Hoitovapaa

  • 6 891
  • 42
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kurt kirjoitti:
Täällä ollaan täsmälleen samassa veneessä. Maaliskuun alussa olen jäämässä kotiin täsmälleen samanlaisen kokoonpanon kanssa. Tyttö nyt hieman yli vuoden ja poika täyttää keväällä neljä.

Mites Kurtilla on asiat lähtenyt kotona rullaamaan? Onko tullut "yllätyksiä" kotona olon raskaudesta yms.

Itseäni helpotti huomattavasti muutto pois maaseutupitäjästä (josta en tunne ketään, eikä ollut autoa käytössä) Vantaalle, josta en myöskään tunne oikeastaan ketään, mutta täällä on koko ajan ihmisiä ns. ympärillä ja julkisilla pääsee. "Yksinäisyys" on enää muisto vain.
 

Kurt

Jäsen
ptk kirjoitti:
Mites Kurtilla on asiat lähtenyt kotona rullaamaan? Onko tullut "yllätyksiä" kotona olon raskaudesta yms.

Kiitokset kysymästä. Ennakkopelkoihin nähden on lähtenyt sujumaan yllttävänkin hyvin. Muutamia käytännön juttuja on tullut huomattua jo. Erittäin tärkeää, että päiväruoka on valmiina siinä vaiheessa kun tullaan puoliltapäivin ulkoa sisälle. Voin vain kuvitella sen tilanteen kamaluuden, kun kaksi nälkäistä huutaisi puntissa kiinni, ja itse alkaisin vasta ruskistelemaan jauhelihaa.

Toinen huomio on se, että mihinkään ei todellakaan ole kiire. Hyvin rennolla otteella mennään eteenpäin, niin kaikilla on koko ajan parempi mieli. Oma pää täytyy myös pitää kylmänä niin pitkään kuin mahdollista. Siinä vaiheessa kun itseltä palaa pinna, niin tilanne on oikeastaan jo karannut käsistä.

Onhan tässä kyllä raskautensa, koko ajan saa oikeastaan olla toisella kädellä pitelemässä kämppää kunnossa (laittelemassa astioita koneeseen, pesemässä pyykkiä, laittelemassa puhtaita kaappiin jne.) Tuntuu, että kämppä karkaa täysin käsistä, jos ei sen eteen tee pientä puuhastelua melkein koko ajan.

Kyllähän tässä tätä kevään etenemistä odotellaan innolla. Jos toukokuun alussa pääsisi jo vähän tekemään retkiä lähistön metsiin, niin siitä saisi mukavaa tekemistä päiviksi.
 

Kurt

Jäsen
ptk kirjoitti:
Vaimo aloittaa kotityöt välittömästi kotiin tullessaan, sille kun ei tunnu riittävän se mitä minä olen jo tehnyt ja parhaillaan teen, mutta kun tahtini on hieman rauhallisempi, kun mielestäni ei ole mitään kiirettä. Omapahan on asiansa.

Asutaan tällä hetkellä semmoisessa paikassa, jossa lapsiperheitä on varmaan eniten koko Suomessa väkilukuun suhteutettuna, mutta ei siellä leikkipuistossa ole koskaan muita kuin me. Saas nähä, miten tilanne muuttuu, kun muutamme kahden viikon päästä kaupunkiin, josko niitä koti-isiä ja kotiäitejä sitten näkyisi ja olisi muutakin juttuseuraa kuin ipanat.

Pakko vielä lainata tätä kohtaa. Tuo ensimmäinen kappale on kuin suoraan omasta suustani. Meilläkin on vaimon kanssa hieman erilainen käsitys kotitöistä ja tästä on jo vuosien ajan ollut aina silloin tällöin pientä "keskustelua". Nytkin on jo muutaman kerran törmätty tilanteeseen, jossa pyykit on väärin pesty, tai vessat huonosti pesty. No, onneksi pystyn jo nuo jutut suodattamaan sopivasti. Ja vaimokin ymmärtää jo minun näkökantani asioihin, ja osaa kyllä arvostaa sitä, että sentään jotain kotitöitäkin teen lastenhoidon lomassa.

Yllättävän mukavaa muuten se, kun tapaa muita aikuisia. Pojalla on muutamia kavereita meidän asuinalueella, jotka siis viettävät myös päivänsä kotona. Pari kertaa on tullut törmättyä heihin äiteinensä ulkona, ja pari tuntia on mennyt oikein mukavasti kun on "naurattanut" naapurien kotiäitejä, ja lapset ovat leikkineet ulkona. Kummasti huomaa seuraavana päivänä menevänsä samaan puistoon samaan aikaan, ja toivoo että sieltä löytyisi taas juttukaveria. Yllättävän piristävää kun löytyy itselle aikuista juttuseuraa.

Heitetään vielä yksi suositus, tämä oli meillä jättimenestys kaikille osapuolille. Bongasin kirjaston seinältä ilmoituksen lasten satutunnista. Mentiin sinne, ja poika tykkäsi samantien. Satutäti luki kolme varttia satuja lapsille, ja itse katselin pienen tytön kanssa sillä aikaa muualla kirjastossa lehtiä ja kirjoja. Tuonne mennään kyllä ehdottomasti uudestaankin.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kurt kirjoitti:
Heitetään vielä yksi suositus, tämä oli meillä jättimenestys kaikille osapuolille. Bongasin kirjaston seinältä ilmoituksen lasten satutunnista. Mentiin sinne, ja poika tykkäsi samantien. Satutäti luki kolme varttia satuja lapsille, ja itse katselin pienen tytön kanssa sillä aikaa muualla kirjastossa lehtiä ja kirjoja. Tuonne mennään kyllä ehdottomasti uudestaankin.

Tätä pitänee kokeilla. Ainoa mitä epäilen on, että poika ei jaksa keskittyä kovinkaan kauan (liimakorvapoika), mutta jos keskittyy niin hyvä. Itse käydään seurakunnan perhekerhossa (vaikka uskomaton olenkin) ja siellä tenavat tykkäävät olla. Kannattaa kokeilla ja myös kannattaa kokeilla MLL:n kerhoja.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Vielä yksi päivä

Elikkäs huominen on virallisesti viimeinen hoitovapaapäivä ja paluu töihin tapahtuu maanantaina kahdeksan kuukauden tauon jälkeen.

Kokonaisuutta kun katselee taaksepäin, niin päivääkään en vaihtaisi pois, vaikka tosi raskaitakin hetkiä on jaksoon kuulunut, ihan alkuhetket ja tämä viimeinen viikko. Jos töihin paluuta ei olisi tarvinnut ilmoittaa niinkin aikaisin (2kk), olisin voinut jopa jatkaa hoitovapaata pidempääkin, vaan rahan tarve vei pidemmän korren.

Ihan joka iskälle en hoitovapaata voi kuitenkaan suositella, sillä jos hermot ei ole sieltä lujimmasta päästä, voi hoitovapaajakso tuntua todella pitkälle ja raskaalta. Itselläni on kohtuu pitkä pinna, mutta kylä se pariin otteeseen meinas paukahtaa ja lujaa, sitä kun lasten kanssa 24/7, eikä ole hoitajia, jotta pääsisi välillä irrottautumaan arjesta. Jos löytyy taustajoukkoja ja pinnoja sekä rohkeutta, niin ehdottomasti suosittelen.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Onko tää nyt niin simppeli, että voin olla "hoitovapaalla", mutta en laita apinaa jonnekin kunnalliseen hoitoon (päiväkoti tai perhepäivähoito), niin saan jotain pennosia Kelalta? Ja voin tehdä duunia ihan kuten ennenkin ja palkata jonkun brassimimmin hoitamaan isää ja lasta vaikka himaan?

Hoitovapaaksi tuo sitten muuttuu silloin, jos otan oikeasti ko. ajan vapaaksi duunista, ja kai siihen on työntekijällä oikeus, eli ilmoitusmenettelyllä vaan. Ja sitten samaan aikaa painaa jotain muuta duunia, esim. jos on vaikka oma firma.

Tuo hoitovapaan tuki sitten jakaantui johonkin kolmeen eri komponenttiin, joista ei taas kukaan tajua vittu yhtään mitään.

EDIT: niin ja Kelan pennosten (kotihoidin tuki, n.300eur/apina) lisäksi tulee jotain espoolisää 200 eur/kk. Ja olen oikeutettu moisiin lisiin, olin teknisesti hoitovapaalla tai palkattomalla lomalla tai töissä tai mitä tahansa ja tuloista riippumatta. Joihinkin Kelan hoitolisiin vaikuttavat tulot, mutta noihin kahteen ei. Olenko oikeassa?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
EDIT: niin ja Kelan pennosten (kotihoidin tuki, n.300eur/apina) lisäksi tulee jotain espoolisää 200 eur/kk. Ja olen oikeutettu moisiin lisiin, olin teknisesti hoitovapaalla tai palkattomalla lomalla tai töissä tai mitä tahansa ja tuloista riippumatta. Joihinkin Kelan hoitolisiin vaikuttavat tulot, mutta noihin kahteen ei. Olenko oikeassa?

Mustattuun alueeseen, että n.300€ ensimmäinen lapsi, sisaruksesta noin 50€. Ja olet oikeassa, että noihin kahteen ei tulot vaikuta. Mahdolliseesn hoitolisään vaikuttavat tulot.
 

Kurt

Jäsen
Jep, jotakuinkin noin se menee. Espoolaisuudestasi johtuen taidat kotikunnaltasi saada vielä hieman exrtaa päälle, ja tämä suurensuuri korvaushan on sitten veronalaista tuloa sekin.

Itselläkin tuo viisi kuukautta tosiaan oli ja meni. Tarkoitus oli tähänkin ketjuun jotain ajatuksia kirjoitella aina silloin tällöin, mutta aikomukseksihan tuo jäi.

Edellistä kompaten totean itsekin, että pirun mukavaa aikaa tuo oli. Toki oli toisinaan rankkaa, mutta oli se kuitenkin hienoa tutustua kunnolla omiin lapsiin. Paljon rankempaa tämä nykyinen arki on kaikkine päiväkotikuvioineen.

Lämpimästi suosittelen tuota kokemusta jokaiselle isälle.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Mustattuun alueeseen, että n.300€ ensimmäinen lapsi, sisaruksesta noin 50€. Ja olet oikeassa, että noihin kahteen ei tulot vaikuta. Mahdolliseesn hoitolisään vaikuttavat tulot.

Joo totta, lapsien kanssa tuo käyttäytyy noin, mutta jos ne on apinoita, niin se on aina kertalaakista 300 euroa kuussa. Noi ei sentäs, noinhan se tietysti on, hyvä että korjasit. Jatkoajan bisnesvainuiset tietty kerkesivät jo tuon luettuaan saattamaan alulle jo tuhansien kuukausituet. Foorumistia ei asia luonnollisisteknisistä syistä edes kiinnostaisi.

Ja sit jos on toinen vähän vapaampi duuni, jota voi tehdä vaikka himassa sen apinan kanssa, ei vaikuta yhtään mihinkään. Ja jos pitää himasta lähteä, niin se 18v brasilialainen au-pair hoitaa hommat ja lapsetkin.

Käytännössä siis otan sitten palkatonta lomaa tai hoitovapaata, niin samat rahut saat (nuo em.). Ja Äitikin voi olla samaan aikaan äitiys- tai vanhempainvapaalla - mutta ei hoitovapaalla. Työnantajasta on kiinni sitten, kumpaa lomavaihtoehtoa käyttää, palkatonta lomaa ei tarvitse myöntää, mutta hoitovapaa pitää, näin käsitin. Edellisen kappaleen perusteella se virkavapaa (joka toki juridisesti koskee vain virkamiehiä) ei sitten evää hoitovapaalle jäämistä äitiltä noiden äitityslomien (äitiys- ja vanhempain-) jälkeen.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Löytyipä tämmönen mielenkiintoinen vanha ketju. Mikäs on tilanne nyt 10 vuotta myöhemmin, eli löytyykö täällä jo lisää hoitovapaalla olleita isiä?

Itse vietin taannoin 1,5 vuotta kotona jälkikasvun kanssa ja olihan se melkoinen kokemus. Jälkeenpäin olen iloinen, että tuli tuo tehtyä, mutta olihan se myös todella raskasta ja turhauttavaa. Itselleni tuossa raskainta oli varmaan se totaalinen vapauden menetys, kun pahimmillaanhan se on työtä tai päivystysvalmiudessa olemista kellon ympäri joka ikinen päivä, ilman lomia tai edes sairaslomia. Myös katkeamattomat yöunet ja rauhalliset aamuheräämiset oli aika harvinaisia, mikä tietysti kiristää omaa pinnaa. Yllättävän vähän sitä aikaa sitten iltaisinkaan on, kun vaimo tulee töistä ja tarvitsee itsekin lepoa töiden jälkeen. Usein tuli hoidettua sillä omalla "vapaa-ajalla" sitten kauppa-asioita yms. Siinä on välillä vaikea pitää se iloisen letkeä fiilis päällä, mitä se kyllä vaatii, että jaksaa leikkiä päivästä toiseen lasten kanssa ja hokea kerta toisensa jälkeen vaan samoja kieltoja ja kehoituksia, kun tuntuu, ettei ne ikinä opi mitään, eikä usko mitään.

Lapsethan osaa olla myös ihan mestareita viivyttelemään joka asiassa ja koko ajan sais olla keksimässä keinoja saada niitä liikkeelle hyvillä mielin. Vaihtoehtona on kantaa lapsi huutavana tilanteesta eteenpäin, koska vanhempihan tietysti asiat lopulta päättää, mutta ainoaksi keinoksi monesti jää vain tämä. Eihän lasta tietysti ole tarkoitus aina miellyttää, mutta kyllä se jatkuva huutaminen syö sitä jaksamista. Pettymykset toki kuuluu ilman muuta lapsen elämään ja ne sitä lasta osaltaan kasvattaa. Omalla jälkikasvulla on aika vahva tempperamentti ja voimakkaat äänijänteet, mitkä piti kyllä päivät värikkäinä ja korvat hellinä.

Mutta, olihan se sitten kuitenkin palkitsevaa, kun näkee lapsen oppivan uusia asioita ja kehittyvän. Kasvavan ymmärtäväksi ja tuntevaksi ihmiseksi, joka oppii sosiaalisia taitoja ja hiljalleen myös itsenäistyy vanhemmistaan. On aika korvaamattoman hienoa tuntea lapsensa. Tietää minkä nimisiä pehmoeläimiä on, tuntea kaikki lempileikit ja suosikkiruoat, ja vaikka mitä kaikkea muuta. Puheen kehittyessä tuli meillä ainakin jatkuvalla syötöllä aivan hulvatonta ja pikkuvanhaa läppää, mistä riitti kyllä huvia joka päivään.

Omat vinkit hoitovapaan sujumiseen:

- Vaikka rutiinit joskus ahdistaa, niin lasten kanssa ne on elintärkeä selvitymiskeino. Ruokailujen ja nukkumisten ympärille rakentuu selkeä päivärytmi, jota kannattaa noudattaa. Aamupäivällä kannattaa lisäksi aina ulkoilla, koska se helpottaa päiväunille saamista.

- Vaikka omasta mielestä olisi ulkona huono ilma, niin lapsen mielestä ei koskaan. Hanki kunnon ulkoiluvaatteita ja sadevarusteita itsellesi ja lapsille, niin ulkoilu sujuu mukavasti säällä kuin säällä.

- Syöminen ja ruoanlaitto vie ihan hirveästi aikaa, jos yrittää jokaisen aterian valmistaa aina juuri ennen syömistä. Tee ruokaa aina isoja määriä ja pakasta sitä, jotta sitä on aina valmiina jääkaapissa / pakastimessa. Hyvin voi tehdä myös jotain pannukakkuja/lättyjä yms. välipaloja valmiiksi. Tuollaisista saa aika helposti tehtyä vähän terveellisempiä versioita. Tämä kaikki ennakointi vapauttaa aikaa muuhun tekemiseen, kun ruoka-aikana tarvii ottaa vaan ruoka esiin. Tietysti se ruoanlaitto itsessään on välillä myös hyvää ja kehittävää tekemistä yhdessä lapsen kanssa.

- Menkää rohkeasti vaan puistoihin, kirjastoihin ja kerhoihin, tai mihin vaan, missä on muita lapsia. Joku säännöllinen harrastuskin, esim. muskari on kiva. Ei siellä ole pakko toisten vanhempien kanssa jutella, mutta lapset näkee toisia lapsia ja jossain vaiheessa oppivat paremmin leikkimään yhdessä. Toisten vanhempien kanssa jutellessa saa toki välillä hyviä ja avartaviakin keskusteluja aikaiseksi. Keskustelun aloitus on aika helppoa, koska teidän yhdistävät asiat touhuaa siellä ympärillä parhaillaan.
 
Viimeksi muokattu:

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Olen ollut puoli vuotta 1v lapsen kanssa kotona joku vuosi sitten. Itse tykkäsin siitä ajasta paljonkin, mutta meneehän se rutiinien pyörittämiseen miltei koko päivä. Päiväunien ajat sai puuhata joko omia tai sitten pyykkihuoltoa tms. Hieman vanhemman lapsen kanssa olisi voinut ehkä olla aktiivisempikin ja sosiaalisempi, mutta kaikki retkeily ja muu sellainen oli enemmän minun kuin lapsen tarpeisiin. Loppuajasta sitä huomasi lapsenkin katselevan päiväkotien pihoille ja miettivän kuka hänen kanssa leikkisi. Leikkipuistoistakin päiväseltään joitain kavereita löytyi mutta sen ikäisillä ei mitään yhteisleikkejä paljon ollut. Enemmänkin sellaista vierekkäin leikkimistä. Jonkin verran käytiin kerhoissa/muskarissa ja aika vähän isiä niissä tuntui olevan. Toisaalta heidän kanssa jutut menivät eniten yhteen ja jonkin verran on yhteyttäkin pidetty myöhemmin.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kymmenen vuotta jo tästäkin ajasta. Jälkikäteen arvioituna oli erittäin hyvä, että olin hoitovapaalla, koska seuraavana vuonna tuosta tuli avioero ja lapset muutti äidin luokse ja näin niitä vain noin joka toinen viikonloppu. Tänä vuonna lapset muutti sitten minun luokse 9 vuoden tauon jälkeen ja asiaa helpotti varmasti tuona aikana luotu side lapsiin.
Edelleen suosittelet kaikille hoitovapaata, sillä lapset kasvaa todella nopeasti. Tyttö on jo kuudennella luoklla ja poika kahdeksannella, eivät enää tuli syliin istumaan.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Täältä löytyy koti-isä. Olen ollut meidän iltatähden kanssa nyt kk verran kotona. Herralla ikää noin 5kk. Tarkoitus olisi palata töihin ensi vuonna maaliskuussa.
 

hege

Jäsen
Molempien lasten kanssa tuli oltua, tytön kanssa 8 kk kun hän oli noin 2 ja pojan kanssa 5 kk kun oli noin 1,5 vuotta joskus vuosina 2009 ja 2012. Hauskaa muistaakseni oli ;-). Nyt teen 4 päivän viikkoa kun poika aloitti koulun ja samalla tavalla oltiin tytön kanssa toisen luokan jouluun asti, tosin ihan aina ei tuo 4 päivän viikko skulaa.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Mailanmittaajalta hyvä yhteenveto ja näinhän se hyvin pitkälle on.

Itse olin ensin esikoisen kanssa puoli vuotta kotona, 1v-1,5v. Sitten olin puoli vuotta kaikkien lasten kanssa kotona, kun olivat 5v, 3v ja 1v.

Jälkeenpäin kun miettii, niin olihan se helppoa ja luksusta olla pelkästään sen reilun yksivuotiaan kanssa. Nukkui päiväunet, joten siinähän sai itsekin torkahtaa tai vaikka pestä sitä pyykkiä. Viime syksynä nuo 5v, 3v ja 1v eivät kyllä antaneet tällaiseen mahdollisuuksia, vaan kyllä homma oli täyttä työtä aamusta iltaan. Ja silti niin antoisaa ja palkitsevaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Reilut neljä kuukautta tulee oltua himassa, nyt puolimatkassa tätä taivalta parivuotiaan kanssa. Ollut mukavaa ja tämän yksilön kanssa on myös hyvin helppoa. Työelämän rytmi on "vähän" muuta kuin tämä.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Toukokuussa jäin isyys/hoitovapaalle ja elokuun lopussa harjoiteltiin pari viikkoa päiväkotia (poika 1v 7kk). Nyt on kaksi viikkoa työelämää takana, tosin ilmoitin työpaikalle tekeväni neljä päiväistä työviikkoa helmikuun loppuun asti. Ensimmäinen puolikas meni tosi nopeasti kesästä, ehkä jälkimmäisellä puoliskolla alkoi naama olla liian tuttu meille molemmille eikä siitä niin legendaarista tullut.
Aamiainen - ulos vaunulenkille koiran kanssa, ehkä vähän puistoa - lounas - päiväunet - välipala - jotain leikkiä odotellen että äiti tulee töistä. Aika rutiinilla nämä päivät menivät. Tulipahan itsekin nukuttua päiväunet lähes aina, ehkä yhden käden sormilla pystyi laskemaan ne päivät kun en nukkunut.

Jos jotain tekisin toisin niin olisimme syöneet ulkona useammin. Nyt pelkäsin "jotain" ja hoidimme kaikki ruokailut kotosalla. Ehkä olisi voinut käydä myös jossain yleisötapahtumissa.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Ok ketjua en ole jaksanut lukea kuin ihan viimeistä sivua. Ilmeisesti kaikki ovat olleet kotona vuoden ikäisen tai vanhemmanlapsen kanssa. Löytyykö muita jotka ovat olleet kotona alle puoli vuotiaan kanssa?
Meidän pikku herra siis 5 kk ja kyllähän tuo nukkuminen ja syöminen on valtaosa päivästä.
Sen verran touhutaan minkä näiden ohella ehditään eli kirjojen lukemista, pikkuisen leluilla leikkimistä ja jutustelua.

Itse olen käynyt lounastamassa muutamia kertoja kaupungilla pikkumiehen kanssa ja ihan hyvin sujuneen. Herra on joko nukkunut tai tyytyväisenä katsellut sen noin puolen tuntia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös