HIFK 2013–2014 – joukkueen rakennus

  • 3 481 311
  • 7 163

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllähän tuo joukkueen runko alkaa pikkuhiljaa valmistumaan, muutamia ukkoja vielä sisään niin hyvä tulee:

Luttinen/Hagman/Salmelainen/XXX - Mclean - Puustinen
XXX/Peltonen/Hagman/Salmelainen - XXX/Makke - Somervuori
Partanen/Talaja - XXXLuttinen - Pakarinen
Talaja/Partanen - XXX/Virtanen - Leinonen
Hari, Piiparinen, Kivelä, Nykopp + muut

- Toivotaan nyt että Makke jatkaa niin oikeastaan puuttuisi enään se kolmossentteri.
- Jos sieltä nyt Hagman ja Salmelainen molemmat tulisi niin silloinhan Arttua voisi peluuttaa kolmosen keskellä ehkä?
- Eli periaatteessa jos kolmikosta Peltonen, Salmelainen ja Hagman meillä pelaa yksi ensi kaudella niin pitäisi hankkia joko se kolmossena tai kärkilaituri. - Jos tuosta kolmikosta pelaa kaksi niin Luttista voitaisiin kokeilla keskellä ja jos kolme niin alkaa olemaan aika paljon laatua laidoissa.
- Eli pari tai kolme hyökkääjää vielä sisään..

Puolustuksesta en oikeen osaa sanoo mitään, mutta kyllähän sinne yks isäntä ( Jere ) menisi :)
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Mun mielestä tää näyttää nyt siltä, että Virtanen haluaa jäädä Jyppiin ja IFK:lla ei ole mustaa valkoisella tämän kiistan voittamiseen. Tähän päätelmään tulen Nybondaksen sanomisten perusteella: "- Oy HIFK-Hockey Ab:lla on pelaajasopimus hyökkääjä Jonne Virtasen kanssa." ja "Tiistaina 30.4. Virtanen soitti minulle ja vahvisti tulevansa IFK:hon."

Siis mitä vahvistamista siinä olisi jos olisi mustaa valkoisella? En nyt löydä sitä haastattelua missä Nybondas vastaa kysymykseen tyyliin "onko teillä Virtasen nimi papereissa" jotenkin näin että "meillä on voimassa oleva sopimus Virtasen kanssa." eli kierteli kysymystä.

Melkoista puuhastelua IFK:lta jos julkaisivat sopimuksen ennen kuin on allerkirjoitukset valmiina.

Näinhän siinä kävi kuten osasi jo 04.05. päätellä. IFK:lla ei nimeä papereissa ollut.

En ole sen enempää seurannut tänä casea joten yllätyin että SM-Liiga on puuttunut tähän. Kuvittelin IFK:n ja JYPin sopivan asian keskenään suljettujen ovien takana niin että Virtanen pelaa JYPissä ja IFK saa korvauksen. Ei varmaan ole kovassa huudossa Jonne IFK:n kopissa ja Summasen silmissä. Faneista puhumattakaan (en ole lukenut viestejä). Toivottavasti apinaa istutetaan koko kausi katsomossa.
 
Itse haluaisin, ainakin alkukaudesta, katsoa mihin nuorista laitureista on. Käytännössä mun jengissä ois siis tilaa korkeintaan yhdelle kolmikosta Peltonen, Salmelainen, Hagman. Kolmikko on edellä mainittu omien toiveiden mukaisessa järjestyksessä. Villen kohdalla tosin se varaus, että äijän on oltava 100% kunnossa, mutta eiköhän herra fiksuna kundina itsekin ole tätä mieltä. Kakkos ja/tai kolmossentteri sisään ja sitten tarpeiden mukaan täydennyksiä kauden mittaan. Kausi voitaisiin ihan hyvin aloittaa mielestäni kokoonpanolla;

Peltonen/Salmelainen/Hagman/Luttinen - McLean - Puustinen
Partanen - XXX - Somervuori
Hári - XXX/Luttinen - Pakarinen
Talaja - Piiparinen/Nykopp - Luttinen/Leinonen
+ Öfverström, Kivelä, Torniainen.

Jos kukaan kolmikosta Ville, Tony, Niklas ei pelaa meillä ensi kaudella niin sitten Arttu ykkösen laitaan ja kaksi sentteriä sisään. Kolmosen keskelle yrittäisin edelleen kiinnittää Elkinsin. Kakkoseen sitten joku pelintekemiseen kykenevä kaveri. Kun en muita nimiä keksi niin vedetään Hirso hatusta, eli kakkosen keskelle Kim Hirschovits.

Puolustus on myös varsin hyvällä mallilla kauden alkua ajatellen. Jostain tosin pitäisi pieraista yksi kiekolliseen peliin pystyvä kaveri joka olisi vielä mielellään right. Oma ajatukseni olisi tehdä Klubertanzin kanssa jatkosopimus. Pakkiparit olisivat jotain tämän suuntaista;

Söderholm - XXX/Klubertanz
Eklund - Jokela
Kurvinen - Birch/Vainonen/Teppo/Nyqvist/Salmi.

Tärkeää olisi kuitenkin saada nuorille sitä peliaikaa ihan liigassakin. Varsinkin Vainonen esitti erittäin lupaavia otteita äijissä Matikaisen kaudella. Salmi ei ole minua vakuuttanut, mistä syystä on minun kirjoissani hierarkian viimeisenä vaikka onkin junnuista kokenein.

Maalivahtien osalta olen edelleen posetiivari ja uskon Raantan pelaavan ensi kauden meillä. Tällöin maalivahti osasto on kyllä kunnossa. Muutenkin luotto Nybaan on tältäkin osin kova.
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Eipä anna pelaajille kovinkaan hyvää signaalia IFK-organisaatiosta pelaajille, mikäli JV joutuisi katsomossa vuoden istumaan. Tämä on kuitenkin pelaajien peli ja vaikka kuinka sopimuksia pitäisi kunnioittaa, niin pelaajat katselee miten organisaatio kohtelee pelaajiaan ja tuo "kiusaaminen" ei varmasti parantaisi IFK:n osakkeita pelaajien silmissä. Varsinkaan kun nytkään ei hirveätä hinkua joukkueeseen ole ollut.
 

Dale Cooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Mother Nature Hockey
Mä veikkaan, että European Trophya kun mennään shortseissa ja t-paidassa tsiigaamaan, niin ketjut näyttää about tältä:

Koodi:
Puustinen	-	McLean		-	Partanen
Somervuori	-	Granlund/X	-	Peltonen
Talaja		-	Luttinen/X	-	Pakarinen
Hári		-	Piiparinen	-	Leinonen

Söderholm	-	Jokela
Eklund		-	Kurvinen
Birch		-	Vainonen

En sano, että tämä olisi henkilökohtainen unelmakokoonpanoni, mutta semmoinen kutina on, että paljon ei vahvistuksia enää kesän aikana tule. Laitureista alkaa olla ylitarjontaa, senttereistä edelleen alitarjontaa. Leinonen ansaitsee mun mielestä ens kaudelle paikan vakkarikokoonpanossa, mikäli edelleen kehittyy viime kauden tasosta. Hárin olen suunnitellut adoptoivani, joten hänellekin löytyy paikka omasta kokoonpanostani.

Birchin try-outin lopputulema ratkaisee luultavasti sen, tarvitseeko verorajalla roudata "Majesky" takalinjoille vai ei. Salmi, Nyqvist ja Teppo pystyvät hetkellisesti paikkaamaan loukkaantumisia (Salmi jopa pitempään).

Yksi tai kaksi sentteriä luultavasti kesän aikana julkaistaan Newslettereissä. Sekin riippuu näistä kahdesta keskeneräisestä keissistä (Makke ja Jonne).
 

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sano, että tämä olisi henkilökohtainen unelmakokoonpanoni, mutta semmoinen kutina on, että paljon ei vahvistuksia enää kesän aikana tule. Laitureista alkaa olla ylitarjontaa, senttereistä edelleen alitarjontaa. Leinonen ansaitsee mun mielestä ens kaudelle paikan vakkarikokoonpanossa

Tavallaan samaa mieltä, Peltonen kehiin ja laituripaikat on fyllassa. Leiskalle ehdottomasti mesta pelaavasta poppoosta.

Sentteritilanne huolettaa...
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Moni tuntuu täällä huutelevan, että "ihan sama joku Virtanen, kun on ymsyms mies eikä vaikuta mihinkään". Noh mun mielestä vaikuttaa, kertokaa ykskin mies, joka pistää tän hetkisestä jengistä vastaan narrien apinoille? Niin ei kukaan ainakaan niin, että siitä olisi jotain "hyötyä".
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Moni tuntuu täällä huutelevan, että "ihan sama joku Virtanen, kun on ymsyms mies eikä vaikuta mihinkään". Noh mun mielestä vaikuttaa, kertokaa ykskin mies, joka pistää tän hetkisestä jengistä vastaan narrien apinoille? Niin ei kukaan ainakaan niin, että siitä olisi jotain "hyötyä".

Totta, onko tuolta edes kukaan pudottanut hanskoja? Jokela ehkäpä joskus, niijoo Knockout-Kurvinen tietysti! Mutta sen jälkeen on aika hiljaista.
Edelleen voi siis kapteenillemme tehdä mitä haluaa ja me vain käännetään toinen poski. Mikä IFK se sellainen on?
 

LP#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moni tuntuu täällä huutelevan, että "ihan sama joku Virtanen, kun on ymsyms mies eikä vaikuta mihinkään". Noh mun mielestä vaikuttaa, kertokaa ykskin mies, joka pistää tän hetkisestä jengistä vastaan narrien apinoille? Niin ei kukaan ainakaan niin, että siitä olisi jotain "hyötyä".

Kyllä sieltä tarpeeksi kovaa luuta löytyy järjestyksen ylläpitämiseen Jokelan, Kurvisen ja oletettavasti myös P-Amerikan Birchin muodossa. Ei tänä päivänä enää nk. gooneja tarvita ja varsinkin IFKn kentän ulkopuolella vetämät oikeasti ISOt asiat eivät kestä yhtään kyseiseen aiheeseen liittyviä otsikoita/ skandaaleja. Sehän on fakta, että kiekko on seurassa tällä hetkellä tärkeysjärjestyksessä sijalla 2. Kuten Hjalliskin sen totesi, kun Areenaa alettiin rakentamaan, meni vuosiksi fokus Jokereista itse projektiin - ja merkit ovat ihan samat, valitettavasti.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh mun mielestä vaikuttaa, kertokaa ykskin mies, joka pistää tän hetkisestä jengistä vastaan narrien apinoille? Niin ei kukaan ainakaan niin, että siitä olisi jotain "hyötyä".

Millä tavalla tarkasti vastaan? Jokela ja Pakarinen ovat ihan räiskyviä kavereita, kuten Kurvinenkin. Vainonen on vielä 19-v, mutta painoa taitaa olla 190 cm varressa jo palttiarallaa 100 kg. Mulla on pieni tuntuma, että kaverista tulee Melartiakin ilkeämpi ja vahvempi maalinedustan siivoja. Toki kehittyen sillä vuosien varrella saa lisää lihasmassaa, johon ei ole oikotietä. Söderholm ei ole ikinä perääntynyt, jos alkaa kipinöitä lentelemään. Jostain vammaisista lätkäläpsyttelyistä jos puhutaan, niin viime kaudella joulukuussa Varakas haastoi ilman hanskoja Ben-Amoria, mutta vajakki luisteli sen verran sopivan hitaasti taaksepäin hihoja nostellen, että tuomarit ehti väliin. Jos puhutaan taklaamisesta ja fyysisestä väännöstä, niin noiden edellisten joukkoon voi laittaa mm. Talajan ja Partasen.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Kyllä sieltä tarpeeksi kovaa luuta löytyy järjestyksen ylläpitämiseen Jokelan, Kurvisen ja oletettavasti myös P-Amerikan Birchin muodossa. Ei tänä päivänä enää nk. gooneja tarvita ja varsinkin IFKn kentän ulkopuolella vetämät oikeasti ISOt asiat eivät kestä yhtään kyseiseen aiheeseen liittyviä otsikoita/ skandaaleja.

Samat miehet (pois lukien tietysti Birch) olivat viime kaudellakin rosterissa ja miten kävikään?
Kyllä mä toivoisin että meillä olisi oikeasti joku fyysinen pelote jengissä, muuten narrit hyppii jatkossakin silmille. Muistelen kun Sami Helenius tuli takaisin Jokereihin niin ekassa paikallisessa oli joku maalineduskahakka vihellyksen jälkeen, kävi Helenius vain vaihdosta jäällä vähän "kokeilemassa" luistintaan. Kummasti rauhotti tilannetta pelkällä tuolla tempulla.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei Virtanenkaan viime vuosina ole käsittääkseni juuri tapellut. Ja vaikka Rami käyttää varmasti kaikki keinot voittaakseen, niin kannattaa lukea niitä miehen viime vuosien kommentteja koskien tappeluita.

Jokereita pohtiessa tärkeintä olisi kuroa umpeen se pelillinen kuilu ja etenkin viime kaudella nähty ero pelinopeudessa ja -rakenteessa. Nämä kovistelujutut ovat enemmän fanien haihattelua ja romantisointia - ei IFK ole vuosiin ollut erityisen fyysinen joukkue, eikä SM-liigassa ole vuosiin pärjätty jollain poikkeuksellisella kovistelulla.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En ole sen enempää seurannut tänä casea joten yllätyin että SM-Liiga on puuttunut tähän. Kuvittelin IFK:n ja JYPin sopivan asian keskenään suljettujen ovien takana niin että Virtanen pelaa JYPissä ja IFK saa korvauksen.

Juuri tuon takia liiga puuttui. Jyp lähti siitä, että heidän tekemänsä sopimus oli pätevä, eikä todennäköisesti ollut halukas maksamaan korvausta. Nyt tilanne on paljon selkeämpi. Pelioikeudet ovat liigan mukaan HIFK:lla, mikä lienee edesauttavan Jypin halukkuutta korvausneuvotteluihin. Paskat mistään maineesta pelaajien silmissä, on niidenkin luipäiden opittava tekemiään sopimuksia kunnioittamaan. Ilman korvausta ei pidä Virtasesta luopua, istukoon sitten vaikka jyskälässä lapsenvahtina koko kauden, jos Jyp ei taivu.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Millä tavalla tarkasti vastaan?

Niin ainahan sitä voi hastaa ja perjaatteessa pääasia, että kuitti annetaan, MUTTA mielestäni suhteellisen noloa, jos joku ajelee kapteenimme taas paskaksi, joku menee hastamaan sen ja saa pataan 100-0. Muutama sekopää tilaukseen siis!
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samat miehet (pois lukien tietysti Birch) olivat viime kaudellakin rosterissa ja miten kävikään?

Ben-Amor suoritti puun takaa pahjoinpitelyn ja Jokela kumppaneineen lähti aivan oikein paukuttamaan minkä kerkiää, kun nämä toiset vajakit narripaidoissaan suojeli ringissä yhtä kusipäätä. Myöhemmin kauden aikan Varakas tästä pelokkaasta HIFK:sta heitti hanskat Ben-Amoria vastaan, mutta jo elekielestä näki ja luistellusuunnasta, että Jokereissa ei saanut tapella. Toki pahoinpitelyt puuntakaa oli sallittu.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ainahan sitä voi hastaa ja perjaatteessa pääasia, että kuitti annetaan, MUTTA mielestäni suhteellisen noloa, jos joku ajelee kapteenimme taas paskaksi, joku menee hastamaan sen ja saa pataan 100-0. Muutama sekopää tilaukseen siis!

Kuka sai viimeksi 100-0 pataan? Jokela joka siis lähti rähinöimään kyseiseen suuntaan? Jokereiden teko oli jotain johon on vitun hankala vastata samalla mitalla, jos ei halua raastupaan. Parempi pysyä poissa yhtä vammaisesta touhusta. Myöhemmin Peltonen kosti pisteillä, kun HIFK veteli kauden avauksessa Jokereita kakkoseen 7-3 numeroin. Taivas varjele, mitä yli-ihmisiä siellä narrinutussa luisteleekaan!!111!!11
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Moni tuntuu täällä huutelevan, että "ihan sama joku Virtanen, kun on ymsyms mies eikä vaikuta mihinkään". Noh mun mielestä vaikuttaa, kertokaa ykskin mies, joka pistää tän hetkisestä jengistä vastaan narrien apinoille? Niin ei kukaan ainakaan niin, että siitä olisi jotain "hyötyä".

Ei nykypäivänä enää hanskoja pudotella joten ihan turhaa roolittaa siihen ketään. Kyllä meidän pelaajista löytyy niitä jotka on valmiita puolustamaan omiaan tarvittaessa, kuten yllä jo mainittiin monet nimet.

Ja minusta ihan ok että JyP (tai Jonne) maksaa korvauksia IFKlle niin sen jälkeen on vapaa pelaamaan JyPissä. Jos kerta olosuhteet muuttui eikä voikaan tulla Stadiin niin sitten rehdisti vaan rahaa tiskiin, sillä selviää.

Se että miten tuo rahamäärä mitataan on ehkä kinkkisempi juttu? Vai onko tällaiseen olemassa mitään ennakkotapauksia? Minkäsuuruinen rahallinen haitta tästä nyt on syntynyt? Miten se mitataan?

Ja muutenkin ei minuakaan paljoa huvita koko äijää Stadissa nähdä kaiken sekoilun jälkeen.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Ben-Amor suoritti puun takaa pahjoinpitelyn ja Jokela kumppaneineen lähti aivan oikein paukuttamaan minkä kerkiää, kun nämä toiset vajakit narripaidoissaan suojeli ringissä yhtä kusipäätä. Myöhemmin Varakas tästä pelokkaasta HIFK:sta heitti hanskat Ben-Amoria vastaan, mutta jo elekielestä näki ja luistellusuunnasta, että Jokereissa ei saanut tapella. Toki pahoinpitelyt puuntakaa oli sallittu.

Totta, mutta Nordlundin tapauksessa ei myöskään tehty mitään, paitsi Liivik joka ehti soittaa 020202 ja selvittää kaverin osoitteen. Taklaus osottautui lopulta puhtaaksi mutta siinä tilanteessa kukaan ei tiennyt sitä, kun lukuisten hidastustenkin jälkeen asiasta ollaan vielä montaa mieltä. Kukaan ei reagoinut mitenkään, Ville tippui jäähän ja punaiset vain katselivat. 1.9. tapahtumat muistissa olisi ehdottomasti pitänyt lähimmän jätkän tiputtaa hankat ja haastaa Nordlund.
Edelleen olen sitä mieltä että tulevassa jengissä ei ole kunnon fyysistä pelotetta.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Kuka sai viimeksi 100-0 pataan? Jokela joka siis lähti rähinöimään kyseiseen suuntaan? Jokereiden teko oli jotain johon on vitun hankala vastata samalla mitalla, jos ei halua raastupaan. Parempi pysyä poissa yhtä vammaisesta touhusta. Myöhemmin Peltonen kosti pisteillä, kun HIFK veteli kauden avauksessa Jokereita kakkoseen 7-3 numeroin. Taivas varjele, mitä yli-ihmisiä siellä narrinutussa luisteleekaan!!111!!11

No mä näen, että jos vaikka mainitsemasi Söde menee haastamaan Ben-Amoria tai Rudia niin pataan tulee 100-0. Emmä ymmärrä tää on mun mielipide ja jos haluan jengiin sekopäitä niin haluan se ei varmaan sulta ole mitään pois? :)
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleen olen sitä mieltä että tulevassa jengissä ei ole kunnon fyysistä pelotetta.

Yksikään yksittäinen pelaaja, fyysinen pelote, ei estä näitä tapahtumia. Mielestäni. Tämä yli-ihmisiä täynnä oleva Jokeritkin otti useamman osuman Kekäläisen kausilla ilman, että sieltä tuli mitään normaalia kuittia tuo pahoinpitely lukuunottamatta. Mm. samassa ottelussa Salmi hyökkäsi tästä pelokkaasta HIFK:sta Filppulan kimppuun, eikä kukaan narri tullut paikalle, vaikka siinä ympärillä pyöri useampi. Narreja on taklailtu mm. viime kaudella samassa ottelussa, jossa Peltonen taklattattiin taklattiin Moses, mutta narrien fyysiset pelotteet eivät tulleet kuittailemaan lähimaillekaan. Mutta yli-ihmiset ovat yli-ihmisiä. Itse vetäydyn tästä keskustelusta nyt, koska kaikkeni olen asiasta oikeastaan sanonut. Melkein.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mä näen, että jos vaikka mainitsemasi Söde menee haastamaan Ben-Amoria tai Rudia niin pataan tulee 100-0. Emmä ymmärrä tää on mun mielipide ja jos haluan jengiin sekopäitä niin haluan se ei varmaan sulta ole mitään pois? :)

No hei, mä esitin vain oman näkemykseni asiasta ja mä olen aina oikeassa. Ja tuossa Peltosen tapauksessa samantien paikalle lähti Jokela, joka ei ottanut turpaan 100-0, Kurvinen ja Salmi. Ja tuomarit olivat Ben-Amorin käsissä, johon ei olisi ehtinyt kimppuun ilman supermiehen äänennopeutta. Katso vaikka uudestaan se video, niin oikeastaan 1.9.2012 nuo kentällä olleet omat toimivat täysin oikein ja yllättävän nopeasti lähti paikalle. Vertaa sitten tuota vaikka miten nopeasti narrit olivat fyysisten pelotteidensa kanssa Filppulaa jeesaamassa.

Mun mielipide siis on, että joukkueessa on jo nyt paljon kiloja, näköä ja ilkeyttä ja itkeminen mun näkökulmasta fyysisyydestä on naurettavaa. Ja mähän olen oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

No niinpäs tulikin. Tämä fyysinen pelote, joka ei ottaisi 100-0 turpaan. Katsoin tuosta pätkästä väärää kohtaa, jossa siis Melart lähti rusikoimaan Ruutua ja siinä kesti jonnin verran ennen kuin ketää tuli paikalle. Olikohan sekin Melartin hihaa hennosti nykivä henkilö Moses? Näytti niin pieneltä kaverilta tuosta kuvakulmasta, mutta toisaalta narreissa yli-ihmisillä ei kilojen ja senttien puute vaikuta mihinkään.

Mutta nyt mä lopetan tämän keskustelun osaltani.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Mikä ihme juttu tämä on, että Luttinen on laitettu monessa kenttähahmotelmassa keskelle? Kyllähän Luttinen on laituri ja siellä omimmillaan. Itse näe HIFK:n hyökkäyksen jotakuinkin näin:

hankinta - McLean - Puustinen
Peltonen - Granlund/hankinta - Somervuori
Luttinen - Eriksson/hankinta - Talaja
Hari - Virtanen?/Nykopp - Pakarinen
Leveys: Nykopp, Partanen jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös