Jos eilinen peli käsiteltäisiin irrallisena suorituksena tästä kaikesta paskasta, eli ei otettaisi huomioon tappioputkea ja ottelun lopussa menetettyjäpelejä ja otettaisiin sen sijaan humioon poissaolojen määrä, niin HIFK:n esitystä olisi voinut kuvata rohkeaksi taisteluksi vajaalla rosterilla. Nykytilanteessa tämä ei vai riitä.
Olen ehdottoman samaa mieltä. Tavallaan täysin yhdentekevä asia on myös se, alisuorittiko HPK vai ei, vai tekikö IFK HPK:sta aseettoman. Itse kallistun jälkimmäiseen ja olen edelleen sitä mieltä, että IFK pelasi viisaan vieraspelin. Valitettavasti se ei nyt riittänyt kuin pisteeseen.
Itse näen, että eilisen johdon pitäminen loppuun asti olisi ollut henkisesti tärkeämpää kuin kolmen pisteen saaminen. Vaikka joukkue kipeästi pisteitä tarvitseekin, yksi hyvä kokemus 5-6- pelaamisesta olisi tehnyt joukkueen itseluottamukselle eetwarttia. Me voimme ihan oikeutetusti täällä huutaa vittusaatanaa noista loppujen katkerista tasoituksista, mutta sillä ei ole joukkueen pelin kulkemiselle mitään merkitystä. Se, millä olisi merkitystä, olisi positiiviset kokemukset. Joita ei näköjään tule ikinä. Olisi hienoa, jos Kimmo Kuhtakin saisi pelata useamman pelin ihan oikean sentterin kanssa. Joo, onhan Simokin sentteri, mutta kiekollisessa pelissä hän on ainakin tällä kaudella ollut lähes epäsentteri ja muutenkin hänen pelaamisensa on ollut asennevammaista paskaa jo pidemmän aikaa. Itse en valitettavasti ainakaan kuvittele, että Simon passeista Kibe komeroita paljon skodailee. Ja nykyisellään Kuhdan liike ei riitä omien paikkojen rakentamiseen. Myöskään Ville Peltonen ei ole kiekollinen sentteri. Ei edes sentteri. Kuhta on pelannut yhden ottelun Redenbach sentterinään, yhteensä 3 matsia Erikssonin ketjussa (2 putkeen + 1 "irrallinen" peli), yhden ottelun O´Sullivanin ketjussa, muutaman pelin Simon kanssa ja kerran ilman omaa sentteriä hajaminuutteja. Tämä ei ole puolustuspuhe Kuhdan esityksiin, parempaan pitää ilman muuta pystyä, mutta onhan tämä tilannekin ollut Kuhdalle surkea, kun on ketjulotto on arponut häntä minne sattuu ja sentteri on vaihtunut vähän väliä. Tätä taustaa vasten ei ole ihme, ettei tulosta tule. Nyt pitäisi valmennusjohdon pyrkiä rauhoittamaan tilanne ja lyömään ketjuja lukkoon. Tai sitten istuttaa Kuhtaa katsomossa, koska energiaketjuun hänestä ei todellakaan ole. Eilisissä rankkareissa mua vituttaa pistemenetyksen lisäksi se, että Kuhta ei maalia onnistunut tekemään. Yhden onnistumisen hänkin tarvitsisi ja ansaitsisikin, koska kyllä hän heikoista esityksistään huolimatta duunia tekee ja asenne on kunnossa illasta toiseen.
Valmennuksen kommentteja voi lukea joko objektiivisesti tai ennakkoasenteellisesti pelkkänä paskan jauhamisena. Itse olen sitä mieltä, että IFK oli eilen ihan hyvä, vaikka kolmannessa erässä käytännössä vain puolustettiin. Vaikea kuitenkaan valmennustakaan tästä taktiikasta syyttää, sillä johtavat pelaajat pelasivat hurjat minuutit ja tämän jaksaakseen, jostain oli tingittävä. Taktiikka toimi 19min 43s. Lopussa vastustajalla oli yhden äijän ylivoima ja Laakson veto oli tarkka ja kova. Aloitusvoitolla tämänkin olisi voinut välttää, mutta paha siitäkään on ketään syyttää, koska aina aloitusvoitto ei johdu varsinaisesti edes omasta paskuudesta, vaan toisinaan vastustaja on yksinkertaisesti parempi.
Mä toivon, että KOKO joukkue jaksaisi nyt kärsivällisesti pelata riittävän yksinkertaista peliä ja keskittyä olennaiseen. Pelaajilta toivon myös oikeanlaista nöyryyttä kuunnella valmennusta ja pelata yhteisen hyvän eteen. Jos joku ei tähän tosissaan pysty, hänen paikkansa ei ole kentällä, vaan katsomossa. Jotain muutoksia tarvitaan, se on selvä. Mutta niiden puuttuminen ei tarkoita sitä, että on hyväksyttävää unohtaa työnteko ja asenne himaan. Hyväksyttävää ei myöskään ole hillua harva se viikonloppu Stadin yössä huikka päällä. Ja tätäkin on harrastettu enemmän kuin yhden kerran, ainakin muutamien pelaajien toimesta.