Thiessen: hyvä hankinta lähtökohtaisesti, mutta aina myös arpapeliä miten pohjois-amerikkalaiset sopeutuu tänne. Olisin ottanut Jokereihinkin.
Ore: Kuka Ore?
Desantis: Täyttä arpapeliä, ei sulkaa hattuun vielä. Antaa pelien näyttää.
Birch: Sama kuin edellinen, mutta pienemmällä odotusarvolla.
Eklund: Normaali paremman keskiluokan siirto liigan sisällä, ei sen kummempaa.
Salmelainen: Antaa pelien näyttää. Lähtökohtaisesti hyvä, mutta loukkaantumiset ja viimekausien pelihistoria ei mairittele. Ei todellakaan takuuvarma huippuhankinta, vaikka kuinka "oma poika" olisikin
Kuparinen: Lähtökohtaisesti ehkä statukseltaan kovin hankinta. Tosin liigaan palaavana tästä kilpaili varmasti kaikki varakkaammat seurat ja nyt pääty punasiin. Ei mikään poikkeuksellisen kova hankinta, mistä muut seurat olisi pahasti kateellisia. Puolikas sulka hattuun. Olisi kelvannut mun Jokereihin.
Hari: Täyttä arpapeliä
Puustinen: Kova hankinta lähtökohtaisesti. Sulka hattuun. Olisi kelvannut mun Jokereihinkin.
Stloukal: Täyttä arpapeliä. Veikkaisin että jää kokoonpanon ulkopuolelle.
Block: Täyttä arpapeliä. Ei kummemmat tilastot menneiltä vuosilta tai todella kovaa odotusarvoa ja potentiaalia. Saattaa kuitenkin myös yllättää.
Elkins: Tasapaksu kolmos sentteri, ei niinkään huippuhankinta. Toisaalta pelasin jo viime kaudellakin, joten voiko laskea hankinnaksi ylipäätään?
Fata: Mahdollisesti hyväkin hankinta, mutta onko hankittu sentteriksi vai laituriksi. Antaa tosin pelien näyttää. Siinä saattaa olla aika ratkaiseva ero mikä kääntää hankinnan hyvästä huonoksi tai toisinpäin.
Tosta yhteenvetona mä en kyllä nää mitään kovin poikkeuksellista työnäytettä tältä kesältä, enemmänkin toiseen suuntan. Potentiaalia kyllä löytyy, mutta toisaalta myös todella paljon floppipotentiaalia ja suht varmoja kortteja ei ole kuin Kuparinen ja Puustinen ja uskoisin myös Thiessenin olevan sitä. Ja kukaan noista ei kuitenkaan ole mikään huomiotaherättävän positiivisesti poikkeava hankinta liigaan. Noin yleisesti toi kuitenkin näyttää joukkueelta ja aika näyttää onko yksilöt yhdessä enemmän kuin osiensa summa vai ei.
Tollasen viestin kirjotin 13.8. ja väitin kirjoittaneeni sen jokseenkin ilman värilaseja. Tuomiohan siitä tällä palstalla tuli aika pitkälti, että värilasit päässä vedetty ja joukkue on oikeesti hyvin kasattu. Noh, 15 peliä pelattu. Katsotaan miltä tilanne nyt näyttää edellämainittujen osalta:
"Thiessen: hyvä hankinta lähtökohtaisesti, mutta aina myös arpapeliä miten pohjois-amerikkalaiset sopeutuu tänne. Olisin ottanut Jokereihinkin."
-No eipä ole vakuuttanut. Odotin huomattavasti parempaa ja uskon edelleenkin Thiessenin olevan selvästi parempi, kuin mitä nyt on nähty. Ehkei luonne ja nykyinen ympäristö tai valmennus vaan kohtaa tällä hetkellä, en tiedä.
"Ore: Kuka Ore?"
-Niin, kuka Ore? ifk ei voita, eikä häviä mitään tällä kaudella Oren panokseen. Täyttää toki paikkansa kakkosveskana.
"Desantis: Täyttä arpapeliä, ei sulkaa hattuun vielä. Antaa pelien näyttää."
-Tarviiko sanoa yhtään mitään tähän oliko hyvä vai huti?
"Birch: Sama kuin edellinen, mutta pienemmällä odotusarvolla."
-Edelleenkin maksimissaan kolmosparin rotaatiopakki, eikä mitään sen enempää. Jos saa enemmän roolia, on joukkueen kasaus ollut joko helvetin huonoa, tai edelläolevat pakit on flopanneet. Varmasti tosin kohtuuhintainen, eli niinjanäin onko onnistunut vai ei. Joukkueen menestyksen kannalta toki yhdentekevä pelaaja, joten ei mikään varsinaisen hyvä haku.
"Eklund: Normaali paremman keskiluokan siirto liigan sisällä, ei sen kummempaa."
-Nojoo, eipä ole tämäkään natsannut, ainakaan vielä.
"Salmelainen: Antaa pelien näyttää. Lähtökohtaisesti hyvä, mutta loukkaantumiset ja viimekausien pelihistoria ei mairittele. Ei todellakaan takuuvarma huippuhankinta, vaikka kuinka "oma poika" olisikin"
-Hyvä kun pelaa (huom, KUN pelaa). Eli aika pitkälti odotusarvojen mukaisesti. Lopullinen tulos nähdään sit onko pelikunnossa ratkaisupeleissä vai ei. ifk:n oma Eaves?
"Kuparinen: Lähtökohtaisesti ehkä statukseltaan kovin hankinta. Tosin liigaan palaavana tästä kilpaili varmasti kaikki varakkaammat seurat ja nyt pääty punasiin. Ei mikään poikkeuksellisen kova hankinta, mistä muut seurat olisi pahasti kateellisia. Puolikas sulka hattuun. Olisi kelvannut mun Jokereihin."
-Ollut pettymys odotuksiin nähden. Tosin, jos joku odotti virtuoosia kiekon kanssa joka tekee itsestään ja ketjukavereistaan parempia, niin pettymys tuplasti isompi.
"Hari: Täyttä arpapeliä"
-Jossain määrin positiivinen, ottaen huomioon odotukset. Ei kuitenkaan mitenkään erityisesti joukkuetta vahvistava tai mikä poislähtiessään heikentäisi selvästi joukkuetta.
"Puustinen: Kova hankinta lähtökohtaisesti. Sulka hattuun. Olisi kelvannut mun Jokereihinkin."
-Kovat odotukset ja vastannut huutoon. Hyvä hankinta edelleen.
"Stloukal: Täyttä arpapeliä. Veikkaisin että jää kokoonpanon ulkopuolelle."
-Nojoo, yhdentekevä joukkueen menestyksen kannalta. Luulisi omista junnuista löytyvän yhtä tärkeitä pelaajia ajoittaiseen rotaatioon.
"Block: Täyttä arpapeliä. Ei kummemmat tilastot menneiltä vuosilta tai todella kovaa odotusarvoa ja potentiaalia. Saattaa kuitenkin myös yllättää."
-Hiljasta on ollut. Näkeekö kauden loppua ifk:ssa? Yhdentekevä hankinta taas kerran.
"Elkins: Tasapaksu kolmos sentteri, ei niinkään huippuhankinta. Toisaalta pelasin jo viime kaudellakin, joten voiko laskea hankinnaksi ylipäätään?"
-Pelannut mun odotuksia paremmin. Tosin edelleenkin, mikäli kyseessä joukkueen paras sentteri, on joku mennyt joukkueen kokoamisessa väärin tai edelläolevat on flopannut pahasti (Kuparinen). Oon valmis nostamaan mun arvomaailmassa ok-kakkosketjun sentteriksi eikä enää yhdentekevä kolmonen.
"Fata: Mahdollisesti hyväkin hankinta, mutta onko hankittu sentteriksi vai laituriksi. Antaa tosin pelien näyttää. Siinä saattaa olla aika ratkaiseva ero mikä kääntää hankinnan hyvästä huonoksi tai toisinpäin."
-Tarviiko tähän mitään sanoa? Mulla oli kohtuulliset odotukset, mutta ei ole vastannut niistä yhteenkään. Floppi.
Tähän päälle voidaan vielä miettiä Gilliesin hankintaa. Noh, siitä tuskin tarvitsee paljon mainita mietittäessä joukkueen menestyksen mahdollistamista.
Tossa 13 hankintaa mitä käsittelin ennen kauden alkua. Niissä yksi onnistuja (Puustinen) ja yksi mahdollinen onnistuja, riippuen loukkaantumistilanteesta (Salmelainen). Elkisin mä nään enemmänkin jatkosopimuksena, kuin hankintana.
Olenko nyt oikeutettu jo kritisoimaan Nybarin hankintoja ilman värilaseja vai olenko mielipiteissäni pahasti metsässä? Toki aina voi miettiä mikä rooli Summasella on peliesityksiin ja pelaajien motivaatioon sekä itsevarmuuteen. Pelisysteemi, mikä nyt on mitä on, ei myöskään ainakaan edesauta yhdenkään hankinnan onnistumista, mikä tietysti voidaan ottaa myös huomioon. En mä myös kuitenkaan väitä etteikö muutama noista voisi vielä puhjeta kukkaan kauden aikana, jos pelisysteemissä löytyy joku oikea punainen lanka, johon pelaajat voisivat vähän tukeutua ja tietäisi mitä kentällä kuuluisi tehdä. Suuresti epäilen kyllä..