Historia-visa

  • 46 126
  • 616

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
1. Minkä niminen rauha solmittiin Ruotsin ja Novgorodin välille vuonna 1323?

A) Hirvisaaren rauha

B) Uskinsaaren rauha

C) Pähkinänsaaren rauha

2. Roomalaiset rakensivat Britanniaan kaksi vallia. Mitkä näiden nimet olivat?

A) Hadrianuksen ja Antoninuksen valli

B) Hadrianuksen ja Trajanuksen valli

C) Antoninuksen ja Aureliuksen valli

3. Mikä seuraavista maalauksista ei ole Pablo Picasson maalaus?

A) Huuto

B) Avignonin naiset

C) Guernica

4. Ensimmäiset jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut käytiin vuonna 1930 Uruguayssa. Mikä maa voitti kyseiset kisat?

A) Argentiina

B) Uruguay

C) Brasilia

5. Missä Lontoon kaupunginosassa Viiltäjä-Jack (Jack the Ripper) sarjamurhasi 5 naista vuonna 1888?

A) Hampsteadin

B) Westminsterin

C) Whitechapelin

6. Minne natsit suunnittelivat siirtävänsä juutalaiset?

A) Madagaskariin

B) Kuubaan

C) Filippiineille

7. Minä vuonna Suomen markka otettiin käyttöön?

A) 1855

B) 1860

C) 1865

8. Mikä oli kiinalaisen eunukki Zheng Hen ammatti?

A) Amiraali

B) Hovipalvelija

C) Filosofi

9. Romania ja Unkari ovat pitkään kiistelleet Transilvanian alueesta. Minä vuonna Transilvania liitettiin Romaniaan ensimmäisen kerran?

A) 1918

B) 1920

C) 1947

10. Kenen Ranskan kuninkaista uskotaan lausuneen ”valtio olen minä” (ranskaksi l’Etat c’est moi.)?

A) Ludvig XII

B) Ludvig XIII

C) Ludvig XIV

11. Minkä kirjoituksen Karl Marx ja Friedrich Engels julkaisivat vuonna 1848?

A) Kommunistisen manifestin

B) Pääoman

C) Kristinuskon alkuperän

12. Maamme-laulun on sanoittanut Johan Ludvig Runeberg. Mutta kuka on säveltänyt sen?

A) Jean Sibelius

B) Carl Nielsen

C) Fredrik Pacius

13. Millä kaudella kristittyjä vainottiin Japanissa?

A) Meiji-kaudella

B) Heian-kaudella

C) Tokugawa-kaudella

14. Minkä valtakunnan kreikkalaiset voittivat Marathonin taistelussa vuonna 490 ennen ajanlaskumme alkua?

A) Persian

B) Karthagon

C) Makedonian

15. Miina Sillanpää oli Suomen ensimmäinen naisministeri. Minä ministerinä hän toimi?

A) Suomen II sosiaaliministerinä

B) Suomen II työministerinä

C) Suomen II opetusministerinä

16. Mitä soitinta Louis Daniel Armstrong soitti?

A) Saksofonia

B) Pianoa

C) Trumpettia

16. Kenet näyttelijättären Charles Mansonin ”murhaperhe” surmasi 9. elokuuta 1969 Kalifornian Bel Airissa?

A) Susan Haywardin

B) Sharon Taten

C) Theda Baran

17. Mikä oli Disneyn ensimmäinen animaatioelokuva?

A) Lumikki ja seitsemän kääpiötä

B) Pinocchio

C) Fantasia

18. Miksi alettiin kutsua Suomalaisten talvisodassa käyttämää Neuvostoliittolaisten joukkojen saartamista?

A) Sulutukseksi

B) Väijytykseksi

C) Motitukseksi

19. Mikä Mesopotamialainen kansa kehitti nuolenpäänkirjoituksen?

A) Assyrialaiset

B) Babylonialaiset

C) Sumerilaiset

20. Minkä Itä-Rooman/Bysantin keisarin aikana rakennettiin Hagia Sofia?

A) Justinus I

B) Justinianus I

C) Justinus II
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Ja aika vastata historia-visan finaalikierroksen kysymyksiin on mennyt umpeen. Alan myöhemmin illalla tarkistamaan vastauksia ja toivottavasti saan tiistaiksi laskettua vastanneiden pisteet ja lopullisen sarjataulukon päivitetyksi.
 

