Yleisellä tasolla eilisestä ja muustakin
Olen tarkoituksella ollut hiljaa viime päivien ikävistä tapahtumista kun katson, että tätä soppaa on ollut muutenkin täällä hämmentämässä kokkeja ihan liian kanssa.
Eilen sitten jouduin olemaan Elyseellä isäntänä vierailleni, jotka ihmettelivät näkemäänsä sikailua ja ilmiselvää vastustajan tahallista vahingoittamista. Itsekkään en pitänyt näkemästäni ja tällaisen "viihteen" muille näyttäminen iltaohjelman täytteenä ei todellakaan kiinnosta.
Näitä älyttömyyksiä ovat kuluvalla kaudella näkyvimmin viljelleet ennenkaikkea HIFK ja TPS sekä nyt Jokerit.
Hifkin kohdalla tilanne ei ole yllätys, koska heikäläisten ylisuuri ego ei aikaisemminkaan ole mahtunut kaukaloon, vaan tarvittua lisätilaa on haettu jäähyboksista tai hallin ulkopuolelta. Eniten säälittää joidenkin tännekin kirjoittavien ihmeellinen kuvitelma siitä, että kyseisellä joukkueella olisi jonkin sortin erityisasema kaukalossa. Voiton eteen ollaan valmiit tekemään aivan mitä tahansa, loukkaantuipa vastustaja tai ei. Sitten vielä todetaan fanien rakastavan näitä älypäitä heidän sekoilujensa takia. Sairasta!
Tepsin kohdalla tilanne on jonkin verran yllättävä. Tietysti taitotaso on jotain muuta kuin mihin on totuttu, mutta kiistattomat törkeydet ala Schaeffer, Josepp ja M Elomo vetävät kyllä mietteliääksi. Ei todellakaan sovi meidän tyyliimme! Ei selityksiä, hävettää!
Jokerien osalta eilinen älyttömyys ja kurittomuus oli yllättävää. Tämän kauden Jokerit on mielestäni pelannut hyvää ja taitavaa kiekkoa siltä osin, kuin olen heitä nähnyt. Nyt peli meni sikailuksi. Tuomaristo ei tosin ollut ihan tehtäviensä tasalla ja auttoi osaltaan sekasorron syntymistä. Silti varsinkin viimeisten minuuttien kuvottava näytelmä olisi saanut jäädä näkemättä. Ainoa tavoite kun oli selkeästi vastustajan vahingoittaminen.
Selityksiä eri tilanteille voidaan tietysti hakea ja pilkkua viilata itse kunkin näkökulmasta katsoen loputtomiin. Yhteinen nimittäjä kait on, että nyt heittää Iso Pyörä aika pahasti ja siitä seuraa nähdyn kaltaisia esityksiä. On helppoa todeta eilisen ja niin monen muun tapauksen olleen ylilyönti. Tälläkö kuittaamme mahdollisesti pahastikin loukkaantuneen pelaajan pelien päättymisen? Itse tuomitsen nähdyn ja puheenaiheena olleen kaltaiset tapahtumat pelipaidan väristä riippumatta.
Suhteellisuuden taju on pettänyt pahasti niin kaukalossa kuin meidän lajia seuraavienkin keskuudessa, jos eilisen kaltaiset näytelmät saavat osakseen vain hymistelyä tyyliin "tämä nyt vain oli ylilyönti". Välillä tuntuu olevan hyväksi käydä pelissä sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ole lajiin vihkiytynyt. Kolmenkymmenen vuoden intensiivisen jääkiekon seuraamisen vaarana on, ettei itsekään näe metsää puilta ja hyväksyy hakkaamiset ja muut törkeydet ikään kuin peliin kuuluvina.