Ei tarvi pelata, riittää kun tekee sopimuksen. Talousketjussa porukka murehtii, että ollaan 150 000 budjetista jäljessä. Kun tappiota tulee satatuhatta tai muutama, niin ei ne silloin ollekaan jostain syystä karkkirahoja Kerholle.
Ehkä nyt kannattaa kuitenkin ymmärtää se asia sen kontekstissa. 100 000€ ylimääräistä on Kerholle karkkirahaa, sillä saa ehkä yhden kärkijätkän, joka pelaa kauden ja sitten se raha meni. Se on kivaa kun se on, mutta karkkikaupan jälkeen on taas tyhjät taskut. Se ei ole sellainen summa että sillä saisi aikaan mitään pidemmän ajan muutosta tai minkä voisi mitenkään isommin investoida monelle kaudelle. Se on taseessa plussana yhdellä kaudella ja sillä saa sen yhden pelaajan, ei mitään muuta... karkkirahaa.
Sama summa tappiona ei ole. Kun se on pois vähintään seuraavalta, mahdollisesti useammaltakin kaudelta. Se on silti edelleenkin vain muutama prosentti liikevaihdosta, pelaajabudjetistakaan ei tuo ole kuin 6%. Kyse on siitä ettei tuollaisen varaan voi laskea! Jos sä järjestät elomessubileet joka vuosi ja sieltä tulee tasaisesti 100 000€ niin sen sä voit jollain varmuudella laskea mukaan budjettiin. Mutta kun et sä voi budjetoida mitään siirtokorvauksia, se ei ole kestävällä pohjalla se malli, jos sä alat tollasien varaan rakentamaan sun seuran toimintaa. Ne on kivoja rahoja kun ne rapsahtaa seuran tilille, mutta sen liiketoiminnan laajuudessa ja noiden epävarmuudessa on huutava cäppi.
Joka tapauksessa kuitenkin pelaajia palkataan, niin eikö olisi hyvä hakee enemmän pelaajia, joista voisi jotain tuottoa saada pelaajien lähtiessä? Minun mielestäni kyllä ja siinä mielessä parempaa ja kannattavampaa liiketoimintaa kuin palkata pelaajia, joille joudutaan maksetaan samat palkat ja korvaukset, mutta lähtiessä ei saa mitään.
Tätä mä en nyt edelleen ymmärrä, sä nyt jotenkin luot tässä jotain ihmeen vastakkainasettelua ja mielestäni ihan väkisin. Kun ei kukaan ole väittänyt mitään tälläistä, että ei haluttaisi näitä Vesalaisia. Tai no sinä nyt väität ja ikäänkuin annat ymmärtää että minä olisin jotenkin väittänyt tuon tyylistäkään, kun en ole. Ihmeellinen hyökkäys ollut tämä muutenkin, kun tuntuu että sä nyt väkisin väännät tässä jotain olkiukkoa pystyyn. Minusta kun on oikein mukavaa jos saadaan Vesalaisia yms. jatkossakin ja olen tämän ilmaissut jo aiemmin. Minä olen vain ottanut kantaa tuohon
@clayman inkin mainitsemaan haastateluun, missä Pendo antaa ymmärtää tämän olevan tulevaisuudessa jotain liiketoiminnan ydintä. Lainaus meni näin: – T
ehtäväkseni on annettu Oy:n toimintaympäristön muuttaminen kestävämmälle pohjalle. Se tarkoittaa, että omia nuoria pelaajia on saatava lisää kokoonpanoon. Lisäksi seuraan on houkuteltava lahjakkaita pelaajia, jotka voisivat 3–5 vuodessa poikia NHL-kasvattajakorvauksia. Strategia kulkee aikataulussaan, se vaatii malttia.
Minä en tiedä miten sinä tuon tulkitset, näköjään jotenkin muuten kuin minä ja Clayman, mutta minusta NHL korvausten varaan laskeminen ei ole kovin kestävää pohjaa, kun historia ei tunne yhtään seuraa, joka on voinut noiden varaan laskea ja järjestelmällisesti NHL pelaajia tuottaa.
Mulle toimintaympäristön muuttaminen kestävälle pohjalle, kun on just näitä elofestejä yms. mihin se urheilullinen menestys ei pääse vaikuttamaan.