Mun ei pitäny tänne enää kirjottaa, kun arvon Moderaattorit eivät suostuneet vaihtamaan nimimerkkiä toista kertaa kymmenen (10) vuoden aikana. Tuskin tämä viesti asiaa yhtään helpottaa ja keppiä voi olla tulossa. Saa nähdä.
Yllättävän vaikeaa poissaoleminen on ollut ja seurata vierestä teidän keskustelujanne. Monessa keskustelussa olisin halunnut olla mukana, mutta olen kuitenkin pystynyt pitäytymään periaatteeni takia poissa.
Mutta... nyt on kuitenkin pakko sanoa oma sanani tähän "saako kannattaja valittaa"-keskusteluun.
Itse olen nyt kahtena kautena ostanut seisomakausikortin, vaikka asun Tampereella. Ostan kausikortin ihan vaan kannatuksen vuoksi, koska en kuitenkaan pysty käymään kaikissa kotipeleissä. Minulle tuo 180 euron sijoitus on osoitus siitä, että välitän joukkueestani ja haluan tukea sen toimintaa. Eli se on vähän niinkuin jäsenmaksu jonka maksan G-kulmalle, koska haluan tukea myös heidän toimintaansa.
Mielestäni tällä sijoituksella saan äänioikeuden puuttua seuran toimintaan, niinkuin jonkun firman osakkeen ostaja. Tiedän, että se ei näin tietenkään todellisuudessa ole, mutta olen ainakin maksanut jo tuotteesta ja odotan että tuotteen tuottaja vastaa tuotteen laadusta. Ja mielestäni maksajana minulla on enemmän oikeutta valittaa ja vaatia, kuin siinä tilanteessa kun en olisi laitanut pennin jeniä kiinni joukkueeseen.
Ymmärrän kyllä myös teitä toisinajattelijoita. En minäkään maksa esim. rikkinäisestä nettiyhteydestä. Tuote ei ole kunnossa, en maksa. Mutta vaikka tällä hetkellä kotona onkin loistava nettiyhteys, niin en kanna sen firman lippua ylpeänä logo rinnassa ja kerro kaikille kuinka hyvä nettiyhteys kotona onkaan.
On tietysti väärin verrata Kerhoa nettiyhteyteen, koska toinen on tunne asia ja toisen vaan on nyky-yhteiskunnassa toimittava moitteettomasti. Jos Kerhon peli on paskaa, niin en käy peleissä. Silloin Kerholta jää saamatta lisärahat syömisistäni ja juomisistani, sekä fanitavaroista. Mutta jos nettiyhteys pätkii, niin vaihdan firmaa. Kannattamaani joukkuetta en vaihda, se on ja tulee olemaan Kerho.
Ja mitä julkistettuihin pelaajiin tulee, tulleisiin kuin menneisiinkin, niin nyt kun Kerhon tuotteen ostajia on se määrä mitä on, Kerhon täytyy toimia kokoonkerätyn pääoman ja jääkiekon parissa valitsevan palkkauksen mukaisesti. Jos pääomaa on vähän, niin sitten ongitaan pienissä vesissä kuten Mestis, Suomi-sarja tai Norjan liiga. Jos taas pääomaa on paljon-paljon, niin voidaan heittää verkot isompiin lammikoihin kuten AHL, SHL tai Sveitsin liiga. Ja vastaavasti jokaista viime kauden pelaajaa tai omaa junnua ei voi pitää mukana, jos ei ole riittävästi näyttöjä siitä, että pelaajalla on annettavaa palkkansa edestä tulevanakin kautena. Joskus on vain myönnettävä sekin, että muualla on enemmän rahaa tai vastuuta ja maisemanvaihdoskin voi kiinnostaa.
Tietysti itsekin toivon, että tietyillä pelaajilla olisi Kerho-sydän ja he olisivat uskollisia Kerholle, vaikka palkka ei olisikaan yhtä suuri kuin muualla. Varsinkin ne omat kasvatit, jotka ovat ansainneet miljoonia ja taas miljoonia maailmalla. Tulisivat Kerhoon pelaamaan kuten Markkanen saipaan tai Kapanen kalpaan ja antaisivat kasvattajaseuralle jotain takaisin, joko pelaajana tai organisaatiotasolla. Kuitenkaan unohtamatta, että organisaatiossa pitää olla myös rautaisia ammattilaisiakin. Eikä tosiaan hommat ole menneet ihan putkeen Kapasen-klaanilla kalpan peräsimessä.
Sitten vielä RY vs OY. Mielestäni paras ratkaisu olisi Saksan futisliigan tyyliin, että yksityiset henkilöt eli kannattajat voisivat omistaa sen 49 % joukkueesta. 51 pinnaa olisi RY:llä. Yritykset voisivat edelleen tukea Kerhoa ostamalla mainostilaa, sponsoroimalla, tms.
Minä ajattelen näin, toivottavasti joku muukin. Ja tietysti jos mikään ylläoleva ei aiheuta pistoa sydämmessä, niin olkaa hyvä ja jatkakaa samaan malliin. Ei mulla muuta. Kiitos.
P.S. Eikä sen "kannatusmuodon" tarvitse olla kausikortti. Se voi olla vaikka muki joka kausi. Silloinkin olet tukenut Kerhoa, joten...
Edit: Korjauksia ja lisäyksiä.