Tällainen lähtökohta pitää mun mielestäni sisällään vähintään pienimuotoisen riskin. Seura/valmennus ovat valmiita ottamaan pelaajan joukkueeseensa, jos hinta on riittävän matala. Jo tämä kertoo siitä, että varsinaista tarvetta pelaajalle ei oikeasti ole. Niin kuin minun mielestäni ei olekaan. Hänen hyvät ja joukkuetta vahvistavat ominaisuutensa tiedostetaan, mutta varsinaista "paloa" pelaajan hankinnalle ei ole, koska sopimusta ei ole vielä syntynyt. Joko pelaajan hintalappu on oikeasti liian korkea tai sitten pelaajalla on edelleen toinen jalka oven välissä johonkin muualle. Tai molemmat. Just nyt HIFK ei ole siinä tilanteessa, että sen tarvitsisi "alistua" kummankaan "muuttujan" edessä.
Pahimmillaan tästä seuraa se, että pelaaja "joutuu" tekemään sopimuksen joukkueeseen halvemmalla kuin oikeasti kokee olevan tarpeellista. Siitä voi seurata se, että roolikaan ei ole sitä, mitä haluaisi. Ja kun nämä yhdistää, pelaaja ei todennäköisesti ole aidosti tyytyväinen. Ja se näkyy yleensä paitsi kentällä, myös kopissa. Kukaan ei jaksa feikata koko kautta. Ja tähän kun lisää vielä sen, että HIFK:lla ja Komarovilla ei ole mitään yhteistä historiaa eikä Leksan velipojallakaan näytä ainakaan EP:n mukaan olevan meille ensi kaudeksi edes junnusopimusta, lähtökohtaisesti HIFK on Komaroville vain työpaikka. Perhe voi tietysti olla isossa roolissa, mutta jos HIFK:n ja Komarovin palkkanäkemykset eriävät vielä heinäkuussa toisistaan, pojan alkava eskarikaan ei välttämättä ole oikeasti mikään kovin ratkaiseva tekijä. Muutenhan Komarov olisi muotoillut asiansa niin, että kertoo haluavansa ehdottomasti pelata Liigassa, koska poika menee eskariin ja nyt on hyvä hetki asettua perheenä aloilleen.
En siis ihmettele yhtään, että HIFK ei sopimusta ole tehnyt. Voisi kuvitella, että jos HIFK:lle olisi aidosti tullut sellainen fiilis, että Komarov haluaa nimenomaan pelata HIFK:ssa, palkastakin olisi lopulta päästy yhteisymmärrykseen. Itse toivoisin, että Komarov menisi joko Lahteen tai Poriin. Siellä hän toisi seuralle paljon muutakin kuin pelkän pelipanoksen, koska yhteistä historiaakin löytyy.