain väärin voitettu?
Olenko minä jossain väittänyt olevani joku asiantuntija? Melkoinen avautuminen jos kerran et tosiaan itse edes peliä nähnyt.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Jännästi se mielipide muuttuu kun Lukko tarjoaa kaksi täysin lahjamaalia ja joutuu niiden takia takaa-ajoon. Omista ei päästy pois, edelleenkään, osuta ei kuin säkällä, hyökkäykset puuroutuu ja menee ajokoiraksi. Tänään vaan oli säkää puolella, jeee olipa hyvä peli.
Astetta ehjempi kokonaisuus. Pidettiin kiekkoa paremmin, vaikka eihän se kaunista ollut.

Omista ei tosiaan päästä vauhdilla pois. Eilenkin oli tilanteita kun hyökkääjä oli vapaana - ja lähellä - odottamassa syöttöä... jota ei koskaan tullut. Noista sitten tulee niitä riistoja ja taas pyöritään omissa. Tänään vaaratilanteita oli vähemmän. Onneksi. Omissa ei kannata pyöriä, kun ihan itse aiheutetaan kaaosta siellä. Tänään esim. tilanne, jossa 3 Kerholaista hukkaa keskenään kiekon (tai yksikään ei tiennyt kuka ottaa kiekon). Siinä kun olisi ollut Lukko valppaampi, olisi heille voinut siunaantua hyvä paikka. Pientä sählinkiä tuostakin kuitenkin syntyi.

3 pinnaa toki siis kelpaa, mutta ihan oikeasti että nyt oli muka asennetta ja pelattiin paremmin yms. vaikka tosiasiassa mikään muu ei muuttunut kuin ne kaksi lahjamaalia ja yks YV pelaajan paikka. Ai niin ja tossa oli Kainulaiselle sitä hyvää vetoa. Meni kohti. Koko kuvio oli muuten ihan vitun älytön. Nyt ihan oikeasti sinne joku joka ymmärtää YV pelaamisesta edes alkeet. Noppaviitosta ja niin että muut pelaajat ei ole noppana, vaan salmiakissa (takakolmio ja maskimies). Keskimies seisoo laitamiehestä 2 metrin päässä maila pystyssä. Uskomatonta.
Ylivoima oli sitä Lindgrenin maalia lukuunottamatta kuraa. Lukko pelasi hyvää alivoimaa, ei siinä mitään. Oli se Kerhon oma yv-pelaaminen kuitenkin melko luokatonta. Roiskimista, vailla järkevää suunnitelmaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Rask kyllä hukkaa n. 90 % tekopaikoistaan, välillä menee toki sisäänkin. En käyttäisi esimerkkinä.
Parempihan se 90 % on kuitenkin kuin esim. 95 %. ;)

No, en ota kantaa Raskin esityksiin muuten, mutta tänään teki ihan tyylikkään "maalintekijän maalin". Vaikka niin toki tekivät kaikki neljä kerholaistakin, kukin omalla tavallaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Astetta ehjempi kokonaisuus. Pidettiin kiekkoa paremmin, vaikka eihän se kaunista ollut.

Omista ei tosiaan päästä vauhdilla pois. Eilenkin oli tilanteita kun hyökkääjä oli vapaana - ja lähellä - odottamassa syöttöä... jota ei koskaan tullut. Noista sitten tulee niitä riistoja ja taas pyöritään omissa. Tänään vaaratilanteita oli vähemmän. Onneksi. Omissa ei kannata pyöriä, kun ihan itse aiheutetaan kaaosta siellä. Tänään esim. tilanne, jossa 3 Kerholaista hukkaa keskenään kiekon (tai yksikään ei tiennyt kuka ottaa kiekon). Siinä kun olisi ollut Lukko valppaampi, olisi heille voinut siunaantua hyvä paikka. Pientä sählinkiä tuostakin kuitenkin syntyi.
Minä näin eron siinä että Virta ei ole katsonut aiempia pelejä ja Lukko ei karvannut korkealta samalla intensiteetillä kuin Sport ja Jukurit karvasivat. Silti Kerho oli sekaisin joka kerta kun sinne sitä painetta tuli. En tiedä meinasiko Virta että kun pelasivat eilen, niin tänään ei jaksa, mutta jos olisivat tulleet samalla tavalla päälle niin kusessa oltaisiin oltu vielä pahemmin.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Minä näin eron siinä että Virta ei ole katsonut aiempia pelejä ja Lukko ei karvannut korkealta samalla intensiteetillä kuin Sport ja Jukurit karvasivat. Silti Kerho oli sekaisin joka kerta kun sinne sitä painetta tuli. En tiedä meinasiko Virta että kun pelasivat eilen, niin tänään ei jaksa, mutta jos olisivat tulleet samalla tavalla päälle niin kusessa oltaisiin oltu vielä pahemmin.
Tuo vastustajan karvaus aiheuttaa pelissä kuin pelissä suuria ongelmia Kerhon pakistolle. Maalin takana roiskitaan sinne ja tonne ja pian onkin tilanne Larmin edessä. Pää ei näköjään kestä noita tilanteita. Ainakaan vielä.
 

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Minä näin eron siinä että Virta ei ole katsonut aiempia pelejä ja Lukko ei karvannut korkealta samalla intensiteetillä kuin Sport ja Jukurit karvasivat.

Tämänpäiväistä peliä en ennättänyt katsoa, mutta kolme edellistä Kerhon esitystä näin. Tosiaan Sport ja Jukurit, mielestäni myös KooKoo (tosin ei ehkä yhtä aggressiivisesti kuin edelliset) karvasivat melko korkealta ja saivat Kerhon paineeseen omissa. Painetta omiin tuli myös itseaiheutetuista koomailuista. Pidän kuitenkin hyvin erikoisena, etteikö kokenut ja verraten menestynyt ammattivalmentaja Pekka Virta olisi katsonut, analysoinut ja valmentanut omaa pelaajistoaan paineistamaan HPK:ta ylhäältä. Aivan varmasti on katsonut vastustajan pelejä. Ja pyrkinyt valmistamaan omiaan. Voi tosiaan olla, että energiatasot oli eilisen jäljiltä alhaisemmat, mutta samahan se oli molemmilla. Molemmilla myös matkustamista pelipaikalle, eikä matkan pituudessa tai kestossa merkittävää eroa.

Kenties HPK sitten vain oli pelillisesti sen verran vahvempi, että Lukko näytti passiiviselta. Haluttomammalta kuin olisi halunnut. Positiivista, että Kerhon esitykset ovat nyt ainakin viikon verran olleet (ilmeisesti) verraten tasalaatuisia. Tekemistä asiaan on myös vastustajilla, nekin ovat olleet ”sopivia”. Hampaattomamman Ilves -esityksen jälkeen HPK on enimmäkseen onnistunut olemaan ”pelin päällä” tasavahvoja vastustajia vastaan, kuten kuuluukin. Tästä on ihan hyvä jatkaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kenties HPK sitten vain oli pelillisesti sen verran vahvempi, että Lukko näytti passiiviselta. Haluttomammalta kuin olisi halunnut.
Jep, olen samaa mieltä.

Erityisen rohkaisevaa on, että alempien kenttien pelaajat (ja nuoriso-osasto) tekivät tänään "mahdottomistakin" paikoista ja saivat ehdottoman tärkeitä onnistumisia - olkoon miten halpoja tai annettuja maaleja tahansa; olisi niistäkin paikoista ollut mahdollista vetää logoon. Toivottavasti myös hyökkäyksen terävin kärki (Cornet, Turunen, Tuulola ja Nenonen) alkaa osua laajemmalla rintamalla ja säännöllisesti, sillä paikkoja on kyllä tullut tasaisesti matsista toiseen.

Se peliä tekevä sentteri olisi kiva yllätys, joka voisi toimia ratkaisuna ylivoiman mielikuvituksettomuuteen ja sekavuuteen.
 

