Nythän muuten itse laitoit ne pelaajat joiden paikalla vetelevät Walsh ja Honkanen. "Murphy" ja "Fahey", no nyt ei taso ihan stunteilla riittänyt.
Mä laitoin ne ihan tahalleen oikeilla nimillä. Mutta ei se niin mene, että Walsh on "Murphy" ja Honkanen "Fahey". Honkasen signauksesta ei järjestetty edes mitään julkistusta eli -toistan itseäni- ei häntä avainpakiksi hankittu. HIFK:n tilanne on itse asiassa kaikessa karuudessaan tämä: Walsh = "Fahey" ja Kankaanperä = "Murphy". Tai sitten "Murphy" jopa jätettiin hankkimatta kokonaan ja Kanki on Kovasen stuntti. Juuri siksi kirjoitin jo elokuussa, että jos pakit ovat oikeasti tässä (en oikeasti uskonut näin), Kovastakin tulee ikävä. Kelaa nyt perkele, tää olisi varsin kelpo pakisto: Heikkinen - "Fahey", Kovanen - Kankaanperä, Pikkarainen-Melart ja lisäksi Haverinen/Holmberg/Honkanen etc. Walsh olisi ollut hyvä ja Kovanen olisi pidetty.
Metukka: Rauha vaan, yritän aina välillä ajatella oikeasti joukkueen kannalta ja hyvä, että Hirso ja Loppi oli hankittu. En just tuossa miettinyt, että kuka hankki, kun olennaista oli se, että HIFK:lla/Nyballa oli olemassa jo nämä tulijat ennen syksyn kuuluisaa AHL-kierrosta. Ja tän voi kertoa Hirso itsekin; kyllä Nyba oli mukana myös Penan loppuaikoina kontaktoimassa näihin omiin kasvatteihin. Ei mennyt ihan suoraan niin, että Pena nappasi Hirson. Penan ja Hirson ero ei ollut kovin tyylikäs ja mun tietojen mukaan myös KJ (Penan hankinta) oli hamuamassa Hirsoa. Pena pisti Nyban asialle icebreakeriksi (oudon fiksua), sillä tuo ikäluokka on aidosti Nyban omia poikia. Niin Hirso siis tuli takaisin, mutta ei suinkaan niin, että Pena olisi täysin yksin tähän päätynyt. KJ:n ja Nyban osuus on suuri. Lopin hankinta meni tietääkseni liki kokonaan Penan aktiivisuuden piikkiin. Penalle tästäkin plussa: Hän olisi ollut valmis jatkamaan Murrayn diiliä. Penan vaihtuminen Nybaksi ei siis tosielämässä mennyt kuin veitsellä leikaten yhtenä kauniina päivänä. Aamulla Pena ulos ja Nyba sisään aivan puun takaa ihan tyhjältä pöydältä. HIFK ei ole suuren suuri firma ja vierekkäin ne siellä istuivat jo vuosikaudet. Nimittäin Pena ja Nyba. Ei siellä ole ollut mitään "nyt kaikki hiljaa, Pentti neuvottelee sopimuksia" -tunnelmaa. Yhdessä niistä on spekuloitu valmentaja mukana.
Mielenkiintoista. Kaikki paitsi eräs Jyp-fani vaikenivat kuoliaaksi sen tosiseikan, että Brennan / Hacker / Any Body hyökkäykseen ihan mihin tahansa tehtävään,
ei tarkoita automaattisesti, että siinä menivät
kaikki mahdollisuudet hankkia hyviä pakkeja. Heh. Nyt ei normaalisti notkea Stiga-ukko -ajatusmalli lähde ollenkaan käyntiin. On
täysin sallittua, jopa suotavaa, että hyvä pakisto hankitaan kokonaan kotimaisista pelaajista! HIFK hankki Brennanin ja -nyyh- siinä meni pakisto palasiksi. Jyp hankki Bicekin ja.....? Kärpät hankki viime kaudella pari hyvää ulkomaalaista hyökkäykseen ja Kärppien pakistohan meni samantien pilalle! Ei jäänyt yhtään ulkkaripaikkaa! Väärin voitettu mestaruus ja väärin johtaa Jypikin liigaa. Miettikää nyt Jypiä muutenkin pikku tovi! Ihme runkvisteja. Joukkue uhmaa HIFK-osion näkemyksiä urakalla: 1) Ainoa ulkomaalainen on joku alempien ketjujen turhake ja sekin nyt siis jopa lähtee! 2) Joukkueessa on vain taklaava ja koheltava Heikki Laine. Eihän kuulkaa hyvissä joukkueissa pitäisi tällaisia roolipelaajia olla ollenkaan!? Vai opettaisikohan Jyp meille kaikille, että hyvä 27-30 -pelaajan nippu pitää koota joka tapauksessa
vähintään 90%:sesti kotimaisista pelaajista? Niinpä kolme ulkomaalaista on yksi kissankusi siinä joukossa. Niillä ei voida oikaista mutkia: valtaosa pelaajista on kuitenkin kotimaisia ja valtaosan kotimaisista pitää olla hyviä pelaajia. Olisi erittäin HIFK-tyylistä ladata kaikki paukut kolmeen jumalattoman hyvään ulkkariin ja siinä kaikki. Muu jengi vuotaa kuin seula. Lisäksi Jyp opettaa sen, että joka ainoan pelaajan ei tarvitse olla huikea pisteidentekijä, myös likaisen työn tekijöitä tarvitaan.
Olen tullut siihen tulokseen, että mitä vähemmän HIFK-keskustelua käydään / tullaan käymään ulkomaalaisten pelaajien kautta, sitä paremmin joukkueella menee. Kun käy katsomassa kärkipään joukkueiden osioita, siellä pyöritään harvinaisen vähän joukkueen ulkomaalaispelaajien ympärillä! Onko sejase liikaa? Mitä jos sejase korvaisi senjasen? Höpöhöpö. Kun joukkue on hyvä, sitä tulee käsiteltyä kokonaisuutena ja hyvissä jengeissä ei tarvitse edes olla ne mystiset ulkomaalaispaikat ollenkaan käytössä. Kolmen äijän osuus ei saa olla liian suuri, muuten on balanssi pielessä. Niinpä hyvästä jengistä muistetaan ensin koko joukkue, sitten paljon yksittäisiä hyviä pelaajia ja ihan viimeisenä pikku yksityiskohtana voi tulla jopa mieleen näiden kaverien passit. Se on loistavan joukkueen merkki, jos näin menee logistiikka: HIFK 97/98: Jere, Kime, Rafu, Jakke, Timtim, Veke, Pubi, OJ, Kölli.....kuka vittu tossakin kelaa ensimmäisenä ketkä oli ulkkareita? Vaikka silloin niitä sai olla jopa enemmänkin.
Jos pääsisi katsomaan kristallipallosta ensi lokakuun HIFK-kirjoittelua ja täällä olisivat pääosassa HIFK:n ulkomaalaispelaajat tai -paikat, on pomminvarmaa, että kausi on menossa päin helvettiä. Jos täällä sen sijaan spekuloidaan yv-pelivariaatioilla ja sen sellaisilla kuvioilla ilman, että sanaa "ulkomaalainen" / "ulkomaalaispaikka" viljellään joka lauseessa, voi tilanne olla hyväkin. Ja oma ihannemallinihan on se fanin taivas, jolloin voi mennä rauhassa matsiin, eikä tarvitse edes miettiä, onko toimistolla töissä Pena, Nyba, Kiffe, Kaffe, Ruuben, Joonas vai joku muu. Ei väliä, peli kulkee. Sen takia mä ainakin matseissa olen ruvennut käymään.