Mä olen kyllä vähän eri mieltä tästä. Jos joukkue on hermostunut, on nimenomaan valmentajan tehtävä saada jengi ruotuun. Miten sen olisi esim. eilen voinut tehdä?
1. Yksi kunnon mylly eilen olisi rauhoittanut Kärppäpelaajia ja sitä kautta myös omaa jengiä.
2. Olisi pitänyt keskittyä vastustajan heikkouksiin. Eilen se oli veskari. Enemmän trafiikkia sinne, hieman kaatumisia hänen päälleen, pajon enemmän laukauksia.
Nyt Tiettyjen nimeltämainitsemattomien tahojen (kutsutaan nimimerkkejä vaikka Dolliksi ja Penikseksi) mielestä Nokka on oikeastaan ihan turhake penkin takana, koska suurin työ on tehty harjoituksissa.Olen siinä mielessä samaa mieltä, että nykyisellä toiminnalla Nokka ON turhake siellä, mutta kyllä nyt perkele valmentaja on sillä penkin takana, että herättelisi joukkuetta, ja saisi sen pelaamaan haluamallaan tavalla.
En mä missään vaiheessa ole väittänyt, että Nokka on täysin turhake siellä penkin takana. Tai siis Dolli ei ole väittänyt. Olen keskustellut tästä valmentajan herättelystä erään nimeltä mainitsemattoman jääkiekkoa SM-Liigassakin pelanneen henkilön kanssa ihan sillä fiiliksellä, että itse voisin paremmin tajuta tiettyjä juttuja. Toki käytän omia aivojani, enkä suinkaan osta kaikkea, mitä mulle syötetään. Mutta havainnoimalla tiettyjä pikku juttuja, mitä en luultavasti itse maallikkona edes osaisi katsoa, voi nähdä asioita. En tiedä onko nimi monellekaan tuttu, mutta mm. herra nimeltään Scotty Bowman, on tästä "työ tehdään harjoituksissa"-jutusta höpissyt. Mutta eihän se teille Jatkoajan kaikkitietäville pärjää.
Valmentaja voi tehdä asioita pelin aikana herättääkseen joukkuetta. Näiden toimenpiteiden on sovittava valmentajan stailiin, eikä jokaisen koutsin pirtaan sovi vittusaatanan huutaminen. Turha kenenkään kuvitella, että Kojo on eilenkään ollut suu supussa kopissa rillit vinossa ja hymistellyt mukavia. Mitään taikanappulaa ei ole olemassa, että ne koutsin puheet menevät heti kättelyssä jakeluun. Se on jokaisen pelaajan omissa käsissä. Ja sitten on vielä se joukkue-aspekti, missä nämä jokainen yksittäinen pelaaja muodostavat sen joukkueen. Ja omiin pelikokemuksiinsa pohjaten tämä nimeltä mainistematon entinen kiekkoilija sanoi aiheesta, että harvoin sitä valmentaja pystyy enää pelipäivänä vaikuttamaan kovin rankasti, jos joukkue on hermostunut. Vedtään haalarit niskaan ja mennään kentälle. Pienillä pelillisillä asioilla, onnistumisilla tai epäonnistumisilla, sitä voidaan muuttaa pelin kulkua. Toki asiat ovat aina pelaaja- ja joukkuekohtaisia, eikä yhtä totuutta ole.
Joskus se on pienestä kiinni ja joku tappelu voi kääntää kelkan. Mutta yleensä valmentaja aistii tämänkin joukkueesta. Joskus taas tappelu voi entisestään sekoittaa pakkaa ja tällöin joukkuetta pitää suitsia, jos esim. näyttää siltä, että suunta on kääntymässä. Kyllä Jalonenkin on antanut poikien heilua, kun peli on käytännössä ollut selvä. Uskon, että eilenkin olisi voinut tulla hulinaa, jos IFK ei olisi kolmannessa erässä selvästi saanut juonenpäästä kiinni.
Eilen koko joukkue oli hermostunut. Mutta aikaisempiin kokemuksiin pohjaten oli myös oletettavissa, että peli voi vielä kolmannessa erässä muuttua IFK:n hallinnaksi. Jos Jalonen olisi ohjeistanut jätkät tappelemaan tokassa erässä, minkä IFK veti niin alle oman tasonsa, olisi se käytännössä ampunut omaan jalkaansa. Miksi jätkät eivät sitten itse panneet ranttaliksi? Voisiko olla mahdollista, että hekin ovat oppineet kokemuksistaan? Tajunneet, että ehkä se koutsi kuitenkin on jotenkin kartalla?
Sanoin eilen, että Karhusen imuroinnin jälkeen olisi pitänyt panna hirveä hulabaloo Kärppien maalille, koska Karhusella oli tiukka paikka. Jostain syystä näin ei kuitenkaan tapahtunut. Tosin oma osansa taisi olla siinäkin, että IFK ei päässyt niitä hyökkäyksiä kunnolla vyöryttämään. Onko tämäkin sitten Jalosen vika? Ilmeisesti. Jokainen voi eilisen perusteella miettiä, että onko Ville Peltonen sellainen pelaaja, joka tunaroi valmentajan ohjeiden mukaisesti? Tai kehtaisiko kukaan valmentaja, edes sitten se teidän aliarvostamanne Nokka Jalonen, pyytää Ville Peltosta pelaamaan eilisen kaltaisesti.
Jos sellainen taikanappula olisi olemassa, missä parikymmentä ukkoa saadaan yhtäaikaa tekemään joka ikinen ilta sitä, mitä valmentaja sanoo vastustajasta huolimatta, luuletteko ettei sitä olisi jokaiseen lätkäjengiin hankittu? Tosin voi olla, että lätkän seuraamisessa ei enää olisi mitään järkeä.