Åstenilla oli kuitenkin voimassaoleva sopimus, kun Summanen käski tekstarilla Åstenin käytännössä painua helvettiin.
Tuo on totta, että Summasen käytös Åstenia kohtaan oli jotain käsittämätöntä. Vaikka roolia ei olisikaan ollut tarjolla, niin ei asioita noin hoideta. Helpompi olisi ollut istua alas, todeta tilanne ja käydä läpi vaihtoehdot. Tuolloin pelaajalle ja ennen kaikkea joukkueelle olisi jäänyt aivan eri fiilis tilanteesta.
Toki tässä voidaan miettiä sitä, onko HIFK oikeasti tuon verran velkaa Åstenille? Kyseessä oli kuitenkin vain ja ainoastaan valmentajan oma veto ja kyseinen valmentaja sai itse potkut kesken sopparin. Kyseessä ei missään nimessä ollut toimiston perseily tai Nybondaksen henkilökohtainen virhe. Perseilyä se toki oli, mutta järkevä ihminen pystyy varmasti kohdistamaan frustraation oikeaan osoitteeseen.
Mutta joo, itse oletan Åstenin olevan halpa (tai jopa täysin ilmainen) stuntti treeneihin ja treenimatseihin, josta tiedetään mitä saadaan. Ja tosiaan tuo mainitsemasi seikka ei ainakaan vähennä tryoutin mielekkyyttä. Jos ei muuta, niin ainakin näytetään ettei yksittäisen koutsin näkemyksellä tai manialla ole pitkässä juoksussa sanan sijaa; oma tekeminen ratkaisee.
Itse en näe HIFK:n olevan mitään "velkaa" Åstenille. Hän varmasti sai mitä ansaitsi rahallisesti tai ainakin sai asiaan kuuluvan kipukorvauksen. Jos ei saanut, niin heti yhteys liittoon asian tiimoilta. Samoin tyylittömät fudut aiheuttanut yksittäinen henkilö kengittiin joukkueesta, joten niiltäkään osin syyttävä sormi ei osoita seuraa kohtaan.
Mitä Sami Blomqvistiin tulee, niin kyse on kuitenkin eri roolin pelaajasta. Sami Blomqvist on vääntänyt junnuissa ja viime kaudella Mestiksessä kovia tehoja, mutta ei kokonsa puolesta ole optimaalinen alempiin kenttiin. Blomqvist joko pelaa pistevastuussa olevassa kentässä tai opettelee täysin uuden roolin, sillä selvä. Åsten sen sijaan pystyy pelaamaan alemmissa kentissä, mutta pistepotentiaalin osalta odotukset ovat jotain aivan muuta. Mä en näe noita kahta toisiaan poissulkevina pelaajina, sillä lähtökohtaisesti nuo eivät vain voi taistella samasta roolista.