HIFK kaudella 2005-2006

  • 973 950
  • 4 189
Tila
Viestiketju on suljettu.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Svante kirjoitti:
Jaa, että millä lailla sotkenut pakan?

Jos katsotaan kokoonpanoa nyt ja brändiä laajemminkin, Kariya ei ole mitenkään HIFK-tyylinen pelaaja. Shedden pyrkii todennäköisesti peluuttamaan pohjois-amerikkalaisella tyylillä eli SM-liigaan sovitettuna periksiantamattomalla rymistelyllä, joten Kariyan pelitaidot voisivat mennä vähän hukkaan. Silloin moni HIFK-fani kyselisi täällä Jatkoajassakin, että mitä järkeä oli maksaa tuollainen huippuliksa Kariyalle kun jokainen näki jo heinäkuussa etukäteen, että muu joukkue ei sovellu Kariyan pelityyliin - tai Kariya HIFK:n brändiin :)
 

Carlos

Jäsen
Clocks kirjoitti:
Uuge Snickersin sivuilla:

"...Tätä taustaa vasten on sitä toista helsinkiläisjoukkuetta kannattavien helpompi niellä sekin, ettei IFK ollut kiinnostunut liigassa uraansa jatkavan Steve Kariyan palkkaamisesta. Tämän vikkelän pisteitä takovan hyökkääjän hyvän ystävän pestaamisella voisi kuvernööri Matikainen sen sijaan löytää ehdokkaan jopa uuden kapteeninkin valintaan. Tosin homma on tälle kaverille jo entuudestaan tuttu ja vieläpä samassa seurassa…."

Suomex, pliis. Jarkko Ruutu?

Suoraan sanoen ainakaan viime kautisen esityksen perusteella en näkisi JR:lle mitään käyttöä. Kauhea neititeatteri pystyssä, ja loppujen lopuksi itsekin myönsi että kausi+pleijarit meni "vähän yli". Jos keskittyisi pelaamiseen, niin oikein hyvä vahvistus, mutta nykytyylillä lähinnä itkettää.

Tosin Penahan tietty hommaa Ruudun meille stunttaamaan Pärää ja Kibeä, ja sitten toteaa joukkueen olevan valmis.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
cobol kirjoitti:
Jos katsotaan kokoonpanoa nyt ja brändiä laajemminkin, Kariya ei ole mitenkään HIFK-tyylinen pelaaja. Shedden pyrkii todennäköisesti peluuttamaan pohjois-amerikkalaisella tyylillä eli SM-liigaan sovitettuna periksiantamattomalla rymistelyllä, joten Kariyan pelitaidot voisivat mennä vähän hukkaan.

Itse olisin ollut todella tyytyväinen Kariyan hankkimiseen. Taitoa ja nopeutta samassa paketissa. Juuri tätä puuttuu tällä hetkellä. Vielä kun lisätään pelaajalle tuttu S/M-liiga olisi Kariya ollut loistava hankinta. IFK tarvitsee pelaajan, joka keikkuu pistepörssin kärkisijoilla. Juuri nämä pelaajat mättävät pisteitään heikompia joukkueita vastaan ja sijoitus säilyy hyvänä sarjataulukossa. Nyky-IFK joutuu tekemään mielettömän määrän töitä jokaista joukkuetta vastaan. Muistellaan kuinka eräs Caloun oli joukkueessa. Silloin ei ollut huolta mistään "saipasta". Maalipaikkoja järjestyi jatkuvalla syötöllä. Sheddenin pelityyli kaipaa muutaman aivan huipputaitavan yksilön, jotka ratkaisevat pelejä vastustajan virheistä ja ylivoimalla. Loput joukkueesta voivat sitten keskittyä puukäsillään vastustajan pelin sekoittamiseen ja tarjoamaan katsojille viihdettä.

