Joo, mäkin olin tuolla lainattujen joukossa, ja samaa mieltä edelleen, enkä edes ollut kovin kriittinen. Muussa yhteydessä olen jo todennut, että kokonaispaketti Zabolla parempi. Aaltosen taidot ovat huikeat, mutta ei riitä tuon hintaluokan pelaajalle pelkkä taiteilu.
En sinänsä pidä Nuhista välttämättä minään syöpänä. Skismaa on jengissä ihan selvästi, mutta noita tulee, kun peli ei kulje. Varmuudella en tietenkään tiedä, mutta luulen syy-seuraussuhteen olevan nimenomaan noin päin, eikä niin, että peli ei kulje huonon joukkuehengen takia.
Loppuosasta ollaan ihan samoilla linjoilla, eikä muutenkaan täysin vastakkaista mieltä. Kuitenkin koen erittäin outona Aaltosen kritisoinnin hintalaatusuhteensa vuoksi, sillä ensinnäkin hän on tehnyt aidosti hyvät pisteet näin vähämaalisessa jengissä. Siis ihan Liigan kärkihyökkääjälle sopivat. Toiseksi jengissä on aidosti huonon hintalaatusuhteen pelaajia, jotka jäävät hinnalleen sopivasta odotusarvosta kaikilla mittareilla Aaltosta enemmän.
Aiemmin nostin esille, että Juhis on tehnyt paremmin pisteitä kuin yksikään HIFK:ta vähemmän maaleja tehneen jengin pelaaja. Laajennetaanpa vertailua edellisille kausille. HIFK:lla tällä hetkellä huimat 2,24 tehtyä maalia per ottelu. Juhiksen ppg on 0,765. Alla vähän paremmalla tai huonommalla tahdilla maaleja tehneiden joukkueiden ykköspistemiehet pistekeskiarvollaan:
16/17:
Ässät - 2,17: Suoranta 0,68
Jukurit - 2,1: Koivisto 0,70 .
Sport - 2,07: Viitaluoma 0,54
KooKoo - 2,12: Haataja 0,66
Saipa - 1,87: Koskiranta 0,54
15/16:
Pelicans - 2,42: Potulny 0,6
Ässät - 2,38: Kärki 0,65
Kalpa - 2,15: Ruohomaa 0,73
KooKoo - 2,15: Malinen 0,82
HPK - 2,08: Paajanen 0,58
Ilves - 2,07: Flinck 0,56
Blues - 1,8: Suomela 0,5
14/15:
HPK - 2,38: Saarinen 0,73
Kalpa - 2,23: Birner 0,6
Pelicans - 2,08: Repik 0,65
TPS - 2,033: Lasch 0,84
Sport - 2,02: Bertrand 0,78
13/14:
HIFK - 2,45: Peltonen 0,76 (Puustinen ppg 0,78!)
Ilves - 2,4: Keränen 1,00
HPK - 2,33: Rendulic 0,56
Blues - 2,28: Huhtala 0,72
TPS - 2,25: Sexton 0,95
Ässät 2,24: Hagman 0,86
Kalpa 1,68: Lehkonen 0,6
Aaltosta parempia ppg:itä oli siis pörssikärjistä tässä vertailuryhmässä 6/24 joissa parissa tapauksessa ero oli täysin marginaalinen. Jos katsotaan Aaltosen kepittäneitä, niin moniko ottaisi tilalle Bertrandin joka on yksi Liigan eniten laukoneita mutta tehot ovat surkeat, tai mitäpä mieltä olette esim. Malisesta, miten pärjää suhteessa Juhikseen? Keränen vääntää Ilveksessä ppg:llä 0,43. Laschin ja Sextonin varmaan moni, minä mukaan lukien kelpuuttaisi jengiin, mutta säästöä tällöin olisi turha toivoa. Sextonin tapauksessa Liigaseurojen on turha kaverista edes haaveilla.
Aaltosen tapauksessa maksetaan kuitenkin myös siitä tasaisuudesta, että hän tekee pisteitä noinkin kovalla tahdilla melko varmasti vaikka jengi sukeltaa, kun taas esim. Puustinen tekee yhtenä kautena ppg:llä 0,78, seuraavalla 0,55 ja sitä seuraavalla 0,54 (tällä kaudella 0,37). Malisen kolme viimeisintä tämä kausi mukaan lukien taas ovat 0,53, 0,82 ja 0,54. Aaltosen kolme viimeisintä Liiga-kautta taas ovat mallia 0,84, 0,89 ja nyt 0,76.
Kun olen puolustanut Aaltosen hintalaatusuhdetta johtuen siitä, että jengi on täynnä Aaltosta huonommalla hintalaatusuhteella pelaavia kavereita, olen tarkoittanut tämän kaltaisia tilanteita:
Tehdään Puustisen kannalta erittäin anteliaat oletukset: Juuson tavoitetaso on 0,5 ppg kun taas Aaltosella se on tasan 1. Oletetaan vielä epärealistisesti ettei ympäröivä joukkue vaikuta heihin mitenkään. Puustinen pelaa 26% alle tavoitetasonsa, kun taas Aaltosen vastaava lukema on vajaa 24%.
Ja tämä Puustisen eduksi tehdyin täysin kohtuuttomin oletuksin. Aaltosen realistisempi tavoitetaso voisi olla vaikkapa 0,9 mikä olisi erittäin kova sekin, mutta kallis mieshän Juhi on, sitä ei käy kiistäminen.
Nyt hän suorittaisikaan enää noin 15% alle tasonsa, kun taas jos Puustisen tavoitetasoa rukataan osuvampaan 0,6 ppg:hen, saadaan hänen lukemakseen jo 38%!
Toistan kyllästymiseen asti: Ongelmamme ovat "Puustiset", eivät "Aaltoset". Toteanpa myös, että viime kauden IFK:ssa Aaltonen olisi tehnyt yli 50 pistettä ja hän on tällä kaudella ollut mukana suuremmassa osassa IFK:n maaleja kuin Ramstedt viime kaudella. Jos nämäkään faktat eivät saa miettimään, onkohan kuitenkaan reilua ja aiheellista nostaa Aaltosta tikunnokkaan edes suuren palkkansa takia, on vaikea nähdä kyseessä olevan juuri muuta kuin totaalisen asenteellisuuden.