HIFK 2013–2014 – joukkueen rakennus

  • 3 483 589
  • 7 163

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Elkins on paljon nuorempi, potentiaalia on ja pelannut ihan mukavasti nyt ja uskoisin, että jos saisi jatkaa joukkueessa niin ensi kausi olisi paljon parempi kuin mitä nyt ollaan nähty. Omissa papereissani Elkins on korkeammalla kuin Eriksson kun aletaan miettimään ensi kauden kolmossentteriä.

Sama. Hirvonen aloittaa hyvin, on nopeampi ja antaa oivaltavampia syöttöjä. Rikkonainen kausi alla ja potentiaalia on parempaan. Katselisin kyllä Elkisinä mieluummin kolmosen senana kuin Erikssonia.

Ykköskorin miehien hankinta on kaikki kaikessa. Ykkösveska, ykköspakki, ykkössena ja ykkösmaalipyssy.

Kyllä ne muut täytemiehet sitten löytyy.

Kaksi ensimmäistä kenttää pitäisikin olla tyyliin:

1. Hagman-Azavedo-Hannula
2. Pakarinen-Makke-Salmelainen
3. Talaja-Virtanen/Elkins-Superlupaus/Somervuori
4. Junnupörrääjät.

"Kousa, joka paikkaisi Viton"
Klube
Söde
Melart
Salmi
Kurvinen
"Mr all-around iso ja ilkeä punainen kolmonen"

Jossei "Salmelainen" tule, niin Eeron voi pitää ellei ole liian kallis, mutta voisin Eeronkin tilalle ottaa jonkun tulevan supertähden. Ovelamman ja paremman ja nuoremman.

Villen pitäisin luonnollisesti rosterissa, mutta eiköhän ne pelit ole pelattu.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Potentiaaliset legendat ja fantasiarosteri 13-14

Legendahaku

IFK tuntuu preferoivan pysyvästi kotiin tulevia paluumuuttajia, uransa kotona päättäviä, koska niistä voi tehdä legendoja. "Matti Hagmaneita". Kai ne kaikki Murrot ja Hexit jne on myös sellaisia, en vain ole itse todistanut. Pepen, Saken ja Köllin muistan hyvin, mutta vaikea on laittaa kaikkia kolmea siihen kategoriaan. Jos Ville lopettaa, on itsestäänselvää ettei samanlaista jääkiekon jedi mindtrick zen masteria mistään löydy. Mutta Ville ehkä pelaa vielä kauden, tai jää ainakin jakamaan tietouttaan jollakin tapaa (penkin taakse?). Peltonen saattaa vielä jatkaa, mutta joka tapauksessa olisi syytä varautua siihen, että Villen lopettamisesta syntyvä johtajuus- ja IFK-paluumuuttajalegenda-vaje täytyy yrittää korvata.

Jarkko Ruudun (taidan nyt ensimmäistä kertaa pariin vuoteen näppäillä nämä nimet...) uskoin oikeasti omaavan potentiaalia tähän kategoriaan. Hän vaikuttaa fiksulta ja luulin, että hän ymmärtää syvimmän olemuksen pelistä. Sen sijaan hän osoittautui ymmärtävän vain syvimmän olemuksen jostain hyvin mustasta, synkästä ja likaisesta. Hän on aina pelannut kovaa, usein sääntöjen rajamailla ja vähän yli, mutta hän on näyttänyt minulle vasta toimillaan Jokereissa, että olin aivan turhaan pettynyt hänen valitessa Jokerit. Kiitän IFK-organisaatiota koko sydämestäni, ilmeisesti siellä nähtiin jotain mitä minun olisi pitänyt nähdä jo kaudella 2004-2005.

Bergenheim oli outo tapaus, olikohan se jonkunlainen vastatoimi Jarkon valittua Jokerit? Oli sitten kuinka "oikeesti IFK", ei Seanista ole legendaksi. Sami Kapasen en ikinä uskonut tulevan takaisin. Ehkä hän ei ehtinyt kiintyä seuraan, taisi olla vain vuoden meillä? Ehkä hän ei läpäissyt jotain dinoriittiä, dunno. Olli Jokinen tuli työsulun ajaksi takas, mutta päättääköhän hänkään uransa IFK:ssa? Tuskin, joskin todennäköisyys on korkeampi kuin Kapasella ikinä oli. Kumpikaan savolainen ei myöskään oikein muistuta mitään IFK-legendan holotyyppiä.

SM-liiga on kasvattajaliiga, eikä tähdet ja legendat enää pitkään aikaan ole pelannut yhdessä seurassa koko uraansa. Pitkän uran omaavan pelaajan kasvamisprosessiin kuuluu siipien kokeilu muualla. Toiset menee landelle, Kärppiin, Ruotsiin kasvamaan, toiset jopa Jokereihin, ja heistä voi palatessaan tulla Söden ja Hirson kaltaisia SM-liigan supertähtiä. Jotkut näistä pääsevät myös kokeilemaan NHL:ssä, kuten T.Ruutu, N.Hagman ja T.Salmelainen. Jotenkin minusta tuntuu, että Jarkon mentyä naapuriin, myös Tuomo saattaa olla menetetty tapaus (jo toisen kerran :P). Mutta Ville Peltosta, Tony Salmelaista ja Niklas Hagmania yhdistää se, että heidän faijansakin olivat IFK-legendoja.

Tästä kolmen (jos Tuomo lasketaan), tai kahden (jos ei), pelaajan ryhmästä meidän tulisi siis mielestäni etsiä seuraavia potentiaalisia paluumuuttaja-johtaja-legendoja. Viimeistään kaudelle 14-15, mutta miksi ei jo seuraavalle kaudelle.

Fantasiarosteri


IFK:n ykkössentteri kaudella 13-14 on mitä luultavimmin Markus Granlund. Ja sen homman se jätkä hoitaa mainiosti, kunhan sille hankitaan riittävän laadukkaat laiturit. Kakkossentteriksi pitää myös hankkia "parempi kuin Perrault". Se voisi tarkoittaa esim. tämän suuntaisia nimiä: Azevedo, Perrin, Dixon, Ramstedt, Filppula, Viitaluoma. Jos tyydytään "Loppi-vaihtoehtoon" kakkossentteriksi, tarvitaan laidalle rutkasti taitoa muodossa Lasch, Hamilton, Moran (menisi varmaan 2. sentterinäkin).

Nelssonin sena saisi mun puolesta olla edelleen Liivik, mutta man's gotta dream, joten jos se haluaa kokeilla siipiään, kelpaa neloseksi kyllä esim. kahden vuoden takainen Töykkälä tai mahdollisesti tämä Jonne Virtanen, jos JYP-tuttujen puheisiin on luottaminen. Kolmosen keskelle toivon että saadaan pidettyä joko Eriksson tai Elkins, mielummin Eriksson. Rooli pienenisi, mutta toivottavasti muut asiat painaisivat vaakakupissa.

Melart olisi kyllä oleellista pitää, miksei myös Klubertanz hänen parinaan. Södellä on jo jatko. Siinä olisi kolme pakkia kuudesta. Kurvinen, Vainonen, Vaarasuo, Salmi, Varakas, Jokela... Siinä muutama nimi, joille joko voisi tarjota sopparia tai sitten ei. Summanen toivottavasti tietää paremmin kuin minä.

Tuohon päälle nykyiset laiturit miinus ehkä Luttinen (sopimus on/oli), Kuhta (lopettaako?), Ville (lopettaako?)... Pakarisella, Leinosella ja Talajalla on sopimus. Hagman korvaisi vallan mainiosti Hannulan ykköskentässä, ja Salmelainen toisi nopeutta Somervuortakin enemmän. Mitään NHL-miehiä kumpikaan ei enää ole, mutta ovat ne yksittäisinä pelaajina Hannulaa ja Somervuorta tasokkaampia.

Jos Peltonen vielä jatkaa mutta Kuhta ei, meillä voisi periaatteessa olla tulevalla kaudella jotain tän suuntasta fantasiaa:

Peltonen - Granlund - Hagman
Pakarinen - "Dixon" - Salmelainen
Talaja - Elkins/Eriksson - Leinonen
x - Virtanen - x
+Nykopp, Partanen, Åsten

Melart - Klubertanz
Söderholm - "Fernholm"
Salmi/Vaarasuo/Vainonen - Varakas
+Kurvinen

Ortio/Raanta/"Endras"
Norja
Husso

tl;dr
puolet pakistosta uusiksi
sisään Salmelainen, Hagman ja "Dixon", Ortion/Raannan tilalle mahdollisesti korvaaja
ulos Perrault(->"Dixon"), Kuhta(?), Luttinen(?), Somervuori(->Salmelainen) ja Hannula (->Hagman)
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Paluumuuttajaksi ja isähahmoksi voisi ottaa myös yhden veskarin. Olisiko aika kypsä Bäckströmin paluulle?

Ei taida ihan vielä olla. Luulisin, että saa ainakin vuoden diilin NHL:lään ja jos ei saa niin suuntaa muutavaksi vuodeksi Venäjälle ja tämän jälkeen ehkäpä IFK:hon.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mikä oli Summasen rooli Hagmanin siirtyessä HIFK:sta Bluesiin aikanaan?

Mä en kyllä rehellisesti sanoen tiedä/muista. Peliaika vaan rupesi vähenemään ja Kekäläinen kokosi sillekin kaudelle superjoukkuetta, jossa lappasi helvetisti jätkiä. Sen kyllä muistan, että kovin kummoisesti ei Nikellä kulkenut odotuksiin nähden eli ei hän mihinkään koirankoppiin joutunut. Saa korjata, jos olen väärässä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Olen ymmärtänyt niin, että Jonne Virtasen tulo merkitsee Liivikin lähtöä. Se on sääli, mun mielestäni molemmat mahtuisivat alempiin ketjuihin hämmentämään.
 

Kinkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiffen
Legendahaku
Mielestäni voisi tähän kategoriaan fantasioida Toni Lydmanin (Lahden kasvatti) kotiinpaluusta Helsinkiin, kun ei alkukaudesta meinannut edes rosteriin mahtua Ankoissa.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Olen ymmärtänyt niin, että Jonne Virtasen tulo merkitsee Liivikin lähtöä. Se on sääli, mun mielestäni molemmat mahtuisivat alempiin ketjuihin hämmentämään.

Siis onko se Virtanen nyt kuitenkin tulossa? Harmi ettei Simo jää, voisihan se kuitenkin pelaa laidassa Virtasen kanssa, joten en oikeen ymmärrä miksi nää kaverit ei mahdu samaan jengiin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mä en kyllä rehellisesti sanoen tiedä/muista. Peliaika vaan rupesi vähenemään ja Kekäläinen kokosi sillekin kaudelle superjoukkuetta, jossa lappasi helvetisti jätkiä.

Faktahan oli se, ettei pikkuhakki saanut mitään aikaiseksi HIFK:n paidassa ja sitä kautta peliaika tippui. Eipä hän kovin montaa kertaa päässyt kokeilemaan. Ekalla kaudella kahdeksan ottelua ja toisella 17, ja HIFK-ura oli siinä. Hagman oli täysi raakile, kun hänet nostettiin liigaan, liian paljon, liian aikaisin. Breikkaus tapahtui sitten Kärpissä ja sielläkin pelasi vielä a-junnujen pelejä.
 

deWILS

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Siis onko se Virtanen nyt kuitenkin tulossa? Harmi ette Simo jää, voisihan se kuitenkin pelaa laidassa Virtasen kanssa, joten en oikeen ymmärrä miksi nää kaverit ei mahdu samaan jengiin.

Itse ainakin olen siinä uskossa että kaikkien käänteiden jälkeen on jäämässä Jyväskylään
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Miten Laakso on pelannut KHL:ssä? Siinä olis todella hyvä puolustaja HIFK:lle, vois vähän laittaa sitä kuuluisaa rahaa tiskiin tässä tapauksessa. Salmelainen olisi hienoa saada takaisin, mutta millainen on miehen kondis nykyään? Ei kiitos enään omia poikia takaisin joilla ei kulje, vain huippupelaajia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Siis onko se Virtanen nyt kuitenkin tulossa?

Jos "hallipuheisiin" on uskominen, niin diili on ollut jo jonkin aikaa.

Olen ymmärtänyt niin, että Jonne Virtasen tulo merkitsee Liivikin lähtöä. Se on sääli, mun mielestäni molemmat mahtuisivat alempiin ketjuihin hämmentämään.

helposti mahtuis. Ei ne nyt mitenkään toisiaan sulje pois mun mielestä. Liivikin mahdollinen lähtö kirpaisee kyllä vähän.
 
Viimeksi muokattu:

atsku

Jäsen
Lisätään tuohon laatimaani listaan vielä SaiPan Brad Moran. Kaverilla yhdeksän peliä alla ja tehot 4+6=10. Suhteellisen vakuuttava alku, kun vielä otetaan huomioon että siellä ei ole ketjukaverit mitään liigan kärkitasoa.

Jaa, niin, Giliati ja Mankinen. Nää jos pelaisi HIFKissä ne olis aivan saatanan hyviä, mut nythän ne ei ole. Ei millään pahalla, eikä mitään provoa, mutta kummallista kun pelaa jossain pienessä seurassa pitää olla ultimaalinen, että Stadin valoissa huomataan hyvyys. Kyllä se vaan on niin, että ihan liigan kärkikastin pelimiehiä on koko ykkösketju SaiPassa tällä kaudella ja osasyy Moranin pisteisiin löytyy ketjukavereista + Salcidosta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Jos "hallipuheisiin" on uskominen, niin diili on ollut jo jonkin aikaa.

Ainakaan helmikuun puolessavälissä ei ollut. Siinä vaiheessa ei ollut sopimusta mihinkään ja myös JYPiltä oli vielä sopimustarjous pöydällä.
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Paluumuuttajaksi ja isähahmoksi voisi ottaa myös yhden veskarin. Olisiko aika kypsä Bäckströmin paluulle?

Ei missään nimessä palaa Suomeen vielä. Vahvat näytöt Wildissä ja muutenkin Suomi tällä hetkellä kaukainen ratkaisu.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Miten Laakso on pelannut KHL:ssä? Siinä olis todella hyvä puolustaja HIFK:lle, vois vähän laittaa sitä kuuluisaa rahaa tiskiin tässä tapauksessa. Salmelainen olisi hienoa saada takaisin, mutta millainen on miehen kondis nykyään? Ei kiitos enään omia poikia takaisin joilla ei kulje, vain huippupelaajia.

Laaksolla sopimus Severstalin kanssa myös ensi kaudesta ja tosiaan, miksi Salmelainen pitäisi naarata tänne? Kolme viimeisintä kautta luokkaa keskinkertainen, tämä mukaanlukien. Olisi toivotavaan toivotaan hankinta. Jos 100k irtoaa, niin mikäs siinä, enempää ei kannattaisi tuollaiseen kysymysmerkkiin satsata. Ihan sama, vaikka kaksi hyvää kautta löytyykin uralta, niistä on jo aikaa.

e. Janne Lahti saattaisi olla yksi hyvä vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Hyi helvetti. Kyseessähän on ihan läpimätä narri, samaa kastia jonkun Jyrki Louhen tai Ville Leinon kanssa. Siis ei todellakaan jatkoon, ei ikinä. Kai tämä oli joku huono vitsi?

Mä olen kuullut saman toiveen joltain muultakin IFKn kannattajalta, itselle ko. mies on ollut inhokki jo pitkään.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hyi helvetti. Kyseessähän on ihan läpimätä narri, samaa kastia jonkun Jyrki Louhen tai Ville Leinon kanssa.

Itse kyllä miellän hänet HPK:n pelaajaksi, vaikka viimeiset vuodet onkin viettänyt naapurissa. Se on vaan niin, että hyviä pelaajia ei ihan kauheasti ole varaa lähteä valikoimaan seuramenneisyyden pohjalta tänä päivänä. Ja muutenkin, nuo kaikki esimerkkipelaajasi ovat HPK:n kasvatteja tai jostain muualta, jotka ovat pelanneet hetken naapurissa, hui kauheata.

e. Se pitää vielä sanoa, että kyllä sinä olet aika sekaisin, jos ei esim. Ville Leino kelpaisi sinun mielestäsi HIFK:n paitaan yhden naapurissa vietetyn kauden takia?
 
Viimeksi muokattu:

LP#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kyllä miellän hänet HPK:n pelaajaksi, vaikka viimeiset vuodet onkin viettänyt naapurissa. Se on vaan niin, että hyviä pelaajia ei ihan kauheasti ole varaa lähteä valikoimaan seuramenneisyyden pohjalta tänä päivänä.

Kyllä se on nimenomaan just näin. Ton tasoinen jannu kuin Kerho-kasvatti Lahti onkin, on idioottimaista dumata muutaman narrivuoden takia. Olisi ennemmin ristiriitaiset fiilarit, jos olisi IFK-kasvatti.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mielestäni voisi tähän kategoriaan fantasioida Toni Lydmanin (Lahden kasvatti) kotiinpaluusta Helsinkiin, kun ei alkukaudesta meinannut edes rosteriin mahtua Ankoissa.
Tiedä sitten totuuspohjasta, mutta oliko tässä ketjussa, kun joku Lahtelainen tiesi kertoa IFKn olevan Lyden seura Suomessa. Jos Marko Tuulola pystyy pelaamaan liigassa vielä, niin sen kaavan mukaan Lydellä pitäisi olla 4-5 pelivuotta vähintään jäljellä (Sm-liigatasolla). Se on sitten eriasia, mitkä ovat miehen intressit pelaamisen suhteen.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Mikä oli Summasen rooli Hagmanin siirtyessä HIFK:sta Bluesiin aikanaan?

Tämä oli varmaan retorinen kysymys. Hagman oli vielä aika kokematon ja siihen jengiin ei kaikki mahtunut. Jälkeenpäin olisi kyllä mahtunut ja mahtuisi taas.

Kaikki ei tykkää Ramista ja Rami ei tykkää kaikista, sitä sä varmaan tässä haet, siinä ei ole uutista.

Hagman on kyllä tervetullut takaisin ja mahtuu samaan koppiin Summasen kanssa. Ei sun täydy siitä olla huolissasi.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se on nimenomaan just näin. Ton tasoinen jannu kuin Kerho-kasvatti Lahti onkin, on idioottimaista dumata muutaman narrivuoden takia. Olisi ennemmin ristiriitaiset fiilarit, jos olisi IFK-kasvatti.

Itse en näe yhtään syytä vihata Janne Lahtea. Kiinnitin kaveriin huomiota jo aikanaan HPK:ssa, kun kahtena pudotuspelikeväänä teki 22:teen pudotuspeliotteluun 18 tehopistettä ja toivoin häntä meille. HIFK:n mestaruusvuonna Jokereiden henkinen selkäranka HIFK:ta vastaan = Janne Lahti. Kyllä siinä sarjan aikana mielessä kävi, että ei saatana yksi jätkä voi HIFK:ta pihalle kammeta. Onneksi se läpiajo tuli Hentuselle, eikä Lahdelle. Game sevenissä kaveri oli aivan loppu. HIFK pehmitti kaveria koko sarjan.

Hyvin aikaisessa vaiheessa uraansa Antti Pihlström ja Leo Komarov olisivat olleet hankintalistallani. Ei paljon enemmän HIFK:n näköisiä pelaajia olisi voinut löytää, mutta HIFK:lla oli kiire hankkia ihan toisen tason jätkiä. If you know what i mean?

Hagman taisi kuitenkin olla mukana Summasen lyhyen maajoukkueuran aikana. Ainakin World Cupin jengissä oli mukana.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä oli varmaan retorinen kysymys. Hagman oli vielä aika kokematon ja siihen jengiin ei kaikki mahtunut. Jälkeenpäin olisi kyllä mahtunut ja mahtuisi taas.

Hagman menee samaan kastiin Salmelaisen, T. Ruudun, Enlundin, Ramstedtin ym. kanssa. Eli ryssittiin muualle, kun ei uskallettu antaa vastuuta, vaikka kaikki vähääkään mistään ymmärtävät näkivät potentiaalin kaukaa. Ja nyt ei ole kyse mistään jälkiviisaudesta, itseäni harmitti kaikki siirrot aikanaan samantien. Nykyisistä "junnuista" sama tilanne on lähinnä Partasen suhteen. Potentiaalia on sen verran, että olisihan se todella iso menetys tulevaisuuden kannalta, jos ei kiinnitetä tuleviksi kausiksi. Kyllähän sitä mielellään näkee omien kasvattien breikkaavan IFK-paidassa eikä jossain böndellä.
 

Koffari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voisin ottaa Lahden kahdesta syystä meille.
1. Todella kova äijä tekemään duunia, isokokoinen ja osaa tehdä maaleja
2. Näpäytys narreille
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös