Hip hei, ehkä kivin ketju sitten Ässät-Tappara-otteluketjun. Ihan kuin kaikki asiat olisi jo kahteen miljoonaan kertaan käyty läpi joka suunnalta, mutta kirjoittelenpa nyt lämpimikseni jotain hajahuomioita.
Ensinnäkin, minulla oli kovasti paljon mukavaa koko ottelun ajan. Pääsin tutustumaan läheisesti sikakatsomon alakerran nuorisojaoston toimintaan, kuulin heiltä monia mainioita huutoja vastustajalle heitettäväksi. Nämä huudot eivät varmasti loukanneet ketään, mutta aiheuttivat sekä huutajilleen että minulle useita spontaaneja naurunpyrskähdyksiä. Parhautta edustivat ehdottomasti "Joensuu, ooksää Joensuusta?", "Kaipainen, kaipaaksää jotain?", "Älkää koukkiko, tyhmät!" ja erityisesti Kerhon paitsio-tilanteessa "Nickerson, pihalle sieltä!". Ylempää kylläkin kuului joitain hävyttömiä "Gou fak joorself!"-tyyppisiä letkautuksia, ne rumat sedät huutelivat. Näistä innostuneena kehitin itsekin muutaman, ensin omille "Uusikartano, onks sulla uusi kartano?" ja "Forrest, ooksää vain metsässä?", sekä oikein villiinnyttyäni myös yhdelle kerholaiselle "Lahti, ooksää Lahdesta?". Ääneen en uskaltanut huutaa, älkää pelästykö, mutta ruutuvihkooni laitoin muistiin monia ikimuistoisen ihania, sen hevosennaurun kun olisi vielä saanut nauhalle.
Kerho-fanit olivat minua kohtaan oikein ystävällisiä. Kaljaa tai muutakaan juomia päälleni ei kaadettu, vaan ihan oikein lasissa tarjottiin. Yrityksenä kuulemma juottaa minut humalaan, vaikka me ei edes seurustella. Juttelin oikein mukavien Kerhon kannattajien kanssa, ja toden totta, nimimerkki Twite pääsi sitten vihdoinkin näkemään NE. Melko paksusti olivat kyllä verhottuna, mutta ilmeisen onnelliseksi tuli hän.
Viimeisen erän seurasin todellisen jääkiekon asiantuntijan vieressä. Kyseinen, hyvin sympaattinen poikalapsi, kysyin aidon hämmästyneenä, että olenko minä ihan todellakin ja aikuisten oikeasti Aki Heino-fani, kun oli sellainen paita, tai kaksikin paitaa, päällä. Ja minähän olen, ja niin on se sympaattinen poikalapsikin. Hän taisi jopa olla ihan oikeasti Akin tuttuja.
No, oli siellä pelikin. Kerho teki enemmän maaleja ja käveli Ässien yli. Matt Nickerson on saletisti hot ja äijien äijä. Ehkä jopa maailman toiseksi paras jääkiekkoilija, heti Heinon Aksun jälkeen. Joskus voisi silti yrittää hieman hallita hermojaan. Tai ehkä hieman hillitsikin, koska muuten sille nopealiikkeiselle herrasmiehelle olisi voinut käydä se "rip his fuckin' head off"-juttu. No, sirkushuveja kansalle, pidän.
Kiitos, Hämeenlinna. Muuten toivoisin vilpittömästi mestaruutta teille, mutta kun teillä on se tyhmäpasi...