HIFK kaudella 2022–2023

  • 685 289
  • 3 969

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sittemmin sieltä olisi väkisinkin tullut niin paljon kovempitasoinen joukkue, että maalipaikat olisi IFK:lla ainakin hieman vähentyneet ja vastaavasti vastustaja olisi pystynyt niitä luomaan TPS:aa enemmän.

Puolustus olisi saattanut toimia mikäli maalivahtipeli olisi ollut luottamusta herättävää. Silloin kun veskari pelaa miten sattuu, niin käytännössä koskaan ei joukkueen puolustuskaan pysy enää babalanssissa.
Jep. Juurikin näin. Huono mv tuhoaa paljon puolustuspeliä edessään ja luo epävarmuutta. Toki on aina muna-kana keskustelua että pitäisikö olla tehokkaampi hyökkäyspäässä vai tiiviimpi puolustuspäässä, mutta keskimäärin sanoisin,että mieluummin Liigassa sen pelaamisen rakentaisin tiiviin puolustuspelin varaan ja sen päälle hyvä hyökkääminen. Yleensä ne pelit tuppaa melko vähämaalisiksi mennä mitä pidemmälle kevättä mennään.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä Heden luistelu on niin hyvää, että kannattaa pitää joukkueessa. HIFK:n tavoin rakennetussa joukkueessa hyvä paikka voisi löytyä tulevalla kaudella nelosesta, kuten täällä pari nimimerkkiä taisi aiemmin kirjoittaakin. Paranneltu versio Teemu Engbergistä, ehkä aika paljonkin.

Hede oli IFK:n paras luistelija jo viime kaudella.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Hede voi olla nopein luistelija, mutta minusta hän ei tuo mitään lisää joukkueeseen. Ei edes fyysisyyttä, jota sentään Åsten ja Karvinen tuovat. Toisaalta muilta avuiltaan hän ehkä juuri ja juuri ohittaa puukäsi-pökkelöt.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hede voi olla nopein luistelija, mutta minusta hän ei tuo mitään lisää joukkueeseen. Ei edes fyysisyyttä, jota sentään Åsten ja Karvinen tuovat. Toisaalta muilta avuiltaan hän ehkä juuri ja juuri ohittaa puukäsi-pökkelöt.

Kaikissa mahdollisissa tilastoissa oli Åstenia ja Karvista edellä. Silti edellä mainittu kaksikko oli edellä kun kokoonpanoja valittiin.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kaikissa mahdollisissa tilastoissa oli Åstenia ja Karvista edellä. Silti edellä mainittu kaksikko oli edellä kun kokoonpanoja valittiin.
Niinhän taisin todetakin. Vain fyysisyydessä häviää.
Runkosarjassa vähän parempi ppg kuin Åsten, Väänänen ja Karvinen.
Poffseissa samanlaiset okulaarit (eli 0-0), kuin em. herrat + Dyk ja Tallberg. Taisi olla Tallbergin kanssa ainoa tuossa porukassa, jolla 0 +/- - tilastossa. Tosin ei oikein ehtinyt kerätä enempää kumpaankaan suuntaan, kun pelasi vain yhden matsin, kuten myös Dyk, joka ehti saada - 1.
Lisäys: Muut keräsivätkin sitten enemmän pakkasta.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hede voi olla nopein luistelija, mutta minusta hän ei tuo mitään lisää joukkueeseen. Ei edes fyysisyyttä, jota sentään Åsten ja Karvinen tuovat. Toisaalta muilta avuiltaan hän ehkä juuri ja juuri ohittaa puukäsi-pökkelöt.

Minä sanoin paras, en nopein. Kaksi täysin eri asiaa.

En minäkään oleta, että hänestä meille mitään Marian Gaborikkia tulee, mutta nuo jalat ja lapaset ovat jo lähtökohtaisesti sellainen yhdistelmä, että katselisin tämän kortin vielä ihan rauhassa. Jokaisen jääkiekkoilijan urapolku ja kehityskäyrä ovat erilaisia.

