Nuo säännöt kyllä rajoittaa kisaa liikaa, vapaat kädet vain ja katsotaan keneltä löytyy innovatiivisuutta.
Pakko olla tästä samaa mieltä. Varsinkin tällä kaudella (ei vanha enää niin tarkkaan viime kautta muista) noissa tehtävissä ei ole oikein ollut mitään erikoista tehtävissä. Ideoi siinä sitten jotain mullistavaa, jos aikaa on jokunen tunti, kampanja on firman taholta lyöty lukkoon ja mitattavana tekijänä on myynti.
Jos nyt neljäs kausi tulee, niin itse jakaisin tehtävät kymmeneen jaksoon jotenkin seuraavasti:
- 2 Jaksoa puhdasta myyntityötä. Katsotaan, kenestä siihen on ja kenestä ei. Voittajajoukkueen kriteerinä suurempi myyntiluku. Hiukan vastaavia kuin tällä kaudella se ensimmäisten jaksojen Itämerta käsitellyt tehtävä.
- 3 Jaksoa organisointia ja aikataulutusta vaativia tehtäviä. Tarkoituksena mitata kisailijoiden kykyä toimia paineen alla, tehdä omia ratkaisuja lyhyelläkin varoitusajalla ja samalla saada aikaan tulosta.
- 3 Jaksoa luovuutta mittaavia tehtäviä. Katsotaan, kuka pystyy tuottamaan hyviä ideoita, torpedoimaan huonot ja tekemään lopulta "hyvän päätöksen". Mielellään vielä sellaisia tehtäviä, jotka vaativat oikeasti jotain uutta ja luovaa, eikä mitään maitopurkin kuvitusta puumanaisilla.
- 1 Jokerijakso, ohjelman vetäjän tarpeiden mukaan.
- Finaali.
Oikealla sotkemisella noista saisi kohtuullisen hyvän viihdepläjäyksen. Varsinkin tällä kaudella on tuntunut siltä, että tehtävät ovat aivan liian samankaltaisia peräjälkeen ja jonkun selkeän mitattavan asian sijaan takerrutaan yksityiskohtiin. Jos tehtävänä on nostaa firman myynti x määrä jonain kampanjaviikonloppuna, niin ihan sama millä tavalla sen saa aikaan, kunhan sääntöjä ei rikota. Turha nillittää tyyliin "ette keksineet mitään uutta", jos tehtävässä mitataan vain myyntiä.
Mitä tuohon palkkaamiseen tulee... Ainakin jenkkien vastaavassa nuo työt ovat olleet ainakin joidenkin voittajien mukaan enemmän promoa kuin itse toimarin duunia. Selvä homma se kuitenkin on, että kannuksensa jo hankkineita toimareita ei saada mukaan realitysarjan kautta ja jo kanavan omien motiivien mukaan viihde on ykkösasia. Onko ihme, että suuri osa kisailijoista on alle 30, näyttää hyvältä ja mukana on näitä jethroja, saarnamiehiä, entisiä nättejä urheilijoita ja pervoja lappalaisia?
Jos itse olisin hjalliksena Hjalliksen tilalla, niin etsisin ensisijaisesti hyvää työntekijää tarvittaviin hommiin. Tuo Hangon projektikin taitaa olla aika hyvällä mallilla, muut jannut saadaan hoitamaan haastavat kohdat ja nyt projektille tulee vielä hyvää mainosta. Mihin tuossa enää tarvitaan jotain viihdeohjelman kautta hommattua toimaria? Mielummin "kotiutetaan" se helvetin kova myyjä tulevaisuutta ajatellen tai hyvä jannu saunakaveriksi. Jos Hjallis olisi halunnut esimerkiksi viime projektiin parhaan mahdollisen toimarin, olisi hän varmasti hankkinut sen toista kautta. Pitkällä tähtäimellä muita projekteja ajatellen Antti saattoi olla hyvä haku osaksi tiimiä/tuttua porukkaa, ei siinä mitään.