@JHag, olen samoilla linjoilla tuon Hine-ykkössentteriksi -teeman kanssa. Toisaalta, olen jo pitkään ollut sitä mieltä ja siitä puhunutkin, että klassisista "ykkössentteri, kakkossentteri" yms. hierarkiaa ei enää pitäisi joukkueissa samalla tavalla olla, kuin joskus männävuosina paljon ajateltiin. Se, että lähdettäisiin kauteen sentterinelikolla Hintz - Elkins - Leino - Nykopp /vastaavaa, on täyttä itsemurhaa ja ylimielisyyttä. Ok, nyt päästiin finaaleihin, kun sarjan paras sentteri oli riveissä. Silti, nyt hävittiin finaalit, vaikka oli. Tuonne on yksinkertaisesti pakko tulla leveämpää laatua. Mulle on ihan sama, jos Hintz on "ykkössentteri" ja pelaa kovimpien laitureiden välissä, kunhan siellä on sitten taustalla Elkins ja joku köyhän miehen Ramu.
Mun ideaalijoukkueessa on kaksi sentteriä, jotka pystyvät johtamaan kiekollista peliä ja kaksi sentteriä, jotka pystyvät pelaamaan laadukasta kahden suunnan peliä. Kuten tänä vuonna: Ramstedt ja Hintz sekä Elkins ja Nykopp/Liivik. Siihen päälle sitten laiturina pelaava, mutta sentterikelpoinen pelaaja kiekollinen pelaaja, kuten Leino. Täydellisessä tapauksessa on vielä yksi sentterilaituri laidalla, kuten tänä vuonna Nykopp/Liivik.
Toki myös laituriosasto osa kokonaisuuden rakentamista. Jos laidalla olisi Kuuseloita ja kumppaneita, voisi senttereinä olla enemmän Lajusia. Mutta kun sopimuksia ja huhuja katselee&kuuntelee, niin keskellä on pakko olla pelaajia, jotka rytmittävät peliä ja pystyvät sitä luomaan. Petrellit, Raskit, Luttiset, Ikoset ja kumppanit eivät siihen pysty. Jos laituriosasto on täysin homogeeninen vauhtiosasto, ei sentterit voi sitä olla.
Hintz on tekijämies, siitä ei mitään sanomista, mutta mikään superlupaus ei ole kyseessä, vaikka NHL-varaus ja junnujen maailmanmestaruus onkin taskussa. Kuitenkin puhutaan "vain" kakkoskierroksen puolenvälin varauksesta ja ykkösketjun statuksestaan huolimatta junnujengin ykkössentteri oli Aho. Toki voi olla ensi kaudella siinä vaiheessa, että pystyy kantamaan ykkössentterin roolin, mutta jos kylmästi katselee tuloksia, pelejä ja tilastoja, se ei ole realistista. HIFK:n resursseilla operoivan joukkueen ykkössentteri ei voi olla liekeissä kuukautta tai kahta ja loppua sitten keskivertojantterina.
Toki edelleenkin on mahdollista reagoida kesken kauden, mikäli keskustassa havaitaan heikkoutta. Enkä usko, että HIFK:ssa sorrutaan tällaiseen yltiöoptimismiin joukkuen top3-tärkeimmän palasen kohdalla. Kokonaisuus merkitsee, joten paperilla Hintz voi olla ykkösketjun sentteri, mutta tarvitsee taustalleen laadukkaampaa tukea, kuin tällä hetkellä on tarjolla.