Posisiivestä aurinkoista päivää! Tämä lainaamani kirjoitus ja tunteet sen takana ovat ihan ymmärrettäviä. Itse odotin, että HIFK lähtee uuteen kauteen heti lomien jälkeen rytinällä esim. somessa ja tuuppaa alusta asti eetteriin pelaajien haastiksia ja muuta positiivista, sidosryhmiään innostaen, mutta valitettavasti näin ei tapahtunut. Ymmärrän tiettyyn pisteeseen asti sen, että organisaatiossa on tapahtunut muutoksia ja ottaa oman aikansa, että uudet tuulet saadaan käytäntöön asti. Mutta samaan aikaan puhutaan hyvin yksinkertaisista asioista, jotka pitäisi osata, pystyä ja ennen kaikkea haluta toteuttaa vaikka unissaan. Kaiken materiaalin ei tarvitse olla loppuun asti hiottua ja editoitua materiaalia, vaan kyllä matkapuhelimellakin saadaan nauhoitettua ihan kelvollista materiaalia nopeastikin. Suurin osa pelaajista ovat tottuneita haastateltavia, joten nopeat kommentit treenien jälkeen tai kesälomakuulumisten raportoinnit voidaan kyllä ajaa eetteriin, vaikka niitä ei olisi käsitelty ihan vimpan päälle. Tähän olen itse ollut melkoisen pettynyt HIFK:n kauteen lähdöstä, varsinkin, kun emme puhu tähtitieteestä, vaan ihan perusasioista.
Mutta mitä sitten tulee tuohon fiilikseen, että harjoitusottelut eivät kiinnosta yhtään tai että tunnepuoli on miinuksella, en lainkaan ole yllättynyt, että monen kirjoittajan osalta näin on. Koko kesä on mennyt täällä pahimpia skenaarioita luodessa, kaikkea mahdollista arvostellessa ja muutenkin negatiivisissa fiiliksissä, joten ei se mikään ihme ole, että fiilikset ovat edelleen negatiiviseen kallellaan. Taustalla voi hyvinkin olla jonkinlainen alitajuntainen pelko siitä, että nyt ne kaikkien mahdollisten riskien realisoitumiset ovat koko ajan lähempänä ja vaikea sellaisesta kenenkään on innostua.
Mä hoen aina sitä, että negatiivisuus tarttuu ja tässä se tulee todistettua. Harva ihminen pystyy kääntämään omia negatiivisiä fiiliksiään "luonnollisesti" positiivisiksi ilman, että jotain konkreettista positiivista tapahtuu, ellei itse päätä, että nyt se loppuu. Koska niin ihmisen mieli toimii. Sen vuoksi, esim. urheilijat tekevät mielikuvaharjoituksia ja kohtaavat niitä pahimpia pelkojaan, jotta ne eivät olisi niin suuria uhkia mielelle ja rajoittaisi omaa toimintaa esim. kentällä. Kun asioita on käynyt etukäteen läpi ja kohdannut ne pahimmat skenaariot, jotka jännittävät tai jopa pelottavat, ne eivät enää tapahtumahetkellä olekaan niin isoja ja pahoja asioita, kun ne on mielessään kohdannut jo aiemmin. Enkä mä tätä ole itse keksinyt, vaan nämä ovat ihan tutkittuja juttuja. Jokainen tietysti itse viime kädessä päättää, miten asioita haluaa käsitellä, vai haluaako ollenkaan, mutta useinkaan se negatiivinen lähestymistapa ei lopulta ole se itselle se helpoin tapa, vaikka moni kuvitteleekin niin.
Mä itse olen innoissani siitä, että huomenna on eka harkkamatsi ja kausi vihdoin starttaa. Peli tuskin tulee olemaan laadultaan priimaa, mutta ei sekään haittaa, pääasia, että odotus on ohi.
Ja mitä tulee harkkamatsien lipunmyyntiin, ei kannata unohtaa ajankohtaa: peli alkaa klo 17, mikä rajoittaa monen paikalle pääsyä, koska ihmisillä on duunit eikä monikaan asu lähellä hallia. En usko, että kovinkaan monella on mahdollisuutta laittaa omaa kalenteriaan uusiksi HIFK:n ottelun takia. Lisäksi illalla on aivan valtavan hieno tapahtuma naapurissa, eli Stadikalla ja nähdäkseni kohderyhmäkin on melkolailla sama kuin huomisessa harkkamatsissa, joten moni saattaa suunnata myös sinne, eikä kaikilla ole mahdollisuutta osallistua molempiin. Mutta kyllähän HIFK:n pitäisi Ellu myydä täyteen, oli päivä ja kellonaika mikä hyvänsä, ei siitä mihinkään pääse.
Kohta mennään!