Hede painoi viime kaudella yli neljännespisteen per peli alle kymmenen minuutin keskimääräisellä peliajalla. Ei se nyt mun mielestä niin paskasti 20-vuotiaalta kukkakepiltä ole.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Doddih sieltä tuli se Hongan NHL-diili sitten. No ainakaan ei mennyt Raanta kategoriaan, kun ei ikinä julkaistu.
Pöh! Se siitä arvasta sitten.
Jos sieltä sitten joku amerikan ihme tulee vielä, yleensä on tullut…tai Teppokousa?
Itse kaipaisin sitä laatusentteriä paikkaamaan AB:n jättämää aukkoa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kaipaisin sitä laatusentteriä paikkaamaan AB:n jättämää aukkoa.

Sieltä tulee Suomen U20-jengin kapteeni täyttämään tämän aukon ja Hirvosen "nuoren ja nälkäisen laiturin" aukon paikkaa seuraava nuori ja nälkäinen laiturikokelas. Viikset ja polkkatukka voidaan ostaa Piliksestä, jos joku niitä jäi oikein erityisesti kaipaamaan.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sieltä tulee Suomen U20-jengin kapteeni täyttämään tämän aukon ja Hirvosen "nuoren ja nälkäisen laiturin" aukon paikkaa seuraava nuori ja nälkäinen laiturikokelas. Viikset ja polkkatukka voidaan ostaa Piliksestä, jos joku niitä jäi oikein erityisesti kaipaamaan.
Tuo lienee se ainoa järkevä vaihtoehto. En oikein pidä ajatuksesta laittaa esim Jääskää tai Pakarista keskelle. Kaskimäki ja Väänänen jää nähtäväksi, mutta mielestäni taso riittää juuri ja juuri neloseketjuun. Laitureista on puolestaan ylitarjontaa…
Joukkue on valmis.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sieltä tulee Suomen U20-jengin kapteeni täyttämään tämän aukon ja Hirvosen "nuoren ja nälkäisen laiturin" aukon paikkaa seuraava nuori ja nälkäinen laiturikokelas. Viikset ja polkkatukka voidaan ostaa Piliksestä, jos joku niitä jäi oikein erityisesti kaipaamaan.
Mahdollista tämä toki on, mutta ei kirkossa kuulutettua. Hirvonen ei liiemmin ole keskellä viime aikoina pelannut. Myöskin mainitsemassasi U20-joukkueessa hänet on istutettu laiturin tontille.

Hieno pelaaja, mutta en ole aivan varma, että riittääkö luistelunopeus ammattilaistasolla tuolle tontille ja tukeeko luisteluvoima, josta suurin työsarka kehityspuolella kuitenkin löytyy, niitä ominaisuuksia, joita ykköskorin sentteriltä Liigassa edellytetään. Laiturina, ilman sentterin velvotteita, voi hyvinkin tehdä sen +40 pistettä.

No, eiköhän Peltosella ole tästä selkeä näkemys.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo lienee se ainoa järkevä vaihtoehto. En oikein pidä ajatuksesta laittaa esim Jääskää tai Pakarista keskelle. Kaskimäki ja Väänänen jää nähtäväksi, mutta mielestäni taso riittää juuri ja juuri neloseketjuun. Laitureista on puolestaan ylitarjontaa…
Joukkue on valmis.

Paljon riippuu siitä, mitä pelaajat itse haluavat ja valmennus on pelaajan rooliksi keskustelujen kautta suunnitelleet. Pakarinen on omimmillaan varmasti laidassa, mutta toisaalta, jos itse haluaa pelata keskellä ja monipuolistaa vielä vähän lisää omaa pelaajaprofiiliaan ja homma rokkaa, mikäpä siinä. Veikkaan kyllä, että Pakarinen tulee laidassa pelaamaan, kunhan Hirvonen saadaan takaisin. Mutta kokonaisuus ratkaisee. Mulle sopii, vaikka siellä olisi naapurin Matti ykkösen keskellä, jos ketjun peli toimii hyvin ja tulosta tulee.

Kaskimäellä ei mun nähdäkseni riitä keskellä, ainakaan vielä. Kohtuullisen heiveröinen laiturinkin vielä, joten kannattaa hankkia sitä rutiinia "laidan kautta" kaikessa rauhassa ja yrittää löytää sellainen rooli, missä pääsee hyödyntämään myös niitä sentterin tontilla tarvittavia ominaisuuksiaan. Vähän niin kuin Hirvonenkin viime kaudella. Mikään varsinainen kiirehän ei mihinkään ole.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikilta ei tosin saa. Minusta maakuntien mies Jarno Pikkarainen oli valovuosia parempi valmentajana HIFK:ssa kuin Ville Peltonen kaudella 21-22. Ja olen sitä mieltä että jos tästäkin kaudesta tulee tuloksellisesti vastaava farssi niin kolmatta kautta on turha tuhlata. Jos mahdolliset selitykset liittyvät millään tasolla materiaaliin voi Salmelainen lähteä samalla kertaa.

