Tollasen viestin kirjotin 13.8. ja väitin kirjoittaneeni sen jokseenkin ilman värilaseja. Tuomiohan siitä tällä palstalla tuli aika pitkälti, että värilasit päässä vedetty ja joukkue on oikeesti hyvin kasattu. Noh, 15 peliä pelattu. Katsotaan miltä tilanne nyt näyttää edellämainittujen osalta:
---NAPS---
Olenko nyt oikeutettu jo kritisoimaan Nybarin hankintoja ilman värilaseja vai olenko mielipiteissäni pahasti metsässä? Toki aina voi miettiä mikä rooli Summasella on peliesityksiin ja pelaajien motivaatioon sekä itsevarmuuteen. Pelisysteemi, mikä nyt on mitä on, ei myöskään ainakaan edesauta yhdenkään hankinnan onnistumista, mikä tietysti voidaan ottaa myös huomioon. En mä myös kuitenkaan väitä etteikö muutama noista voisi vielä puhjeta kukkaan kauden aikana, jos pelisysteemissä löytyy joku oikea punainen lanka, johon pelaajat voisivat vähän tukeutua ja tietäisi mitä kentällä kuuluisi tehdä. Suuresti epäilen kyllä..
Minäpä vastaan sinulle kun me tuota keskustelua kävimme aiemmin. Ensinnäkin tuolloisessa keskustelussa yksittäisen pelaajan tason riittävyys tai riittämättömyys oli lillukanvarsi. Kyse oli nimenomaisesti siitä, onko mr. Nybondas toiminut oikealla tavalla joukkuetta kootessaan. Nyt kun on hieman edes perspektiiviä asiaan on pakko sanoa, että paskaahan tuo mies on meille raahannut ja paljon. Siltikin pysyn edelleen kannassani, että Nybondas toimi joukkuetta rakentaessaan varsin fiksusti. Joukkueeseen tuli useita pelaajia try outin kautta, joista epäonnistumisista syyttävä sormi on syytä suunnata valmennukseen. Eihän nämä muutamat epäonnistuneet try outit tietenkään vapauta Nybondasta vastuusta. Herra on UTJ:n vakanssissa ja parempaan pitäisi pystyä. Olen tähän asti ollut pro Tomppa. Nyt kuitenkin alkaa tulla mitta täyteen, ei 2011 mestaruudella lopputtomiin voi ratsastaa.
Mitä tulee yksittäisiin pelaajiin, niin toki meidän näkemyksemme heistä erosivat. Itse pidin Thiesseniä ja DeSantisia epävarmimpina tapauksina ja valitettavasti tämä realisoitui nyt sitten kummankin kohdalla. Thiessen toki erittäin hyvä maalivahti, mutta IFK:ssa ei tällä kertaa lähtenyt homma toimimaan, tästä enemmänkin miinus organisaatiolle ja valmennukselle kuin pelaajalle. DeSantisista en oikein tiedä mikä hän on. Liigatason pakki nyt ei ainakaan.
Fatasta odotin varmaa onnistujaa tähän liigaan. Pieleen meni se ennustus. Peli ei toiminut muiden kuin Salmelaisen kanssa. Tonyn loukkaannuttua Rico näytti peuralta ajovaloissa. Ammattimiesten olisi varmasti pitänyt tietää paremmin, mutta kyllä Fata silti oli mielestäni varsin perusteltu hankinta. IFK:ssa ei natsannut mutta kyllä kyseessä on silti laadukas pelaaja. Ei kuitenkaan mikään joukkuetta kannatteleva yksilö, millaiseen rooliin mies ehkä sitten hankittiin.
Birch, Block ja Stloukal eivät ratkaise IFK:n menestystä suuntaan tai toiseen tällä kaudella. Mikäli ukkojen taso ei riitä liigaan edes siihen neloskentän rooliin niin syyttävän sormen on syytä sojoittaa valmennuksen suuntaan. Btw kertokaas joku, joko tuon Stloukalin try out on päättynyt ja onko asiasta uutisoitu jossain?
Hári on mielestäni ehdoton onnistuja tähän asti. Mies jota suunniteltiin rotaatiopelaajaksi, ainakin meidän fanien toimesta, on ottanut vakiopaikan kokoonpanosta ja paukuttanut ihan mukavat tehotkin tulokkaaksi. Ehdottoman hyvä hankinta, mistä ilmeisesti suuri kiitos Harrille.
Ore tuntuu olevan maalivahtiruletin ehdoton häviäjä. Välillä aivan häikäiseviä otteita ja välillä ei saa kiinni vaihtoaition oveakaan. Mielestäni edelleen hyvä hankinta kakkosmaalivahdiksi, olkoonkin, että epätasaisuus laskee pisteitä melko huomattavasti.
Elkins on ollut juuri niin timanttinen ammattilainen mitä osasin odottaakin. Viime kauden viimeiset pelit näyttivät, että kyseessä on oikeasti laadukas pelaaja, ja tämä kausi on vahvistanut tätä näkemystä entisestään. Ykkössentteri hänen ei toki pitäisi olla, mutta erittäin laadukas kakkonen tähän liigaan. Toivottavasti on halukas asettumaan Stadiin pidemmäksin aikaa. Itse näkisin Corey mielellään jopa uutena Darrenina, haasteellinen tehtävä seurajohdolle nykypäivänä, mutta mistäs sitä ikinä tietää.
Kaiken kaikkiaan olen itse edelleen sitä mieltä, että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mr. Nybondas toimi varsin ammattimaisesti joukkuetta kasatessaan. Käytettiin try outia ja tarjottiin valmennukselle mahdollisuus nähdä pelaajia harjoituksissa ennen ostopäätöksen tekemistä. Tämä höystettynä tähtipotentiaalin pelaajien hankinnalla, joita siis IFK:hon hankittiin myös, on se mistä hyvä joukkueenrakennus minun silmissäni lähtee.
Valitettavasti vain mr. Nybondasin lonkerot Pohjois-Amerikassa taitavat sijaita paikallisissa viemäreissä. Paha se on menestyvää joukkuetta koota, jos jokainen pelaaja jonka tänne tuo on joko a) asennevammainen, b) huono, c) sopimaton organisaatioon, d) laiska tai e) yhteensovittamaton valmennuksen kanssa. Summa summarum, hyvästä työstä riippumatta liityn Tomppa ulos -klubiin. Mitä jos taas vaihteeksi palkattaisiin ammattilainen kasaamaan joukkuetta?