Itse olen varovaisen optimistinen joukkueen rakennukseen toistaiseksi. Iiro Pakarisen jatkoon liittyen ei paljon sanottavaa ole, yksinkertaisesti sarjan parhaita ellei paras voimahyökkääjä. Olli Palola on aika takuuvarma 20 maalin mies Liigassa. Ei välttämättä lähentele 30 maalia, mutta viime kauden joukkuetta paremmin roolitetussa ryhmässä saa läjään varmasti 20+ kihausta. Dyk on jo pelkästään monikäyttöisyytensä ja liikkeensä ansiosta arvokas kiinnitys tuleviksi vuosiksi. Ideaali rooli löytynee kolmosen laidasta, mutta miehen voi heittää mihin tahansa ketjuun paikkaamaan poissaoloja. Ehdottomasti kymmenen kertaluokkaa parempi jääkiekkoilija, kuin mitä täällä osa kirjoittaa. Ja miehellä tuntuu kaiken lisäksi olevan aika iso IFK-sydän. Lyytisen jatko on mielestäni looginen askel kohti kiekollisempaa ja liikkuvampaa puolustusta. Tuntuu hassulta kirjoittaa näin, kun Lyytinen on jo useamman vuoden ollut remmissä mukana, mutta voisiko tässä olla se Ahosen paikko. Kolmosparin kiekollinen hyvin liikkuva puolustaja, siinä roolissa Joonas Lyytinen on liigan ehdotonta eliittiä. Motin jatko on myös mieluisa. Varma ja fyysinen oman pään luuta, joka ei juurikaan virheitä kentällä tee. Ei loista kiekollisessa pelissä, mutta on täysin kykenevä antamaan kovan ja tarkan peliä eteenpäin vievän syötön. Liian kiltti ollakseen the man puolustuksessa, mutta helvetin hyvä vaihtoehto kakkosparin varmistavaksi pakiksi. Dykin tapaan alkaa olla myös aikamoinen IFK-sydän miehellä. Omasta mielestä tähän mennessä julkistetut jatkosopimukset ovat kaikki perusteltavissa ja itseasiassa ihan hyviäkin sopimuksia. Mielipide voi toki vielä muuttua, jahka IFK tulee ulos loppujen sopimusten kanssa.
Täällä huhuissa viimeaikoina pyörineet nimet ovat myös mielekkäitä: Melart, Auvitu, Motin, Nättinen, Honka, Halttunen jne. Tähän kun lisätään vielä omat lupaavat juniorit, niin ei tilanne suinkaan ole niin synkkä, mitä ehkä osa täällä maalaa. Ymmärrän, että kaikki huhut eivät toteudu, osa pelaajista on vain fanien tai yksittäisen fanin toiveajattelua ja joistakin sisään tulevista pelaajista täällä palstalla ei ole kuultukaan. Isoja nimiä on mukana pyörinyt, eikä minulla ole pienintäkään epäilystä siitä, etteikö tällaisia IFK:n haaviin olisi uinut ja tule vielä uimaan.
Minusta yksittäisiä nimiä mielenkiintoisempaa on se, miltä kokonaisuus alkaa vaikuttamaan. Edelleen minua hieman huolestuttaa se, että kaikki isoimmat IFK:hon yhdistetyt nimet ovat hyökkääjiä. Myös maalivahtispekulaatioiden osalta on ollut kovin hiljaista. Edelleen vinkkinä Tobiakselle, rakenna joukkue alhaalta ylös. Liigan paras maalivahti, top 3 puolustus ja top 5 hyökkäys. Top 5 hyökkäys meillä alkaa olla jo kasassa, puolustus ja maalivahdit vielä jännittää. Ohessa joukkue tähän mennessä julkistetuilla sopimuksilla ja sivuun kirjoittaneen uskottavina pitämien huhujen ja "toiveiden" mukaan hahmoteltuna. Jos pelaajan nimi on heittomerkeissä, tarkoittaa se sitä, että minusta paikalla on vajaus ja tuo siihen kirjoittamani nimi olisi sopiva pelaaja tuota vajausta paikkaamaan.
Nättinen 73% - Koivistoinen 96% - Pakarinen 67%
Hirvonen 85% - Paajanen 92% - Palola 74%
Jääskä 61% - "Broadhurst" 71% - Dyk 87%
Tallberg 79% - Väänänen 83% - Åsten 75%
+ Karvinen 70%, Teissala, Halttunen + junnut
Melart 66% - Honka 88%
Auvitu 40% - "Nikkilä" 79%
Motin 91% - Lyytinen 55%
Kotkansalo 94%
+ Salin, Luoto + junnut
Tuohimaa 55%
Halonen 33%
Taponen
Prosenttiluku pelaajan perässä kertoo, kuinka isoon prosenttiin joukkueensa runkosarjaotteluista pelaaja on viimeisen kolmen kuukauden aikana osallistunut. Ottelumäärissä voi olla pientä heittoa koronasta johtuen, mutta kyllä noiden lukujen pitäisi kuitenkin suuntaa antaa. Puolustuksen osalta olen kyllä huolissani, jos meillä jatkaa Lyytisen lisäksi Auvitu ja Melart tuodaan mukaan joukkoon iloiseen. Itse olisin kyllä tässä vaiheessa taipuvainen sanomaan Auvitulle Merci, au revoir. Tilalle ottaisin mielelläni Niklas Frimanin, jolta minun laskukaavoilla olisi odotettavissa about kaksinkertainen määrä otteluita. Samasta syystä joudun kyllä tarkastelemaan kantaani Broadhurstin jatkoon myös uudestaan. Ykkösmaalivahdiksi toivoisin maalivahtia, joka on ollut selvä ykkönen (>70% pelatuista otteluista) omassa joukkueessaan viimeisten kausien aikana.
Sekavaa sepustusta, mutta kaikkinensa minusta tilanne näyttää ihan hyvältä, olettaen että tällä palstalla ja muuten kuulemani huhut toteutuvat. Se minua kuitenkin huolestuttaa, että joukkueessa on aika paljon pelaajia joilla on viimeisiltä vuosilta turhan paljon poissaoloja. Hieman tuntuu, että nämä ainaiset loukkaantumisongelmat ovat itseaiheutettuja (myös) pelaajarekrytointien kautta.