Sean Connery

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kyllä voi keulimaan lähteä vaikka voitto tulikin, mutta jotain posia voi tähän heittää. Ei Kerho niin syvällä skeidassa ole kuin Ässät tai tänään kohdattu Lukko. En muista, että noin umpihuonoa vastustajaa olisin nähnyt vähään aikaan. Jos ei meillä ole peli ihan uomissaan, niin ei ole muillakaan. Se lohduttaa...
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En tiedä meinasiko Virta että kun pelasivat eilen, niin tänään ei jaksa, mutta jos olisivat tulleet samalla tavalla päälle niin kusessa oltaisiin oltu vielä pahemmin.
Hhhmm, sinäkö siis katsoit eilisen KooKoo-Lukko-ottelun?
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kerho tekeminen on ollut voitoissa ja tappioissa hyvin samankaltaista. Hyökkäyspäässä kova paine vastustajaan, välillä omasta päästä lähtö on tosi vaikeaa. Vähemmän se peli silti Kerhon päässä pyörii kuin huonompina vuosina. Hassua vaan, että tähän lyhyen aikavälin sisään on sattunut kolme eri asioihin ratkennutta peliä. KalPa voitettiin tehokkaalla viimeistelyllä, Sportille hävittiin tehottomuuden takia ja Lukko voitettiin halvoilla maaleilla. Muuten peli on näyttänyt kaikissa minusta hyvin samalta, vastustajasta riippumatta.
Näin minäkin sen näen. Ja mitä olen Pennasen sielunelämää tulkinnut, hän pyrkii tähän, että joukkue pelaisi niin, että on mahdollisimman todennäköistä voittaa. Sihvonen näki, että kyse on tuurista. Ehkä totuus on siellä jossain välissä. Ihan linjassa mitä itse olen nähnyt ja ymmärtänyt peliä ja asiantuntijoita / valmentajia.
 

H P K

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo vastustajan karvaus aiheuttaa pelissä kuin pelissä suuria ongelmia Kerhon pakistolle. Maalin takana roiskitaan sinne ja tonne ja pian onkin tilanne Larmin edessä. Pää ei näköjään kestä noita tilanteita. Ainakaan vielä.
Paikan päällä katsomassa ja mun mielestä pakit paransi peliään paljon eilisestä, minkä Pennanenkin toi esiin Ramonan haastattelussa. Niemeläinen oli mielestäni oikein hyvä samoin Lingren ja Friman. Nikkilä siellä omissa on suurissa vaikeuksissa kun tulee pienikin paine niin kiekkoa roiskitaan mihin sattuu ja välillä ilman painettakin. Sitten toi avaus pelaaminen kaatuu aika usein siihen että hyökkääjät joille pelataan kiekkoa ovat usein lähes paikoillaan. Tosi harvoin pystytään pelaamaan kiekkoa vauhdissa olevalle pelaajalle. Monta tilannetta oli tänäänkin kun huomasi että pakki ei uskalla antaa sitä rohkeaa syöttöä mikä avaisi peliä vaan tyydytään tyrkkäämään laidan kautta ohjurikiekko minkä se paikallaan oleva hyökkääjä jatkaa päätyyn. Ei enkä tarkoita, että kokoajan kuuluisi pelata pitkiä riskisyöttöjä, mutta välillä se avaisi pelaamista aivan eritavalla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Viittasin, tai yritin viitata niihin aiempiin Kerhon peleihin. Joku muu kyllä ymmärsi.
Lainaan tätä vaikkei tässä viestissä mitään lainattavaa olekaan. Koska olen taas samoilla linjoilla lainaamani kirjoittajan kanssa, ihan samanlainen peli kuin eilen. Toki eroja sen verran, että kaveri ei saanut halpaa maalia ekaan erään ja itse kiitettiin lahjoista. Mistään muualta ei oikein taaskaan saatu sisään. Ensimmäinen erä ihan Kerhon näytöstä, toinenkin Kerhon vaikka jäähyiltiin, kolmas kaikista heikoin, ja sitten jännästi siinä vasta saatiin peli taivutettua. Kahteen ensimmäiseen erään paikat n. 7 häkkiin. Tuo tehottomuus alkaa olla koomista. Tekemällä tehtiin taas vastustajan maalivahdista jumalaa.

Sinänsä peli kyllä toimii, kun huippupakkkoja luodaan noin paljon. Ja olen rakastunut tuohon Kerhon mailapaineeseen, se lähentelee taidetta, riistotilastoa pitäisi etsiä jostain.

Toki siellä on omat ongelmansa kun yritetään avata peliä, mutta jos tehokkuus olisi edes Liigan keskitasoa, kukaan ei huomaisi moisia ongelmia, koska maaleja tehtäisiin 2-3 per erä.

Jännä nähdä vieläkö bensaa riittää lauantaina. Tähän asti luistelu ei ole kestänyt yhdessäkään pelissä kuin kaksi erää, kolmas on ollut ihan eri maata. Pelkotilana nyt se että liike ei riiri edes ekaa varvia ja VillenPelsu painaa turhapurorahnastot tauluun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kirjoitetaan nyt pidempi juttu kun sille selvästi on tarvetta, osittain myös väärinkäsitysten oikaisemiseksi. Koitetaan oikein hampurilaismallia.

Kerholla pelaa tällä hetkellä ehkä Liigan parasta riistopelaamista. Tuo jatkuva paine ja karvaus sekä kepeä jalka saa vastustajat jatkuvasti todella kovaan paineeseen, tämä johtaa todella pitkiin hyökkäyksiin ja jatkuvien maalipaikkojen luomiseen. Kuntopohja vaikuttaa olevan keskimmärin ihan ok tasolla, kamppailupelaaminen on jopa loistavaa. Mikäli vastustaja yhtään lähtee juoksemaan niin tuolla pelaamisella myös luodaan toistuvasti loistavia maalintekotilanteita. Erittäin onnistunutta tsemppihokia, viihdyttävää ja taistelevaa.

Sitten se mikä oikeasti mättää, on että omista ei todellakaan päästä paineen alta pois. Jos vastustaja karvaa ylhäältä niin koko peli sulaa siihen. Nopeasti osataan kyllä kääntää, mutta sekin on vajavaista ja johtaa lähinnä noihin päätyralleihin. Sitten taas jos vastustaja ei karvaakkaan ylhäältä niin trapista ei päästä ohi käytännössä ollenkaan. Lyhytsyöttöpelillä ja nopeusedulla ei ole mitään merkitystä jos niitä ei käytetä. Joko hyökkääjät järjestään karkaa liian ylös, mikä toimii ylivoimalla kyllä kun on tilaa ja tehdään se jätön jättö ja saadaan vauhdissa oleva kaveri alueelle rauhoittamaan, tasakentällisin sen pitäisi olla viimeinen ratkaisu että pakki kuskaa. Seuraavaksi on hyökkääjät seisovin jaloin ja päätykiekkoon ei päästä tai edes jakseta lähteä. Eli toistuvasti ihan itse luodaan niitä tilanteita missä pitää lähteä ajokoirana perään, tai karvaamaan vastustajalta turhaan luovutettua kiekkoa, vaikka siinä ollaan miten hyviä, niin se ei ole kauhean tehokasta. Tapoja on monia mennä trapista läpi, mutta nyt käytetään sitä viimeistä keinoa ensimmäisenä ja jatkuvasti. Enkä nyt edes viitsi mainita siitä norsukiekkoilusta ja NHL tyylisestä pleksien paukuttelusta.

Lisäksi omassa päässä hukkuu miehiä jatkuvalla syötöllä ja siellä ei taida kukaan oikein tietää pelataanko aluetta vai paikkaa ja milloin. Välillä vaihdetaan ja välillä ei. Tämä aiheuttaa todellisia nukahduksia takatolpille jne. ja halpojen maalien määrä (onneksi osumatarkkuus ollut näissä vastustajilla surkea ja veskarit hoitaneet todella paljon ylimääräsiä ihan huimilla kopeilla) on edelleen iso vaikka paljon vähentynytkin. Silti luvattoman monesti siellä on joku takatolpilla tyhjissä ja Larmi venyttää tai kiekot pomppii/menee ohi, kun itse ei vastaavia paikkoja luoda edes ylivoimilla. Kyllä ne vastustajat jossain vaiheessa alkaa noista rankomaan ja kovalla prosentilla.

Kurittomuuteen, tyhmiin jäähyihin ja valmistautumiseen en ota nyt kantaa.

Seuraava ongelma on tuo laukausten laatu tekopaikoissa. Mielestäni Sihvonen sen sanoi hyvin että liian usein tehdään liian väsyneenä, mutta se ei ole ainoa selitys. Valitettavasti tuntuu että mikä tahansa suupaisu kelpaa, syötöt on mitä on, pakko ottaa haltuun, annetaan se päivän selvä 2-1 hyökkäyssyöttö minkä se veska haistoi jo minuutti sitten pelikatkolla, vaikka pitäisi itse uskaltaa edes joskus laukoa että olisi sitä uhkaa. Sitten jos lauotaan niin se on plekseissä tai keskellä logoa ja vetokin on sellanen lehmänhenkäys. Ei tarvitse olla kova jos on tarkka. Eikä välttämättä niin tarkka jos on kova ja joku menee apajille, mutta kun et osu tai se tulee suoraan rällään, tai syliin niin kun ei kumpikaan auta.

Sellainen viimeinen napsu asennetta puuttuu maalipaikoissa jatkuvasti. Ei lähde selkäytimestä vaan siellä mietitään ja kelaillaan asioita ja sitten se mahdollisuus meni jo. Sellanen luova kusipäisyys puuttuu, on se sitten metristä lämärillä tai jotain harhautan vielä 5 ja vedän kolmois salkkovia tripla sluzilla ja painan sitten maasta maalin. Ei sen tarvitse olla edes kaunista, joskus se takapatjaan on oikeasti hyvä ratkaisu. Niitä ei vaan nyt tule, kun se takapatja on veskan sylissä tai päätylankussa. "Röyhkeä ajo" on tällä hetkellä katsoa pakkia silmiin kun se irvistää ja päättää mennä kulmaan pörräämään. Se oikea ajo kun joskus johtaa siihen että vedät itsesi jäätävään miinaan ja sulle nauretaan, seuraavaksi vedät 3 jätkää vipuun ja ne kamppaa sut jäähyn arvoisesti, viime hetkellä ja joskus nostat kädet ilmaan ja niitä kuvioita pyöritetään urheiluruudussa miljoonalle katsojalle. Se valinta on vaan tehtävä ja sitä ei tee kuin pelaaja itse ja se valmennus siihen kannustamalla. Vielä vaan tarvittaisiin iso annos lisää sitä touhua. Pari kertaa 60 minsaa on aivan liian vähän, varsinkin jos omalla joukkueella on kiekko suurimman osan ajasta. Lisää pill... maalin paloa silmiin, kun sillä sitä toistakin saa.

Mistä päästään siihen hampurilaisen toiseen osaan, eteenpäin on oikeasti menty. Ei se Pennanen mitään täältä lue ja jos lukisikin niin vittujakaan kiinnostaisi jatkoaikalaisten horinat, mutta jostain helvetistä toi jengi silti on löytänyt asennetta alkaa ajamaan maalille. Siinä kun ekoissa peleissä vaan pyörittiin kulmissa ja heitettiin syöttöä viivalle ja otettiin helppoa ratkaisua niin kyllä siellä on useampi aste otettu napsuja siihen että maalit tehdään sektorista ja sinne pitää mennä ja syödä välillä sitä paskaa. Tämä on nostanut maalipaikkojen määrän per peli potenssiin. Se ettei nyt ole onnistunut joka kerta niin siitä oli jo aiemmin, nyt sentään jumalauta päästään paikoille, eikä mihinkään näennäisiin yrityksiin!

Kyllä se siitä, valitettavan paljon on parannettavaa jos meinaa pleijareihin, paljon on jo parannettu ja helskutisti on jo nyt hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

Takanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa
Kiitos. Arvostan tuota, että jaksetaan kirjoittaa noinkin yksityiskohtainen analyysi tänne palstalle. Itse en moiseen jaksa puhelimella, mutta hyvä kirjoitus.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Kirjoitetaan nyt pidempi juttu kun sille selvästi on tarvetta, osittain myös väärinkäsitysten oikaisemiseksi. Koitetaan oikein hampurilaismallia.

Kerholla pelaa tällä hetkellä ehkä Liigan parasta riistopelaamista. Tuo jatkuva paine ja karvaus sekä kepeä jalka saa vastustajat jatkuvasti todella kovaan paineeseen, tämä johtaa todella pitkiin hyökkäyksiin ja jatkuvien maalipaikkojen luomiseen. Kuntopohja vaikuttaa olevan keskimmärin ihan ok tasolla, kamppailupelaaminen on jopa loistavaa. Mikäli vastustaja yhtään lähtee juoksemaan niin tuolla pelaamisella myös luodaan toistuvasti loistavia maalintekotilanteita. Erittäin onnistunutta tsemppihokia, viihdyttävää ja taistelevaa.
Allekirjoitan tuon pitkän viestin aikalailla kokonaan. Lainattuun pätkään oli edes jotain kommentoitavaa.

Tuo riistopelaaminen on kyllä hienoa ja karvauskin toimii, paitsi silloin kun se ei ole toiminut ja vastustajan pakisto on pystynyt ohittamaan sen oivaltavilla syötöillä. Tsemppikään ei silloin auta kun pari omaa on myöhässä puolustamaan ja vastustaja tulee vauhdilla sinisen yli puolustusalueelle. Se varmistava hyökkääjä on nyt ollut hyvä muutos ja siitä syystä onkin niitä riistoja saatu aikaiseksi. Siltä osin peli on myös kehittynyt ensimmäisiin otteluihin nähden.

Kuntopohja on joukkueella hyvä ja jaksetaan painaa. Pelin ei vaan tarvitsisi todellakaan olla niin kuluttavaa, jos saataisiin kaikessa se ajoitus toimimaan.

Hyökkääjät joutuvat vetämään ajokoiraa kun avaavaa syöttöä ei tule ja pakki nostaakin itse jalalla. Tai hyökkääjät lähtevät vauhdilla ylös ja odottavat avaavaa syöttöä, jota ei tule kun pakit koomailee. Ja joudutaan sirklaamaan keskialueella tai sitten tosiaan pysähdytään ja odotetaan.

Silloin pronssikerhoilun aikakaudella oli silmiinpistävää, kuinka nopeasti joukkue käänsi peliä. Lähti se nopea avaus ja hyökkääjät toivat kiekon jalalla alueelle. Välillä pyörittiin toki kulmissa liikaakin, mutta peli oli kontrollissa, eikä juostu ympäriinsä. Silloin jaksaakin paremmin. Nyt jaksetaan pari erää ja sitten onkin väsy, kuten tässä ovat muutkin havainneet. Ilman hyvää kuntopohjaa, tuo nykyinen pelityyli olisi aivan katastrofaalinen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sitten se mikä oikeasti mättää, on että omista ei todellakaan päästä paineen alta pois. Jos vastustaja karvaa ylhäältä niin koko peli sulaa siihen. Nopeasti osataan kyllä kääntää, mutta sekin on vajavaista ja johtaa lähinnä noihin päätyralleihin. Sitten taas jos vastustaja ei karvaakkaan ylhäältä niin trapista ei päästä ohi käytännössä ollenkaan. Lyhytsyöttöpelillä ja nopeusedulla ei ole mitään merkitystä jos niitä ei käytetä.

...

Seuraava ongelma on tuo laukausten laatu tekopaikoissa. Mielestäni Sihvonen sen sanoi hyvin että liian usein tehdään liian väsyneenä, mutta se ei ole ainoa selitys. Valitettavasti tuntuu että mikä tahansa suupaisu kelpaa, syötöt on mitä on, pakko ottaa haltuun, annetaan se päivän selvä 2-1 hyökkäyssyöttö minkä se veska haistoi jo minuutti sitten pelikatkolla, vaikka pitäisi itse uskaltaa edes joskus laukoa että olisi sitä uhkaa. Sitten jos lauotaan niin se on plekseissä tai keskellä logoa ja vetokin on sellanen lehmänhenkäys. Ei tarvitse olla kova jos on tarkka. Eikä välttämättä niin tarkka jos on kova ja joku menee apajille, mutta kun et osu tai se tulee suoraan rällään, tai syliin niin kun ei kumpikaan auta.

Jep, erinomainen teksti kokonaisuudessaan, jonka oikeastaan kokonaisuudessaan allekirjoitan. Pätkäsin tätä nyt näihin kohtiin, jotka itsekin näen niinä varsinaisina ongelmakohtina.

