Vanha kunnon Mike Keenan, idolini, toteaa näin. Tärkeimmät pelaajat jääkiekkojoukkueessa ovat tässä järjestyksessä:
-maalivahti
-ykkössentteri
-ykköspakkipari
-kakkospakkipari
-kakkossentteri
Muilla paikoilla voi jopa pelata pelkkiä Töykkälöitä / Kurvisia ja silti joukkue tulee menemään pirun pitkälle olettaen, että tuo osasto todella on timanttia. Täyttä faktaa. Laitahyökkääjien yliarvostaminen loppui silloin, kun jääkiekko muuttui maalinestopeliksi maalintekopelin sijaan. Kenelläkään ei ole yhtään mitään upeita snaippereita vastaan, tietenkään, mutta jos HIFK:sta otettaisiin ulos Micke, PW ja Liivik, niin mestaruushaaveet voisi unohtaa samantien. Tai jos HIFK olisi pelannut noita kevyemmällä senakalustolla koko kauden, ei todellakaan oltaisi finaalissa. HIFK:n pelaajista tämän allekirjoittaa ainakin kapteeni Ville Peltonen, laitahyökkääjä itsekin. Eihän joukkuetta tietenkään niin kannata rakentaa, että vain nuo avainpaikat (7 kpl) ovat loistavia. Miksi jättää laiturit Töykkälöihin? Peltoset ja Haatajat ovat upeaa koristetta kakun päälle, mutta jos kakun pohja on hyvä, kehtaa sillä lähteä makukisoihin olemattomilla toppingeillakin, jos on pakko esimerkiksi fyrkan loppumisen takia. Ei se kivaa ole, mutta ei toivotontakaan. Peltosen suhteenhan pitää tottakai laskea paljon enemmän kuin pelipaikka. Hänen arvonsa henkilönä on mittaamaton. Sama koskee paluun tekevää Sami Kapasta. Vilpittömästi tervetuloa takaisin! Lisää katsottavaa tähän liigaan., Penttihän ei koskaan oppinut rakentamaan joukkuetta noin. Tinkiminen aloitettiin jo maalivahdista, mutta helvetti että meillä riitti duunarilaitureita!
Olikohan narreissakin kiinni valmentajamulkun egosta, kun Hirso istui sivussa pleijareista? Entäpä AJ Niemen penkittäminen? -No ei mahdu pelillisesti, huudahtaa tähän fiksu narrifani ja tajuaa samalla itsekin, että myöskään Ramu ei vaan mahdu joukkueeseen. Hyvin yksinkertainen kuvio. Ilman "tähteään" HIFK pelasi sarjat voitoin 4-3 ja 4-1. Maaliero 30-20, +10. Paljonko olisikaan olleet nämä lukemat, jos suuri tähtemme Ramu olisi pelannut? Veikkaan 4-0, 4-0 ja 40-10, +30. Vaikka kuinka harmittaisi, niin just nyt ei ole nokan (heh) kopauttamista siitä, ketkä HIFK:ssa ovat pelanneet pleijareissa. Tokihan me itkettäisiin Ramun, Hamiltonin, Hyvösen ja Jeesus Nasaretilaisen poissaoloa, jos olisimme kompastuneet pöhöttyneeseen kilpikonnaan. Myös Nikke Hedbergin ja Lasse Korhosen paluuta toivottaisiin lujasti. Emmekä poissulkisi Aki "Ahma" Tuomisenkaan comebackia. Onneksi näin ei käynyt.
Ramu on nuori sälli ja selvästi aika uuno. En usko hänen toivoneen jengille mitään pahaa ja luultavasti IL sai päälle "hei, jutellaan vähän" -vaihteen ja loppu on historiaa. Ammattimies olisi sanonut, että ei kommentoi itsensä ja joukkueensa asioita kauden ollessa vielä kesken. Mutta jos nyt menee kommentoimaan, niin onhan se pelaajalta kuitenkin parempaa settiä sanoa "Oon pelannut mielestäni hyvin ja haluan pelata hyvin" kuin Jääkiekkovalmentaja Aimo Nivaska -mallinen vastaus: "Mulla ei oo mitään mahdollisuuksia päästä joukkueeseen, siellä on niin pirun hyviä pelaajia". Mulle tulee mieleen myös Pulkkisen loistelias hahmo, porilainen taparikollinen, joka oli aina samaa mieltä hänet pidättäneen poliisin kanssa:
-Sinä et sitten mahdu joukkueeseen?
-Kat, san muuta! En mää tosiaan mahru, hyvä kun ottivat mut pois
-Niin, sullahan ei ole puolustuspeli oikein kulkenut?
-Tiäräks ei tosiaan oo kulkenu ollenkaan, mää on itekkin miettinyt et miten voin olla tiäksä näin surkee etten osaa puolustaa! Enkä mä osaa hyökätäkään, mää en osaa tiäksä muuta kun kolata jäät jos tarvitaan
-Nyt on kuitenkin kauden tärkeimmät pelit, eikö harmita?
-Tieräks ei harmita! Hyvä kun en oo siäl sähläämässä muitten jaloissa, siällä pelataan kuule kultamitalista ny ja mun paikka on just täsä katsomos
-Että kausiko on ohi?
-No ja iha varmasti on ja varmaan koko ura, eihän tiäksä kukaan mee tällasta kaverii enää palkkaamaan, se on ihan saletti. Ootko muuten nähny mun kampaa?
Ramusta tulee vielä pelimies, mutta se tapahtuu muualla ja ehkä hyvä niin. HPK on mun tietääkseni siis uusi osoite. Hamiltonista: Mielestäni ainoa järkevä paikka enää ottaa Hamilton sisään, on heti finaalisarjan alusta alkaen. Jos ei silloin, niin ei ollenkaan. Onhan se sitten aika mahdoton urakka tulla viikkokausien pelaamattomuuden jälkeen finaaliin numero kolme Espoon ajokoirien saaliiksi ohjeella: "Tee 6 maalia, jooko?? Meidän kausi loppuu muuten. Tää on nyt sun varassa kääpiö". Blues-fanille, joka uhosi HIFK:n kuplan puhkeavan finaaleissa: Ensinnäkään kiekkohistoriassa ei ole koskaan nähty niin suurta (ja hienoa) kuplaa kuin Blues nyt! Säälärien kautta lähes finaaliin. HIFK oli runkosarjan kolmonen ja pelailee nyt samoista sijoituksista. Ei voi siis olla olemassakaan mitään HIFK-kuplaa. Tämän pitäisi olla normisuorittamista liigan kärkikastin joukkueelle. Jos kuitenkin HIFK häviää finaalin Solifer-miehen ajokoiralaumalle, niin äärettömän vitutuksenkin keskellä nostan kunnioittavasti hattua tulevalle valmentajallemme ja hänen käsittämättömälle suoritukselleen. Finaali HIFK-Blueshan on opportunistin taivas: vastakkain lähtevä ja tuleva HIFK-koutsi ja jumalauta, meikäläinenkin kuten moni muukin, silkka pesunkestävä espoolainen! Rotsi vilahtaa satavarmasti ja kaivan jostain Kiekko-Espoo lippiksen, jonka löysin Matinkylän hallin parkkikselta joskus -97. Gagsille tiedoksi: Tuo oli sarkasmia.