Kyllähän se on nyt niin että kun isonpaa kokonaiskuvaa katsoo viimeisiltä vuosilta niin kyllä niin Nybondaksen, kuin koko IFK:n toiminta on ihan päin hevonvittua mennyt. Jos se näyttää ankalta, ja kuulostaa ankalta, niin se on ankka.
Niin on. Ei kai kukaan ole tuosta eri mieltä. Mutta, kun ne syyt ovat ihan oikeasti jotain ihan muuta kun "Nybondas on lomalla". Toki voidaan keskustella siitä tulisiko IFK:n vaihtaa UTJ. Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään sitä vastaan.
En kuitenkaan osaa ymmärtää tätä jatkuvaa itkua kaikesta. Jos tätä isompaa kokonaiskuvaa katsotaan, niin IFK on pelannut kaksi kautta surkeasti. Jos haluaa niin kai sen Matikaisenkin kauden voi laskea "surkeaksi". Tämä surkeus on niin monen asian/sattuman/virheen summa, että analyysiksi ei kelpaa Nybondas on ylimielinen paska. Nybondas on tehnyt virheitä, mutta hän on myös joutunut paikkamaan muiden virheitä/muiden tekemiä ratkaisuja/sattumia.
Nyt täällä vallitsee perusuomalaisen nettifoorumin hurmostila, jossa jokainen tapahtuma tapahtuma/uutinen/toisen joukkueen hankinta on tämän yhden syntipukin syy.
Hallitus näköjään luottaa edelleen Nybondakseen. Kai siihenkin joku syy on? Tuskinpa IFK:n hallitus seuraa tätä pelillistä menestystä tyytyväisenä. Ehkäpä siellä on ymmärretty, että ne virheet eivät ole 100% Nybondaksen aikansaannoksia ja muutkin ovat niitä virheitä tehneet.
Se mikä tässä eniten vituttaa on näitten "kannattajien" kyvyttömyys nähdä muuta kun Nybonaksen tekemät virheet. Minustakaan ei ole hauskaa katsoa taaperrusta ja minulla on kausikortti, ollut kohta 30-vuotta. Pitäisi kuitenkin pystyä olemaan kärsivällinen myös silloin kun ei mene niin hyvin. Sitähän tuo "turbulenssi loppuu nyt" osittain tarkoittaa. Historiassa tehdyt virheet eivät katoa tekemällä harkitsemattomia ratkaisuja. Ainoastaan tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Olisi varmasti houkuttelevaa ostaa Lasch ja Kousa, onko se järkevää on ihan toinen asia.
Nyt tuossa vieressä pyörii vielä tämä moderni WHA, joka häirinnee toimintaa vielä jokusen vuoden. Täällä vaaditaan Nybondakselta jotain vastaiskua Jokereiden pelaajahankinnoille. Ei se ole mahdollista. Heillä on venäläistä rahaa taustalla ja jokerit hankkii käytnnössä kenet haluaa liigasta, niin kauan kuin piikki on auki. Se kuinka kauan se on auki, on ihan toinen kysymys, mutta siitä ei toivottavasti tarvitse keskustella täällä.
Jokainen varmasti ymmärtää, että IFK on tehnyt toimintasuunnitelman jossa on huomiotu jokereiden siirto KHL:ään. Koska on mahdotonta kilpailla palkoissa on kilpailtava jollain muulla tavalla. Itse veikkaan, että IFK pyrkii tekemään pitkiä sopimuksia nuorten lupaavien pelaajien kanssa ja tätä kautta saamaan laadukkaita pelaajia suhteellisen halvalla. Ongelmaksi tässä varmasti muodostuu suhteellisen vaatimaton juniorituotanto. Tähän epäkohtaan on näköjään kiinitetty huomiota. Tai ainakin sinne on palkattu pari korkean profiilin ex-pelaaja auttamaan junnujen kehityksessä. Maalivahtikaksikko voikin hyvin olla uuden strategian ilmentymä. Molemmat ovat vielä junnuja ja sopimukset ovat vuosille 2016 ja 17. Ajatuksena lienee, että Lankinen on ykkönen viimeisenä sopimusvuotenaan. Kakkosena seuraava juniori pitkällä sopimuksella.
Jos IFK on valinnut tämänkaltaisen strategian voi se selittää miksi IFK haluaa antaa nuorille pelaajille näyttöpaikkoja, eikä lähde hankkimaan tomdreiperiä vuoden sopimuksella (mitä täällä säännöllisesti vaaditaan). Olen täysin vakuuttunut, että seura tulee hankkimaan jatkossakin valmiita tähtipelaajia, mutta strategia vaatii tietynlaista passiivisuutta siirtomarkkinoilla, jotta juniorit pääsevät vastuulliseen rooliin.
Jos ja kun IFK pääsee siihen tilaan, että omat juniorit pääsääntöisesti korvaavat lähtevät pelaajat, niin IFK voikin yhtäkkiä olla esimerkillisesti hoidettu jääkiekkoseura. Tämä ei vaan valitettavasti tapahdu vuodessa.
Korostan, että tämä ei ole mikään Pro-Nybondas kirjoitus. Tämä on vain minun näkemykseni/arvaukseni siitä minkä strategian IFK on valinnut.