Itse olen enemmän huolissani tuosta alakerran paikkaamisesta.
Jos tosiaan Järvinen, Aulie ja Auvitu lähtee niin siinä lähtee mun silmiin 60% meidän puolustuskyvystä.
Grillin jääminen on hyvä juttu. Mutta hyviä oman pään pelaajia, joilla on edes jonkinlainen kiekko-osaaminen on kyllä aina vaikeaa. Nyt pitäisi löytää 3.
Omasta mielestäni Stögö-kiekko vaatii puolustajilta keskimäärin suurempaa kiekollista osaamista, kuin mitä normaali liigajoukkueen ihanteellinen roolitus vaatii. Meidän peli tyyppisessä pelaamisessa pakin pitää osata pääsääntöisesti antaa se helppo ensimmäinen syöttä ja se riittää pitkälle. HIFK:n puolustuksessa olisi käyttö Nummelinin tyyppiselle pitkille avauksille, jotka repisivät vastustajan puolustusta, kun HIFK:n hyökkääjät venyttävät vastustajan viisikkoa. Nyt kun Taimi oli loppukauden poissa, niin omasta mielestäni tuo tasapaino järkkyi liikaa. Taipalus ei pystynyt pudotuspeleissä ottamaan kiekollista roolia edes tyydyttävästi. Auvitu loisti aikansa, mutta katosi muun joukkueen tavoin ja hänen vahvuutensa on enemmänkin kiekolla pelaaminen ja luistelu. Jos tämä Törmäsen projekti halutaan viedä maaliin asti tällä tavalla, niin rohkeasti vaan lisää kiekolla pelaamaan pystyviä puolustajia. Tiedän sen, että moni ihannoi näitä fyysisiä puolustajia ja joukkueessa oli nytkin Generous, Aulie ja Järvinen näitä telaketjuosaston miehiä ja kyllä 1-2 sellaiselle edelleen käyttöä olisi. Kuitenkin mielummin lisää Grillforsin tyyppisiä all-around puolustajia ja lisää kiekollista taitoa ja etenkin
laukaisu-uhkaa pakistoon, joka oli myös puute koko kauden. Viivasta ei tullut uhkaa ja etenkin Tapparalle riitti Ramun pelaaminen pois YV:ltä. Mielestäni tuo pakiston rakenne oli ongelma jo kauden aikana. Sitten hankittiin Aulie, joka kyllä oli pelaajahankintana kiistatta hyvä, mutta kun Taimi jäi pois peleistä, niin kiekollinen pelaaminen kärsi liikaa. Taimi oli välillä ongelmissa omassa päässä (ilmeisesti pelasi vajaakuntoisena loppukauden), mutta oli silti kiekollisena pelaajana yllätysvalmis ja teki sellaisia kiekollisia tekoja, joita HIFK:n pelitapa vaatii.
Tämä on vain sellaista omaa pohdintaa, jolla itse lähtisin joukkuetta rakentamaan. Tuolaisen Aulien tyylisen fyysisien pakin voi aina hankkia loppukaudesta, mutta kiekollista puolustajaa ei. Lisäksi voisi Salmelle antaa viimeisen sauman ottaa tuo rooli ja katsoa samalla osaako Miro Karjalainen tehdä mitään muuta, kuin louskuttaa leukojaan.