Bluesin värittömyydestä
Kuulun itse myös siihen ryhmään, joka pitää Bluesia värittömänä joukkueena. Yksinkertaisesti Blues ei vain herätä tunteita, kuten mm. ääripäätä edustava Jokerit. Syy ei ole esim. Bluesin pelaajakaartissa, jota Tommy vertasi punapaitojen vastaavaan, vaan paljon syvemmällä.
Espoossa on pelattu liigatasolla alle kymmenen vuotta. HIFK ja Jokerit sitä vastoin ovat oleet napit vastakkain jo 60-luvulta lähtien (ja HIFK on ollut Suomalaisen jääkiekon korkeimmalla sarjatasolla huomattavasti aiemmin). Yksittäisen fanin muodostamaan kuvaan omasta joukkueesta ja muista joukkueista vaikuttaa myös menneisyys, joka on edeltänyt oman faniuden alkamista. Hyvä esimerkki on esim. Jullit ja Narrit.
Pitkään elännyt "totuus" punapaitojen "kovasta" pelityylistä ja narriryhmän edustamasta "taitokiekosta" vaikuttaa vieläkin, vaikka lähemmin kiekkoa seuraava tietää "totuuden" hämärtyneen, jopa kääntyneen päinvastaiseksi. Kuulun itse siihen ryhmään HIFK-faneja, jotka odottavat kausi toisensa jälkeen joukkueensa esittävän tätä "kovaa" peliä. Muistoissa on itse koetut hetket 80-luvun puolelta ja vanhempien veteraanien kertomat hehkutukset aina Brewerin ajoilta lähtien. Kuva joukkueesta (joukkueista) on muodostunut omista kokemuksista, eri tiedotusvälineiden informaatiosta,kirjojen sivuilta ja vanhempien lätkäfriikkien jorinoista. Monet joukkueet ovat jättäneet mieleni sopukoihin valtavan määrän muistikuvia, jotka vaikuttavat tuntemuksiini. Blues on tässä suhteessa valovuosia jäljessä.
Vaikka Blues palkkaisi joukkueen täyteen tähtipelaajia ja mitä erilaisempia persoonia, niin ei se värittömyys (miten minä sen näen) poistu kaudessa tai kahdessa. Blues ei pysty luisteluttamaan jäälle Honkavaaraa, Breweriä, Partista, "Tumba" Turusta, Hakkia ja muita kumppaneita (Fyysisesti saattaisi onnistua), vielä. Varmastikin kaukana tulevaisuudessa minäkin fanina himoitsen Bluesin päänahkaa, kun (jos ;) ) Blues edustaa suomalaisessa kiekkokulttuurissa jotakin suurempaa kuin tällä hetkellä.
...Sainpahan tilitykseni valmiiksi, vaikka "muutama" bisse ja väsymys hieman vaikeutti "prosessia"...
Mikähän olikaan viestiketjun otsikko :) ?