Hyvä hankinta Bluusereilta. Ei voi muuta sanoa.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Tommy kirjoitti:
Tämäkin 300 000 euroa Kariyasta on aika juttu, todennäköisesti tiedän lähteesi ja tämä lähde on ennenkin laukonut täysin päättömiä lukuja koskien kilpailijoiden hankintojen hintoja. Tässä on varmasti pientä XXXX-lisää ja katkeruutta mukana.

CLIPSIS

Täytyy kaikkien muistaa että vaikka se lukee Internetissä se ei pidä välttämättä paikkaansa ja vielä kun ylläpitäjä on propagandastaan tunnettu eri puolella Internetiä.
Tuo viimeinen lause on todellakin avainasemassa aina kun lainaamani kirjoittajan tekstejä lukee. Kariyan bluussilta saama 300 000 € palkka, jonka cobolkin (ja moni muu) ilmoitti, pitää paikkansa. En ymmärrä, miksi bluussifanit yrittävät kiistää sitä, että Summanen käyttää Salonojan rahoja niin paljon kuin tarvitsee saadakseen haluamansa pelaajat.

Mutta se tuosta turhuudesta. IFK:n rosterissa ei tietenkään mitään uutta. Itse odottelen melko rauhallisena ja ennen kaikkea "näillä mennään" hengessä. Mitä turhia stressaamaan ja odottelemaan Penalta jotain viime hetken revittelyjä. Välivuosi on välivuosi, ja sillä hyvä. Ei se kiistämällä muutu. Ketjusommitelmatkin alkavat olla jo valmiina:

Luttinen-Hirschovits-Salmelainen
Vihko-Holma-Petrell
Järvinen-Hauhtonen-Salonen
Fagerstedt-Häppölä-H.Laine

Kyllä noilla aina nämä bluusjypässät voittaa, vaikkei ihan aina kärppiä voittaisikaan. Ikävää on toki se, että narrien kanssa voi tulla aika tiukkaa. Joku iso ja ruma puolustava pakki kyllä kelpaisi. Sellainen Halkidisin ja Vopatin sekoitus.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kariya saa huippupalkkaa Blegissä ja sehän on selvä. Viime kauden pistepörssin kärkinimen kuuluukin tienata hyvin. HIFK:n ja Jokereiden ei ollut järkeä lähteä tuollaisia summia maksamaan mutta Bluesilla on aivan eri resurssit tällä kaudella ja sille hankinta oli kannattava.

Mua ei huolestuta IFK:n tilanne pätkääkään tänä vuonna. Ei me mestaruutta tulla voittamaan mutta hyvällä onnistumisella ollaan välierissä.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Carlos kirjoitti:
Suoraan sanoen ainakaan viime kautisen esityksen perusteella en näkisi JR:lle mitään käyttöä. Kauhea neititeatteri pystyssä, ja loppujen lopuksi itsekin myönsi että kausi+pleijarit meni "vähän yli". Jos keskittyisi pelaamiseen, niin oikein hyvä vahvistus, mutta nykytyylillä lähinnä itkettää.

Tosin Penahan tietty hommaa Ruudun meille stunttaamaan Pärää ja Kibeä, ja sitten toteaa joukkueen olevan valmis.

Sinähän sen sanoit. Olen ihan samaa mieltä tuosta kanssasi, mutta epäilenpä, että Aravirralla oli hieman osuutta asiaan. Urheilulehdessä Ruutu kertoilikin alkukauden isossa haastattelussa, että IFK:ssa on paljon vaikeampi pelata kuin esim. maajoukkueessa, jossa rooli oli selkeä. Ruutu harmitteli sitä, että ei oikein tiedä missä pitäisi olla ja mitä tehdä, kun ei ole selkeätä roolia.

Uskon, että Shedden osaisi peluuttaa Ruutua juuri niin, ettei Ruutu ala kentällä meuhkaamaan mitään ylimääräisiä pelleilyjä. Nähtiinhän se taas maajoukkueessa, millainen Ruutu on parhaimmillaan. Erkka ja Summanen osaavat peluuttaa Ruutua oikein. Uskon, että Sheddeniltäkin löytyy auktoriteettia pitää Ruutu kurissa ja jos Ruutu alkaa taas pelaamaan sitä höpö-höpö peliä, niin Shedden on heti palauttamassa maan pinnalle.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Carlos kirjoitti:
Suoraan sanoen ainakaan viime kautisen esityksen perusteella en näkisi JR:lle mitään käyttöä. Kauhea neititeatteri pystyssä, ja loppujen lopuksi itsekin myönsi että kausi+pleijarit meni "vähän yli". Jos keskittyisi pelaamiseen, niin oikein hyvä vahvistus, mutta nykytyylillä lähinnä itkettää.

Tosin Penahan tietty hommaa Ruudun meille stunttaamaan Pärää ja Kibeä, ja sitten toteaa joukkueen olevan valmis.
Mä taas näkisin Ruudulle hyvinkin paljon käyttöä tulevalla kaudella jos vaan ennakkotiedot valmennuksesta ja pelityylistä pitävät paikkansa. Muistellaanpas miten J. Ruutu pelasi ysikytluvun lopulla iiäfkoossa ja maajoukkueessa: iiäfkoossa lyötiin yli ja maajoukkueessa taas tissiposkeiltiin. Ja valmentajana maajoukkueessa oli, niin kukahan siellä olikaan. Täällä nousee pienessä mielessä väkisinkin pintaan kuvitelma jossa viime kauden runkosarjassa Ruutu joutui jarruttelemaan, mutta toisen valmentajan alaisuudessa meno olisi erilaista.

En siis edes kuvittele että Ruutu olisi se puuttuva pistenikkari, mutta oikein peluutettuna olisi hyvä lisä jengiin niiden pistenikkareiden rinnalle.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
matti&teppo kirjoitti:
Mä taas näkisin Ruudulle hyvinkin paljon käyttöä tulevalla kaudella jos vaan ennakkotiedot valmennuksesta ja pelityylistä pitävät paikkansa. Muistellaanpas miten J. Ruutu pelasi ysikytluvun lopulla iiäfkoossa ja maajoukkueessa: iiäfkoossa lyötiin yli ja maajoukkueessa taas tissiposkeiltiin. Ja valmentajana maajoukkueessa oli, niin kukahan siellä olikaan. Täällä nousee pienessä mielessä väkisinkin pintaan kuvitelma jossa viime kauden runkosarjassa Ruutu joutui jarruttelemaan, mutta toisen valmentajan alaisuudessa meno olisi erilaista.

En siis edes kuvittele että Ruutu olisi se puuttuva pistenikkari, mutta oikein peluutettuna olisi hyvä lisä jengiin niiden pistenikkareiden rinnalle.
Jarkko Ruutu olisi kokeneena tähtipelaajana ja pitkän linjan HIFK:laisena loistava vahvistus ensi kauden joukkueeseen. Hän kuitenkin pelaa ensi kaudellakin NHL:ssä, jonne taitojensa puolesta kiistatta kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
lintu kirjoitti:
Mua ei huolestuta IFK:n tilanne pätkääkään tänä vuonna. Ei me mestaruutta tulla voittamaan mutta hyvällä onnistumisella ollaan välierissä.
Minua huolestuttaa, nimittäin taloustilanne.
Haluaisin nähdä esim. ne Barcelonan kannattajat, jotka olisivat tyytyväisiä kun seuran johto ilmoittaa ettei me nyt tavoitella mestaruutta. Hyvällä onnistumisella voidaan päästä ehkä neljän parhaan joukkoon.
IFK:n tulisi aina tavoitella mestaruutta, ei mitään välivuosia. Nyt kuitenkin ollaan pakon edessä siinä tilanteessa, että talous ensin ja sitten urheilullinen menestys. Ikävää.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Svante kirjoitti:
Nyt kuitenkin ollaan pakon edessä siinä tilanteessa, että talous ensin ja sitten urheilullinen menestys. Ikävää.

Ollaanko? Minkä tiedon mukaan? Negatiivisten kannattajien liigan mukaanko?
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä haluaisin nähdä sen IFK:n toimitusjohtajan, joka on sanonut että tällä kaudella ei tavoitella mestaruutta tai että nyt pidetään välivuosi. Jo keväästä asti on toitotettu ihan päinvastaista, mutta valikoiva kuulo on joillain. Eihän tästä kesästä tulisi mitään jos ei saisi valittaa. Eiköhän tuo IFK:n budjettikin ole sitä luokkaa että menestys on sen puolesta ihan täysin mahdollista.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Svante kirjoitti:
Minua huolestuttaa, nimittäin taloustilanne.
Haluaisin nähdä esim. ne Barcelonan kannattajat, jotka olisivat tyytyväisiä kun seuran johto ilmoittaa ettei me nyt tavoitella mestaruutta. Hyvällä onnistumisella voidaan päästä ehkä neljän parhaan joukkoon.
IFK:n tulisi aina tavoitella mestaruutta, ei mitään välivuosia. Nyt kuitenkin ollaan pakon edessä siinä tilanteessa, että talous ensin ja sitten urheilullinen menestys. Ikävää.

Allekirjoitan tämän täysin. Itsekin ajattelen HIFK:sta niin, että sillä pitäisi pääkaupungin perinteisenä suurseurana ja ykkösjoukkueena olla Suomen jääkiekossa samanlainen asema kuin esim. Real Madridilla Espanjan tai HJK:lla Suomen fudiksessa => vähintään joka toinen tai kolmas vuosi mestaruus, välillä useamman mestaruuden putkia ja silloinkin, kun ei voiteta mestaruutta, niin aina ollaan kuitenkin mitaleilla. Toki tuo on sarjamuotoisessa fudiksessa hieman helpompaa kuin pleijarisysteemillä pyörivässä kiekossa, mutta kuitenkin. Välieriin selviytyminen joka ikinen vuosi olosuhteista riippumatta ei pitäisi olla HIFK:lle ylivoimaista seuran resurssit ja liigan yleinen taso huomioiden.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Svante kirjoitti:
Haluaisin nähdä esim. ne Barcelonan kannattajat, jotka olisivat tyytyväisiä kun seuran johto ilmoittaa ettei me nyt tavoitella mestaruutta.

Ja minä haluaisin nähdä ne HIFK:n kannattajat, jotka olisivat tyytyväisiä kun seuran johto ilmoittaa ettei me nyt tavoitella mestaruutta (ok, ei nyt oteta sitä ryminäpronssimantraa tähän keskusteluun). Onneksi tällaista ilmoitusta ei ole tullut eikä tule, joten mikä on pointtisi?

IFK:n budjetilla ei voi muuta kuin taistella mestaruudesta. Ja olen varma, että syyskuussa on sellainen joukkue kasassa, jolla mestaruus ei ole utopiaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Svante kirjoitti:
Minua huolestuttaa, nimittäin taloustilanne.

Turha huolestua, sillä HIFK:n talous on edelleen vakaa. Jos ihan asiaakin puhutaan, niin HIFK:lla on erittäin hyvä ja vakavarainen taloustilanne. Ei tämä asia ole mihinkään muuttunut viime kauden jälkeen. Ilmoitettava pelaajabudjetti tulee olemaan samaa tasoa kuin ennenkin. Sen sijaan todellinen pelaajabudjetti tulee olemaan kaudella 2005/2006 pienempi kuin edelliskaudella. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä HIFK:n talouden kanssa. Pääyhteistyökumppani ei vaan maksa omistaan pelaajasopimuksia yhtä leveällä haitarilla kuin viime kaudella. Mutta tätä asiaa ei siis pidä sotkea HIFK:n taloustilanteeseen.
 

Carlos

Jäsen
cobol kirjoitti:
Turha huolestua, sillä HIFK:n talous on edelleen vakaa. Jos ihan asiaakin puhutaan, niin HIFK:lla on erittäin hyvä ja vakavarainen taloustilanne.

Itsekin olen taas saanut sen suuntaista informaatiota että taloustilanne on itse asiassa todella huono, mutta sitä on peitelty taitavasti ja ulospäin positiivista imagoa pidetään yllä. Jutut ovat olleet jopa sitä luokkaa että hirvittää ihan kuinka monta kautta kiekkoa vielä pelataan liigatasolla. Ihan oikeasti hirvittää. Syy siihen miksi hankintoja tehdään ehkä vasta syksymmällä voi hyvinkin olla siinä että sitä rahaa ei vaan kertakaikkiaan ole, eikä vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta. Milläs maksat palkkoja/allekirjoitusbonuksia ennen kauden alkua.

Jos jotain positiivista haetaan niin kuitenkaan vielä ei ilmeisesti olla velkakierteessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Carlos kirjoitti:
Itsekin olen taas saanut sen suuntaista informaatiota että taloustilanne on itse asiassa todella huono, mutta sitä on peitelty taitavasti ja ulospäin positiivista imagoa pidetään yllä. Jutut ovat olleet jopa sitä luokkaa että hirvittää ihan kuinka monta kautta kiekkoa vielä pelataan liigatasolla. Ihan oikeasti hirvittää. Syy siihen miksi hankintoja tehdään ehkä vasta syksymmällä voi hyvinkin olla siinä että sitä rahaa ei vaan kertakaikkiaan ole, eikä vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta. Milläs maksat palkkoja/allekirjoitusbonuksia ennen kauden alkua.

Olet saanut sikäli väärää infoa, että infossa on sekoitettu HIFK:n käteisvarat ja koko seuran taloustilanne. Rahaa ei varmasti kassassa olekaan, mutta sehän ei kerro taloustilanteesta vielä kovinkaan paljon. HIFK:lla on hallussaan merkittävä omaisuus, joka on sijoitettu tuottavasti. Tämän takia HIFK:n taloustilanne on aivan toista kuin jonkun liigaseuran, jolla ei ole kassassa rahaa ja jonka ainoat sijoitukset ovat postimerkki ja kirjekuori voutia varten. HIFK:ssa tosin lähestytään tilannetta, jossa sijoitettua varallisuutta on realisoitava, jos eloa meinataan jatkaa viime kausien malliin.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Carlos kirjoitti:
Itsekin olen taas saanut sen suuntaista informaatiota että taloustilanne on itse asiassa todella huono, mutta sitä on peitelty taitavasti ja ulospäin positiivista imagoa pidetään yllä. Jutut ovat olleet jopa sitä luokkaa että hirvittää ihan kuinka monta kautta kiekkoa vielä pelataan liigatasolla.

Carlos: mistä Sinä olet tuollaista informaatiota oikein saanut? Itse en usko tuollaiseen pätkääkään. Melko hyvin on todellinen tilanne salattu, mikäli tietosi pitävät paikkansa. Bullshittiä, sanon minä!
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Buccaneer kirjoitti:
Allekirjoitan tämän täysin. sillä pitäisi pääkaupungin perinteisenä suurseurana ja ykkösjoukkueena olla Suomen jääkiekossa samanlainen asema kuin esim. Real Madridilla Espanjan tai HJK:lla Suomen fudiksessa => vähintään joka toinen tai kolmas vuosi mestaruus, välillä useamman mestaruuden putkia ja silloinkin, kun ei voiteta mestaruutta, niin aina ollaan kuitenkin mitaleilla.

Eikö näin sitten ole? Onko jäänyt Hesarit lukematta?

ps. kesäloma ja olut aiheuttavat leppoisan olotilan, kuten ylläolevasta huomaa liika aurinko on pahasta.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
cobol kirjoitti:
HIFK:lla on hallussaan merkittävä omaisuus, joka on sijoitettu tuottavasti.
Kun joudun muutama vuosi sitten tukimaan ifk:n tilinpäätöstä moderaattoreiden toivomuksesta, en tömännyt tälläiseen. Vai tarkoitatko mahdollisesti sitä pakettiautoa, joka oli silloin kirjattu ainoana "kiinteänä" omaisuutena silloin tilinpäätökseen ;-).
Taseessa oli silloin pankkitilillä olevaa rahaa, rahaksi arvioituja pelaaja oikeuksia ja saamisia, mutta ei kiinteää omaisuutta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
hull16 kirjoitti:
Kun joudun muutama vuosi sitten tukimaan ifk:n tilinpäätöstä moderaattoreiden toivomuksesta, en tömännyt tälläiseen. Vai tarkoitatko mahdollisesti sitä pakettiautoa, joka oli silloin kirjattu ainoana "kiinteänä" omaisuutena silloin tilinpäätökseen ;-).
Taseessa oli silloin pankkitilillä olevaa rahaa, rahaksi arvioituja pelaaja oikeuksia ja saamisia, mutta ei kiinteää omaisuutta.

Itse käytin kahta erillistä maksullista palvelua selvitystyössä, jotta saisin siitä enemmän irti kuin omat varsin rajalliset kykyni talousalalla antavat myöten. Saamistani papereista löytyi noin kolmen miljoonan euron varallisuus, joka koostuu mm. huoneisto-osakkeista. Tuskin kyse on ihan tilinpäätöskikkailusta, mutta vannomaan en toki mene. Sinun kannattaa myös huomata, että varallisuudessa kannattaa huomioida ainakin sekä ry (Ligaföreningen) että oy (HIFK-Hockey).
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
cobol kirjoitti:
Itse käytin kahta erillistä maksullista palvelua selvitystyössä, jotta saisin siitä enemmän irti kuin omat varsin rajalliset kykyni talousalalla antavat myöten. Saamistani papereista löytyi noin kolmen miljoonan euron varallisuus, joka koostuu mm. huoneisto-osakkeista. Tuskin kyse on ihan tilinpäätöskikkailusta, mutta vannomaan en toki mene.
Joskus kannattaa jättää noi maksulliset palvelut sikseen. Maksulliset arviot perustuvat yleensä vain tilinpäätöslukuihin.
Jos tilinpäätöksessä lukee esim. saamisia xxx-määrä euroja, niin mitä ne ovat?
Aivan, ei selviä tilinpäätöksestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Svante kirjoitti:
Joskus kannattaa jättää noi maksulliset palvelut sikseen. Maksulliset arviot perustuvat yleensä vain tilinpäätöslukuihin.

Totta kai, mutta kyllä kai niistä saa suhteellisen luotettavan kuvan, jos niiden lisäksi käyttää suoria kysymyksiä esimerkiksi hallituksen jäsenelle?

Mutta eiköhän HIFK:n valmennuksen, rosterin, ensi kauden ja talouden puolustaminen riitä osaltani tällä kertaa - lähden lomalle NYT :)
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
cobol kirjoitti:
Totta kai, mutta kyllä kai niistä saa suhteellisen luotettavan kuvan, jos niiden lisäksi käyttää suoria kysymyksiä esimerkiksi hallituksen jäsenelle?
QUOTE]
Vaikka lähditkin jo lomalle vastaan tuohon: Ei välttämättä saa.

Ja tarkennetaan nyt hieman, jottei väärinkäsityksiä synny: minä olen huolestunut Oy/Ab:n taloudesta.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Svante kirjoitti:
Kaikki kritiikki tai realismi ei ole negatiivistä mutta se ei miellytä kaikkia kannattajia.

Nimenomaan. Realistisessa kriitiikissä joku yrittäisi edes nähdä jotain positiivista, mutta osa tämän joukkueen kannattajista tuntuu lähinnä etsivän negatiivisia asioita. Joskus sitä ihmettelee, että miten vuodesta toiseen nyrpeällä naamalla jaksaa tsiigata tätä jengiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös