Rahalla HIFK ei voi kilpailla Sveitsin kanssa. Eikä kyllä "ympäristönkään" kanssa, jos ihan suoraan sanon. Eikä ihan hirveästi kannata heidän kanssaan kilpalaulantaan lähteäkään, vaikka olisikin ihan huippuluokan pelaaja. Johan se on nähty viime kausien aikana, että HIFK:ssa voi jopa kolmoskentässä päästä kelpo pisteille. Jos ihan käsi sydämellä mietitään, että jos esim. MaGille maksettaisiin Liigan tasolla mottipäiset 350k€, saataisiinko hänestä todellisuudessa niin paljon hyötyä, kun palkka ihan oikeasti edellyttäisi? Ja tolla summalla hänkin tulisi varmasti jonkin verran vastaan liksassa. Siinä pitäisi oikeasti tehdä sellaiset parikymmentä pistettä enemmän kuin pistepörssissä seuraava ja ratkaista henkilökohtaisella panoksella kolmisenkymmentä peliä, jotta toisi sellaisen 100k€:n lisäarvon, joka hänelle maksetaan enemmän kuin jonkun muun seuran ykköspistenikkarille. Jäisikö "jotain" hankkimatta siksi, että hänet hankittiin? Entä, jos hän loukkaantuisikin ja kausi jäisi torsoksi? Pitäisi hankkia korvaaja, mutta rahaa ei olekaan jemmassa. En myöskään usko, että nimenä Markus Granlund myisi kovinkaan montaa kausikorttia tai yhteistyösopimusta enempää, toisin kuin esim. veljensä.
Mä itse en kauheasti muutenkaan lämpene ajatukselle, että meillä on Liigan palkkakuningas tai että täällä maksetaan kenellekään mottipäisiä. Toki jokainen tapaus pitää aina käsitellä yksitellen, mutta nähädkseni meillä on johtajuutta nytkin tulossa riittävästi, joten lisäarvon pääpaino on tällöin enemmän puhtaasti pisteissä.
Ymmärrän hyvin, jos ja kun MaG menee liksa edellä, koska vaikka hän on tienannut normipalkansaajan näkökulmasta jo nyt hyvät fyrkat, tuskin hänellä mitään useita miljoonia säästössä kuitenkaan ole. Ja jollain sitä pitää elääkin, kun ura loppuu. Ja vaikka rahoja sijoittaisikin, elämistä varten pitää olla kuitenkin ihan puhdasta fyrkkaa tilillä, kun syödä pitää joka päivä ja asumisestakin jotain maksaa. Jotain se eläminen on erityisesti Kanadassa maksanut ja suurkaupungeissa on suurkaupungin kulut.
En mä osaa MaGille vihainen olla, koska itse tekisin luultavasti ihan samalla tavalla, eli valitsisin Stadin sijasta Sveitsin. Enkä nyt ainakaan Salmelaiseen pettynyt ole, koska yritetty kuitenkin on ja ohi meneminenhän kertoo siitä, että liian suuria taloudellisia riskejä ei oteta ja halutaan kokonaisvaltaisesti laadukas joukkue. Senttereistä en olisi huolissani. Case Suomelasta opittiin, eikä sen jälkeen sentteristö ole jäänyt vajaaksi, vaikka kaikki keskellä pelaamaan pystyvät eivät nyt ihan puhtaita senttereitä olekaan olleet. Se on sitten toinen juttu, jos sairastuvalla ei muita olekaan kuin senttereitä, mutta ei sellaiseen voi oikein Salmelainenkaan loputtomiin varautua.