redpecka

Jäsen
Tykkäsin valintakysymyksistä, päinvastoin kuin psykiatrin vastaanotolla, jossa koin valinnan eri vaihtoehtojen välillä mahdottomaksi kun kaikki olivat totta sinänsä jos niin ja noin ajattelisi. Historiavisassa tämä oli taas tervetullut aplikaatio mulle kun olen huono muistamaan nimiä ja vuosilukuja ja tieto lentää sellaisena mattona tuolla ja kun meillä on tietoa alettu osata tallentaa kirjoittamalla ja äänittämällä niin ei tarvii enää osata ulkoa kaikkea vaan voi tarvittaessa katsoa netistä sen minkä tarvitsee. Niin, lisäákö tämä ihmiskunnan älykkyyttä kollektiivisesti vai menemmekö idioluutiota kohti?

Mutta siis valintakysymyksistä tykkásin, kun tiesin suunnilleen sen mitä haen, mutten saisi päähän ilman vihjettä ja kun sen näkee niin osaa rustata. Toki arvatakin oli helpompaa/järkevämpää kun vaihtoehdot oli rajattu kolmeen.

Tykkään valintatehtävistä, joissa on yksi oikea ja pitää päätellä se tai tietää. Sellaiset valintatehtävät missá ei ole yhtä oikeaa vastausta niin menen turhautuneisuuteen ja levottomuuteen kun mahdollisuuksia on niin paljon.

No niin, takaisin futiksen pariin. Hampurilainen ja olut.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olen tarkistanut jokaisen vastanneen vastaukset. Oikeat vastaukset, tulokset ja päivitetty ja ensimmäisen kauden lopullinen sarjataulukko ilmestyy huomenna.

Kaipaan kumminkin @Tjapalala, @AlapaanKarvaaja, @redpecka ja @sekolust lisäselvitystä siitä, että vastaustapanne ei ollut tehtävänannon mukainen (Lihavoi se vaihtoehto, minkä uskot/luulet/arvaat/tiedät olevan oikein). Mikäli annatte hyvän syyn siihen, miksi ette ole käyttäneet vastauksissanne lihavointia, niin en vähennä teiltä -1 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Olen tarkistanut jokaisen vastanneen vastaukset. Oikeat vastaukset, tulokset ja päivitetty ja ensimmäisen kauden lopullinen sarjataulukko ilmestyy huomenna.

Kaipaan kumminkin @Tjapalala, @AlapaanKarvaaja, @redpecka ja @sekolust lisäselvitystä siitä, että vastaustapanne ei ollut tehtävänannon mukainen (Lihavoi se vaihtoehto, minkä uskot/luulet/arvaat/tiedät olevan oikein). Mikäli annatte hyvän syyn siihen, miksi ette ole käyttäneet vastauksissanne lihavointia, niin en anna teille -1 pistettä.
Ihan luetun ymmärtämisen heikkous ja se, että en jaksanut lukea tehtävänantoa kunnolla. Eli samaa, kuin koulussakin aikanaan. Otan mielelläni -1 pistettä niin ehkä tämä on opettavainen hetki :)
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mikäli annatte hyvän syyn siihen, miksi ette ole käyttäneet vastauksissanne lihavointia, niin en anna teille -1 pistettä.

Koska tiedäthän, jo muinaiset roomalaiset... No läppä läppänä ja huono läppä vielä huonompana. Anna vain -1, ihan omaa urpouttani luin joko heikosti tai skippasin kohdan suoriltaan. Turha tässä mitään hyvää selitystä miettiä, vika kun on tyystin näppiksen ja tuolin välissä.