Ensimmäinen näistä pisti todella pahasti silmään erityisesti Sport-matsin kolmannessa erässä, kun olisi pitänyt saada kunnon pesukone pyörimään vastustajan päässä. Sen sijaan siinä vaiheessa ei eväitä hyökkäyksiin lähtemiseen vaikuttanut olevan oikeastaan ollenkaan. Sportin trapatessa, suurin osa hyökkäyksiinlähdöistä päättyi jonkinlaiseen roiskaisusyöttöön keskialueella seisoville pelaajille ja lopulta päätykiekkoon, jonne kukaan ei ollut menossa. Tämä on ehkä se suurin "vaaramomentti" - jos tuohon ei löydy ratkaisuja, niin viime kauden kaltainen tappioputki jossakin kohtaa on taas täysin mahdollinen.

Toinen kohta on ollut myös silmiinpistävä koko kauden ajan. Kerho on pystynyt lähes kaikissa peleissä myös rakentamaan laadukkaita, pitkiä hyökkäyksiä ja saanut vastustajan erinomaisesti paineen alle, mutta liian usein hyökkäykset ovat päättyneet lopulta heikkotasoiseen laukaukseen huonosta paikasta tai blokkiin. Ja sitten lopulta, kun niitä laadukkaita paikkoja on saatu, niin terävyys maalipaikoissa on puuttunut. Paradoksaalista on se, että välillä näitä erinomaisia paikkoja on saatu luotua, mutta maalit ovat usein tulleet joillakin erikoisilla pompuilla (esim. Jukurit- ja KooKoo vierasmatsit) tai vastustajan lahjoittamina (esim. eilinen Lukko-vierasmatsi). Maalintekopotentiaalia pitäisi kuitenkin olla ihan kohtuullisen hyvin (onhan siellä esim. Turunen, Nenonen, Cornet), joten tämä ongelmakohta pitäisi jo nykyisillä eväillä olla nähdäkseni ratkaistavissa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olisko tässä menossa osaltaan niitä kasvukipuja, kun ollaan siirtymässä tuon Meidän Pelin aikaisesta kontrollilähdöistä kohti nopeampaa pysytysuuntaa. Tuo kontrollipeli oli oikeasti hyvä konsepti pelatessa träpiä tai ohjaukseen perustuvaa puolustusta vastaan. Senkun palauteltiin ja otettiin uusi lähtö. Mutta, niinkuin monessa kirvelevässä tappiossa varsinkin P-Amerikan porukoita vastaan tuli todettua, oli se melkoisen hauras aggressiivista prässiä vastaan, silloin kun prässi oli oikein organisoitu. Ja liigassakin yksi sun toinen joukkue on jo alkanut hylätä näitä vanhoja oppeja ja se nk. pystysuunta ja prässi sen myötä on lisääntynyt.

Se, mikä erityisesti ilahduttaa minua on tuo kaksinkamppailupeli, joka onkin jo tuotu monissa kirjoituksissa esille. Nyt Kerho voittaa noita, kun viime kauden aluksi ne lähes järjestäen hävittiin (no jotain Palvea lukuunottamatta, jolla kädet riittivät voittamaan niitä). Ollaanko nyt paremmin pelikirjan sivuilla kuin viime kauden aluksi, onko joukkue paremmassa kunnossa, sitä minun on mahdotonta sanoa. Mutta tuo onnistunut kaksinkamppailupelaaminen on kaikki kaikessa tässä pystysuunta-hokissa. Ilman sitä pysähtyy kaikki liike.

Kyllä siellä tosiaan on vielä runsaasti ongelmakohtia, joita tuossa onkin jo muut kirjoittajat luetelleet ja ilman muuta noihin täytyy parannusta tulla kauden edetessä. Mutta jos vertaa siihen, missä oltiin viime vuonna tähän aikaan, niin kyllähän eteenpäin ollaan selvästi menty.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Riska on kyllä oikeasti parantanut aivan helvetisti kauden edetessä. Sopii kuin nyrkki silmään noiden nuorten vipeltäjien ketjuun. Nytkinhieno syöttö takatolpalle ennen tuota komeaa maalia. Ja melkoinen tööttikin nähty Pelicans-peluriin. Tämä jätkä on oikeasti vielä vitun tärkeä kun kausi etenee.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Riska ei kysellyt, vaan veti. Tarkka ja painava kuti muualle kuin logoon. Maalinteon mallia muillekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös