- Onko Ramstedt selkeä ykkössena? Jos ei niin sitten sellainen pitää hommata heti kauden alusta jotta Zabon kanssa pääsevät sinuiksi
- Kenen kanssa muodostetaan Elkinsin uusi tutkapari? Goldie ja Puustinen taitavat molemmat vaihtaa osoitetta
- Rakennetaanko/roolitetaanko nyt jo kauden alusta enemmän? Esim. Leino on aivan turha kapistus nelosessa.
- Pakiston vahvistaminen ja turhien ulostaminen. Henk.koht. en usko että Nybari luopuu Teposta ja Nyqvististä. Hank ja Salmi adios.
- MV:t tandemilla vai selkeällä 1-2 veskoilla?
Nämähän ne isot kysymykset ensi kautta silmällä pitäen on. Tai no, itse pidän Elkinsiä niin laadukkaana pelaajana, että sopivat ketjukaverit löytyvät vaikka sekä Goldie että Pudi lähtisivät pois. Goldien kohdallahan tuo on käytännössä varmaakin.
Maalivahtikysymyskin on minusta aika selvä. Nykopp perustelua käyttäen; minkä viestin HIFK lähettäisi Lankisen suuntaan, jos herran eteen hankittaisiin nyt selkeä ykkönen. Toisaalta minusta olisi järjetön riski lähteä ensi kauteen Lankinen selkeänä ykkösenä. Eli siis tandemilla eteenpäin. Lankisen kaverista mulla vaan ei ole tässä kohtaa hajua. Itse toki toivoisin, että kumpikin nuorista veskareista jatkaisi ja pelit jaettaisiin lähtökohtaisesti 50/50.
Ramstedt-kysymys on itselleni näistä se kaikkein kinkkisin. Ilvestä vastaan taas osoitti, kuinka vaivatonta kiekon ylöstuonti voikaan herralle olla, ja pelasi muutenkin varsin hyvän minisarjan. Mutta kun se ei vaan tunnu näkyvän riittävästi tulostaululla, varsinkin jos otetaan huomioon herran kiekonmenetyksistä tulevat vastaiskut ja ylivoimahyökkäykset. Dixonhan olisi ollut mitä mainioin mies Zabon rinnalle, mutta skulaa ensi kaudella Tapparassa. KHL:n tilanteesta riippuen siltä voidaan ehkä saada naarattua selkeä ykkössentteri Zabon rinnalle. Azevedo tulee ensimmäisenä nimenä mieleen. Tuskinpa KHL kuitenkaan niin syvään kyykkää, että tuon tason ukkoa tänne saataisiin. Tuota tasoa sen pelaajan kuitenkin pitäisi olla, että Ramua kannattaa mihinkään vaihtaa.
Roolittamisessa mä uskon siihen, että tämän kauden pudotuspelit näyttelee isoa roolia. Suurin puute meillä kuitenkin on ollut ihan alkukauden jälkeen vittumaisen ja tehokkaan nelosen puuttuminen. MMÅ on ottanut jättimäisiä harppauksia kohti hyvin roolitetun nelosen kyrvän roolia. Lamberg on mitä parhain osa energista nelosta, jos vaan pysyy kasassa. Kolmanneksi lenkiksi sitten toinen Lambergin kaltainen periksiantamaton pommikone. Robert Leinolla ei tee mitään nelosessa. Robert Leino on loistava palanen rotaatiopelaajien roolittamiseen. Käytännössä meillä pitäisi minusta olla ylempien ja alempien kenttien rotaatiopelaajat erikseen. Kärkiketjujen saikkulaisia stunttaa Robert Leino tai "Robert Leino" ja alempien ketjujen koohottajia stunttaa Henri Tamminen & co.
Toisena puutteena roolituksessa sitten tehokkaan ykkösen puuttuminen. Kuparisen poistumisen myötä tehokas ykkönen pitää ja on mahdollista rakentaa Zabo-Ramu/Ramun korvaaja-kaksikon ympärille. Miksi ykköstä ei ole jo tällä kaudella hoidettu kuntoon? Vain Stögö tietää. No ensi kaudella meillä ei ole enää heittää Kuprua tohon ykkösen keskelle, tässä mielessä onneksi. Oikein roolitettuna loistava pelaaja, mutta kun sitä helvetin roolia ei vaan HIFK:sta löytynyt kahden vuoden aikana.
Pakiston vahvistaminen on ihan måste ha-kamaa. Grilli, Auvitu, Taipalus ja Matty G muodostavat hyvän rungon. Tuohon päälle pari mansikkaa ja pakisto on pirun hyvällä mallilla. Melart olisi minusta meille se puolustuksen johtohahmo, joka on koko tämän kauden puuttunut. Jos Ilua ei saada kotiutettua pitäisi katseet minusta suunnata sillä sekunnilla Joonas Järvisen suuntaan. Sitten se Rightin kiekollinen kaveri, mistäs sellainen keksitään. Itse suuntaisin katseeni Tsekkiin, ja yrittäisin naarata Vladimir Rothin ensi kauden joukkueeseen. Ei muuten, mutta mä kaipaan meidän takalinjoille tsekkiä. Sitten olisi jäljellä vielä jäljellä spekulointi Söderholmin tilanteesta. Jotenkin mä veikkaan, ihan vaan jäähyväisten puuttumisen perusteella, että Toni pelaa vielä ensi kaudella meillä. Puolustus voisi siten olla jotakin seuraavanlaista;
Melart - Roth
Grillfors - Auvitu
Taipalus - Söderholm
Generous
+ Vainio, Teppo/Nyqvist, Moberg, Heikkinen.