Suosittelen sinua lukemaan niitä viestejä. Me ketkä olemme kritisoineet HIFK:n puolustusta, olemme jokainen perustelleet näkemyksemme varsin kattavasti, emmekä vain todenneet kantaamme sinun tavallasi ''HIFK:n pakisto riittää vallan mainiosti ihan päätyyn saakka.'' Samaan hengenvetoon todettakoon, että kaikki pakistoa kritisoineet ovat yhteen tuumaan todenneet joukkueen olevan muuten mainiosti kasattu, mutta pakiston rakentaminen (ja 2. maalivahti) on jätetty täysin puolitiehen.
Se on ihan helvetin helppoa tulla tänne ilmoittamaan sinun tyyliin ''totuuksia'' perustelamatta mitään mitenkään. Osaatko perustella näkemystäsi ollenkaan?
Kyllä minä olen valitettavasti ne viestit lukenut. Mitä tuohon perustelemiseen tulee, niin enpä minä ole kyllä huomannut mitään perusteluja sille, miksi HIFK:n pakisto on riittämätön. Kuhan on ilmoitettu, että kaikkihan sen nyt näkevät. Lisäksi suosittelen sinulle myös tuota viestien lukemista. Minä en todennut "HIFK:n pakisto riittää vallan mainiosti ihan päätyyn saakka", kuten väität minun todenneen. Jos luet viestini uudelleen, ehkä huomaat sen merkittävän eron sen välillä, mitä todella sanoin ja mitä väitit minun sanoneen.
Mutta kun nyt haluat niitä perusteluja, niin annetaan sitten niitä. HIFK:n puolustuksessa on erittäin laadukasta kiekollista taitoa. Taipalus ja Söderholm ovat aivan Liigan eliittiä kiekollisina pakkeina. Taipalus on tällä hetkellä puolustajien pistepörssissä kolmantena. Terveenä pysyessään Taipalus pelaa nykyisellä vauhdilla noin 45 pisteen kauden. Tällä hetkellä mies on toki saikulla, mutta radiossa olivat kuuleman mukaan todenneet, että herran sairasloman ei pitäisi olla kovinkaan pitkä. Söderholmin kiekollisista taidoista voitaneen näyttönä pitää vaikkapa puolustajien yhden kauden syöttöennätystä. Grillfors on osoittanut otteillaan omaavansa Liigaan vähintäänkin hyvät kiekolliset taidot. Mies pitää hyökkäyssinisen loistavasti, osaa hakea paikkoja ja jakaa kiekkoa. Jo em. kolmikko takaa sen, että HIFK:n puolustuksessa riittää kiekollista taitoa. Lisäksi jengissä pelaavat vielä Moberg ja Auvitu, joilla kummallakin riittää potentiaali olla erittäin hyvä kiekollinen puolustaja liigassa.
Kovuuden puutteen minä puolustuksessa näen. Kuten olen jo moneen otteeseen kirjoittanut, niin yksi isäntä joukkueeseen on hankittava. Se on kuitenkin täysin roskapuhetta, että esimerkiksi Grillfors ei olisi fyysinen. Herra ei toki heitä miestä kokoajan selälleen tai taklaa jatkuvalla syötöllä kuin Lamberg ikään. Sen sijaan mies hakee joka pelissä erittäin hyvin avojäänpommeja. Mies on, ainakin tähän asti, pärjännyt erittäin hyvin fyysisyyttä vaativissa tilanteissa. Miehen nerokkuus vaan piilee siinä, että hän ei joudu vääntötilanteisiin kovinkaan usein, koska osaa sijoittua erittäin hyvin. Honkaheimo on toistaiseksi ollut pettymys, sen myönnän. Herran kohdalla ongelma on, ainakin minun näkemäni perusteella, enemmänkin ollut liikkeen kuin vääntövoiman puute. Söderolm on aiemmilla kausilla osoittanut, että hän omaa kiekollisen taidon lisäksi fyysisyyttä. Taipalus on pärjännyt toistaiseksi omassa päässä varsin hyvin. Tässä vaiheessa kautta herralla on tehotilastossa lukema +7. Miinusmerkintöjä toistaiseksi tullu 14 otteluun 5, joten kai hän jotain puolustuksessa oikein tekee. Lisätään tähän vielä se, että toistaiseksi ei ole omaan silmään sattunut yhtäkään tilannetta, jossa Taipalus olisi jäänyt vääntövoimassa selkeästi kakkoseksi.
Monet ovat täällä peräänkuuluttaneet rightin kiekollista puolustajaa joukkueeseen ylivoiman toimivuuden takia. Toki ymmärrän tämän toiveen, mutta en koe sitä millään muotoa pakollisena. Ylivoimaa voidaan peluuttaa myös takakolmiolla niin, että rightin laukojana toimii joku hyökkääjistä. Tällöin viivassa olisi aina joku kolmikosta Taipalus, Söderholm, Grillfors. Tämä nyt vain osoittamaan sitä, että ylivoimaa voidaan kyllä peluuttaa ilman sitä rightin pakkiakin. HIFK:n materiaalilla jopa loistavasti.
Suuri osa vastustajan maaleista on tullut nopeiden ylivoimahyökkäysten seurauksena. Nämä ylivoimahyökkäykset ovat lähes poikkeuksetta olleet seurausta pakkien liian innokkaasta nousemisesta tukemaan hyökkäyksiä. Oma inhokkini tässä asiassa on Teppo, joka on useammin kuin kerran ollut ylimpänä pelaajana silloin, kun hänen olisi pitänyt olla vastaanottamassa hyökkäystä. Myös Honkaheimo on kunnostautunut tässä. Auvitu on noussut myös erittäin paljon, mutta hän on siltikin osannut valita hetkensä huomattavasti paremmin kuin em. kaksikko. Lisäksi fransmanni, loistavana luistelijana, on toistaiseksi vielä ehtinyt takaisin omalle paikalleen vastaanottamaan niitä hyökkäyksiä. Nämä nousut kielivät siitä, että kyse on enemmänkin pelitavallisesta ongelmasta, kuin pelaajien ominaisuuksiin liittyvä.