Tänään on todellinen "Eye on the price"-peli. Kummallakin jengillä. HIFK:n pitäisi ihan jo sarjataulukkoon kurkkaamalla hoitaa kolme pinnaa himaan, jos pystyvät pelaamaan edes omalla perustasollaan. Toisaalta, juuri TPS:ää vastaan HIFK on alisuorittanut aika lahjakkaasti, joten mikään helppo peli tästäkään ei oikeasti ole tulossa.
Tässä hetkessä mulle ei tyylillä ole niinkään merkitystä: ihan sama, hoidetaanko pinnat kliinisellä vieraspelillä 1-0 vai yleisöön menevällä 7-6 voitolla, kunhan voitetaan. Nämä toki ääripäitä, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan tilanne on tämä. Sanoisin silti, että tässä hetkessä voiton todennäköisyys on jopa suurempi kliinisellä vieraspelillä kuin avoimet ovet-tyyppisellä hurlumhei-kiekolla. Yleisö toki viihtyisi paremmin jälkimmäisessä, mukaan lukien minä itse, mutta riskit pistemenetykselle ovat siinä nähdäkseni silti kuitenkin vähän suuremmat, kun kaikki menee molemmissa päissä.
Ja se kliininen vieraspeli ei myöskään ole synonyymi tunteettomalle virkamieskiekolle, vaan ennemminkin pelaajien mielentila. Tunne pitää kohdistaa oikeisiin asioihin ja nimenomaan voittoa edistäviin asioihin. Se on lopulta aivan sivuseikka, lähettääkö joku MakejenMake korvia katsomoon. Kannattaa pitää reilusti ja laadukkaasti huolta siitä, että MakejenMakella ei ole mitään terveisiä lähetettävänään. Että, toivottavasti yksikään pelaaja ei keskity Markus Nurmeen yhtään, vaan hän on kuin kuka tahansa vastustajan kakkosketjun laituri. Nurmi elää huomiosta ja hänelle itselleen on itse asiassa vain parempi, jos vastustajan ja katsomon huomio on negatiivista. Siksi olisi parasta, että esim. kotiyleisö olisi vain ihan hiljaa teki Nurmi mitä tahansa. Mutta tämä lienee liikaa pyydetty ja eiköhän se buuaus ja viheltely ala jo joukkueen esittelyissä. Ja siitähän MakeMake tykkää ja syttyy lisää. Tuollaisille ylimielisille tyypeille kaikkein pahinta on se, ettei kukaan häntä huomaa ja kaikkien kannattaisi tämä huomioida.
Millään muulla ei ole merkitystä kuin kolmella pinnalla ja jos meidän pelaajat keskittyy yhtään mihinkään muuhun, se tulee aivan varmasti näkymään kentällä heikkona syöttöpelinä, "varastamisena", turhina jäähyinä ja muuna säätönä. Kovaa saa ja pitääkin pelata, mutta sen pitää tapahtua täysin oman jengin etua silmällä pitäen.
Tämä on taas kerran hyvä testi HIFK:lle.