Vaikka kritisoinkin eilen isosti tätä koko kuviota, mä en silti ihan ymmärrä, miksi Salmelainen saa siitä "Paras joukkue hänen aikanaan"- kommentista nyt niin paljon paskaa? Jos mitään ei saa sanoa eikä itse saa olla innoissaan mistään ja näyttää sitä, niin onhan se nyt tylsää ja perseestä. Ja ennen kuin joku nokkelapokkela nyt taas tulee sanomaan mulle, että "sun silmissä Salmelainen ei siis tee koskaan mitään väärää", totean, että ainakaan tässä asiassa hän ei ole tehnyt mitään väärin. Hän antoi medialle kohtuullisen kattavan haastattelun kauden ollessa vielä yhtä peliä vaille päättynyt, joten kysymys ei ollut edes mistään seuran omasta pöhinän nostattamisesta, vaan ulkopuoliselle taholle annetusta haastattelusta. Eikö siinä vielä erikseen kysytty kommenttia Salmelaiselta ensi kauden jengistä ja hän sitten vastasi noin, tjsp? Kyllä aikuisten ihmisten pitää myös ymmärtää konteksti. Ja sekin on hyvä huomioida, että heitto parhaasta joukkueesta on Salmelaisen oma mielipide ja siihen hänellä on oikeus. Itseäni innostaa useinkin ihmiset, jotka ovat itse innostuneita jostain asiasta, joten en pidä kommenttia huonona tai vääränä.
Plus, että mehän emme tiedä, mitä mieltä Salmelainen ja Peltonen ovat olleet tästä eilisestä tapahtumasta tai lähinnä ajankohdasta ylipäätään. Pidän ihan mahdollisena, että eilinen on löyty lukkoon, koska jotain piti risteilyn sijasta järjestää, eikä siinä kohtaa ole kauheasti ajateltu joukkueen tilannetta. Minulle on ollut alusta asti selvää, että lähtökohtaisesti tietyt uudet pelaajat eivät tule olemaan paikalla, koska heillä on lakisääteinen loma. Ja näitä uusia pelaajia ovat ainakin Kiviharju ja Lehterä. Tämän laskin ihan itse kalenterista.
Ehkä HIFK haluaa yrittää pidentää "aikaikkunaa" joukkueeseen kohdistuvan mielenkiinnon osalta? Jos näin, en pidä sitä lainkaan huonona ideana, koska kyllähän meistäkin valtaosa roikkuu täällä kesälläkin spekuloimassa. Jos tämä lätkäikkunan pidentäminen saa aikaan sen, että myös meidän heavy usereiden lisäksi muutkin osoittavat kiinnostusta yhä pidemmälle kauden jälkeen, ei sekään väärin ole. En siis varsinaisesti kritisoi sitä, että uusia sopimuksia julkaistaan enemmän vasta kesäkuussa, vaan kritisoin sitä, että asiaa ei ole viestitty järkevästi ja suoraselkäisesti hyvissä ajoin. HIFK:lle tulee tällaisia pieniä virheitä, joista kasvaa turhan suuria kannattajien silmissä aivan liian usein, eikä se anna kovin ammattimaista kuvaa organisaatiosta. Eikä kyse ole edes siitä, että resurssit ovat pieniä, vaan siitä, että tällaiset asiat eivät ole riittävän pätevän ihmisen näpeissä. Tai siltä se ainakin mulle näyttää.
Jos HIFK olisi viestinyt etukäteen, että uusia sopimuksia julkistetaan 5.6.2023, mutta 4.5.2023 pidetään kuitenkin illanvietto, joka pitää sisällään pelaajahaastatteluja ja muuta viihdettä ja jos joku olisi mennyt paikalle siinä toivossa, että tapahtumassa julkistetaan uusia sopimuksia ja sitten pettyisi, kun niin ei käynytkään, se olisi hänen oma häpeänsä. Nyt viestintä oli jokseenkin salamyhkäistä eikä tarvinnut olla mikään suuri foliohattuilija saadakseen sellaisen käsityksen, että tapahtumassa voisi todennäköisesti kuulla enemmänkin soppariuutisia kuin yhden. Täysin turha odotusten pettäminen, joka olisi ollut helposti vältettävissä. Vähän vastaava kuin matkapuhelinyritys julkaisisi tiedotteen, että tulkaapa kaikki meidän tapahtumaan, jossa julkistetaan ylläreitä. Turuilla ja toreilla olisi ollut pitkään tiedossa, että yritys julkaisee näihin aikoihin uuden luurin ja kilpailijat ovat julkistaneet omiaan ja tulevat tekemään niin seuraavan viikon sisällä. Sitten siellä julkaistaankin vain vanhasta puhelimesta uusi päivitetty versio ja tapahtuman jälkeen julkaistaan ko. luurista tiedote, jonka lopussa mainitaan, että kokonaan uusi malli julkistetaan kuukauden päästä. Valehdeltiinko? Faktisesti ei, koska mitään ei luvattu. Mutta en ihmettele, jos jollekin tulee vähän kusetettu olo. Ja se on huono asia, vaikka kuinka olisi tiedossa, että osalle porukasta "mikään ei koskaan riitä".
Itse uskon, että 5.6.23 julkistettavat sopparit on jo ajat sitten tehty, ehkä 1-2 sopimusta lukuunottamatta, mutta uskon, että kaikkein kriittisimmät paikat on jo täytetty. En siis oikeasti usko, että mikään tästä olisi ollut Salmelaisesta tai Peltosesta kiinni. Enkä usko siihenkään, että HIFK olisi tarkoituksellisesti halunnut vittuilla faneille. Mutta siihen uskon, että HIFK:ssa ei ole riittävästi tilannetajua. Jos sitä olisi, Buli olisi marssitettu vaikka ekassa Tappara-pelissä pleijareissa ja sen sisällä olisi ollut toimitusjohtaja itse.