Sikojenlahden maihinnousu
Olinpa sitten minäkin ihmettelemässä kuinka Nordixxella esitettiin parasta näkemääni kiekkoviihettä pitkään aikaan (ml. viime kausi). Normaalisti vinkuisin taas lipun hinnasta, mutta täytyy sanoa, että 12,5 euron hintaan nähden esitteillä oli aivan hirveä määrä vauhtia, pommeja, hirveää tsemppiä ja hienoja yhdistelmiä puhumattakaan komeista maaleista, joista hienoimpia olivat molemmat Kerdelssonin maalit sekä tämän muuten täysin pimennossa surffanneen illan sankarin hieno Lämäri-tyyppinen lämäri. Lisää tällaista, eikä kukaan enää voi puhua että SM-liiga on paska... missä oli Hjallis nyt?
Jos Tuukka Mäkelälle annettaisiin puukäsi jokaisesta menetetystä kiekosta, harhastyötöstä, väärästä sijoittumisesta tai ohiajosta, miehen kädet putoaisivat varmaankin kokonaan pois. Toisaalta, eroa ei juuri nykyhetkellä huomaa => divariin.
Puurula ei todella ollut mitenkään maaginen. OK, kaappailee niitä kiekkoja, mitä muut eivät ota kiinni, mutta ilmeisen mikapietilämäisesti jotkut vedot tuntuvat vielä menevän Jolperolle helponlaisesti. Edustan myös sitä koulukuntaa, jonka mielestä Puurula sohlaa, pomputtaa ja hermoilee liiaksi - vielä, toivon minä. Räikeänä esimerkkinä vaikkapa useimmat rännikiekot eilen: jos sai kiekon lapaan, lätkä oli pian juuri sen puolen rännissä, jossa oli ainoastaan petopaitoja. Turha sinne on mennä sohimaan ollenkaan jos kiekkoa ei saa varmasti omalle miehelle. Odotan otteisiin vielä lisää tiettyä timolehkosmaista rauhallisuutta.
Somervuoren luistelu, Tuulolan pelikäsitys, Rajamäen taistelu... nämä ovat jo käsitteitä eivätkä jaksa minua enää yllättää. Sen sijaan Ylijunnilan hyvä luisteluvoima 1. erässä ja Lehterältä hyvä fiksu pelaminen olivat minulle jotain ihan uutta - samoin kuin vastapäässä Kantorin hieno peli sekä nuorten pelureiden (etenkin Grünn, Ruutu) hirveä vauhti- ja taitotaso.
Printz oli kyllä odotetun lammasmainen. Yksi hyvä taklaus ei riittänyt paikkaamaan HIFK:läisten vapaata huseeraamista maalilla (mm. 2-2, jossa meirän Daavid hiiviskeli kyllä maalille, mutta katsellen selkää, jossa luki 28), ihme ruotsalaistyyppistä kaartelua oman maalin taakse kun paikkoja olisi ylöstuontiin tai avaukseen, sekä yhtä vastustajan täyskaatoa oman maalivahdin päälle. Tässä kyllä kunnostautuivat muutkin, sillä punanuttuihin tuntui monesti iskevän kummallinen epileptinen kohtaus juuri HPK-maalin edessä. Tässä näkisinkin lokakuiselta huippuhankinnaltamme vaadittavan ominaisuuden: koko ja kovuus. Tai vaihdettaisko Printz Kantoriin?
Hmm, olenko muuten ainoa, jonka mielestä Pärssinen oli eilen jopa huono? Taklauksia, ok. Mutta mitä mies teki kiekon kanssa (homma johon hänet ilmeisesti hommattiin)? Ei mitään. Laaksoharjulta välillä ihmeellistä hitautta ja huonoa sijoitumista. Paremmilla vedoilla olisi miehelle mennyt 6-7 maalia. Tämä mies ei ole ratkaisu "ongelmiinne".
Onnittelut nyt sitten vaikka minun suullani HIFK:lle ansaitusta voitosta. 5700 ja risat katsojaa oli loukkaus tätä ottelua kohtaan, ja veikkaankin, että seuraavassa vastaavassa matsissa nähdään väkeä puolisentoistatuhatta enemmän.
P.S. jos jollain on jatkossa ilmais-/halpoja lippuja näihin otteluihin, olen mielelläni käsi ojossa.