Pitäisi itse kuulla se eilinen pätkä, jotta voisi kuulostella, kuka sanoi ja mitä sanoi. Nythän kaikki on tavallaan ihan spekulaatiota, kun ymmärrettävistä syistä kenelläkään ei ole heittää tänne, mitä on sanasta sanaa sanottu ja missä yhteydessä eikä kuule äänensävyjäkään.
Sallinen on siinä iässä ja pelaa sillä tasolla, että ottajia on varmasti ulkomaillakin. Itse näkisin lähinnä Sveitsin seuraavana osoitteena, mikäli naapuri ei nappaa tai joku toinen KHL-jengi. Ruotsikin on tietysti mahdollinen, mutta kun sielläkin on jo käyty ja sieltä tänne kertaalleen jo siirrytty, SHL ei ole ihan ekana mielessä Sallisen kohdalla, kuten jonkun toisen kohdalla voisi olla.
Tämä kausihan on ollut siitä poikkeuksellinen, että syksyllä ei sopimuksia tehty käytännössä lainkaan, toisin kuin yleensä. Tämä on ollut ihan yleismaailmallinen juttu. Normikaudellahan soppareita on tehty jo hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta nyt korona sotki sopimusmarkkinoitakin, kun seurojen taloudellinen kantokyky on ollut monella täysin auki. Olen kuitenkin varma, että Sallinen on kuulunut HIFK:nkin suunnitelmissa must keep-pelaajiin, mutta Sallisen näkökulmasta, mikäli tarkoitus on vielä vuolla isompia rahoja, kuten voisi kuvitella, sopimusta ei ole missään nimessä ollut järkevää tehdä syksyllä, koska oletettavasti seurojen tarjoukset ovat olleet hyvin varovaisia. Ja toisaalta, jos HIFK olisi tarjonnut mottipäistä, on varmasti herännyt kysymys siitä, mitä muut jengit voivatkaan tarjota, jos vain malttaa odottaa. Ja Sallisella ei sinänsä mitään hätää ole, koska hyvä sopimus syntyy aivan varmasti. Monella muulla ei ole yhtä auvoinen tilanne.
Sallisen jääminen olisi jättipotti, mutta en ole oikeasti uskaltanut siihen kovin vahvasti edes uskoa, sillä Sallinen on just nyt uransa huipulla. Huolimatta siitä, että tämä kausi nyt ei ihan über-huipusti ole kokonaisuutena mennytkään. Hänen vahvuutensa ovat kuitenkin muualla, jolloin pinnoilla ei ole niin korostunut rooli. Sallisen jatko on varmasti ollut HIFK:ssa prioriteettilistan kärjessä, mutta jos joku Liiga-seura on tarjonnut Jerelle jotain aivan mottipäistä, niin kyllä siinä pitää HIFK:nkin näinä taloudellisesti epävarmoina aikoina miettiä kokonaisuutta, vaikka erinomainen pelaaja onkin kysymyksessä. Mutta odotellaan rauhassa, mitä tuleman pitää Sallisenkin kohdalla. Fokus on nyt tässä keväässä.