Kyllähän Peltonen täällä kritiikkiäkin saa. Itseltäni ja muilta on saanut esimerkiksi siitä, että jääräpäisesti peluuttaa kokeneita pelaajia nuorien edelle, vaikka peliesitykset tukisivat toista ratkaisua. Nuorten peluuttamisella etenkin alkukakaudesta on monesti myös kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia.

Pikkaraisen ja Peltosen HIFK:lla itse asiassa oli aika paljon yhteistä. Molemmilla joukkueilla alkukausi oli aina epävakaata suorittamista, pelejä hallittiin ja maalipaikkoja luotiin paljon, mutta pelejä hävittiin siihen nähden ihan liikaa. Maalivahtien torjuntaprosentit siellä alle 90%. Loppukaudesta parempaa. Peltosella tosin se parempi kurssi loppui koronaan. Pikkaraisen HIFK oli pudotuspeleissä aina hyvä, mutta ei silti yhtään finaalipaikkaa. Useimmat eivät koronaa Peltosen kohdalla hyväksy selitykseksi, vaan vertaavat viime kautta suoraan normikauteen. Itse uskon kyllä tällä olleen merkitystä lopputulokseen. Toisaalta ei Peltosen HIFK oikein missään vaiheessa kautta isosti vakuuttanut.

Se miksi Peltonen ei enemmän kritiikkiä saa, niin johtuu varmaan myös siitä, että onhan nämä valmentajanvaihdokset nähty. Nyt yritetään pitkäjänteisemmin. Kyllähän se myös positiivisa asioita on tuonut, kuten nyt katkennut pitkä semifinaaliputki. Olisihan se helvetin typerää ja lyhytnäköistä antaa potkut yhden kauden jälkeen. Itselläni ei edes kauhean montaa niin sanottua varmaa nimeä tule mieleen, jos edes teoriassa miettisi korvaajaa. Yksi tulee ja se on Antti Pennanen. Mikäli jouluun mennessä alkaa fiaskon ainekset olemaan kasassa, niin iskisin kyllä kiinni.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahdollista tämä toki on, mutta ei kirkossa kuulutettua. Hirvonen ei liiemmin ole keskellä viime aikoina pelannut. Myöskin mainitsemassasi U20-joukkueessa hänet on istutettu laiturin tontille.

Hieno pelaaja, mutta en ole aivan varma, että riittääkö luistelunopeus ammattilaistasolla tuolle pelipaikalle ja tukeeko luisteluvoima, josta suurin työsarka kehityskohteiden osalta löytyy, niitä ominaisuuksia, joita ykköskorin sentteriltä Liigassa edellytetään.

Totta tämäkin. Mutta Hirvonen oli viime kaudella ylivoimalla isossa roolissa nimenomaan pelin pyörittäjänä ja kun Hirvonen puuttui kauden lopun peleistä, se näkyi ylivoimassa. Toki osittain varmasti rutiinin puutteena muilla, mutta kyllä hänen päätäänkin olisi tarvittu paikkojen petaajana. Muiden paremmalla viimeistelyllä Hirvosen pistepottikin olisi näyttänyt paremmalta. Luistelu ei todellakaan ole Hirvosen vahvuus, mutta sitäkin voi onneksi kehittää. Ja toivottavasti on siihen omalla ajallaan panostanutkin. Olisi ihan dorkaa, mikäli ei olisi, kun siinä on eniten kehitettävää. Voimaakaan ei voi määräänsä enempää yhdessä kesässä lisätä tai se näkyy kyllä pökkelömäisenä liikkeenä kentällä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Sieltä tulee Suomen U20-jengin kapteeni täyttämään tämän aukon ja Hirvosen "nuoren ja nälkäisen laiturin" aukon paikkaa seuraava nuori ja nälkäinen laiturikokelas. Viikset ja polkkatukka voidaan ostaa Piliksestä, jos joku niitä jäi oikein erityisesti kaipaamaan.
Mitä olen noita junnukisoja katsellut, niin Hirvonen tulee olemaan aivan kurko tähän sarjaan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Totta tämäkin. Mutta Hirvonen oli viime kaudella ylivoimalla isossa roolissa nimenomaan pelin pyörittäjänä ja kun Hirvonen puuttui kauden lopun peleistä, se näkyi ylivoimassa. Toki osittain varmasti rutiinin puutteena muilla, mutta kyllä hänen päätäänkin olisi tarvittu paikkojen petaajana. Muiden paremmalla viimeistelyllä Hirvosen pistepottikin olisi näyttänyt paremmalta. Luistelu ei todellakaan ole Hirvosen vahvuus, mutta sitäkin voi onneksi kehittää. Ja toivottavasti on siihen omalla ajallaan panostanutkin. Olisi ihan dorkaa, mikäli ei olisi, kun siinä on eniten kehitettävää. Voimaakaan ei voi määräänsä enempää yhdessä kesässä lisätä tai se näkyy kyllä pökkelömäisenä liikkeenä kentällä.
Toki, mutta sentteripeli eroaa merkittävästi siinä, että pelaako joukkue ylivoimaa vai tasaviisikoin. Ja toisaalta tuohon rooliin kuuluu paljon muutakin kuin pelin pyörittämistä, aina puolustusvelvotteista lähtien. Sellaisten raimohelmis- tai teemuramstedt -senttereiden aika alka olla auttamatta ohi (eikä Hirvonen toki tähän kategoriaan lukeudukaan).

Aika näyttää. Jos on saanut kehitettyä luisteluaan, niin voihan se toki keskellä riittääkin ja silloin Broadhurstia ei tarvitse paikata.
Luotan tässä valmennuksen näkemykseen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Olet oikeassa.

Kaikilta ei tosin saa. Minusta maakuntien mies Jarno Pikkarainen oli valovuosia parempi valmentajana HIFK:ssa kuin Ville Peltonen kaudella 21-22. Ja olen sitä mieltä että jos tästäkin kaudesta tulee tuloksellisesti vastaava farssi niin kolmatta kautta on turha tuhlata. Jos mahdolliset selitykset liittyvät millään tasolla materiaaliin voi Salmelainen lähteä samalla kertaa.

Ettei tähän alle tule viestitulvaa siitä ettei Kojollakaan lähtenyt kahdella ensimmäisellä kaudella niin kyseessä oli osaamisensa päävalmentajana osoittanut kultasormi joka koulutti koko organisaatiota tajuamaan mitä voittaminen vaatii. Peltonen oli pelaajana tällainen. Valmentajana moisesta ei näyttöjä ainakaan vielä ole. Peltosella ei ole kuin hävittävää HIFK:n valmentajana. Rohkea mies edelleen on.

Kyllähän tällä palstalla aika moni kirjoittaja oli potkimassa Pikeä pihalle aina siihen viimeiseen kevääseen asti. Eli ei tuon KoJon tarvitse olla ainoa esimerkki valmentajasta, jota ehkä ei olisi kannattanut potkia niin aikaisin pihalle. Tai ryhtyä potkimaan.

Kiekkoa ammatikseen "harrastava" ystäväni uhosi, että Pikkarainen olisi optiokaudellaan (joka olisi siis tämä Peltosen ensimmäinen) vienyt HIFKn mestariksi. Oli juuri keväällä pyyhkinyt Taposella jäätä pronssipelissä ja muutenkin osasi ladata jengin Tapparaa vastaan. Nyt joukkue oli tuttu, pelitapa iskostettu sisään ja olisi ollut vielä astetta laadukkaampi materiaali käsissä kuin Piken vikalla kaudella oli.

Sitä on toki mahdoton arvioida, että miten nuo kolme korona-aaltoa olisi sekoittanut Pikkaraisen pakkaa.

En minä ainakaan ole Peltosta potkimassa. Se tie on nähty. Ehkä se on HIFK vain vaikea paikka tulla hoitamaan se menestys ensimmäisenä vuonna. Aika kovia seppiä on käynyt kokeilemassa. Se aika ja tila pitää ottaa.