Nöyrimmät pahoittelut tästä, nostan käden virheen merkiksi ylös ja lasken leuan rintaan.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Minä opin jo heti eka osakilpailussa, että tämän visan tuomari on tiukka. Sen jälkeen en ole vastaillut ylimääräisiä, enkä selitellyt vastauksiani. Miinustahan siitä vaan saa. Eli paska visa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minä opin jo heti eka osakilpailussa, että tämän visan tuomari on tiukka. Sen jälkeen en ole vastaillut ylimääräisiä, enkä selitellyt vastauksiani. Miinustahan siitä vaan saa. Eli paska visa.

Hyvä, että olet jotain oppinut matkan varrelta.

Oma kutosluokan opettajani vaati vaihtoehtovastauksissa (muistaakseni oikein/väärin-kysymyksissä), että piti olla täysin kumitettu toinen vaihtoehto (ei saanut siis olla kynän jälkeä näkyvissä). Muuten opettaja katsoi sen vaihtoehdon vastaukseksi ja antoi pisteen sen mukaan.
 

redpecka

Jäsen
Joo, en osaa minäkään lukea. Anna jälkkäriä. Tarviiko vanhempien allekirjoituksen? Piirrä seuraavaan viestiisi piste niin tuijotan sitä tunnin. Mutta ei taida tästäkään opiskelusta mitään tulla kun on tämmönen jonkinlainen keskittymishäiriö ja kaikki menee kummiskin aina ihan väärin. Ei ole hyvä tämä. Enkä ansaitse pisteitä enkä mitään. Olen kurja. Pitäkää prevelinne.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Joo, en osaa minäkään lukea. Anna jälkkäriä. Tarviiko vanhempien allekirjoituksen? Piirrä seuraavaan viestiisi piste niin tuijotan sitä tunnin. Mutta ei taida tästäkään opiskelusta mitään tulla kun on tämmönen jonkinlainen keskittymishäiriö ja kaikki menee kummiskin aina ihan väärin. Ei ole hyvä tämä. Enkä ansaitse pisteitä enkä mitään. Olen kurja. Pitäkää prevelinne.

Vaadin 1500-luvulta olevan esivanhempasi allekirjoituksen! Muu ei kelpaa!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Grande-finalen oikeat vastaukset, tulokset ja ensimmäisen kauden lopullinen sarjataulukko!

Oikeat vastaukset (Lihavoitu!)

1. Minkä niminen rauha solmittiin Ruotsin ja Novgorodin välille vuonna 1323?

A) Hirvisaaren rauha

B) Uskinsaaren rauha

C) Pähkinänsaaren rauha

2. Roomalaiset rakensivat Britanniaan kaksi vallia. Mitkä näiden nimet olivat?

A) Hadrianuksen ja Antoninuksen valli

B) Hadrianuksen ja Trajanuksen valli

C) Antoninuksen ja Aureliuksen valli

3. Mikä seuraavista maalauksista ei ole Pablo Picasson maalaus?

A) Huuto

B) Avignonin naiset

C) Guernica

4. Ensimmäiset jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut käytiin vuonna 1930 Uruguayssa. Mikä maa voitti kyseiset kisat?

A) Argentiina

B) Uruguay

C) Brasilia

5. Missä Lontoon kaupunginosassa Viiltäjä-Jack (Jack the Ripper) sarjamurhasi 5 naista vuonna 1888?

A) Hampsteadin

B) Westminsterin

C) Whitechapelin

6. Minne natsit suunnittelivat siirtävänsä juutalaiset?

A) Madagaskariin

B) Kuubaan

C) Filippiineille

7. Minä vuonna Suomen markka otettiin käyttöön?

A) 1855

B) 1860

C) 1865

8. Mikä oli kiinalaisen eunukki Zheng Hen ammatti?

A) Amiraali

B) Hovipalvelija

C) Filosofi

9. Romania ja Unkari ovat pitkään kiistelleet Transilvanian alueesta. Minä vuonna Transilvania liitettiin Romaniaan ensimmäisen kerran?

