Itse vertailen tämän kauden otteisiin ja Carlsson on ollut huonoin sentterimme listalta Nykopp, Carlsson, Malinen ja Tyrväinen. Se miten on pelannut aiemmin, on nyt historiaa
Toki tämä on ihan totta ja edellisillä kausilla ei sinällään ole mitään merkitystä, vain tällä on. Mutta väitätkö siis, että Carlsson olisi jotenkin yhdessä vuodessa sukeltanut hyvästä 2-3-ketjun pelaajasta täällä niin huonoksi peluriksi, ettei mahtuisi edes kokoonpanoon pari pykälää huonommassa sarjassa?
IFK:n tämän kauden (ja ikävä kyllä myös monen muun kauden) ongelma on juuri se, että joukkueessa on laadukkaita pelaajia kyllä, mutta roolitus on mennyt päin vittua. Sääliksi käy Seliniä, joka joutuu tuolla rosterilla operoimaan.
Hyvässä jääkiekkojoukkueessa on mun mielestä seuraavat asiat: voittava, hyvä maalivahti, hyökkääviä puolustajia ja oman pään luutia, selkeä/selkeät pelilliset johtajat, jotka pystyvät kantamaan tulosyksikköjä ja riittävä määrä laadukkaita maalintekijöitä. 3-4-ketjussa on sitten puolustavia pelaajia, joiden päätehtävä on pimentää vastustajien parhaat. No, noista meillä on kasassa maalivahti ja 3-4-ketjun kamaa on enemmän kuin tarpeeksi, mistä kertoo muun muassa karulla tavalla se, ettei IFK paljoa laske maaleja, joskaan se ei niitä paljoa myöskään tee itse. Eilinen oli poikkeus sääntöön. Kyllä Thorell, Rask ja Carlsson ovat ihan missä tahansa Liiga-joukkueessa kärkiketjujen jätkiä, jos vain joukkue on muuten roolitettu oikein. Thorell voisi olla jopa se ykköstykki, jos hänellä olisi vain se sentteri, joka heittää kiekon lapaan. Tätä roolia stunttasi eilen Micke Åsten, mutta häneltä ei kyllä tuo pelillisen kapellimestarin rooli säännöllisesti tule onnistumaan. Carlsson olisi taas ihanteellinen secondary scoring-jätkä, mutta nyt hän joutuu olemaan liian usein liian isossa tulosvastuussa ja homma menee puristamiseksi. Ei SHL:n tasoisen sarjan mestarijoukkueessa pidettäisi tuollaista kaveria, jos se ei jotain osaisi. Rask taas olisi täydellinen ykkös tai kakkosketjun duunarilaituri, joka aktiivisella karvaamisella ja luistelullaan luo muille tilaa ja aukkoja maalintekoon ja pystyy siinä sivussa itsekin tekemään maaleja. Vähän kuin Arttu Luttinen oli silloin 2005-2006 Hauhtosen ja Salmelaisen ketjussa. Artulla ei vain enää vauhti riittänyt viime vuosina siihen rooliin, mutta Raskilla riittää enemmän kuin hyvin.
Pari hankintaa voisi tehdä jo paljon. Sopanen toisi taitoa ja maalinteko-osaamista, mutta silti se pelillinen johtaja vielä puuttuisi ja yksi pakki. Hyökkääviä pakkeja on, joten ehkä sellainen allround-puolustaja olisi paras. Jokipakka esimerkiksi. Kyllä tuossa ryhmässä maalintekijöitäkin on, mutta ei vain tähän tilanteeseen oikeanlaisia maalintekijöitä. Tuossa nipussa maalintekijöiden pitäisi pystyä aika paljon luomaan itse itselleen maalipaikkoja, mutta sellaisia pelaajia IFK:lla ei tällä hetkellä oikein ole. No, Haataja on toki ja tuntuu, että Hade osuu ihan mistä vaan.