Kyllöseltä täysin normaali kunnonmukainen hiihto, joka mukailee hänen aikaisempia suorituksiaan. Tossa ennen TDS:tä sanoin, että Pärmäkoski on kovakuntoisin, Mononen kakkosena ja Roponen kolmantena ja sitten Niskanen/Saarinen/Kyllönen aika lailla tasoissa. ...ja hirveästi ei tähän muutoksia ole tullut.
Mielestäni nämä normaalimatkojen non-tour osakilpailut korreloivat parhaiten sitä, mikä on kunto sillä matkalla, mitä Lahdessa hiihdetään ja vielä voimakkaammin korreloi ne matkat, jotka ovat tasan tarkkaan samoja mitä Lahdessa. Esim. Rukan 10km perinteisen väliaikalähto korreloi paljon paremmin kuin Falunin 10km perinteisen massalähtö.
Tällasilla matkoilla Kyllösellä heikoin distanssikeskiarvo 22.8 siinä missä esim. Saarisella 18.
Toisin kun Toni Roponen sanoo, jonka mukaan Mononen ja Saarinen ovat liipasimella 10km perinteisen matkaa ajatellen, olen täysin eri mieltä. Kyllä se on Kyllönen, joka siinä on liipasimella...
Tänään Niskasella oli kuulemma kurkku kipeä. Itse epäilen moista ja itse uskon, että se on vain jotain peliä, sillä uskon, että Niskanen olisi tänään jäänyt jopa Kyllösestä. Kyllä sillä Roposellakin on selkä paskana ja silti se hiihtää. Tämä oli tärkeä näyttökisa.
...ja itse asiassa myös Niskasen 10km perinteisen paikka on uhattuna, sillä jos Ritu päättää hiihtää 10km pertsaa, hänen näytöt riittää siihen, että hän voi paikan Niskaselta/Saariselta/Kyllöseltä viedä. Rukalla hän oli mm. 11. edellä kaikkia näitä. Mutta itse uskon, että Ritu ei halua 10km pertsaa hiihtää.
Nämä SM-kisat ovat kovatasoisimmat SM-kisat ja ne on tärkeitä näyttöpaikkoja MM-kisoja ajatellen. Kun norjalaisten mestaruuskisoja seuraa, ne korreloivat hyvin voimakkaasti sitä, mitä tulevissa MM-kisoissa tapahtuu ja sitä samaa rataa se kuvastaa, mitä aikaisemminkin kaudella on tapahtunut. Pärmäkoski on ykkösenä, Mononen kakkosena, Saarinen vahvemmalla hiihtotyylillään hyvänä päivänä kolmosena, Roponen heikomalla hiihtotyylillään neljäntenä ja sitten Kyllönen.
Tänään miehissä oli mielenkiintoinen päivä. Jauhojärvi voitti ja päihitti Heikkisen. Mielenkiintoista. Onko Heikkinen hyytymässä? Vielä mielenkiintoisempaa on se, että Nousiainen päihitti Hyvärisen 0.4 sekunilla. Tämä saattaa olla kohtalokas ero sillä, Hyvärinen ja Nousianen tosiaan taistelevat 15km pertsan viimeisestä paikasta ja tuo 0,4s saattaa olla ratkaiseva ero Nousiaisen hyväksi. Hyvärinen kirosi kuin ampiainen maalissa. Siinä on vielä Lehtonen mukana spekulaatioissa.