Jälleen kerran realisoitui se pahin mahdollinen skenaario, että ykkösveskari loukkaantuu keväällä. Tällä kertaa kakkosena on niin luokaton tapaus, että koko kausi on samalla ohi, ellei Pesonen huomenna jollain ihmeen kaupalla löydä jostain pätevää veskaria. Ammattimainen organisaatio ei kaatuisi kerta toisensa jälkeen samaan ongelmaan. Mutta eihän IFK ole ammattimainen organisaatio. Puuhastelukerho, jossa puuhastelija saa harjoitella valmentamista ja toinen puuhastelija urheilujohtamista. Ei tuu mittään, ei sitten yhtikäs mittään.
En halua itseäni kehua tai ylpeillä sillä, miten mä olin taas oikeassa tämän asian suhteen tossa viime kesänä, kun tuli tuore tieto Hovisen lopettamisesta ja joukkue päätyi siihen, etteivät he hanki ketään uutta veskaria Hovisen tilalle.
Muistan kun olin itse silloin hyvin huolissani tästä ja kirjoitin kesällä usein täällä siitä, että miten tänne on pakko saada joku ykkösveskari tasoa Metsola, Olkinuora, Ortio tai joku muu vastaava kova nimi, jonka hankkimista monetkaan eivät silloin just pitäneet kovin tärkeänä, koska meillä oli täällä jo kolme hyvää ja lupaavaa maalivahtia, eli Taponen, Vinni ja Elias.
Olen vaan huomannut sen, että tässä seurassa kaikki epäonnistuminen on aina enemmän kun todennäköistä ja koskaan ei valitettavasti voi luottaa liikaa siihen, että kaikki asiat menisivät just suunnitelmien mukaan. Eli loukkaantumisia tulee ja ne superlupauksiksi povatut juniorit eivät välttämättä onnistukaan lyömään itseään läpi ihan tai läheskään sillä tasolla, jota monet heistä kovasti odottavat.
Epäilin jo silloin kesällä Hovisen lopettamisen myötä just näitä vaihtoehtoja:
- Taponen ei olekaan ykkösvahdin tasoa.
- Meillä ei ole täällä voittavaa maalivahtia omasta takaa.
- Vinni ja Elias eivät tee suurta läpimurtoa liigan eliittiin ja/tai ovat loukkaantuneina.
Nyt näin jälkeenpäin katsottuna kaikki epäilykseni osoittautuivat siis todeksi! Oliko kyse sitten vain pelkästään omasta pessimistisyydestä, realismista, tämän seuran karmasta vai näistä kaikista. Olisin toivonut kovasti olevani väärässä noiden epäilyksen suhteen, mutta kun en valitettavasti vaan ollut.