Musta se on TÄLLÄ HETKELLÄ liian kevyt alaketjuihin ja liian kädetön yläketjuihin. Mutta mistä sitä tietää jos siitä kasvaa uusi "Toni Koivisto"? HMV-kaveri, joka kuitenkin kantaa kultakypärää. Ja ei mua haittaa, että tuollaiselle prospektille annetaan hieman aikaa. Ei varmaan annettaisi jos Ramu pelaisi omalla tasollaan koko ajan. Silloin marssijärjestys olisi selvä. Ramu pelaisi Zabon vierellä ja Leino olisi ehkä kolmosen laidassa Nykoppin tai Liivikin kanssa.
Tässä ne ovat omat ajatukseni Leinosta kirjoitettu paremmin, mihin itse ikinä pystyisin. Toki väitän Leinon peliutuksen olevan seurausta loukkaantumisista, ei Ramun tasosta, mutta tämä on kokkonaisuuden kannalta pelkkä lillukanvarsi.
Se minkä vuoksi näen ja koen Leinon ongelmalliseksi pelaajaksi IFK:n kannalta on yhdistelmä hyviä pisteitä, laajaa ja tasokasta rosteria sekä riittämätöntä 5v5 pelaamista.
Ensinnäkin, kaikkien ollessa kunnossa en vaan löydä Leinolle paikkaa kokoonpanosta. Käytännössä kilpailisi viimeisestä laituripaikasta Åstenin ja Lambergin kanssa. Oma valintani tuossa kohtaa kohdistuisi MuulIin. Itseasiassa ottaisin alempiin ketjuihin myös ihmiskuula Lambergin ennen Leinoa. Kärkiketjut ja sentteritontit sitten erikseen, mutta nyt olikin kyse hypoteesista, että kaikki ovat kunnossa.
Toisaalta nyt kun mies on loukkaantumisista johtuen saanut peliaikaa, on pistepussi karttunut varsin mukavasti. Hyväksyykö pelaaja itse enää rooliaan rotaatiohyökkääjänä. Joukkueensisäinen rooli kuitenkaan ei ilmeisesti ole mihinkään muuttunut, vaikka loukkaantumisia on riittänyt. Tai no varmaan Leino on sivuuttanut Lambergin ylempien ketjujen rotaatiossa.
Hyvät pisteet kun yhdistetään ajoittain heikkoon ja puusilmäiseen 5v5 -pelaamiseen ollaan helposti tilanteessa, jossa valmennuksen ja pelaajan itsensä näkemys roolista eroavat melkolailla. Jälleen palataan siihen, että hyväksyykö Leino roolinsa meillä v. ykkösketjun paikka Ilveksessä. Pahimmillaan ei hyväksy ja alkaa myrkyttää joukkuehenkeä. Tähän en toki usko, mutta mahdollisuus on olemassa.
Muutamalle valopäälle tiedoksi, ongelmat eivät automaattisesti ole negatiivisia. Ne voidaan ottaa myös haasteina, jotka ajavat yrittämään enemmän tai ne voivat olla laadultaan myös positiivisia. Niin kauan kun Leino hyväksyy roolinsa, on hän nimenomaisesti positiivinen ongelma tälle seuralle.