Pari jutskaa jurrissa.
Palautteen antaminen kasvotusten ja lehdistön välityksellä ovat, mielestäni, kaksi eri asiaa. Hyvänä esimerkkinä Hannu Jortikan taannoin antamat lausunnot Pasi Häkkisen esiintymisestä Pelicans-ottelussa: pukukopissa tuossa ei olisi ollut mitään ihmeellistä, mutta julkisesti annettuna en Jortsun kommentteja hyväksy. Ihmettelen todellakin, jos joku tosissaan kuvittelee näiden sisäisten ja julkisten kommenttien menevän yksi yhteen. Lehdistötilaisuuksien anti on parhaimmillaan hyvää viihdettä ja perustasollaan tyhjää sanahelinää, ei sen enempää.
Jos J.Koivu huusi ottelun jälkeen vittua & saatanaa viisi minuuttia, kyseessä oli aivan liian lyhyt aika. Kahden maalin menettäminen kolmannessa erässä on sen luokan moka, että ammattilaisten sietääkin saada asiasta suoraa palautetta. Siitäkin huolimatta, että päävalmentaja kantaa päävastuun.
On se kyllä kieltämättä ollut ihanaa ja TPS-kannattajan sydäntä lämmittävää, että Koivun Jukka on tämän ja edelliskauden aikana kerännyt valtaisasti sympatiaa muiden joukkueiden kannattajilta rehdeillä kommenteillaan hävittyjen otteluiden jälkeen. Mikäs siinä: mies se on hävinnytkin - ja huono mies onkin. Itse vain olin jotenkin kokonaisvaltaisesti tyytyväisempi niinä vuosina, jolloin Tepsin valmentajia hyvästä häviämisestä kiittämisen sijasta syytettiin huonosta voittamisesta. Gagsin mainitsema kevään -95 finaalisarja (juuri Mr. Koivun esiintymisen perusteella) on tästä erinomainen esimerkki, puhumattakaan Jortikan triploista: Jortsun repertuaariinhan kuului heittää heti ratkaisevan finaalin loppusummerin soitua jokin suolaava kommentti vastustajan vaihtoaitioon. Ei kieltämättä kovin hyvää käytöstä, mutta silloin ei jostain syystä hirveästi häirinnyt, vaikka Kiekkopesä tai/ja Jatkoaika täyttyivät muiden joukkueiden kannattajien lausunnoista tyyliin "tuolle miehelle en olisi suonut mestaruutta" ja "mä arvostan kyllä paljon enemmän Kari Elorantaa kun se muistaa aina olla niin kohtelias".
Paljon puhuva oli Jatkoajan TPS-osiossa viime kevään finaalisarjan päätyttyä esitetty kommentti, että noin miehekäs häviäminen ei olisi Hannu Jortikalta onnistunut. Eipä kait. Voisikohan tällä asialla olla jotain tekemistä sen kanssa, ettei Jortikka ole vielä hävinnyt yhtään finaalisarjaa? Kuten Oloneuvos taisi aikoinaan todeta, voittajat eivät selittele.
Itse ottelusta voisi sanoa, ettei lentokeli (edelliset ottelut & vieraspelit HIFK:ta vastaan) voi loputtomiin nykyisellä materiaalilla kestää. Mikäli tänään otetaan voitto, tämä viikko on sujunut paljon paremmin kuin itse olisin odottanut. Tapa, jolla pisteet eilen menetettiin, pistää kuitenkin kieltämättä vituttamaan.
Punaiset kuulemma käänsivät pelin edukseen rähinän avulla. Pyh. Amatöörit. Tulkaa sitten hehkuttamaan, kun olette voittaneet tappelun avulla finaalisarjan.
No joo, onnittelut HIFK:lle. Nyt nukkumaan ja sen jälkeen jännäämään Blues-spektaakkelia sekä sitä, kuinka monesta vahvistuksesta Jokke-poika parin seuraavan päivän sisällä tiedottaa. Yst.terv. nimim. pitäisikö mestaruussamppanjat avata jo nyt? Kulta on värimme!
Edit. kirj.virh.