@Jäkishöntsä kirjoitti tosi hienosti tuolla toisaalla miten HIFKn pitää saada tiettyjä perusjuttuja kuntoon.

Minusta se tietty ylimielisyys voitaisiin ainakin heivata veke ja ehkä siihen paras lääke on joutua nyt lähtemään haastajina. Joukkue joutuu latautumaan jokaiseen peliin todistaakseen olevansa runkosarjan voiton ja mestaruuden arvoinen, kun ei jokainen kausiennakko enää povaakaan sijoille 1. tai 2.

Ehkä tämä uusi muoto sopii meille paremmin. Sitten jos homma kulkee, niin voitollisen kauden jälkeen pitäisi olla kassaa täyttää sitä joukkuetta. Nyt olisi sitä kalaakin enemmän liikenteessä tuon KHLn takia. Hyviä pelaajia saa varmasti vielä poikkeuksellisesti kauden aikanakin.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon riippuu siitä, mitä pelaajat itse haluavat ja valmennus on pelaajan rooliksi keskustelujen kautta suunnitelleet. Pakarinen on omimmillaan varmasti laidassa, mutta toisaalta, jos itse haluaa pelata keskellä ja monipuolistaa vielä vähän lisää omaa pelaajaprofiiliaan ja homma rokkaa, mikäpä siinä. Veikkaan kyllä, että Pakarinen tulee laidassa pelaamaan, kunhan Hirvonen saadaan takaisin. Mutta kokonaisuus ratkaisee. Mulle sopii, vaikka siellä olisi naapurin Matti ykkösen keskellä, jos ketjun peli toimii hyvin ja tulosta tulee.
Oikeastaan esitit tuossa yhden HIFK:n ongelmista joka on sentterien puute. Nythän sieltä on siis Hirvonen ollut poissa ja lopputuloksena laituri pelaa keskellä. HIFK:n keskikaista ei kestä tällä hetkellä loukkaantumisia juuri lainkaan.

Omasta mielestä senttereitä tulisi aina olla ns yli tarpeen, ja peluuttaa jotakin vaikka laidassa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki, mutta sentteripeli eroaa merkittävästi siinä, että pelaako joukkue ylivoimaa vai tasaviisikoin. Ja toisaalta tuohon rooliin kuuluu paljon muutakin kuin pelin pyörittämistä, aina puolustusvelvotteista lähtien. Sellaisten raimohelmis- tai teemuramstedt -senttereiden aika alka olla auttamatta ohi (eikä Hirvonen toki tähän kategoriaan lukeudukaan).

Aika näyttää. Jos on saanut kehitettyä luisteluaan, niin voihan se toki keskellä riittääkin ja silloin Broadhurstia ei tarvitse paikata.
Luotan tässä valmennuksen näkemykseen.

Totta turiset. Hyvä asia on se, että Hirvosella oli jo viime kaudella pelissään sellaisia elementtejä, jotka toimivat ihan käytännössä ja kyllä mä vakaasti uskon, että hän ottaa jatkuvasti steppejä eteenpäin. Esim. ylivoimalla hän pelasi usein niin, "kuten Ville Peltonenkin pelasi", joten kyllä siellä varmasti imetään oppia kaikesta muustakin. Hirvosella on sellaisia ominaisuuksia, kuten esim. ymmärrys "kokonaisuudesta", joita pelaajalla joko on tai ei ole ja se on erinomainen asia. Kaikkea voi tietenkin harjoitella, mutta esim. pelinlukemiseen liittyvät asiat ovat yleensä joko synnynnäisiä tai hyvin varhaisessa vaiheessa joko katsomalla paljon matseja ja tarkan opetuksen seurauksena omaksuttuja asioita. Mutta kuten yleensä, paljon riippuu myös siitä, millainen kemia joltain pelaajalta löytyy muiden kanssa. Joskus yksikin pelaaja riittää huikeisiin suorituksiin ja siitä seurauksena on kuuluisat one season wonderit :). Hirvonen ei toki siihen kategoriaan kuulu. Hyvä startti HIFK-kauteen olisi varmasti merkittävä tässäkin, koska pelirohkeus kasvaa onnistumisten myötä ja tällöin voidaan ottaa isojakin steppejä lyhyessä ajassa, kun pelaaja huomaa, että ne koutsin treenauttamat asiat todella toimii.

@Postinjakaja , voitko korjata viestistäsi "Taposen" oikeaksi, eli Tapolaksi. En nimittäin usko, että kukaan haluaa muistaa Piken pyyhkineen Roope Taposella jäätä :D.

@matti&teppo , olen samaa mieltä sentterien määrästä. Mun jengistä löytyisi myös mieluummin liikaa senttereitä kuin liian vähän. Toisaalta, HIFK:lla on oikeiden senttereiden lisäksi Pakarinen, Jääskä, Nättinen (ja taitaa vielä Åstenkin olla pelannut jonkun verran keskellä), jotka ovat kaikki pelanneet oikeasti sentterin paikalla jossain vaiheessa uraansa paljonkin, jolloin tilanne ei ole ihan niin epätoivoinen kuin voisi ennakkoon kuvitella. Ei tietenkään pitkäaikainen ratkaisu, mutta eiköhän noista löydy muutamiksi peleiksi paikkaajat, jos on joku pakko paikata.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaisten raimohelmis- tai teemuramstedt -senttereiden aika alka olla auttamatta ohi (eikä Hirvonen toki tähän kategoriaan lukeudukaan).
Entäs Harkins-senttereiden?

Itse olen kyllä sitä mieltä että vaikka liigaa kehutaan luisteluvauhdistaan, niin kyllä joukkueeseen aina yksi peliä rakentava juonikas syöttökone mahtuu…varsinkin jos on hyvä aloittaja.

Pakko sanoa vielä että AB:ssa yhdistyi mielestäni pelillisesti moni hyvä asia ja olisi varmasti ollut tälle kaudelle vielä kovempi vahvistus, potentiaalia jopa liigan parhaaksi sentteriksi. Harmi että kaverilla on päässä jokin pahasti vialla kun valitsi KHL:n, joten se siitä…

Mielenkiintoista nähdä miten homma pelittää ja kuka ottaa pelintekijän roolia. Vai mennäänkö vaan kaikki vauhdilla ääntä kohti.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Entäs Harkins-senttereiden?

Itse olen kyllä sitä mieltä että vaikka liigaa kehutaan luisteluvauhdistaan, niin kyllä joukkueeseen aina yksi peliä rakentava juonikas syöttökone mahtuu…varsinkin jos on hyvä aloittaja.

Pakko sanoa vielä että AB:ssa yhdistyi mielestäni pelillisesti moni hyvä asia ja olisi varmasti ollut tälle kaudelle vielä kovempi vahvistus, potentiaalia jopa liigan parhaaksi sentteriksi. Harmi että kaverilla on päässä jokin pahasti vialla kun valitsi KHL:n, joten se siitä…

Mielenkiintoista nähdä miten homma pelittää ja kuka ottaa pelintekijän roolia. Vai mennäänkö vaan kaikki vauhdilla ääntä kohti.
Harkins oli niin verkkainen pelaaja, että en kertakaikkiaan usko sellaisella profiililla pärjäävän enää nykykiekossa, jossa luistelunopeus ja nopea suunnanmuutospeli tuntuvat vain korostuvan kausi kaudelta.

Pois sulkevia asioitahan nopeus ja pelinrakennustaito eivät toki ole, esim. mainittu Broadhurst oli myös todella luisteluvoimainen pelaaja.

E: Senttereistä vielä sen verran, että Granlundiahan pidettiin varausaikoihin ns. umpisentterinä, jota lähinnä ajettiin sisään ammattilaistasolle laiturin tontilla. No, kävikin niin, että hän on luonut valtaosan urastaan juuri kyseisellä pelipaikalla ja väittäisin pääsyyn olevan siinä, ettei luistelunopeus ole ollut hänenkään suurimpia vahvuuksiaan. Toki viime vuosina on jonkin verran pelannut taas tuolla vanhalla pelipaikallaan, mutta varmasti samalla on tapahtunut myös kehitystä luistelutekniikassa.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@matti&teppo , olen samaa mieltä sentterien määrästä. Mun jengistä löytyisi myös mieluummin liikaa senttereitä kuin liian vähän. Toisaalta, HIFK:lla on oikeiden senttereiden lisäksi Pakarinen, Jääskä, Nättinen (ja taitaa vielä Åstenkin olla pelannut jonkun verran keskellä), jotka ovat kaikki pelanneet oikeasti sentterin paikalla jossain vaiheessa uraansa paljonkin, jolloin tilanne ei ole ihan niin epätoivoinen kuin voisi ennakkoon kuvitella. Ei tietenkään pitkäaikainen ratkaisu, mutta eiköhän noista löydy muutamiksi peleiksi paikkaajat, jos on joku pakko paikata.
Periaatteessa noinhan se on, mutta itse pudottaisin noista kyllä Jääskän ja Åstenin suosiolla pois. Muistini mukaan tuossa jokunen kausi sitten Jääskää buffattiin toden teolla enne kautta sentteriksi, mutta ei se sitten oikein onnistunut. Åsten sentterinä taas on osastoa hohhoijaa. Åstenin pitäisi olla rotaatiossa, piste, ja jos Åsten on olevinaan sentteripaikko niin rimaa ei enää edes aliteta, se poistetaan. Jäljelle jää siis Nättinen ja Pakarinen. Molemmat ovat niin tärkeitä laitureita etten lähtisi siirtämään heitä keskelle. Siinä saa aikaan enemmän tuhoa kuin hyvää.

Siksi Ihmettelen jos sentteriä ei todellakaan tule. Todella iso miinus joukkueen kasaamisessa.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mun mielestä Heden luistelu on niin hyvää, että kannattaa pitää joukkueessa. HIFK:n tavoin rakennetussa joukkueessa hyvä paikka voisi löytyä tulevalla kaudella nelosesta, kuten täällä pari nimimerkkiä taisi aiemmin kirjoittaakin. Paranneltu versio Teemu Engbergistä, ehkä aika paljonkin.

Totta tämäkin. Mutta Hirvonen oli viime kaudella ylivoimalla isossa roolissa nimenomaan pelin pyörittäjänä ja kun Hirvonen puuttui kauden lopun peleistä, se näkyi ylivoimassa. Toki osittain varmasti rutiinin puutteena muilla, mutta kyllä hänen päätäänkin olisi tarvittu paikkojen petaajana. Muiden paremmalla viimeistelyllä Hirvosen pistepottikin olisi näyttänyt paremmalta. Luistelu ei todellakaan ole Hirvosen vahvuus, mutta sitäkin voi onneksi kehittää. Ja toivottavasti on siihen omalla ajallaan panostanutkin. Olisi ihan dorkaa, mikäli ei olisi, kun siinä on eniten kehitettävää. Voimaakaan ei voi määräänsä enempää yhdessä kesässä lisätä tai se näkyy kyllä pökkelömäisenä liikkeenä kentällä.

Voiman suhteen Hirvonen kevät kaudella mielestäni pärjäsi ikäisekseen jo tosi hyvin. Pari kertaa luulin Jääskäksi. Pelasi fiksusti laidoissa mutta kiekon suojaus ja kamppailukovuus oli hyvällä tasolla. Ehkäpä paremmalla tasolla jopa kuin AB:lla, vai muistanko ihan väärin?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Mahdollista tämä toki on, mutta ei kirkossa kuulutettua. Hirvonen ei liiemmin ole keskellä viime aikoina pelannut. Myöskin mainitsemassasi U20-joukkueessa hänet on istutettu laiturin tontille.

Hieno pelaaja, mutta en ole aivan varma, että riittääkö luistelunopeus ammattilaistasolla tuolle tontille ja tukeeko luisteluvoima, josta suurin työsarka kehityspuolella kuitenkin löytyy, niitä ominaisuuksia, joita ykköskorin sentteriltä Liigassa edellytetään. Laiturina, ilman sentterin velvotteita, voi hyvinkin tehdä sen +40 pistettä.

No, eiköhän Peltosella ole tästä selkeä näkemys.
Peltosella varmasti oma näkemys. Samaa mieltä kanssasi, enkä näe U20-pelejen perusteella sentterinä. Kanada-pelissä, vauhdin lisääntyessä tipahti, kuten muukin jengi. Tarvitsee tukevia, kokeneita pelikavereita ja siksi näkisin parhaiten laidalla viime kauden ketjussa.
Ei muuten Saksaa vastaankaan hirveästi näkynyt, paitsi yv:llä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös