HIFK kausi 2003-2004

  • 270 327
  • 1 800
Tila
Viestiketju on suljettu.

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Slode
"on muutoksen aika". Tällä en tarkoita että tuleva työtön Esko Aho siirtyisi IFK:n johtoon mutta hänen tasoinen, maailmaa nähnyt, liikemaailman huippusuhteita omaava mies ainakin minulle kelpaisi koko tämän organisaation johtoon.

Jep. Ja Kääriäinen voisi toimia sisä-Suomen scouttina ja Olli Rehn hoitaisi kansainväliset pelaajayhteydet. Ja jos muut seurat napisevat, heitämme tupee-Pekkarisen kehiin, joka väsyttää muut jorinallaan jo SM-liigan pääkonttorin herrahissin toisen kerroksen kohdalla. On veret seisauttavan lätkämestaruuden aika!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiitos duunitarjouksista, yleensä minulle ehdotetaan ankkurin paikkaa USA:n pikaviestijoukkueessa tai sitten ankkurin duunia landen kalareissuilla.

Uugehan on ikäänkuin työnantajansa vanki = kirjoittaa, niinkuin sallitaan. Tiedän tästä asiallisesta jätkästä sen verran, että omat mielipiteensä ovat paljon kärkevämpiä kuin mitä kirjoituksissa saa sanoa. Itse tykkään siitä tilanteesta, mikä minulla nyt on: kun tietää ja tuntee ihmisiä tasapuolisesti sieltä täältä, voi olla ulospäinkin sitä mieltä mitä on. Oma liksanmaksu ei kaadu poikkipuoliseen sanaan työnantajasta. Ja on kiva vertailla käytäntöjä eri seuroissa esimerkiksi scouttauksen ja tiedotuksen suhteen.

Minullehan loppujen lopuksi henkilöt HIFKin sisällä ovat yhdentekeviä. Jos seuralla on hyvin pullat uunissa, kaikki on hyvin. Nostan Ison P:n föönin Nordiksen hallin lipputankoon, jos hän meille mestaruusmiehistön isolla rahalla kokoaa. En kuitenkaan usko siihen tähänastisen perusteella. Ja mitäs jos koottaisiin ensin sellainen jengi, joka pelaa tietyn idean (värikäs, kova kiekko) mukaan ja sitten katsotaan, josko sillä lohkeaisi mestaruuskin? Mestaruutta ei nykyisessä urposuvikahvaliigassa voi voittaa muulla kuin unettavalla peruuttelulla.

Keskustelu esimerkiksi utj:stä kaatuu liian helposti Seniorin mainitsemaan tosiseikkaan: aletaan samantien väitellä henkilöistä. Se on liian helppo tie asiaa vastustaville. Silloin voi helposti ampua koko ajatuksen alas sillä perusteella, että "ei se olisi osannut koota parempaa jengiä kuin meillä on nyt". Perustelu on sinänsä täysin typerä hokema. On mahdotonta todistaa sitä paikkansa pitämättömäksi, kun kenellekään ei koskaan anneta tilaisuutta yrittää koota tietyn tyylinen ja menestyväkin ryhmä tietyllä budjetilla . Ihan sama kuin sanoisi, että kannattaa valita aina Kojo euroviisuihin, kun kukaan ei kuitenkaan menestyisi sitä paremmin. Näinhän ei ole tehty. Pave Maijanenkin menestyi yhtä hyvin.

Minulle käy hyvin, että unohdetaan keskustelut henkilöistä. Haluaisinkin kuulla hyviä perusteluja sille, miksi HIFKin ei olisi syytä delegoida scouttausvastuuta jollekin muulle kuin Isolle P:lle. Perusteluksi ei todellakaan kelpaa, että "se on kulu". Nicce Hedbergkin on kulu. Samoin Tom Draper oli kulu. Olisikohan samalla rahalla saatu Stathos ja scoutti?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag

Minulle käy hyvin, että unohdetaan keskustelut henkilöistä. Haluaisinkin kuulla hyviä perusteluja sille, miksi HIFKin ei olisi syytä delegoida scouttausvastuuta jollekin muulle kuin Isolle P:lle.

Saat kysymyksestä vielä asiapitoisemman ja henkilöihin 'menemättömän' muotoilemalla sen:

''miksi HIFKin ei olisi syytä delegoida scouttausvastuuta jollekin muulle kuin toimitusjohtajalle.''

Nyssiin eioo nimiä sekottamassa mielipiteitä ja perusteluja.
 

Slode

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, HJK
Viestin lähetti JHag
Kiitos duunitarjouksista, yleensä minulle ehdotetaan ankkurin paikkaa USA:n pikaviestijoukkueessa tai sitten ankkurin duunia landen kalareissuilla.

Uugehan on ikäänkuin työnantajansa vanki = kirjoittaa, niinkuin sallitaan. Tiedän tästä asiallisesta jätkästä sen verran, että omat mielipiteensä ovat paljon kärkevämpiä kuin mitä kirjoituksissa saa sanoa.
Keskustelu esimerkiksi utj:stä kaatuu liian helposti Seniorin mainitsemaan tosiseikkaan: aletaan samantien väitellä henkilöistä. Se on liian helppo tie asiaa vastustaville. Silloin voi helposti ampua koko ajatuksen alas sillä perusteella, että "ei se olisi osannut koota parempaa jengiä kuin meillä on nyt". Perustelu on sinänsä täysin typerä hokema. On mahdotonta todistaa sitä paikkansa pitämättömäksi, kun kenellekään ei koskaan anneta tilaisuutta yrittää koota tietyn tyylinen ja menestyväkin ryhmä tietyllä budjetilla . Ihan sama kuin sanoisi, että kannattaa valita aina Kojo euroviisuihin, kun kukaan ei kuitenkaan menestyisi sitä paremmin. Näinhän ei ole tehty. Pave Maijanenkin menestyi yhtä hyvin.

Olet oikeassa Uugen suhteen, mutta tuollaisella kirjoittelulla ei pitkän päällee tavoiteta lukijoita, varsinkin kun joukkueen tuloskäyrä puuskuttaa jatkuvasti alaspäin. Täytyy sanoa ettei ainakaan minun ylpeys kestäisi vastaavaa "brezneven kirjoittelua" vaikka pelissä varmasti on kiva korvaus.

JHagille voin todeta (kuten varmasti itse olet huomannut) että Seniorin ja Animalin (ja parin muiden kirjoittajan) mielestä on IFK:ssa kaikki hyvin. Heidän mielestään ei yhdellekään postille löydy parempaa paikkaajaa:
Kahdeksan vuotta rakensi Moberg jengiä, sen jälkeen tuli Utj, kolmen vuoden jälkeen Moberg huomasi että Utj on ylimääräinen kulu IFK:n organisaatiossa. Palkattiin uusi Tj, ja nyt on toinen vuosi peräkkäin menossa harakoille.

Itse olen nähnyt maailmaa sen verran että vaikka lukisin tämän tekstin ensimmäistä kertaa tajuaisin että jotain on tässä joukkueessa vinossa.
Minun puolesta IFK saa kokeila vaikka 10 eri henkilöä utj pallilla 10 vuoden sisällä kunhan jotain tapahtuu. Sen on jo joukkue velkaa kaikille kannattajille jotka vuodesta toiseen maksavat laskut.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Slode

JHagille voin todeta (kuten varmasti itse olet huomannut) että Seniorin ja Animalin (ja parin muiden kirjoittajan) mielestä on IFK:ssa kaikki hyvin.

Mitä jos Senior saisi itse päättää omat mielipiteensä. Lukekaa näitä ketjuja, heh.

Slode: pidä tyylis, ugh, särmää tarvitaan. Asiallinen sisääntulo Sulla enivei.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti Slode
Eiköhän se oli selvä asia että IFK:ssa tarvitaan utj, todennäköisesti jopa kaksi kappaletta. Toinen voisi kiertää vaikka koko ajan ulkomailla.

Miksei kolme? Tai neljä? Yksi tuonne, toinen tänne, kolmas sinne ja neljäs Napapiirille.

Ja heti kun tulee muutama tappio, niin itkumuuri auki taivasta myöten ja joka jätkälle kenkää, HETI! Ja armoton valitus hallituksen, toimitusjohtajan ja ties kenen suuntaan, jos ei heitä heti potkita. Sitten jos tulee menestystä, niin kyllähän sen jokainen arvasi.

IFK:n osakkeenomistajilta hän ei voi sitä kysyä koska sellasia ei ole joten voidaan sanoa että IFK:n katsojat tavallaan omistavat IFK:n koska maksavat joukkuueen kulut, tietysti sponsoreiden kera.

Mielenkiintoista ja uutta tietoa minullekin. Osakeyhtiö, jolla ei ole osakkeenomistajia. Varmasti moni yrittäjä on tuollaisesta mahdollisuudesta monessakin mielessä kiinnostunut. Voisitko valottaa vähän tuollaisesta mahdollisuudesta?

Minulla on kuitenkin edelleen sellainen käsitys, että hallitus päättää tämänkaltaisista ratkaisuista. Tämäkin on varmasti muuttunut samassa yhteydessä kuin osakeyhtiölakikin, jota en ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan tunne.

Tämä Utj asia pitäisi sitäpaitsi minun mielestä päättää jo nyt, että ensi vuoden jengi saataisiin paremmin rakennettua. Vaikka Matikainen uhoaa rakentavansa jo nyt ensi kauden jengiä on se roskapuhetta koska hänen täytyy ensin odottaa mm-kisojen päättymistä jonka jälkeen hän vastaa tietää lähtevätkö Ruutu, Pärssinen, Vihko, Zidlicky, Kantor ja monta monta muuta vaijtoehtoa.

Mihinkäs nämä nimeltä mainitut ja monet monet muut nyt kelpaisivat/lähtisivät. Huonojahan heidän täytyy olla, koska Pena heidät on joukkueeseen ottanut. Tämä on nyt kohtalaisen ristiriitaista, että ensin ollaan kritisoimassa olemassa olevia pelaajia ja tehtyjä hankintoja, mutta sitten henkeen ja vereen pelätään isoa listaa lähtijöitä.

Hiihdetään suksilla, mutta vasen suksi menee pohjoiseen ja oikea suksi etelään.

Ja sen jälkeen tulee taas kiire, ja kuten tiedämme on Matikainen silloin vain yhden miehen varassa.....mies jolle en ainakaan minä lainaisi lompakkoani!

Kannattaako lompakkoa noin muutenkaan paljon lainailla. Ei ainakaan minulla ole tapana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Slode
"on muutoksen aika"

Jos haetaan värikkyyttä ja todellista persoonaa The Pentin tyyliin IFK:n johtoportaaseen, olisi tämän lainaamani pätkän todellinen arkkitehti, Väyrysen Pate, juurikin sellainen.

Sehän on jo vanha läppä näistä Paavon pykäämistä kirjoista, että kun mies kirjoitti ensin (en muista kummin päin se oli) opuksen nimeltä 'On totuuden aika' ja tämän jatkoksi 'On muutoksen aika', niin kolmantena tulee varmaan aikanaan 'On muunnellun totuuden aika'. Sitä odotellessa Paavolle voisi tarjota hyvää jopia IFK:ssa, saatais nautiskella paitsi penailusta, myös pateilusta/paavoilusta.

Luoja paratkoon, mitä siitä seuraisi.
 

Slode

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, HJK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti TheAnimal
Miksei kolme? Tai neljä? Yksi tuonne, toinen tänne, kolmas sinne ja neljäs Napapiirille.

Ja heti kun tulee muutama tappio, niin itkumuuri auki taivasta myöten ja joka jätkälle kenkää, HETI! Ja armoton valitus hallituksen, toimitusjohtajan ja ties kenen suuntaan, jos ei heitä heti potkita. Sitten jos tulee menestystä, niin kyllähän sen jokainen arvasi.

Mielenkiintoista ja uutta tietoa minullekin. Osakeyhtiö, jolla ei ole osakkeenomistajia. Varmasti moni yrittäjä on tuollaisesta mahdollisuudesta monessakin mielessä kiinnostunut. Voisitko valottaa vähän tuollaisesta mahdollisuudesta?

Minulla on kuitenkin edelleen sellainen käsitys, että hallitus päättää tämänkaltaisista ratkaisuista. Tämäkin on varmasti muuttunut samassa yhteydessä kuin osakeyhtiölakikin, jota en ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan tunne.

Jep, pääsen jo väittelemään itse legendan kanssa, hyvä!

Niin, eikö jo IFK:n historia vuodesta 1990 kerro kaikki tärkeät pääsyyt Utj:n tärkeydestä. Sinulle se ei mahdollisesti valkene mutta kyllä näytöt ovat pöydällä.
Tee vaikka Animal seuraavasti: Vie IFK:n ansioluettelo ruotsiin ja kysy sieltä 20 eri läktätietäjän mieleipidettä. Sen jälkeen jatkat matkaa Venäjälle, Norjaan ja aivan minne tuuli vie. Kerää vastaustulokset ja ihmettele sen jälkeen ääneen näille sivuille saamasi tulosta.

Minun mielestä Utj:n tärkeyttä ei voi korostaa IFK.n tasoisessa jengissä.

Totta kai fanit valittavat. Heillä on siihen oikeus koska maksavat koko lystin! Niin helppoa se on. Se päivä kun IFK päästää porukan ilmaiseksi halliin voidaan myös pyytää narinapalstoilla hiljaisuutta, siihen asti on kyllä IFK:n johdon katsottava vakavasti vain suoraan peiliin etsiessään syitä jatkuvaan alamäkeen. Fanien narinasti on turha itkeä.

Varmasti ymmärsit mitä tarkoitan IFK:n osakeomistajapolitiikalla, mikäli et niin en jaksa pitkään selittää. Jos IFK osakkeet omistaa rekisteröity yhdistys niin asetelmat ovat kyllä aika lailla erilaiset kun monessa toisessa seurassa tai paikassa. Ja kun viellä tämän yhdistyksen hallituksessa istuu samat ihmiset kuin itse IFK:n joukkueen hallituksessa ymmärrät varmasti että moni on huolissaan suosikkijoukkueensa tulevaisuudesta....mikä jälleen kerran johtaa narinaan.

Mikäli et niin selvitetään asiat yv:n muodossa ettei aina tarvitse samoista asioista narista.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti Slode

Mikäli et niin selvitetään asiat yv:n muodossa ettei aina tarvitse samoista asioista narista.

Älkää ihmeessä, tästä tulee mielenkiintoista. Uskon, että suurin osa olisi kiinnostunut asian käsittelystä täällä julkisessa, jossa se jo ehti alkaa. Tämä siis omana toiveenani.

Minullekin jäi yv:n vastauksesi vajaaksi, mutta ei siitä enempää julkisessa.

Anteeksi, Slode, pikkumaisuuteni, pilkunviilaus ja off-topic, mutta jäin kiinni siihen profiiliisi, jossa luki mm toimittaja. Kovin kirjoitat minusta toimittajaksi lauseita pilkuilla toisistaan erottelematta ja muutoinkin virheistä välittämättä.

Et kai vetele ''hanskat'' kädessä. Yhtäläisyyttä osuu mun silmiin. Toi oli niinku vitsi sitte, ettei kantsi imaista koko palkoa, kävi vain mielessä mullakin.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti Slode
Niin, eikö jo IFK:n historia vuodesta 1990 kerro kaikki tärkeät pääsyyt Utj:n tärkeydestä. Sinulle se ei mahdollisesti valkene mutta kyllä näytöt ovat pöydällä.


Eikä toivottavasti koskaan tule valkenemaankaan niin pahasti, että alkaisin huutaa tosissani useammassa ketjussa bisnesmaailman menestyjän ja entisen IFK-pelaajan tilalle lamavuosien Pula-Ahoa.

Amerikkalainen kehui suomalaiselle:
- We have Bill Clinton, Bob Hope and Johnny Cash!
Suomalainen tuumi hetken ja sanoi:
- We have Esko Aho, no hope and no cash!

Seuraavaksi huudetaan Väyrystä scouttaamaan jalasmökistään käsin ja IFK:n kotimatsit Pohjantähti-opistolle Keminmaalle?
 

Slode

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, HJK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti Senior
Älkää ihmeessä, tästä tulee mielenkiintoista. Uskon, että suurin osa olisi kiinnostunut asian käsittelystä täällä julkisessa, jossa se jo ehti alkaa. Tämä siis omana toiveenani.

Minullekin jäi yv:n vastauksesi vajaaksi, mutta ei siitä enempää julkisessa.

Anteeksi, Slode, pikkumaisuuteni, pilkunviilaus ja off-topic, mutta jäin kiinni siihen profiiliisi, jossa luki mm toimittaja. Kovin kirjoitat minusta toimittajaksi lauseita pilkuilla toisistaan erottelematta ja muutoinkin virheistä välittämättä.

Et kai vetele ''hanskat'' kädessä. Yhtäläisyyttä osuu mun silmiin. Toi oli niinku vitsi sitte, ettei kantsi imaista koko palkoa, kävi vain mielessä mullakin.

Kysyä saa aina!

Niin, minun toimittajaduunit teen omalla äidinkielellä joka ei siis ole suomenkieli. Ja kyseessä on enemmän sivuhomma. Joten pyydän nyt jo anteeksi lukijoilta mahdollisia kielivirheitä. Näitä juttuja tulee kirjoitettuja näköjään solkenaan joten en aina edes ehdi tai jaksa tarkistaa niitä. Pari kielivirhettä siellä sun täällä pitää sitäpaitsi sopivasti monet muut kirjoittajat hereillä jotta niilläkin riittää asiaa.

En vetele "hanskat" kädessä, vaan ihan omilla näpeillä. En usko että siihen tulee aihettakaan. Eiköhän tämäkin sankari sekä monet muut kadotetut sielut löydä tiensä tänne takaisin.

Mikäli sinulla on lisää kysymyksiä mun yv:n vastauksesta niin kysele pois vaan! Vastailen parhaani mukaan.

Vaikka se ei varmasti kaikille ole selvinnyt olen minäkin tässä mukana, samassa veneessä, rakentamassa uutta IFK:ta!

Lycka till!!
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti Slode

Vaikka se ei varmasti kaikille ole selvinnyt olen minäkin tässä mukana, samassa veneessä, rakentamassa uutta IFK:ta!

Lycka till!!

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kuten yv:ssä totesin, samassa veneessä ollaan, seura on IFK.

Kyllä niistä kirjoituksista selvän saa, ei siinä mitään. Kirjoitustyyli ja Sinua kiinnostavat aiheet tuntui kovin samanlaisilta Hanskan kanssa. Keskustelu rules.

Tack det samma!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun olen taas tätä juttua mielessäni pyöritellyt, niin eikö varsinaisen utj:n voisi korvata myös parilla suoriteperusteisella scoutilla, jotka etsisivät kaikilta mahdollisilta mantereilta iso-P:n ja valmentajan toivomia pelaajatyyppejä. Näillä ei tietenkään saisi olla suurempia kytköksiä muihin kilpaileviin eturyhmiin.

Korostan myös, että minä en tiedä mikä olisi paras: utj vai irtoscoutit. Kunhan pyörittelen.

Lisäksi homman pitäisi olla siinä mielessä helppo, että suosimamme pelityyli ja -taktiikka onkin jo selvillä. Kyseessä on siis se vanha kunnon tyhmä-tyhmempi-IFK -kiekko. Pena taitaa sen kannalla ainakin noin periaatteessa jo ollakin.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ville Nenä2 Siren

Viestin lähetti TheAnimal


Eikä toivottavasti koskaan tule valkenemaankaan niin pahasti, että alkaisin huutaa tosissani useammassa ketjussa bisnesmaailman menestyjän ja entisen IFK-pelaajan tilalle lamavuosien Pula-Ahoa.

[/B]

Kerro nyt minullekin jotta se minullekin "aukeaa". Kuka on tää businessmaailman menestyjä?
Et kai tosissaan lukenut taas Sloden kirjoitusta kuin piru raamattua? Esko Aho, heh, heh...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei politiikkaa lätkään, kiitos !!

Palkataan talousasioita hoitamaan Arja Alho ja utj:ksi Suvi Linden.

Esko Aho ifk:n toimitusjohtajaksi, niin taitaisi moni olla enemmän kuin puolimatkassa Ilmalaan.

Ei muuten pidä paikkaansa, koska ifk on aina enemmän kuin joku yksittäinen henkilö jengin johdossa.

Me lusittaisiin siellä katsomossa elinkautista edelleen.
 

Carlos

Jäsen
Hei poijaat..

alkaa mennä nämä jutut täällä aika hurjiksi. Ensin annetaan kenkää sinne sun tänne, sitten palkataan utj, sitten puhutaan Esko Ahosta ja Paavo Väyrysestä (Suomen turhimmat henkilöt ever, sijat 1.&2, 3. sija menee Kanervalle). Rajansa vitseilläkin, siinä kohtaa kun jääkiekkoon sotketaan jotain elämäänsä kyllästyneitä kyvyttömiä ja munattomia poliitikkoja, minä lopetan kaiken jääkiekkoon liittyvän toiminnan kokonaan.

Ja sitten tästä suuresta asiasta, UTJ:stä. Kaikkien olisi nyt ehkä hyvä muistaa että se ei ole mikään automaattinen avain onneen, eikä itseisarvo. Eiköhän joka porukalla olisi UTJ, jos sillä tulisi automaattisesti mestaruus? Kekäläinen kokosi kaudeksi 96-97 nimivahvan Hifk:n, joka ihan taatusti ei ollut halpa. Se joukkue floppasi Mike Eavesin johdolla komeasti, luojan kiitos olin silloin suurimman osan kautta armeijassa ja sain kuulla peleistä lähinnä vilkaisten hesarin urheilu-osiota, joka oli onneksi helppo ja nopea sivuuttaa.

Seuraavalla kaudella pantiin rahaa likoon sitten jo ihan poskettomasti, mutta sillä saatiin sitten myös laatupelaajia, ja kyllä, mestaruus. Mutta on hyvä muistaa kuitenkin että se 6. viirimme ei ollut mitenkään halpa eikä helposti hankittu. Ikimuistoinen, ihana, upea, mahtava, mutta ei halpa eikä helppo. Sanoisin että sen hankkiminen olisi ollut mahdollista myös pienemmällä satsauksella, mutta sitten tietysti todennäköisyys mestaruudelle olisi jo laskenut, vaikkakin mahdollista se olisi ollut edelleen.

Ja sitten mitä muuten puhutaan noista kustannuksista, niin itse aikani reissuhommia tehneenä sekä osittain vieläkin tekevänä, tiedän että jo pelkät matkakustannukset + päivärahat + palkka on UTJ:llä vuoden mittaan sitä luokkaa että moni ei ihan heti uskoisi. Siltä pohjalta ymmärrän kyllä ettei Hifkissäkään olla kovin innoissaan moista herraa palkkaamassa.

Toisaalta taas, nykytyylillä monta potentiaalista Calounia ja Zidlickyä menee ohi silmien ja korvien kokonaan, ilman kattavaa pohjatyötä. Sen sijaan monta Scissonsia tullaan näkemään.

Kuten mm. veli JHag on jo useampaan otteeseen ehdotellut, scouttauspalvelujen ulkoistaminen voisi olla yksi vaihtoehto. Vaihtoehtoja löytyy, mutta täytyy sanoa että ei nuo The Penan viime-aikojen hankinnatkaan ja löydöt sentään ihan huonoja ole olleet. Ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen, mutta ihminen on myös oppivainen, lehmä vain märehtii kerta toisensa jälkeen.

Ja tietysti jos hinnoista sovitaan, niin minäkin voi ruveta vaikka täysipäiväiseksi scoutiksi. :-)
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Hei poijaat..

Viestin lähetti Carlos

Ja sitten tästä suuresta asiasta, UTJ:stä. Kaikkien olisi nyt ehkä hyvä muistaa että se ei ole mikään automaattinen avain onneen, eikä itseisarvo. Eiköhän joka porukalla olisi UTJ, jos sillä tulisi automaattisesti mestaruus? Kekäläinen kokosi kaudeksi 96-97 nimivahvan Hifk:n, joka ihan taatusti ei ollut halpa. Se joukkue floppasi Mike Eavesin johdolla komeasti, luojan kiitos olin silloin suurimman osan kautta armeijassa ja sain kuulla peleistä lähinnä vilkaisten hesarin urheilu-osiota, joka oli onneksi helppo ja nopea sivuuttaa.


Minä olen antanut itseni ymmärtää, että tuo kausi oli IFK:ssa ns. harjoittelukausi. Ekaa kertaa oli UTJ. Minä väitän, että floppi oli osaksi myös valmennuksessa. Hyvä kaveri väärässä paikassa (kuten Ape nyt?). Ja kuten sanotkin ei ole missän kirjoitettu, että UTJ tuo mestaruuden, mutta se antaa mielestäni ammattimaisemman kuvan omasta toiminnasta.

Toisaalta kun mietitään niitä aikaisempia mestaruuksia niin eiköhän joukkueet ole olleet siihen aikaan aika rahakkaita, vai onko minulla väärää "tietoa" ? Ehkä joku Stubbin läheinen kirjoittaja voisi niistäkin kirjoittaa.
 

Slode

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, HJK
Re: Hei poijaat..

Viestin lähetti Carlos
alkaa mennä nämä jutut täällä aika hurjiksi. Ensin annetaan kenkää sinne sun tänne, sitten palkataan utj, sitten puhutaan Esko Ahosta ja Paavo Väyrysestä (Suomen turhimmat henkilöt ever, sijat 1.&2, 3. sija menee Kanervalle). Rajansa vitseilläkin, siinä kohtaa kun jääkiekkoon sotketaan jotain elämäänsä kyllästyneitä kyvyttömiä ja munattomia poliitikkoja, minä lopetan kaiken jääkiekkoon liittyvän toiminnan kokonaan.

Ja sitten tästä suuresta asiasta, UTJ:stä. Kaikkien olisi nyt ehkä hyvä muistaa että se ei ole mikään automaattinen avain onneen, eikä itseisarvo. Eiköhän joka porukalla olisi UTJ, jos sillä tulisi automaattisesti mestaruus? Kekäläinen kokosi kaudeksi 96-97 nimivahvan Hifk:n, joka ihan taatusti ei ollut halpa. Se joukkue floppasi Mike Eavesin johdolla komeasti, luojan kiitos olin silloin suurimman osan kautta armeijassa ja sain kuulla peleistä lähinnä vilkaisten hesarin urheilu-osiota, joka oli onneksi helppo ja nopea sivuuttaa.

Seuraavalla kaudella pantiin rahaa likoon sitten jo ihan poskettomasti, mutta sillä saatiin sitten myös laatupelaajia, ja kyllä, mestaruus. Mutta on hyvä muistaa kuitenkin että se 6. viirimme ei ollut mitenkään halpa eikä helposti hankittu. Ikimuistoinen, ihana, upea, mahtava, mutta ei halpa eikä helppo. Sanoisin että sen hankkiminen olisi ollut mahdollista myös pienemmällä satsauksella, mutta sitten tietysti todennäköisyys mestaruudelle olisi jo laskenut, vaikkakin mahdollista se olisi ollut edelleen.

No niin pojat, tuli ainakin vähän vauhtia keskusteluun mikä varmasti on näiden sivujen tarkoitus. Kävin juuri heittämässä yhden fraasin Tappara-ketjuun ja huomasin että sielläpäin puhutaan nykyään tosi vähän. Suunnilleen 2-3 selitystä/päivä, jos sitäkään.

Myönnän että Esko Aho vertaus oli huono mutta ei kai siihen nyt tuolla tavalla tarvitse tarttua? Vihaan itse keskustaa enkä ikinä valitsisisi ketään kyseisen puoleen johatjista mihinkään omaan juttuun mutta uskon että monet "ajattelijat" näillä sivuilla kuitenkin ymmärsivät tarkoitukseni mikä oli tarkoitus!

On myös hauska huomata että monet kirjoittajat ovat huolissaan IFK:n rahatilanteesta kun heidän mielestä jengillä ei ole varaa Utj:n palkkaamiseen. En edelleenkään ymmärrä miten kukaan voi toisissaan, tulokset kädessä, väittää että IFK:lla on pienintäkään mahdollisuutta pärjätä ilman Utj:aa, varsinkin niin kauan kun Matikainen hoitaa Tj:n asiat. Joku on ylistänyt Matikaista tästä Mzarek scouttauksesta. Uskon että asia eteni suunnilleen näin: Mzarek sai kenkää omasta jengistä jolloin hänen agentti Jiri (jotakin) alkoi kuumeisesti etsiä hänelle uutta seuraa. Jiri soitti kaverilleen Pulliaiselle joka tietysti soitti Matikaiselle jne jne jne.
Eihän tässä ole kysmys siis mistään scouttauksesta. IFK hankki riveihinsä jämämiehen, pitkän ja kanken sellaisen. Tietysti parempi asia kuin olla tekemättä mitään mutta kyllä tämä nykyinen joukkue kaipaa aivan toisenlaisia vahvistuksia.

Tässä Carloksen yläpuolen viestissä mainitaan myös kyseisen mestaruusvuoden budjetista josta on ollut runsaasti puhetta ja vääntöä. Loppujen lopuksi olisi hauska tietää seuraavat tosiasiat:

- Mikäli IFK todella ylitti budjetin 2 milj mk:lla niin missä mentiin yli? Oliko kyseessä ylitys pelaajabudjetissa vai jossakin toisessa kohtaa? Oliko ennen kauden alkua jo tiedossa että yli mennään tämän verran vai laitetaanko kaikki edelleen Kekäläisen kalliin joukkueen niskaan.

Kekäläinen itse, kuten varmasti moni tietää, väittää kivenlujaa pysyneensä annetun pelaajabudjetin raameissa. Kaikki varmaan muistavat että moni silloinen IFK-tähti kuten Olli Jokinen pelasi ilmaiseksi IFK:ssa. Palkan maksoi joku muu.

Ja kuten täällä on pari kirjoittajaa jo todennut: Mestaruus on jo maksanut itsensä monta kertaa takaisin! Miettikää yleisökeskiarvoa, pelkästään se riittää todistukseksi.

Missä muuten olisi IFK nyt ilman sitä mestaruutta?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
UTJ:n tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta keskusteltiin isoin kirjaimin myös Esbo Bluesissa joku vuosi sitten. Nyt, kun joukkueella sellainen on -ja sivumennen sanoen kaveri joka olisi tullut mielellään HIFKiin samoihin hommiin- ovat tuloksetkin pikkuhiljaa nähtävissä.

Minä uskon, bröder Carlos, lujasti siihen, että scouttaus on raastavan vaikeaa ja aikaavievää hommaa. Tähän vaikuttaa se, että tunnen henkilökohtaisesti useitakin scoutteja. Kun katsoo heidän duuniaan, mm. tiedostot jostain prsopektista saattavat olla tolkuttoman kokoiset, yhä vähemmän uskon siihen, että scouttaaminen SM-liigaankaan sujuisi joltain omien toimien ohessa. Varsinkin, jos oma toimi on tj:n duuni.

Jos tämä tosiasia halutaan kieltää eli tyydytään siihen, että se joka 5. jätkä on sitten tällä systeemillä hyvä, mennään automaattisesti pikkuseurojen kategoriaan. Ässien ja Lukon kaveriksi. En näe mitään syytä tähän. Haluaisin meidän kilpailevan samoilla tasoilla kuin naapurimme Jokerit ja Blues, joissa kummassakaan tj ei scouttaa.

Brother Carlokselle vielä: Pentin viimeaikaiset hankinnat ovat hyviä. Mutta niistä ainoastaan yksi on oma löytömme, Dave Stathos. Pärä, Simi, Vopat ovat muiden jo valmiiksi löytämiä ja meidän rahalla hommaamia. Stathosta edeltävä isompi löytö on Kantor, ei Penan. Sitä ennen Zeta, ei Penan. Ja sitä aikaisemmat ovatkin Keklun käsialaa. Siis kolmessa ja puolessa kaudessa yhteensä 3 hyvää löytöä. Aika vähän. Huteja ei jaksa luetella erkkikään ciprrjunkhuckscisspodko....(puolalainen kirosana). Tulee pirun kalliiksi istua perseellään ja odottaa muiden tekevän löytöjä ja sitten ostaa ne pois. Prospekteissa on sekin hyvä puoli, että hinta saattaa olla laatuun nähden hyvinkin kohdallaan, kuten Stathosin tapauksessa.

Pelkästään viimeisten kolmen kauden onnistumisprossa omissa löydöissä puhuu omaa kieltään; tarvitsemme backuppia scouttaukseen. Ihan missä muodossa tahansa. Ruotsinlaivamme ajaa näillä scouttausvesillä 3 hv:n Evinrude perässään, muut karkaavat. Epistä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Haaviin jää

Meillähän vallitsee erilaisten koulukuntien usko siihen,kuinka tulisi asiat hoitaa,että varmasti kaikki huomaisi"minä tein sen"
Jos lyömme nippuun eri sarjojen menestyjät ja onnistujat mitä tulee kiekkoon,uskoisin,että suurimmalla osalla on käytössään ns.UTJ.
On naivismia väittää,että tässä olisi rahallisesta panostuksesta kyse,vaan ifk:n sisällä olevasta arvovallasta,juuret ovat perinteiden tasolla eli kaukana.Perinteet toki ovat hieno asia,se on niin hieno asia,että me jaksamme täällä arvostella,kyseenalaista jne..Mutta perinteet pitäisi myös osata suunnata vastaamaan nykyajan vaatimuksia.
Kuinka monella tj:llä on täysipainoisesti aikaa hoitaa molempia tehtäviään,niin että tuottavuus on tasapainossaa tehtyjen uhrausten suhteen?
Keklu,stubb,siren, ym scoutit eivät juurikaan vietä vapaa-aikaansa mökillä tai lomailemassa gardenissa,vaan uhrautuvat sitoutuneesti tekemäänsä,jos tämän lomassa pitäisi puhua vielä kauaskantoisesti projekteista ja kasvatuksesta,haaviin ei jäisi edes nokkosperhosta.
KERTOKOON JOKU JOS NÄKEE ETTÄ KEKLU EPÄONNISTUI.
cool,cool,cool.
 

Peluso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers
otsikon aiheeseen liittyen laitan tähän toiveita ensi kauden hankinnoista. Näissä lähden siitä, että ensin hankitaan suomalaiset ja vasta sitten katotaan ulkomaalaisista sokerit perus kakun päälle. En ole tarkistellut miesten sopimustilanteita ja että onko mahdollisuuksiakaan näitä hankkia. Mutta mun valintoja:

- Tommi Santala HPK. Isokokoinen sentteri johtamaan ykköskentän peliä. Tarvittaessa kovakin.
Takoo pisteitä ja on vahva maalinedessä. Olisko miehellä halua palata stadiin ja isompiin ympyröihin.
- Tuomas Pihlman Jyp. Lupaava sentteri/laituri, joka on jo noussut maajoukkueeseenkin. Iso ja vahva on kokeillut myös nyrkkiensä tehoa jonkun kerran. Luulen kyllä että tästä miehestä on muutkin seurat kiinnostuneita.
- Erkki Rajamäki HPK. Vahva vääntäjä ja puolustava hyökkääjä. Alivoimalla hyvä. Taklaa paljon ja suhteellisen kovaa. Juuri puolustavaa hyökkääjää tarvitaan. Omia junnuja!!!
- Tuukka Mäkelä HPK. Iso ja vahva oman maalin suojelia. Ei ole kiekollisena mikään erikoinen, mutta hoitaa puolustus tehtävät tyylikkäästi. Täälläkin on paljon vaadittu hyvää peruspakkia joka hoitelee oman maalinedustan niin tässä olis yksi hyvä ja varmasti suht edullinenkin vaihtoehto. Omia junnuja!!
- Pasi Nielikäinen K-Vantaa. Vaikka 13. hyökkääjäksi. Taitaa kuitenkin vaatia valmentajan vaihdosta. Pasin olis aika palata kotiin!!!
- Uusi koutsi. Ape on varmasti loistava valmentaja, mutta IFK tarvitsee valmentajan joka sytyttää sekä joukkueen että fanit taistelemaan viimeiseen asti. Jonkun olisi palautettava perinteinen räiskyvä ja mielipiteitä jakava iso paha IFK. Se ei ole Ape.
Ulkomaisista vois Penalle tai kuka sitten vastaakin hankinnoista sanoa, että Tsekin ulkopuolellakin on pelaajia!!
 
Viimeksi muokattu:

EddieShore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelaajatyypit

Viestin lähetti Snakster
Nyt kun olen taas tätä juttua mielessäni pyöritellyt, niin eikö varsinaisen utj:n voisi korvata myös parilla suoriteperusteisella scoutilla, jotka etsisivät kaikilta mahdollisilta mantereilta iso-P:n ja valmentajan toivomia pelaajatyyppejä. Näillä ei tietenkään saisi olla suurempia kytköksiä muihin kilpaileviin eturyhmiin.

Korostan myös, että minä en tiedä mikä olisi paras: utj vai irtoscoutit. Kunhan pyörittelen.

Lisäksi homman pitäisi olla siinä mielessä helppo, että suosimamme pelityyli ja -taktiikka onkin jo selvillä. Kyseessä on siis se vanha kunnon tyhmä-tyhmempi-IFK -kiekko. Pena taitaa sen kannalla ainakin noin periaatteessa jo ollakin.


Penallahan on jo scoutti, se 3maalin kaveri, jonka listoilla olevat pelaajat ovat juuri sen tyylisiä kavereita mitä Pena kaipaakin. Se ettei monsieur Penan herätyskellot ole missään vaiheessa alkaneet soimaan, että kyseisen agentuurin pelaajat eivät välttämättä edusta parasta jääkiekollista osaamista, kertoo jo jotain. Vai onko taustalla jotain X-files tyylistä, hyshys-hommaa?Kyllä sieltä sellainen läjä schaissea on tännepäin matkannut, että huh huh! Bonuksena kannattajille Iso P. lämää vielä lähes jokaiselle sopimuksen kouraan. Eikä tälle näytä tulevan loppua.
Mrazek oli aika turha kaveri, mutta uskallan väittää, että ilman loukkaantumista, olis ihan varmasti saanut diilin. Miks tällainen kaveri ylipäänsä hankittiin? Paikkaamaan Vopatia, niin meille kerrottiin. Vopatia ja tätä pumpulinomaista kaveria ei pitäis edes mainita samassa lauseessa kun puhutaan pelityylistä. Paikkaamaan SimiTsekkiä? Sama juttu, aivan erityylin pelaajia. Eiku siis kaikilla on hyvä ulottuvuus, noniin selvishän se, ei muuta kun sopimusta käteen! Ja niille jotka perustelee Penan joukkueenrakennustaitoja jollain maajoukkuesaavutuksilla, sallikaa mun nauraa. Maajoukkueen kokoaminen on täysin eri asia kun rakentaa menestyvä seurajoukkue.
 
Viimeksi muokattu:

pepito

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peluso puhuu faktaa!!

Pihlman, Santala, Rajamäki ja Nielikäinen, tai edes joku niistä. Kaikki on IFK-tyylisiä, taitaviakin.
Joitain muita pelaajaa ketkä on mun mielestä kiinnostavia ensi kautta ajatellen on esim.
- Sami Torkki
- Jussi Pesonen
- Olli Julkunen

+ eräät vanhat tutut

- Riksman
- Bäckström
- Hurme (tiedän että monet pahastuvat tästä, mutta maaleja hän ainakin osaa tehdä sekä pelata maskimiehenä mikä tämän päivän IFK:ssa näyttää olevan aika kiven takana)
- NHL-avut (Ruutu, Hyvönen, Kultanen....niitä ei sitten saa päästää muualle!!!!!!)

+ Ulkomaalaiset ovat sitten asia erikseen, niitä kyllä löytyy.

Eräs toinen juttu mikä mielestäni pitäsi ottaa arvoonsa enemmän on lojaalisuus kasvattajaseuraansa kohtaan, ja päinvastoin, lojaalisuus omia pelaajia kohtaan. Näillä perusteilla voisin ehkä jopa palkata Kalton tai Ahosen takaisin. Mun mielestä on ihan siistii kun tulee uusia pelaajia mutta kyll mä tykkään siitä jos pelaaja pärjää ja viihtyy samassa seurassa koko uransa, niin kuin oli tapana ennen vanhaan. Esim. ainoa kultajoukkueesta jäljellä oleva on Kuhta, eikä hänkään silloin ollut mikään runkopelaaja.
 

Slode

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, HJK
NImiä ja todella kovia sellaisia lentää jälleen ilmassa kun ensi kauden jengiä rakennellaan. Mitä jos kuitenkin katsoisimme mitä suunnilleen 12 Mmk budjetilla voi saada? Monen kirjoittajan jengit vastaavat tällä hetkellä 15-16 Mmk budjettia mihin ei edes Jokerit lähtisi.

Maalivahdit = 1 Mmk
Tähän haarukkaan mahtuvat Stathos ja Riksman ainakin minun saatujen tietojeni perusteella.

Puolustajat = 4 Mmk
Zidliicky ja Kantor imevät tänä vuonna tästä puolet. 2 Mmk:lla saa sitten kyllä 4 kpl Kimmo Peltosta. Ja päälle sitten 2 kpl 100 000 mk äijää tyyliin Lamberg.

Hyökkääjät = 7 Mmk
Pärssinen, Simicek ja Ruutu maksavat yhteensä noin 3 Mmk.
4 mmk on kuitenkin suuri raha joten kyllä sillä pitäis vielä saada kunnon kakkosketju sekä 2 kpl Hirso, Häppöllä tyylistä vemmeltäjävitjaa.

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa: koko budjettia ei varmasti käytetä ennen kauden alkua, vaikka mestaruutta tavoiteltaessa ei pitäisi kyllä säästää penniäkään.

Ne kuuluisat pelaajasossurahat otetaan yleensä pelaajabudjetin ulkopuolelta, ainakin näin tehdän monessa sm-liiga jengissä. Penan (IFK:n) tapauksessa en tiedä miten hän laskee ja menettelee. Tämän vuoden jengin perusteella hän ottaa ne tuplasti pelaajabudjetista.

Tästä taulukosta voi sitten jokainen vapaasti ruveta vaihtamaaan miehiä mielin määrin. Tietysti heittoa voi hieman löytyä mutta uskon että suurin piirtein "näillä mennään", paitsi ehkä IFK:ssa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Slode: Em. yhtälö osoittaa sen, että 12 vanhalla millillä on täysin mahdollista tehdä luunkova miehistö SM-liigaan.

Veskareista: Statmanin todellinen arvo punnitaan keväällä. Voi olla, että hinta nouseekin, mutta ei se mitään. Tingitään sitten Riksmanista, kuka sitä enää kaipaa? Mitat täyttäviä kakkosia on maa pullollaan.

Pakeista: Jere imaisee (heh!) suht. kovan siivun, mutta ei Zetan verran kuitenkaan. Jere nykyisistä Zetan paikalle ja Kantor pidetään, niin vielä jää rahaa Haakanaan, Levokariin tms. Kultaseen täytyy sitten laittaa enemmän.

Hyökkääjistä: 7 millillä saa kovan ykkösketjun, varman kakkosen ja potentiaalit kolmosen-nelosen omista voimista. kimmosalmisia ei tarvitse näihin ketjuihin hankkia ollenkaan. Ja vielä jää hilloa Nielikäiseen.

Mutta kukas meille etsii jätkät?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös