Hiihdon MM-kilpailut 2007, Sapporo

• 71 128
  • 625

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Kuva Mannisesta jo 90-luvun tähtenä saattaa johtua siitä, että mies oli jo tuolloin latupuolella ihan parhaimmistoa. Jokainen tiesi, että jos vain sattuu onnistuminen, niin mitalin tai jopa voiton syrjässä ollaan kiinni...mutta ihan täysosumahyppyä ei vaan arvokisoissa osunut kohdalle. Maailmancupin kisoissa Manninen kyllä silloin tällöin könitti Lajustakin, eli lähes aina kun pääsi edes iskuetäisyydelle. Ja Lajunen oli teininäkin melko hyvä hiihtäjä.

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän Virpi ole jo ansainnut täyden tunnustuksen voitostaan ja siitä voi iloita. Mennyt on mennyttä, tiedoksi es pascalille ym. Mannisen harteilta lähti varmaan king kong tänään pois.. yleensä kaveri on ryssinyt mahdollisuutensa arvokisoissa surkeeseen mäkiosuuteen paitsi Torinossa jossa tuli jonkinlainen romahdus. Hieno homma että Manninen otti sen voiton viimeinkin, kuitenkin on paljon ihmisiä jotka tuijottaa vain arvokisatuloksia ja kieltämättä Mannisen kohdalta tulokset näytti tosi oudoilta. Yli 40 maailmancup voittoa eikä yhtään ??!! mitalia ennen tätä

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pascal Lemoix kirjoitti:
En koe, että minulla olisi mitään hävettävää. Niiden on syytä hävetä, joilla ei muisti tai ymmärrys yletä edes vuotta taaksepäin.

Voin vakuuttaa että suurin osa muistaa ja ymmärtää vuosien taakse.
Minä en vaan voi ymmärtää sitä että lyötyä lyödään.
Saako siitä joitain kiksejä, vai mikä järki siihen sisältyy?

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Pascal Lemoix kirjoitti:
Minun puolestani itsekukin saa uskoa vaikka Ville Tiisanojan kolmanteen puhtaaseen tulemiseen, jos se päivään lohtua suo. Itse vain en siihen pysty.
Ja minun puolestani itsekukin saa uskoa, että kaikki dopingia käyttävät/käyttäneet jäävät aina kiinni. Ei, en halua puolustella kenenkään dopingin käyttöä "kun ne muutkin käyttää" fraasilla, mutta en toisaalta hetkeäkään usko että muutkaan pelaisivat täysin puhtailla jauheilla.

Joku urheiluniilohan sen tässä joku vuosi sitten sanoi, ettei kestävyysurheilussa ole 90-luvun alun jälkeen voitettu yhtään mitalia puhtain keinoin. Tiedä sitten onko kärjistys vai totuus?

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Stevie kirjoitti:
Mennyt on mennyttä

Kyllä ja historia toistaa itseään.

Minulla ehkä oli orastava häivä uskoa Salt Laken kisojen aikaan, että Suomessa on siirrytty uuteen, puhtaaseen aikaan. Tuo usko mureni, kun päästiin MM-kisoihin Val di Fiemmessä 2003. Ensimmäinen kisalähetys alkaa uutisella, joka kertoo, ettei Kaisa Varis voi startata avausmatkalle, koska hänen hB-arvonsa on yli sallitun.

Varis tekeytyy sairaaksi ja odotellaan se viiden päivän karenssi pois. Varis palaa viestiin, mukana myös Kuitunen ja Manninen (joka siis EI ole koskaan jäänyt kiinni). Hiihto kulkee loistavasti ja Suomi saavuttaa hopeaa. Kunnes kisojen jälkeen Kaisa Varis kärähtää EPO-hormonin käytöstä ja mitali joudutaan palauttamaan.

Että se niistä puheista, että Lahdesta olisi opittu yhtään mitään. Heti seuraavissa MM-kisoissa yritettiin vilppiä.

Tämän vuoksi kysynkin: mitä nyt muka olisi tapahtunut, ettei Suomi enää yrittäisi vilppiä? Valmentaja on (ex-)kärynnyt Riski ja hiihtäjänä toimii (ex-)kärynnyt Kuitunen.

Ja vielä: hyväksyisittekö minkään muun maan osalta tällaista menettelyä?

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Eiköhän me voida kerrankin vaan nauttia että suomi pitkän pitkän ajan jälkeen on mitalitilastossa sijalla kaksi. 2 kultaa ja yksi pronssi viiden lajin jälkeen on sellainen saavutus jota en oisi kaksi vuotta sitten uskonut. Tätä ketjua lukiessa tulee vaan mieleen miten katkeraa kansaa suomalaiset on. Menestyksestä pitää kaivaa heti jotain negatiivista.

Paljon onnea Hannulle viimeinkin onnistuneesta hypystä ja hiihdosta ja ennen kaikkea kullasta. Kyllä kerrankin lämmitti mieltä kun näki Hannun ylittävän maalilinjan ensimmäisenä.¨

Ja Virpille myös isot onnittelut. kahden hiihtolajin jälkeen kaksi mitalia, kulta ja pronssi on jotain sellaista mitä kaikki toivoi muttei uskaltanu kovaan ääneen huudella.

Erityismaininta nuorille sprinttihiihtäjille, Strandvallille ja Lassilalle. En olisi ikinä uskonut että pojat pistelisi MM-kisojen B-finaalissa.

Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Lapster kirjoitti:
Erityismaininta nuorille sprinttihiihtäjille, Strandvallille ja Lassilalle. En olisi ikinä uskonut että pojat pistelisi MM-kisojen B-finaalissa.

Täysin samaa mieltä. En tiennyt tällaisia hiihtäjiä olevan olemassakaan, ennen kuin loistavasti olivat 12 parhaan joukossa MM-kisoissa. Upea suoritus.
Aika näyttää treenaavatko pojat oikein ja kunnolla, sillä maailman huippu ei ole kaukana, mutta riittävän työmäärän päässä. Kuitenkin lupaavaa.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kommentaattori kirjoitti:
En tiennyt tällaisia hiihtäjiä olevan olemassakaan, ennen kuin loistavasti olivat 12 parhaan joukossa MM-kisoissa.
En väitä, että Kommentaattori olisi seuraavassa kuvatun kaltainen kommentaattori, mutta suomalaiselle urheilukansalle hyvin tyypillistä on ylimalkainen urheilun seuraaminen, menestyksen merkityksen painottuminen ja vahvat perustelemattomat mielipiteet. Kovaan ääneen huudellaan turuilla ja toreilla miten asiat ovat, vaikka oikeasti tiedetään lajista vain se, mitä otsikot ovat kertoneet. Lisäksi on luettu iltapäivälehtien sensaatiohakuisia juttuja, joissa ei ole päätä eikä häntää, eikä vahingossakaan näkemystä.

Se, ettei tunne Lassilaa tai Strandvallia, jotka jo muutamia vuosia ovat olleet tuloillaan, niin paljastaa ainakin sen, ettei laji ole ollenkaan tuttu. Eikä siinä mitään, ei tarvitsekaan olla. Mutta silloin ei pitäisi laukoa kaiken maailman mielipiteitä ihan miten sattuu. Minä en tiedä purjehduksesta kuin luokat, virolaisen koutsin, Sari Multalan ja muovipussin, joten harvoin tulee purjehdukseen otettua kantaa.

Kalle Lassilan sprinttikultaa Vancouverin olympialaisista olen toitottanut enemmän tai vähemmän tosissaan jo jos ei nyt vuosia, niin yli vuoden kuitenkin.

Urheilussa on niin paljon muutakin mielenkiintoista kuin se, kuka voittaa ja miten paras suomalainen sijoittuu, että ihmettelen kyllä ihmisiä, jotka elävät pelkästään sen menestyksen kautta. Ja se näkyy sitten kaiken maailman mustamaalaamisena ja ala-arvoisina purkauksina. Ihmiset kuvittelevat olevansa urheilun ystäviä, mutta ovat sen pahimpia vihollisia.

Iloitsen kovasti Hannu Mannisen puolesta, mutta urheilufanina Manninen oli vähintään yhtä mielenkiintoinen, jos ei mielenkiintoisempi urheilija ennen suurta voittoaan.

Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
hannes_ko kirjoitti:
En väitä, että Kommentaattori olisi seuraavassa kuvatun kaltainen kommentaattori, mutta suomalaiselle urheilukansalle hyvin tyypillistä on ylimalkainen urheilun seuraaminen, menestyksen merkityksen painottuminen ja vahvat perustelemattomat mielipiteet. Kovaan ääneen huudellaan turuilla ja toreilla miten asiat ovat, vaikka oikeasti tiedetään lajista vain se, mitä otsikot ovat kertoneet. Lisäksi on luettu iltapäivälehtien sensaatiohakuisia juttuja, joissa ei ole päätä eikä häntää, eikä vahingossakaan näkemystä.

Niinpä. Minulle välittyy sprinttihiihdosta vain ne nimet jotka menestyvät. Olen aidosti iloinen nuorten miesten hyvästä arvokisamenestyksestä. Aidosti tiedän tarkalleen voimasuhteet vain Suomen amerikkalaisessa jalkapallossa (ja olen siinä varmasti yksi huipuista), mutta sprinttihiihdosta en juuri mitään. Tuskin tämä kuitenkaan tekee minusta arvottoman keskustelemaan hiihdosta ja siellä toimivista henkilöistä. Omaan suurimman osan täälläkin keskustelevien kokemuksesta -> olen Suomalainen ja olen seurannut lajia. Tämä kompetenssi ei tee minusta lajin asiantuntijaa, mutta ei rajaa minua ulos kategoriasta "urheilua seuraavat hörhöt".
Jos sinä rakas hannes_ko olet paremmin tietoinen Suomen sprinttihiihdon tilasta, niin mieluusti suon tämän sinulle. Aidosti; kyllähän nämä kaksi nimeä olivat uusia minulle (ja esim. työtovereilleni) ja aidosti iloitsimme heidän hyvistä suorituksista.

No harm done?

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kommentaattori kirjoitti:
Aidosti; kyllähän nämä kaksi nimeä olivat uusia minulle (ja esim. työtovereilleni) ja aidosti iloitsimme heidän hyvistä suorituksista.
Tämä tietenkin ok. Satuit vain osumaan väärään aikaan ja väärään paikkaan sikäli, että kommenttisi sattui sopimaan siihen kommenttaattoriprofiiliin, joka usein kaikkein äänekkäimmin Esson baarissa ja Jatkoajan keskustelupalstalla näistä asioista purkautuu. Siis sitä normaalia "kyllä on paska taso, kasetti ei kestä ja veronmaksajien rahoilla siellä ollaan" -settiä, ja sitten menestyksen hetkellä ollaan kyynel silmäkulmassa.

Niin kovin monelle tuntuu mieliharrastus olevan urheilijoiden haukkuminen ja arvostelu, urheilun tilan päivittely.

Veikkaanpa, että suurin osa esimerkiksi tämän talven aikana miesten hiihtoa haukkuneista henkilöistä ei todellakaan tiennyt Lassilasta tai Strandvallista, eikä tiedä Nousiaisesta ja Lallukastakaan, hyvä jos Kattilakoskesta. Jauhojärvi lie jo tuttu? Mutta silti pystytään kyllä ilmoittamaan mikä on pielessä, millaisia harjoittelijoina ja ihmisinä Suomen mieshiihtäjät ovat, ja arvioimaan hyvin mille sijoille päätyvät, "ainakin viisi minuuttia hävitään norjalaislle ja ruotsalaisille, aina se on nähty."

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Suomen mieshiihtäjät palauttivat taas maan pinnalle ensimmäisten päivien positiivisten esitysten jälkeen. Oli kyllä niin halutonta ja kyvytöntä menoa pojilta. Veikkaan viestissä sijoitusta nipin napin kympin sakkiin.

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Jauhojärvi juu oli pieni pettymys, sillä helppoa ei näyttänyt olevan perinteisen osuudellakaan. Plussaa kuitenkin siitä että pystyi kärkiporukassa melkein loppuun saakka, eikä tämä ennalta Samin paras matka ollutkaan. Hieman tosin näyttää siltä ettei kauden paras kunto ole osunut näihin kisoihin mutta antaas kattoo. Nousiainen sen sijaan kaatui heti alussa, sai pari kilpailijaa niskaansa, katkaisi sauvansa ja hiihti varasauvalla perinteisen osuuden loppuun, joten siihen nähden tuo sija 24. ei kovin suuri katastrofi ole. Similän osalta kehitys on kulkenut väärään suuntaan parin viime kauden aikana.

Norjalaiset ja varsinkin ruotsalaiset tuntuu näissä kisoissa olevan jatkuvasti turvallaan. Keski- ja Etelä-Eurooppa kiitti tänään.

Viimeksi muokattu:

Gary the Pine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
JWill kirjoitti:
Suomen mieshiihtäjät palauttivat taas maan pinnalle ensimmäisten päivien positiivisten esitysten jälkeen. Oli kyllä niin halutonta ja kyvytöntä menoa pojilta. Veikkaan viestissä sijoitusta nipin napin kympin sakkiin.

Jopa niin "halutonta" ja "kyvytöntä", että esim. Ville Nousiainen päätti lyödä laskussa mahalleen, katkaista sauvansa ja hiihdellä ilman sauvaa pitkän matkaa, ettei vaan tarvitsisi pääjoukossa hiihdellä. Harmi, sillä Ville on osoittanut viime kisoissa olevansa kovassa iskussa, jopa kovemmassa kuin Jauhojärvi. Samilta ihan perussuoritus, mutta taso maailmalla on vaan niin kova että kymppisakkiin ei perushiihdolla mennä. Similä hiihti myös ihan odotusten mukaisesti ja Pyykönen ilmeisesti haki vaan starttia alle mahdollista viestiä varten.

Viestiä ajatellen oikeastaan vain yksi paikka on jaossa. Kattilakoski, Jauhojärvi ja Nousiainen näyttivät Davosissa, että kärkikahinoissa voidaan olla mukana, mutta kukas on se neljäs mies? Lallukka tai Similä ovat oikeastaan ainoat vaihtoehdot. Onneksi tässä välissä on vielä 15 km vapaalla, joten se toimii hyvänä karsintakisana.

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Mikäs helvetti tää Pyykösen juttu oli: lähti matkaan yllättäen ja otti vähän kisatuntumaa. Ei perkele, lähetetään kilpailemaan, niin lähtee matkaan yllättäen ja ottaa vain tuntumaa, haista Pyykönen paska. Tää on melkein yhtä hyvä kun sen yhen akan suksien jäätyminen joissan tsempaloissa.

Kyllä jos urheilija raahataan mitään sanomattomilla näytöillä tonne saakka, saisi edes yrittää hiihtää maaliin, hiihtelihän viimeiseksi tullut kiinalainenkin, vaikka hävisi yli 10min, mutta ei se käyny vaan ottamassa tuntumaa.

Onneksi näissä kisoissa edes naiset yrittävät vähän näyttää jotain, miehistä ei siihen hirveästi taida olla. Jauhojärvellä ja Nousiailla on edes pienet näytöt tältä tavelta, muitten mies hiihtäjien tuolla oloa ei voi millään ymmärtää.

Kako-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NasKi, Aston Villa
sunnuntai kirjoitti:
Onneksi näissä kisoissa edes naiset yrittävät vähän näyttää jotain, miehistä ei siihen hirveästi taida olla. Jauhojärvellä ja Nousiailla on edes pienet näytöt tältä tavelta, muitten mies hiihtäjien tuolla oloa ei voi millään ymmärtää.

Et tainnut seurata miestin sprintin tuloksia? Siellä taisi olla pari mieshiihtäjää jotka ansaitsivat kisalippunsa komeasti.

scholl

Jäsen
Niin rehellisesti sanottuna se alkoi muistaakseni jo Falunissa 1993 tuo suomalaisten tyyli, ettei miehiä löydy joka matkalle. Nyt oli käymässä sama kuin lähes joka matkalla sittemmin, ettei saada joukkuetta täyteen, joten Pyykönen sitten lähti matkaan. Itsekin ihmettelin sitä, että lähti ja ajattelin, että hyvä niin, mutta olikin luovuttaja. Ruotsalainen sprinttimies sen sijaan hiihti maaliin asti n. sijalle 30. Ei luovuttanut. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että joka matkalle pitää saada täysi joukkue miehiä, jotka ottavat osaa ja tulevat maaliin saakka. On se aikaero voittajaan sitten sekunti tai tunti.

Jochen Behle sanoi kilpailun jälkeen, että ei kova kilpailutahti haittaa. Urheilijat on treenannut kilpailuja varten. Kun meni sprinttiviesti luvalla sanoen full vituilleen niin ottivat nyt sitten vahingon takaisin. En ole muuten koskaan nähnyt yhtä suurta mokailua kuin Ruotsin joukkueessa tänään tapahtui. Sekä Södergren, Fredriksson että Olsson kaatuivat. Olssonin mälli oli kaikista kovin, kun juoma-asemalta vetää neljäkymppiä lepikkoon ja on suorastaan aivan sekaisin.

Joo ei ollut eilen todellakaan yhdistetyssä helppo latu. En ollut aiemmin tutustunut rataprofiileihin. Joku oli oikeassa kun tiesi, että Kircheisen on huonossa kunnossa ja niinhän mies sammui aivan ennennäkemättömällä tavalla. Toki lopun ero tuli siitä, että luovutti, kun miehet saivat hänet kiinni, mutta siltikin se katkeaminen oli aivan vertaansa vailla. Ehkä samaan pystyy vain se Ruotsin viesti vai mikäs kisa se oli aikoinaan muutama vuosi sitten oliko Val di Fiemmessä vai missä. Silloinhan Ruotsi oli matkalla varmaan kultaan, kun urheilija katkesi lopussa täydellisesti. Nyt eilen tosiaan rata oli tasaisen raskas koko ajan ja lumi sellainen, että sai tehdä todella rajusti töitä. Se ei liu kunnolla tuollaisessa pöpperössä ja itse kokemuksesta tältäkin talvelta voin sanoa sen, että vaikka rata näennäisesti olisi sellainen, missä ei ole kovia nousuja niin jos on pehmeätä, eikä luista kunnolla niin siinä saa kyllä tehdä koko kropalla niin paljon duunia, että jossain vaiheessa kyllä puuskuttaa.

Vielä yhdistetystä sen verran, että kärjen takana olevat ratkaisut jäivät kameralta näyttämättä, mutta itselleni oli suuri yllätys se, että Gottwald hiipui jonnekin varjojen maille, eikä pärjännyt edes Koivurannalle. Nyt sitten katsotaan, että toteutuuko Puikkosen toive siitä, ettei mitalia tule, jotta Suomessa laitetaan mäkihyppy kuntoon. Vai tuleeko säkämitali ja jeesustellaan jatkossakin, että kaikki on hyvin ja suomalaiset ovat joukkueena ylivoimaisia maailmassa kunhan vain saadaan hyvät hyppyolot. Nyt siis katsotaan lasketaanko siellä mäkeä kuten eilen Arttu Lappi ja Andreas Küttel vai onko kyseessä mäkihyppykilpailu.

Gary the Pine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
sunnuntai kirjoitti:
Mikäs helvetti tää Pyykösen juttu oli: lähti matkaan yllättäen ja otti vähän kisatuntumaa. Ei perkele, lähetetään kilpailemaan, niin lähtee matkaan yllättäen ja ottaa vain tuntumaa, haista Pyykönen paska. Tää on melkein yhtä hyvä kun sen yhen akan suksien jäätyminen joissan tsempaloissa.

Kyllä jos urheilija raahataan mitään sanomattomilla näytöillä tonne saakka, saisi edes yrittää hiihtää maaliin, hiihtelihän viimeiseksi tullut kiinalainenkin, vaikka hävisi yli 10min, mutta ei se käyny vaan ottamassa tuntumaa.

Avaapas sunnuntai vähän sitä tuulipuvun vetoketjua, jos hivenen helpottaisi. Ei hyvää päivää mitä paskaa. Olisi parempi jättää nämä postaukset suosiolla väliin ennenkuin tekee itsestään täysin pellen. Et siis olisi lähettänyt kisoihin ollenkaan esim. nuoria Kalle Lassilaa ja Matias Strandvallia, jotka hiihtivät hienosti sprintissä. Lauri Pyykönenkin oli päämatkallaan sprintissä viimeinen, joka tippui sprintin välieristä eli ihan turhaan haistattelet. Näytöiksi sinulle siis juuri ja juuri riittivät nousiaisen 6.sija Davosissa ja Jauhojärven 3.sija Tour de skin 30km pertsalla. Huh huh, kovat on kriteerit.

Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Gary the Pine kirjoitti:
Avaapas sunnuntai vähän sitä tuulipuvun vetoketjua, jos hivenen helpottaisi. Ei hyvää päivää mitä paskaa. Olisi parempi jättää nämä postaukset suosiolla väliin ennenkuin tekee itsestään täysin pellen. Et siis olisi lähettänyt kisoihin ollenkaan esim. nuoria Kalle Lassilaa ja Matias Strandvallia, jotka hiihtivät hienosti sprintissä. Lauri Pyykönenkin oli päämatkallaan sprintissä viimeinen joka tippui sprintin välieristä eli ihan turhaan haistattelet. Näytöiksi sinulle siis juuri ja juuri riittivät nousiaisen 6.sija Davosissa ja Jauhojärven 3.sija Tour de skin 30km pertsalla. Huh huh, kovat on kriteerit.

Löysit siis nämä näytöt ja hyvät sijat, hienoa sinulle. ja jos loput kaudesta olaan 20 sijan paremmalla puolella riittää se sinusta, no se on sinun mielipiteesi, ja kenties minulle sallittakoon omani, ja jos minun mielipiteeni tekee minusta pellen olkoon minun asiani, mutta en minä hauku sinua pelleksi sen vuoksi mitä mieltä sinä olet jostain asiasta, tahi muu tällä palstalla. Katsos on niitä jotka tykkää tyttäristä ja toiset äiteistä ja tietysti nykypäivänä on veljetkin otettava tykättävien listalle.

Näytöt ovat kai sitä varten, jotta voidaan valita kisoihin? Ja kellä niitä näyttöjä oli loppujen lopuksi? Kyllähän koneeseen lähti kavereita joilla ei ollut yhtään kansaivälisiä näyttöjä..

Arvasin jotta nämä kaksi otetaan esille (olen siis seurannut tuloksia). Jos joihinkin kisoihin otetaan vain tarpeeksi yrittäjiä välttämättä joku onnistuu, mutta en kannata siitä huolimatta jotta kaikkia sinne rahdataan.

Mielstäsi haastattelen Pyykösen kohdalla turhaan, koska melkein onnistui päämatkallaan, siis se melkein onnistuminen antaa oikeuden käydä lykkimässä pikkuisen matkaan ja tuumailuun; empä perkule jaksakkaan.

Jotkut kirjoittajista, minä mukaan lukien kenties etsii näitä epäonnistumisia ja surkeita suorituksia tarkemmalla kammalla ja jopa mainistee niistä. Mutta ei nyt saatana voi osittaisen onnistumisen varjolla kai kaikkia surkeita suorituksia unohtaa, ja nostaa keskustelussa esille vain näitä onnistumisia vastaväitteinä epäonnistumisista keskusteleville.

Taidampa vetää nauhaa vähän tiukemmalle tuulipuvussani ja jatkaa paskankirjoittamista, sillä ei luulisi olevan sinulla tarvetta hulehtia minun murhetta pellenä olostani. Tai mistä minä tiiän jos sie tykkeet miusta sillä tavalla.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
hannes_ko kirjoitti:
Veikkaanpa, että suurin osa esimerkiksi tämän talven aikana miesten hiihtoa haukkuneista henkilöistä ei todellakaan tiennyt Lassilasta tai Strandvallista, eikä tiedä Nousiaisesta ja Lallukastakaan, hyvä jos Kattilakoskesta. Jauhojärvi lie jo tuttu? Mutta silti pystytään kyllä ilmoittamaan mikä on pielessä, millaisia harjoittelijoina ja ihmisinä Suomen mieshiihtäjät ovat, ja arvioimaan hyvin mille sijoille päätyvät, "ainakin viisi minuuttia hävitään norjalaislle ja ruotsalaisille, aina se on nähty."

Hannes_ko on ansiokkaasti pitänyt asiantuntemuksellaan yllä perinteisten suomalaislajien yleisurheilun ja hiihdon keskustelua täällä JA:ssa. Yllä on pieni testi suomalaisten nykyhiihtäjien tietämyksestä.
Kattilakosken (Alavieskan Viri) tunnen jo pitemmältä ajalta, koska odotin hänen nousevan puolustamaan entisen Keski-Pohjanmaan suurhiihtäjien Mika Myllylän (Haapajärven Kiilat) ja Hannu Taipaleen (Vetelin Urheilijat) saavutuksia aivan maailman huipulla. Jostain syystä Kattilakoski hiipui eikä menestystä liene enää odotettavissa? Hanneksen listalta puuttuu entisen Keski-Pohjanmaan tämän hetken ykköshiihtäjä Tero Similä (Ylivieskan Kuula). Similältä odotin Torinosta kovaa panosta, mutta sairaus vei menestymismahdollisuudet. Mikä lie tullut Terolle, kun vauhti on tänä talvena hiipunut? Nykyisen Keski-Pohjanmaan hiihtäjistä olen seurannut sprinttihiihtäjä Kalle Lassilan (Vetelin Urheilijat) uraa. Sapporon 1. välierän hurja loppurutistus tuli minulle Lassilalta yllätyksenä ja pääsy B-finaaliin oli plussaa kaikki. Juha Lallukan hurjavauhtisia, noin 1/2 kilometrin pikaspurtteja, sain seurata toissa keväänä Kouvolan hiihtoladuilla. Ville Nousiainen on tämän hetken Suomen ykköshiihtäjä, joka ilman kaatumistaan ja sauvan katkeamistaan olisi ollut käsitykseni mukaan tänään parempi kuin Sami Jauhojärvi.
Täytyy myöntää, että Matias Strandvall oli minulle outo nimi ennen Sapporoa, vaikka hän edustaa pohjalaista rantaruotsalaisten (Vöyri, Oravainen, Maksamaa) hiihtoseura IF VOM:ia.
Sen ymmärrän, että Veikko Hakulisesta Mika Myllylään jatkuneeseen suomalaisten mieshiihtäjien huippumenestykseeen tottuneiden penkkiurheilijoiden kiinnostus nykyiseen varsin vaatimattomaan mieshiihtäjien tasoon on juuri nyt alhainen. Vain kansainvälinen huippumenestys nostaa mieshiihdon kiinnostuksen naishiihdon, yhdistetyn ja mäenlaskun tasolle.

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Komea ensimmäinen kierros suurmäen kilpailussa suomalaisilta. Harri Ollilla jopa voitto mahdollinen. Pronssiin vain pienet erot muilla suomalaisilla. Ahonen vain parin pisteen päässä.

Kyllä pojat näyttivät että ovat isojen kilpailujen miehiä.

Ilmeisesti jos pisteet muutettaisiin joukkuekilpailupisteiksi,- Suomi taitaisi johtaa.

Hienoa pojat.

Ps. Tuo urheilijoiden mollaaminen tuolla taaempana on tietysti hölmöä, koska kaikki tämänpäivän voittajat ovat aikaisempien kisojen "turisteja."

Kokemusta nääs, kokemusta.

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Pyykönen lähti hakemaan yhden kunnon kilpailulähdön, koska on viestissä varalla (ei tosin varmastikaan joudu siinä hiihtämään koska ainakin 5 miestä on edellä) eikä tarkoituksena ollut edes hiihtää maaliin saakka. Tartteeko tuosta noin isoa meteliä pitää.

Sen verran vielä tuosta hiihdosta, että näytti tuon varsinaisen hiihtopaikankin ladut aika huonokuntoisilta ja perinteisen ladulla se yksi lasku tuossa kunnossa oli aivan turhan vaikea ja taisi jokaisella kierroksella joku kärkiryhmän miehistä siinä ottaa lumipesua. Aiempien arvokisojen laduista nuo poikkeavat myös siinä, että maasto on selvästi totuttua helpompaa, kun varsinaiset tapponousut puuttuvat kokonaan. Paljon kirikamppailuja siis luvassa.

Saapa nähdä onko Rovaniemen poika tekemässä ensimmäistä kunnon suomalaisyllätystä näissä kisoissa. Hieno oman nykytason mukainen hyppy ja jos toisen samanlaisen saa niin mitali on lähellä. Malysz oli yllättävän vaisu ja muut suomalaiset hyppäsivät Happosta lukuunottamatta aikalailla odotusten mukaisesti. Ahonen olisi saanut alastulon tehdä kunnolla, koska tuossa saattoi mennä tärkeitä kymmenyksiä. Kokonaisuudessaan hienoa että keli suosii tällä kertaa mäkihyppyä, eikä sinne kärkeen tänään tuurilla hypätä. Vauhtia tullaan toiselle kierroksella lisäämään varmasti.

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Pascal Lemoix kirjoitti:
Ei hän aina ole dominoinut yhdistettyä, vaikka niinkin moni tuntuu parin kauden perusteella luulevan.

Manninen poisti nimensä ikuisten häviäjien listalta ja siirsi sen ikuisten voittajien listaan.

Ei tosiaan ole aina dominoinut,1970-luvullakin oli kärkipaikoilla aivan eri miehet.

Gary the Pine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
sunnuntai kirjoitti:
Näytöt ovat kai sitä varten, jotta voidaan valita kisoihin? Ja kellä niitä näyttöjä oli loppujen lopuksi? Kyllähän koneeseen lähti kavereita joilla ei ollut yhtään kansaivälisiä näyttöjä..

Arvasin jotta nämä kaksi otetaan esille (olen siis seurannut tuloksia). Jos joihinkin kisoihin otetaan vain tarpeeksi yrittäjiä välttämättä joku onnistuu, mutta en kannata siitä huolimatta jotta kaikkia sinne rahdataan.

Ei hiihto ole mitään arvontaa, jossa useammalla arvalla voittaa paremmalla todennäköisyydellä(Sprintissä ja yhteislähtökisoissa toki sattumallakin on jotain vaikutusta). Eiköhän se kumminkin ole se hiihtäjän kunto, joka siihen tulokseen vaikuttaa. Ei sinne 10-20 sakkiin vahingossa hiihdetä. Mielestäni näihin kisoihin on joukkue valittu aika tiukalla seulalla. Tero Similä on ehkä ainut "raja-tapaus".

sunnuntai kirjoitti:
Jotkut kirjoittajista, minä mukaan lukien kenties etsii näitä epäonnistumisia ja surkeita suorituksia tarkemmalla kammalla ja jopa mainistee niistä. Mutta ei nyt saatana voi osittaisen onnistumisen varjolla kai kaikkia surkeita suorituksia unohtaa, ja nostaa keskustelussa esille vain näitä onnistumisia vastaväitteinä epäonnistumisista keskusteleville..

Kukin saa tietenkin katsoa kisoja, siten kuten haluaa. Itse kumminkin nautin onnistumisista(onnistumista on myös muu kuin mitalin saaminen).Mutta mielestäni kukaan suomalaishiihtäjä ei ole vielä pahemmin alle tasonsa hiihtänyt. Jos on sitä mieltä että joku on epäonnistunut pahasti, niin toki siitä saa mainita, mutta tämmöiset "Yrittäisivät etes" tai "Ei noista oo mihinkään" tyyliset kommentit saavat ainakin minulla v-käyrän nousuun.

sunnuntai kirjoitti:
Tai mistä minä tiiän jos sie tykkeet miusta sillä tavalla.
Homostelut privana :)

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
pala kirjoitti:
Pyykönen lähti hakemaan yhden kunnon kilpailulähdön, koska on viestissä varalla (ei tosin varmastikaan joudu siinä hiihtämään koska ainakin 5 miestä on edellä) eikä tarkoituksena ollut edes hiihtää maaliin saakka. Tartteeko tuosta noin isoa meteliä pitää.

Siis lähti hakemaan kilpailulähdön? Tartteeko näitä lähtöjä harjoitella, ei perkele, nyt minä ymmärrän, jotta lajia täytyy harrastaa ennenkuin voi kommentoida. Sillä ikinä en olisi osannut arvata, jotta hiihdossa täytyy lähtöjä harjoitella. Ja täällä ikävässä pohjolassa on varmaan aika heikot paikat harjoitella lähtöjä....

Minulla ei varmaan ole varaa tulla tänne kommentoimaan, koska en harrasta hiihtoa SM-tasolla tai muutenkaan, mutta kommentoinpa kuitenkin.

Minuakin ihmetyttää tämä Pyykösen suoritus. Tai lähinnä päätös starttaamisesta. En ole mitään kommentteja hiihtäjältä itseltään kuullut tai lukenut, mutta jos tarkoituksena oli vain ottaa kisastartti alle ennen viestiä, niin ymmärrän tämän. Tai ymmärtäisin mikäli Pyykösen olisi mukana Suomen viestijoukkueessa, mutta kun näin ei taida kuitenkaan olla.

Pyykönen on yrittänyt profiloitua nimenomaan sprintteriksi siitä lähtien kun sprinttihiihdot tulivat maailmancupin ohjelmaan. Tätäkin taustaa vasten oli melko yllättävää nähdä Pyykösen nimi tänään starttilistalla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy