Eilen jo meinasin kirjoittaa tähän kauteen liittyen, mutta tulin siihen tulokseen, että on parempi nukkua yön yli.
Otetaan ensin kiinni tuohon case Lundellin sopparin purkuun. Minulla on vahva fiilis, että Lundell itse on halunnut purkaa sopparin ja siirtyä isomman vastuun perässä Hämeenlinnaan. Mikä tätä puoltaa? No ensinnäkin jos miettii, että miten Peltonen antaa vastuuta nuorille? Teet kaksi maalia ja tästä seuraavassa pelissä jäät tehoitta, niin homma on selvä -> poppareille eikä asiaa enää kokoonpanoon. Ei voi käsittää tuommoista kun tietää, että kuinka paljon onnistumiset ruokkii onnistumisia. Ja kun katsotaan Peltosen edellisiäkin kausia, niin nuorten pelaajien kohdalla on karrikoidusti sanottuna tehty näin -> yksi virhe ja puremaan tuppea penkin päähän. Samalla kun kokeeneemmat pelaajat ovat saaneet tehdä virheitä vailla pelkoa siitä, että pelipaikka menisi ja joutuisi poppareille/penkin päähän. Eiköhän Lundell itse osannut laskea 1+1 ja halusi pois Peltosen valmennuksesta, koska ei siellä nuoret kehity eikä varsinkaan saa vastuuta. Kaikkea hyvää Kasper Lundellille Hämptoniin.
Vaihdossa saatiin Antti Pihlstöm. Itse uskon, että hän on selvä upgrade osastoon Åsten/Väänänen/Seppälä. Edelleen Pihlstömin liike on hyvää (ei tietenkään samaa kuin nuorempana) ja hän on tehnyt suht hyvät tehot (43o, 8+9) tällä kaudella varsinkin kun peilaa siihen, että ne on tehty käsittääkseni ilman YV vastuuta.
Nelosen kun nyt laittaa esim. muotoon Tallberg - Pihlström - Komarov, niin onhan tuo selvä parannus kun vertaa meidän viime vuosien nelosta joka on ollut muodossa Tallberg - Väänänen - Åsten.
Tervetuloa Antti joukkueeseen. Kaasu pohjaan ja suunta kohti maalia eikä kulmiin!
Mitä odottaa loppukaudelta?
En tiedä kun peli on ollut niin aneemista viime ajat. Minkäänlaista tasaisuutta eikä tunnetta ole. Ensimmäinen erä saattaa olla raikasta menoa ja sit loppupeli on kulmissa möyrimistä. Välillä sitä jopa innostuu kun peli on raikkaan näköistä, että kyllä tämä tästä. Sit seuraava erä/peli ja taas aivan halutonta paskaa. Tässä kohtaan katse siirtyy valmennukseen. Miksi he eivät saa tuota paperilla kovaa nippua pelaamaan muuta kuin 80% ajasta kulmissa möyrimistä? Viivelähtöjä? Ylivoimalla takakolmio missä jokainen vastustaja tietää mitä yritetään? jne. jne.
Puolustuspeli ja alivoima on ollut pääsääntöisesti hyvällä tasolla siitä ei pääse mihinkään.
Itse en vielä lyö hanskoja tiskiin, vaan jotenkin on vielä lapsenomainen usko, että tästä noustaan. Mutta se vaatii sen, että valmennus saa tohon nippuun rentoutta ja hyvän fiiliksen. Ja "pelikirjaa" pitää sen verran muuttaa, että se ohjaa peliä enemmän kohti maalia. Sitä kautta tuo meidän rosteri voi jopa mennä finaaleihin asti. Se on minimitavoite tai muuten saa Peltonen ja Tobbari kerätä kamansa ja jättää hyvästit HIFKn organisaatiolle. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, koska viime aikojen peliesityksillä finaalipaikka on vain toiveajattelua. Silti lihava leidi ei ole vielä laulanut.
Jos ei alla olevalla nipulla pääse finaaleihin, niin katse kääntyy valmennukseen (kaikkien hyökkääjien ollessa terveenä. Pakistosta jätän pois ne kenen kausi näyttää olevan ohi).
Marleua - Lehterä - Nättinen
Vesalainen - Jääskä - Pakarinen
Kaskimäki - Koivistoinen - Rask
Tallberg - Pihlström - Komarov
Lindbohm - Martin
Sund - Herra X (tämä toiveissa viimeistään 15.2)
Kotkansalo - Motin
Seppälä
(kausi ohi Melart, Kiviharju, Manninen)