Purkan Jauhaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Kerho meni 4-3 johtoon kun kaksi ja puoli minuuttia jäljellä. Tappara tasoitti 30 sekunnin päästä ilman veskaria.
Eihän tuo Tappara-pelin voitto sijoitusta kuuden joukossa takaa, mutta mahdollisuuksia toki parantaa huomattavasti.Juniori-Kahvara siis hoidettiin. Nyt sopii toivoa, että edustus hoitaa oman ruutunsa. Tapparan voittaminen pelastaisi vielä suoran pleijaripaikan ja Kerhon loputtomalta kahvamaratoonilta (JYP + Kahvara). Sen verran pojat voisivat ajatella katsojia, ettei pleijareiden alussa ainakaan tarvitsisi katsella jyväskyläläisen koulukunnan anti-jääkiekkoa.
A-junnuiltahan puuttuvat tänään kokoonpanosta liigamiehet. Laavainen, Latvala ja Seppälä tänään Lekin mukanaSeurailin sivusilmällä ruutuplussasta A-junnujen matsia. Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Ylivoima oli melkoisen stressavaa katsottavaa. Kärpät ratkoi matsin kolmannen erän puolessa välissä yv-maaleilla. Saas nähdä mikä muodostuu lopputulokseksi. (E. typoja)
Varmastikin näkyi otteissa!A-junnuiltahan puuttuvat tänään kokoonpanosta liigamiehet. Laavainen, Latvala ja Seppälä tänään Lekin mukana
Vastausta en osaa antaa mutta kyllä tämä taitaa olla joka kautinen ilmiö, että varsinkin b-, ja c-junnut kyntävät sarjan hännillä. A-juniorit ovat pääsääntöisesti kyllä pärjänneet ihan hyvin ja toisinaan jopa erinomaisesti voittaen mm. mestaruudenkin.Mikä mättää Hämeenlinna? Ihmettelimme tuossa oikein porukalla HPK-junnujen sarjasijoituksia ylempää SM-sarjaa silmällä pitäen. A-junnuja lukuunottamatta kaikki junnut kyntää sarjojen pohjalla. En nyt ole kiinnittänyt isommin huomiota miten edelliset vuodet HPK:lla on sujunut, mutta ajattelin että olisikohan siellä jonkin asteinen "Lukko-syndrooma" menossa?
Täällä korjataan viimeisten vuosien juniorityön hedelmiä. Onko muutoksia tulossa, sen näemme muutaman vuoden sisällä. Tämä nyt esillä oleva surkeus on ollut tiedossa jo pitkään, eikä sinällään varmasti yllätä ketään. Mika Toivolalta odotin paljon kun hänet palkattiin Juniorijääkiekon vetäjäksi, mutta Liiga HPK vei valitettavasti välistä. Vaikkakin Toivolalla vieläkin on rooli nykyisten vanhemman pään junioreiden parissa. Muuten junioreiden parissa jatkaa sama kaksikko joka on osa syynä tähän sukellukseen.Mikä mättää Hämeenlinna? Ihmettelimme tuossa oikein porukalla HPK-junnujen sarjasijoituksia ylempää SM-sarjaa silmällä pitäen. A-junnuja lukuunottamatta kaikki junnut kyntää sarjojen pohjalla. En nyt ole kiinnittänyt isommin huomiota miten edelliset vuodet HPK:lla on sujunut, mutta ajattelin että olisikohan siellä jonkin asteinen "Lukko-syndrooma" menossa?
Totta on ettei B ja C ole kovin menestystä niittäneet, mutta nyt molemmilla on uhkana etteivät pelaa keväällä edes ylempää SM-sarjaa. C:llä saattaa olla mahdollista vielä jopa Mestis-tasolla jatkaminen, jos säännöt sen sallii (en muista onko näillä joukkueilla kiintiöpaikkoja) Mielenkiintoista tässä on seurata kuinka lumipallo pyörii eteenpäin. 4-5 tulevaisuuden vuotta nämä nykyiset C ja B ryhmät muodostavat A-nuorten rungon. Jälleen kerran olemme ulkopuolelta tulevien varassa myös A-nuorten suhteen.tämä taitaa olla joka kautinen ilmiö, että varsinkin b-, ja c-junnut kyntävät sarjan hännillä. A-juniorit ovat pääsääntöisesti kyllä pärjänneet ihan hyvin ja toisinaan jopa erinomaisesti voittaen mm. mestaruudenkin.
Pidätkö tässä vaiheessa "uhkana" että B ja C ei pelaa ylempää SM-sarjaa. Mä lyön Mal Davisin pelipaidan vuodelta -90 vetoa että kumpikaan ei pelaa ylempää SM-sarjaa!Totta on ettei B ja C ole kovin menestystä niittäneet, mutta nyt molemmilla on uhkana etteivät pelaa keväällä edes ylempää SM-sarjaa.
Täällä korjataan viimeisten vuosien juniorityön hedelmiä. Onko muutoksia tulossa, sen näemme muutaman vuoden sisällä. Tämä nyt esillä oleva surkeus on ollut tiedossa jo pitkään, eikä sinällään varmasti yllätä ketään. Mika Toivolalta odotin paljon kun hänet palkattiin Juniorijääkiekon vetäjäksi, mutta Liiga HPK vei valitettavasti välistä. Vaikkakin Toivolalla vieläkin on rooli nykyisten vanhemman pään junioreiden parissa. Muuten junioreiden parissa jatkaa sama kaksikko joka on osa syynä tähän sukellukseen.
Eipähän kukaan pääse syyttämään ainaisesta pessimistisyydestä ;) En kyllä pysty ottamaan kiinni vetoasi, koska olen kanssasi aivan samoilla ajatuksilla, vaikka ei minulla Davisin pelipaitaa olekaan.Pidätkö tässä vaiheessa "uhkana" että B ja C ei pelaa ylempää SM-sarjaa. Mä lyön Mal Davisin pelipaidan vuodelta -90 vetoa että kumpikaan ei pelaa ylempää SM-sarjaa!
Positiivisuus on hieno asia mutta joku raja siinäkin.
Kartalla tai ei, mutta jokainen, joka on tilannetta seurannut läheltä tunnistaa tilanteen. Sihvonen tietää varsin hyvin junioirijääkiekon ongelmat ja varmasti osaa ne kertoa paremmin kuin minä. En ole juuri hänen juttujaan lukenut viimeaikoina, joten mielipiteeni olen muodostanut ihan itse. En suinkaan ole yksin näiden asioiden kanssa. Siitä olkoon todisteena jupina mitä on kaupungissa eri alustoilla esiintynyt. Ongelmia on ruodittu väsymiseen asti. Olisiko Petterillä jotain annettavaa tilanteesssa on ihan toinen keskustelu. Yleistä porua riittää toki aina tehdään niin tai näin.Tunnut olevan hyvin kartalla, mitä on tehty ja missä menty pieleen? Kerrothan meille kaikille ihan konkreettisesti miten mainitsemasi kaksikko on syyllisiä nykytilanteeseen? Siis jotain ihan oikeaa faktaa eikä vain "no katsoppa sarjataulukkoa". Ettet vaan ole mennyt lukemaan Sihvosen tekstejä perehtymättä junnupuolen realiteetteihin...
Samoin tämä ikuinen itku siitä, että Kerhojunnut on liikaa ulkopaikkakuntalaisten varassa. Miten viisaat palstaveljet tämän asian korjaisi? Laitetaan luukut kiinni ja peluutetaan vain "omia junnuja". Ehkä nämä vierasavut pelaavat täällä just siksi, että omien taso ei riitä. Ei niitä tänne rahalla osteta vaan tryouttien yms. muiden näyttöjen perusteella osoittavat olevansa parempia kuin paikalliset. Vaikka oma pelaajatuotanto on hyvässä kasvussa ja voi hyvin, niin laadukkaita "liiga-aihioita" ei vaan tämän kokoisesta kylästä tule määräänsä enempää.
Vastasin turkulaisen alkuperäiseen kysymykseen "Mikä mättää Hämeenlinna"? Edellä olen kuvannut omaa näkemystäni mistä lähtisin etsimään syytä. Mikä on sinun ajatuksesi hieman alavireisestä nykytilanteesta? Huonot lapset? Vanhempien geeniperimät? Varustehuolto?
Ei tarvitse kertoa kuinka asiaa korjataan, kerro vain mitä lähtisit kehittämään juniorijääkiekossa? Materiaaliin toki jo viittasitkin.
Älä ymmärrä väärin, mutta minä olisin voinut täältä itärajalta kirjoittaa yhtä pitkän ja yhtä tyhjän vastauksen HPK:n juniorijääkiekosta. Tämä siis tietämättä yhtään mistään yhtään mitään. Jos on jotain sanottavaa, edes siis nimimerkin takaa julkisuuteen, niin sitten vaan niitä faktoja tiskiin. Tollanen jonninjoutava ja ympäripyöreä horina on lähinnä naurettavaa palstamillimetrien kulutusta. Yhtään konkreettista asiaa et saanut viestiisi mahdutettua koskien Kerhon juniorihommia.Vastasin turkulaisen alkuperäiseen kysymykseen "Mikä mättää Hämeenlinna"? Edellä olen kuvannut omaa näkemystäni mistä lähtisin etsimään syytä. Mikä on sinun ajatuksesi hieman alavireisestä nykytilanteesta? Huonot lapset? Vanhempien geeniperimät? Varustehuolto?
Ei tarvitse kertoa kuinka asiaa korjataan, kerro vain mistä lähtisit etsimään seikkoja jotka johtavat nykyiseen alavireeseen juniorijääkiekossa? Materiaaliin toki jo viittasitkin.
Jätin lainaukseen muutaman keskeisen asian. Olen Lehkosesta ja sen ajan tekemisestä samaa mieltä. Ei varmasti millään muotoa täydellistä aikaa. Onko asiat tai kokonaisuus parantunut asioista? Ainakin resursseja toimiston puolella on ihan eri tavalla tällä hetkellä. Mitä tällä panostuksella ollaan saatu aikaan? Se miten yhteistyö valmennuksen ja toiminnanjohtajan välillä toimii nykyään vs Lehkosen aika ei ole minun arvioitavissa. Ulkopuolelle näkyvät asiat eivät ole minusta ainakaan paremmin.Ja mitä tulee Lehkosen aikaan, niin aika ruusuisen kuvan saanut sekin ajanjakso, mutta ne vähemmän ruusuiset jutut pysyy hauskasti piilossa.
10-vuotiaiden siirtyminen muihin seuroihin on silkkaa idiotismia, mikäli asiaan ei liity perheen sisäistä muuttotarvetta toiselle paikkakunnalle. Kyseessä on alakouluikäiset lapset ja tuon ikäisen siirtely joukkueesta toiseen paremman tulevaisuuden nimissä on jotain käsittämättömän typerää.
Ryhmäkoot on varmasti suurimpia ongelmia Hämeenlinnan junnujoukkueissa. Asia mikä sinällään liittyy johtoon ja sen ratkaisuihin... On hieno asia, että imua löytyy (pelaajia lisää + rahaa sisään), mutta kilpailullisesti asia on haastava. Siinä missä HPK:n G-E junnujoukkueella on +50 pelaajaa kaukalossa on kilpailevilla seuroilla ehkä 20-25 pelaajaa. Kuitenkin sama määrä valmentajia on molemmilla. .
Tästä päästäänkin siihen, että Kerhoon tulevat vieraspaikkakuntalaiset junnut ovat niitä, jotka ovat olleet jäällä paljon enemmän. Tämä varmasti näkyy eräänlaisena taitopiikkinä näiden pelaajien eduksi.
Uusi harkkahalli(t) anyone?
Lainaamassani sinun tekstissä kappaleet kaksi ja neljä ovat minusta ristiriitaisia. 10-vuotiaan siirtyminen lähiseuraan on idiotismiä, mutta silti 14-vuotiaana tunnustetaan ulkopaikkakunnalta tulevan taitavampia enemmän jääharjoitusta ja pelejä vyölleen kerränneitä yksilöitä. Miksi siis ei kannata ajella vaikka 30 minuuttia Riihimäen hallille ja saada lapselle yksilöllisempää valmennusta, enemmän pelejä, jos lapsi on näistä kiinnostunut?
Pahoittelut, todella huonosti kirjoitettu minulta. En tarkoittanut tällä kritiikillä alle C-ikäisten valmennusta vaan lähinnä siitä eteenpäin.mitä tulee HPK:n valmentajien tasoon, niin mitä nyt olen hallilla nähnyt ja kokenut, niin ylpeä olen Kerhon koutseista verrattuna lukuisiin vastustajiin. Välillä ihmettelee millasia tyyppejä "isojen seurojen" junnujoukkueita luotsaakin. Toki on muistettava, että alle C-ikäisten valmentajat ovat lähestulkoon kaikki lasten vanhempia talkootyössä. Ammattivalmentajia ei tietenkään ole näissä ikäluokissa.
Tätä olen aina ihmetellyt. Joukkueilla on E-D junnuissa jäitä se muutama tunti viikossa, tähän muut päälle mutta tuntimääräisesti se on silti vähäinen määrä. Miksi ihmeessä juniorijoukkueisiin ei palkata ihan päätoimisesti yhtä valmentajaa per useampi joukkue joilla olisi sitten ns. apuvalmentajina ja pelien vetäjinä niitä vanhempia? Periaatteessahan tämä on valmennuspäällikön vastuulla, mutta käytännössä ei ne mitään sellaista tee. Se treenien suunnittelu ja narujen käsisspitäminen on toki v-mäistä hommaa, mutta ei se mitään ylitsepääsemätöntä ole, jos on vaan tahtoa ja halua. Iltaisin työaikaa kun vetää ne 1-3 treenit ei kauheasti kuitenkaan jäällä tule. Ja jos nyt joku ihmettelee, niin harvoin ne joukkueet treenaa kaikki samaan aikaan. Itse olen juossut parhaimmillani 3-4 treenejä per päivä tuolla vetämässä eri joukkueille ja ikäluokille. Kun aikaa ja resursseja oli, niin hyvin pystyi "ammattivalmentajana" toimimaan pikkujunnuissa. Jos tämä onnistui toisessa palloilulajissa (onnistuu koska tiedän näitä henkilöitä useampiakin ja eri lajeissa), niin miksi tämä ei onnistu jääkiekossa, tai miksi sitä ei tehdä?Ja mitä tulee HPK:n valmentajien tasoon, niin mitä nyt olen hallilla nähnyt ja kokenut, niin ylpeä olen Kerhon koutseista verrattuna lukuisiin vastustajiin. Välillä ihmettelee millasia tyyppejä "isojen seurojen" junnujoukkueita luotsaakin. Toki on muistettava, että alle C-ikäisten valmentajat ovat lähestulkoon kaikki lasten vanhempia talkootyössä. Ammattivalmentajia ei tietenkään ole näissä ikäluokissa. Nuoria valmentajia saisi olla toki enemmän ilman perhesiteitä, jolloin kaikenmaailman suosimisilta sun muilta vältyttäisiin...