A) 1918

B) 1920

C) 1947

10. Kenen Ranskan kuninkaista uskotaan lausuneen ”valtio olen minä” (ranskaksi l’Etat c’est moi.)?

A) Ludvig XII

B) Ludvig XIII

C) Ludvig XIV

11. Minkä kirjoituksen Karl Marx ja Friedrich Engels julkaisivat vuonna 1848?

A) Kommunistisen manifestin

B) Pääoman

C) Kristinuskon alkuperän

12. Maamme-laulun on sanoittanut Johan Ludvig Runeberg. Mutta kuka on säveltänyt sen?

A) Jean Sibelius

B) Carl Nielsen

C) Fredrik Pacius

13. Millä kaudella kristittyjä vainottiin Japanissa?

A) Meiji-kaudella

B) Heian-kaudella

C) Tokugawa-kaudella

14. Minkä valtakunnan kreikkalaiset voittivat Marathonin taistelussa vuonna 490 ennen ajanlaskumme alkua?

A) Persian

B) Karthagon

C) Makedonian

15. Miina Sillanpää oli Suomen ensimmäinen naisministeri. Minä ministerinä hän toimi?

A) Suomen II sosiaaliministerinä

B) Suomen II työministerinä

C) Suomen II opetusministerinä

16. Mitä soitinta Louis Daniel Armstrong soitti?

A) Saksofonia

B) Pianoa

C) Trumpettia

16. Kenet näyttelijättären Charles Mansonin ”murhaperhe” surmasi 9. elokuuta 1969 Kalifornian Bel Airissa?

A) Susan Haywardin

B) Sharon Taten

C) Theda Baran

17. Mikä oli Disneyn ensimmäinen animaatioelokuva?

A) Lumikki ja seitsemän kääpiötä

B) Pinocchio

C) Fantasia

18. Miksi alettiin kutsua Suomalaisten talvisodassa käyttämää Neuvostoliittolaisten joukkojen saartamista?

A) Sulutukseksi

B) Väijytykseksi

C) Motitukseksi

19. Mikä Mesopotamialainen kansa kehitti nuolenpäänkirjoituksen?

A) Assyrialaiset

B) Babylonialaiset

C) Sumerilaiset

20. Minkä Itä-Rooman/Bysantin keisarin aikana rakennettiin Hagia Sofia?

A) Justinus I

B) Justinianus I

C) Justinus II

Tulokset:

@KwutsNI, @Proffa_20 20 pistettä

@Denverin Munasyndi, @Hiltsu04, @Ollakseni, @Unkka , @Wiljami 19 pistettä

@Buster, @J.C.S., @mjr, @Pisin Kääpiö 186cm 18 pistettä

@Alamummo, @Everton, @Hatchetman, @heikkik, @MegaForce, @Vesuri 17 pistettä

@CreaseMonkey, @FASlapsi, @Hauptmann, @Purkan Jauhaja, @sekolust* 16 pistettä

@AlapaanKarvaaja*. @CuJo#31, @Huerzo, @MacRef, @Moto, @Nakkimuki, @Peltinen 14 pistettä

@lade 13 pistettä

@redpecka*, @Snacilep, @WarWas 12 pistettä

@Mastokaupunki 11 pistettä

@Aatelinen, @Numero66, 9 pistettä

@Tjapalala* 8 pistettä

*Nimimerkit saaneet -1 pisteen väärästä vastaustavasta.

Lopullinen sarjataulukko:

Sarjataulukko:
1. Denverin Munasyndi 101 pistettä
2. Hiltsu04 94 pistettä
3. Proffa_20 93,40 pistettä
4. Wiljami 91,50 pistettä
5. KwutsNi 89,20 pistettä
6. J.C.S. 88,75 pistettä
7. mjr 83 pistettä
8. Hatchetman 82,65 pistettä
9. Pisin Kääpiö 186cm 82,15 pistettä
10. Ollakseni 81,75 pistettä
11. heikkik 80,90 pistettä
12. Buster 80,55 pistettä
13. Unkka 79,05 pistettä
14. Creasemonkey 78,30 pistettä
15. Hauptmann 78,20 pistettä
16. Peltinen 77,10 pistettä
17. Everton 74,35 pistettä
18. FASlapsi 72,75 pistettä
19. sekolust 71,35 pistettä
20. lade 69,55 pistettä
21. Megafroce 65,30 pistettä
22. Cujo#31 58 pistettä
23. Moto 53,45 pistettä
24. finnjewel 47,70 pistettä
25. Dynamo 47,35 pistettä
26. Raimoton 43,80 pistettä
27. Snacilep 43,55 pistettä
28. AlapaanKarvaaja 43 pistettä
29. Aatelinen 42,95 pistettä
30. PurkanJauhaja 42,40 pistettä
31. Alamummo 42,25 pistettä
32. Numero66 41,65 pistettä
33. WarWas 41,60 pistettä
34. Hols Nilgerssön 37,70 pistettä
35. Jj 36,10 pistettä
36./37. redpecka ja Tjapalala 34,35 pistettä
38. Mastokaupunki 33,75 pistettä
39. NDT665 32,75 pistettä
40. Huerzo 31 pistettä
41. Nakkimuki 29,05 pistettä
42. Roger Moore 27,35 pistettä
43. L.Paraske 26,50 pistettä
44. Virveliä Kainaaloon 25,65 pistettä
45. Vesuri 22,75 pistettä
46. jalperi 21,75 pistettä
47. Tukaton 17,5 pistettä
48. MacRef 14 pistettä
49. Turha Kaukalo 12 pistettä
50. banaaninviljelijä 11,25 pistettä
51. Tekno-kekko 8,85 pistettä
52. Rekka Pinne 8.75 pistettä
53. stairox 8,50 pistettä
54. sampio 8,10 pistettä
55. V-G- 5,75 pistettä
56. Rautapohkeet 5 pistettä

Onnea @Denverin Munasyndi lle Historia-visan ensimmäisen kauden voitosta! Yhteensä tämän visan aikana 56 nimimerkkiä vastasi ainakin yhteen Historia-visa kierroksen kysymykseen.

Nyt on tauon paikka historia-visailusta ja toinen kausi käynnistyy todennäköisesti maanantaina 17.1.2022. Hyvää joulua ja uutta vuotta 2022! Tavataan tammikuussa ja vuonna 2022!

Terveisin, @heketsu88
 
Viimeksi muokattu:

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on tauon paikka historia-visailusta ja toinen kausi käynnistyy todennäköisesti maanantaina 17.1.2022. Hyvää joulua ja uutta vuotta 2022! Tavataan tammikuussa ja vuonna 2022!

Terveisin, @heketsu88

Suuret kiitokset visan järjestämisestä!

1. Denverin Munasyndi 101 pistettä
2. Hiltsu04 94 pistettä
3. Proffa_20 93,40 pistettä
4. Wiljami 91,50 pistettä
5. KwutsNi 89,20 pistettä

Onneksi lopullinen ero kärkeen oli 11,80 pistettä, niin ei tarvitse harmitella ensimmäisen osan väliin jäämistä. Onnittelut @Denverin Munasyndi lle voitosta!

Edit. Taulukko kuntoon.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Taaskaan en tajunnut sääntöjä, luulin saavani -1 mutta tulikin toistakymmentä pistettä. Lähden metsästämään esi-isieni allekirjoituksia tähän todistukseen.

Siis vähensin teiltä -1 pisteen finaalikierroksen kokonaispisteistä. Varmaan epäselvästi kirjoitin tuon ukaasini. Muokkasin nyt tuon tarkoittamaan vähennystä.
 

Nakkimuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal
@heketsu88 Sult tainnut jäädä lisäämättä noi mun viimisen visan 14 pistettä mun tulokseen
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Vain kahdeksan pelaajaa PPG-tahdissa ja vain yksi sadan pisteen kausi. Aikamoista kahvakiekkoa ja träppiä ollut selkeästi koko kausi. No, onneksi Jamie Benn ei sentään voittanut.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kiitos visasta! Tämähän meni kokonaisuutena ihan kohtuullisesti. Eka osa jäi välistä, mutta muihin tuli osallistuttua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös