Jossittelu siitä, miksei Taponen pelannut jo keväällä, on täysin relevanttia. Täysin epärelevanttia on taas viedä jossittelu niin pitkälle, että mitä jos ei olisikaan kestänyt paineita, mitä jos olisi loukkaantunut jne. Paineensietokyky ja loukkaantumiset kuuluvat urheiluun.
Mutta Taponen on nyt viimeistään osoittanut jokaiselle olevansa todella kylmäpäinen ja lupaava maalivahti. Heikompia jaksoja tulee vielä varmasti. Mutta meillä faneilla, jotka koko viime kevään ihmettelivät ja kyselivät kyllästymiseen asti, että miksei Taposta laiteta maaliin, on täysi oikeus ja velvollisuus kritisoida valmennuksen peluutusta silloin, kuten myös alkukaudesta 22-23.
En vain pystynyt ymmärtämään mitä Villen ja Jannen päässä liikkui viime keväänä, kun Halosesta näkyi epävarmuus (ja/tai jokin vamma) kilometrien päähän. Ei vaan ollut minkäänlaista luottoa maalivahtiin katsomossa, ja uskon, ettei valitettavasti myöskään pelaajilla ollut täyttä luottoa.
Aika moni oli viime keväänä myös perustellusti huolissaan, että Taponen menetetään muualla. Onneksi sentään näin ei käynyt, olisi tosiaan painajaismaista seurata näitä Taposen otteita jonkun toisen seuran väreissä.
En mä ole hirveän paljon eri mieltä, joskin pidän jossittelua yleisesti ottaen turhana harrastuksena, koska emme pääse ajassa taaksepäin. Kaikki päätökset tehdään sillä hetkellä niillä tiedoilla, mitä silloin on ollut ja se vain pitää hyväksyä. Ja kun tiedostan sen, että kaikilla on kuitenkin ollut HIFK:n etu mielessä, päätöksetkin on helppo hyväksyä. Mä en myöskään ole maininnut sanallakaan missään Taposen mahdollisesta loukkaantumisesta, enkä varsinaisesti pään kestävyydestäkään. Mä olen lähestynyt asiaa siltä kantilta, että ehkäpä Ville ja Janne halusivat esimerkiksi "suojella" Taposta, jos pelit eivät olisikaan sujuneetkaan. Monille faneille pelaajat ovat vain nimiä, tehopisteitä ja pelinumeroita, mutta valmennukselle pelaajat ovat ihmisiä ja myös työkaluja tulevaisuudessa. Valmentaminen on myös aina vähän todennäköisyyksien laskemista ja kyllähän lähtökohtaisesti Halonen oli se todennäköisempi onnistuja kuin Taponen. Valitettavasti nämä eivät aina IRL mene sitten kuitenkaan todennäköisyyksien mukaan.
Minä en tiedä, mikä se syy on ollut, miksei Taponen päässyt keväällä pelaamaan, mutta pystyn kunnioittamaan sitä päätöstä, koska Taponen jatkaa meillä ja pelaa nyt hyvin. Johtuiko luukun avaaminen siitä, että oli ollut käytännössä koko kauden muualla ja joukkueessa oli muutenkin todella paljon muuttuvia osia pitkin kevättä? Voisin kuvitella, että varmaan ainakin katsottiin Halosen olleen joukkueelle paljon tutumpi veskari ja sitä kautta yritettiin hakea rauhaa joukkueelle. Varmasti myös Taposen kokemattomuus vaikutti, eikä ehkä haluttu laittaa Roopea sellaiseen asemaan, missä joku voisi sanoa, että hävittiin siihen, että laitettiin
Mestis-veskari maaliin pleijareihin. Ja tähän vaihtoehtoonhan "mahtuu" myös se, että Taponen olisi pelannut ihan hyvin, mutta hävittiin silti. Minkä viestin valmennus olisi lähettänyt joukkueelle, jos Halonen olisi vaihdettu Taposeen? Mehän emme tiedä, mitä kopissa on joukkueen kesken tapahtunut. Entä, jos joukkueen viesti on ollut se, että Halonen on edelleen ykkösveskari ja luotto on kova? Joukkuehan ei varsinaisesti perseillyt muuten kuin sen yhden pelin alun, joten en ainakaan itse katso, että jengille olisi pitänyt lähettää mitään erityistä viestiäkään. Eikä se, että joku pelaaja tutisee kentällä aina todellakaan johdu siitä, että veskariin ei luoteta. Usein ne ovat aina ne samat tutisijat ja useimmiten juuri ne, joilla on rajalliset kiekolliset taidot, eli ehkä se "epäluottamus" johtuukin siitä, etteivät luota itseensä, kun aikaa ja tilaa on vähemmän?
Mun mielestäni Halonen ei edes ollut niin paska pleijareissa kuin mitä täällä yleisesti ottaen puhutaan. Ei todellakaan ollut parhaimmillaan, mutta ei myöskään mikään täysi imuri. Kyllä mä odotan, että koko jengi pystyy parhaimpaansa pleijareissa ja nyt siihen ei kollektiivisesti pystytty ja siksi mun mielestä on turha tehdä Halosesta mitään syntipukkia. Joo, ei ollut parhaimmillaan, mutta ei ollut moni muukaan.
Mutta ehdottomasti upeaa, että Taponen on pelannut upeasti. Murehditaan Halosta sitten, jos on vielä jotain murehdittavaa. Parastahan olisi se, että molemmat pelaisivat upeasti eikä sekään vaihtoehto oli vielä poissuljettu. Sentteriähän jengi huutaa, mutta vielä tässä vaiheessa odotan
todellista vahvistusta ja uskon Salmelaisen paiskivan duunia kiekollisen senan löytämiseksi. Myöhemmässä vaiheessa voi sitten olla tilanne, että "kuka vain sentteri" käy, mutta vielä ei ole se hetki. About kuukauden päästä on veroraja ja sillä on isokin merkitys. Siihen saakka pään pitää vain pysyä pinnalla ja pelin kehittyä tällä jengillä.