Aim bäck.
Mahtireissu! Todella asiaa - ja kuten tulikin jo todettua aiemmin, sveitsiläiset ovat joviaalia kansaa. Olutta tarjottiin ja mukana elettiin. Muutama hardcore osaston Rapperswill -fani kävi jopa kyselemässä oikein kynän ja paperin kanssa, että mitä numeroita HIFKistä kannattaa erityisesti tarkkailla. Sanoin ekalla erätauolla, että ainakin 3 (Marek) ja 38 (Vopat) kannattaa noteerata. Vastaus: "No, minulla onkin tässä jo ylhäällä juuri nämä kaverit. Aika kovaa peliä pelaavat, ei ole Sveitsissä juurikaan tapana. Kiva, mielenkiintoinen NHL-tyylinen joukkue teillä on." Ja matsin jälkeen yhdessä bisselle. Tapasin myös yhden paikallisen kaiffarin, jolta on jäänyt 25 vuoden aikana 2 Rapperswillin himamatsia katsomatta. Kaverissa on asennetta, kättä lippaan.
Itse matsissa HIFK oli ihan unessa kaksi ekaa erää ja lisäsi fysiikan käyttöä kolmannessa. Ja tulosta tuli. Rapperswillin eka maali oli Ville Viitaluoman totaalinen mokaus; kiekonmenetys ja MacTavish karkuun. Toinen maali oli Draperin imurointi, kolmas ja neljäs olivat tekomaaleja....näin siis muistan itse.
Pelaajista:
Toni Söderholm meni yllättäen pienen pettymyksen puolelle. Kaverilla on kokoa, näköä ja taitoakin, mutta nyt oli itseluottamus vähän hukassa. Mutta potentiaalia kaverissa on pirusti, ehdottoman positiivinen olen hänen suhteensa tulevaisuutta ajatellen.
Nicce. Niin, numero 6 selässään kiiti jäällä tämä meidän konemainen maalinedusluutijamme. Rapperswillin ja Elorannan passiivinen kiekkoilu ei sisällä kauhesti kontakteja, joten Nicellä ei varsinaisesti pyyhitty jäätä. Mutta eipä Niccekään itse saanut ketään horjumaan. Kaveri taklasi nähdäkseni kerran ja Rapperswillin hyökkääjä vähän korjasi visiirin asentoa ja jatkoi matkaa. Nicce jäi keräilemään mailaansa jäästä. Mitähän pahaa Pasi Saarinen on tehnyt saatuaan Nicen parikseen? No, Pasilla on fysiikkaa kyllä kahdenkin edestä ja sitä todella tarvitaan, kun vastaan tulee ärjympiä ryhmiä kotimaan liigasta. Jos jotain positiivista pitäisi mainita Nicestä, niin on pakko myöntää, että kaveri osaa luistella ja käsittelee kiekkoa kohtuullisen sulavasti. Toisaalta, pakkohan noin pienen on osata luistella, ettei jää jalkoihin. Miksi tämä mies on pakki? Laitahyökkääjänä voisi kokeilla?
Pasi Saarinen oli todella positiivinen yllätys. Kaveri on täydellinen äijä. Timmissä kondiksessa, pitää hyvin tasapainonsa ja käsissä on voimaa pikkukaupungin verran. Lisäksi Pasilla on käyttöä myös hyökkäyspäässä ja yv:ssa, eilenkin 1 maali. Tästä kaverista tulee fanien suosikki ensi kaudella, kunhan kokoonpanossa säilyy. Se on äijä.
RP Lehtonen on ilahduttavasti kohentanut fyysistä peliään. Isokokoinen pakki on selkeästi saanut kehoituksen käyttää kokoaan ja homma näyttää aika hyvältä nyt. Viileä esitys.
Vopat osaa myös kiekkoilla. Kaverin menossa ei ollut enää pelkkää kouhotuksen makua; kiekko kulkee mukana ja syötöt napsahtelevat omille hyvällä prosentilla. Kiekottomana Roman parkkeeraa vastustajan maalin eteen - ja pysyy. Mutta ei pelkoa, että mies olisi liikaa tasaantunut - pinna kestää edelleen noin nanosekunnin verran, kun joku käy kopauttamassa.
Marek oli aika näkymätön, mutta rutiinisuorituksellaankin kentän paras pakki. Myös Martikainen vastapuolella oli hyvä.
Draper imuroi yhden maalin täydellisesti, mutta otti pari läpiajoa ja torjui mm. 3 sekkaa ennen loppua täysin varmalta näyttäneen maalin. Toivottavasti kukaan ei ole pettynyt, kun en hauku Draperia (vielä!) maanrakoon. Yhden matsin olen nyt häneltä nähnyt ja siinä oli enemmän hyvää kuin huonoa.
Ei paha, ei paha. Simin ja Pärän ehtii näkemään sitten myöhemmin.
Hajahuomioita:
Hallissa oli yllättävän paljon paikallisia suomalaisia, kuten Senior totesikin. Matseihin tullaan ajoissa ja usein koko pesueella. Meidän takanamme istui vähän hienostuneemman tuntuinen perhe, joka oli tullut katsomaan oman joukkueensa treenimatsia suomalaisjengiä vastaan. Matsia oli pelattu noin 5 minuuttia, kun rouva totesi, että "Tuo HIFKin kolmonenhan pelaa hirveää sikaa, onko hän kenties Jugoslaviasta?";) Niin, hehän ovat kuumaveristä sakkia.
Tapasin olutvaunun (ulkona oli asuntovaunu, josta myytiin bisseä ja baradareita jne, asiaa) edustalla myös tulevan paikallisen goonin. Ola, 4v. Varokaa tätä jätkää, hän on tuleva Owe Krupp! Koulutin kaveria vähän - siis en pahoinpidellyt lasta, vaan opetin häntä nyrkkeilemään ja käyttämään molempia käsiä. Kaveri on nyt jo kone, mulla on kaksi mustelmaa ranteissa. Asiaa, asiaa.
Suurin osa muusta reissusta on Vapaan puolen asiaa. Tai siis osa siitä - osa on sensuroitavaa tavaraa. Joten rajoitin kommentoinnin tässä vaiheessa jääkiekkoon. Joka on muuten HIENO laji. Ugh!