Hienoa säätä pidellyt?

  • 984 563
  • 8 622

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sade, pimeys, loska, paska, pakkanen, jää, kaikki käy, Ota sontikka, laita kalossit, kolmas kerrasto, taskulamppu, kaikki on järjestelykysymyksiä.

Helle ei ole järjestelykysymys.

Otan osaa ongelmiisi, mutta oikeastaan hellekin on järjestelykysymys. Aurinkovarjot, tuulettimet, ilmastointilaitteet ym. on ollut käytössä kautta historian. Se ei tietysti lohduta jos ko. järjestelyihin ei ole mahdollisuutta, mutta samahan se on noiden talvikelien järjestelyjen kanssakin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Juuri näin. Alkuun kun tuo hankittiin, niin pahvia ei sillä hetkellä ollut, ja mentiin ihan sillä, että tuuletusikkuna oli auki, ja siitä letku sellaisenaan pihalle. Ikkunasta kuitenkin hyökkäsi lämmintä ilmaa sisään, ja lisäksi myös hyttysiä. Tärkein funktio tuolla pahvilla on kuitenkin se, että letku pysyy paremmin paikallaan, eikä putoa kesken kaiken lattialle.
Minulla tuli laitteen mukana tuommoinen ohjauslevy, mutta suunniteltu selvästi alueille joissa ikkunat ovat ihan erilaisia. Tuon saisi näppärästi siis yksinkertaiseen liukuikkunaan, saranallisiin tuuletusikkunoihinkin asennus kyllä onnistui, mutta ikkunaa jää auki niin paljon että ihan sama onko tuota ohjauslevyä vai ei (minkä lisäksi säädöt olivat lähimmälle tuumalle, askartelin sitten pakkausmuovista molempiin päihin patjat joiden avulla sai juntattua melko pysyvän oloisesti paikalleen). Olen käyttänyt nyt ulkoilmaa blokkaamaan raskasta pimennysverhoa ja kyllä sekin tuntuisi toimivan ihan ok, minkä lisäksi itse ikkuna-aukkoon ei tarvinnut asennella mitään virityksiä jotka pitäisi poistaa kun lopettaa ilmastointilaitteen käytön ja yrittää sulkea ikkunan. Tuo pimennysverho toki tosiaan aika paksu ja sen saa taiteltua melko tiiviisti putken ympärille ikkunan peitoksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla tuli laitteen mukana tuommoinen ohjauslevy, mutta suunniteltu selvästi alueille joissa ikkunat ovat ihan erilaisia. Tuon saisi näppärästi siis yksinkertaiseen liukuikkunaan, saranallisiin tuuletusikkunoihinkin asennus kyllä onnistui, mutta ikkunaa jää auki niin paljon että ihan sama onko tuota ohjauslevyä vai ei (minkä lisäksi säädöt olivat lähimmälle tuumalle, askartelin sitten pakkausmuovista molempiin päihin patjat joiden avulla sai juntattua melko pysyvän oloisesti paikalleen). Olen käyttänyt nyt ulkoilmaa blokkaamaan raskasta pimennysverhoa ja kyllä sekin tuntuisi toimivan ihan ok, minkä lisäksi itse ikkuna-aukkoon ei tarvinnut asennella mitään virityksiä jotka pitäisi poistaa kun lopettaa ilmastointilaitteen käytön ja yrittää sulkea ikkunan. Tuo pimennysverho toki tosiaan aika paksu ja sen saa taiteltua melko tiiviisti putken ympärille ikkunan peitoksi.
Muistelen lukeneeni jostain, että ikkunaa mistä poistoputki menee läpi ei saisi muuten tukkia kokonaan, koska siitä pitäisi saada myös korvaava ilma poistoputken kautta poistuvan ilman tilalle. Jos tuon ikkunan tukkii kokonaan, niin korvaavaa ilmaa haetaan hormista, joka sekoittaa asunnon ilmanvaihtoa ja vähentää ilmastoinnin tehoa. Sama koskee toki muitakin ikkunoita ja ovia, eli niitä ei saisi pitää auki ilmastoinnin ollessa päällä.

Tämän vuoksi omasta ikkunasta olen jättänyt yläpäästä pienen osuuden tukkimatta, kun muuten olen pyrkinyt tiivistämään sen poistoputken ympäriltä. Tuntuu ainakin näin viriteltynä toimivan erittäin hyvin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Silloin 2 vai 3 vuotta sitten, kun oli heinä-elokuussa ne monta viikkoa kestäneet yli 30 asteen helteet, tein minäkin sen päätöksen, että tämmöistä en tule enää koskaan kokemaan uudestaan. Asunnossa oli päivisin se joku 29-30 astetta lämmintä ja öisinkään ei alta 27 asteeseen saanut viilennettyä mitenkään. Täällä on mahdollisuus laittaa läpivetokin, mutta ei se kauheasti auta, jos ei tuule yhtään ja ilma vain seisoo paikallaan.

Noita laitteitahan ei silloin saanut mistään, mutta heti syksyllä pistin tilaukseen ja seuraavana keväänä sen sai noudettua. On kyllä ollut täälläkin yksi parhaita hankintoja ikinä. Ainut huono tuossa on tietysti se, että yöllähän tuo on pakko laittaa pois päältä, koska pitää niin kovaa meteliä.

Päivällä saa kämpän kyllä niin viileäksi, että ihan sama kuinka kuuma ulkona on. Ei tarvitse sisällä ainakaan tuskastella, joka on ainakin minulla tehnyt sen, että näistä kuumista keleistä on nyt pystynyt nauttimaan ihan eri tavalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Silloin 2 vai 3 vuotta sitten, kun oli heinä-elokuussa ne monta viikkoa kestäneet yli 30 asteen helteet, tein minäkin sen päätöksen, että tämmöistä en tule enää koskaan kokemaan uudestaan. Asunnossa oli päivisin se joku 29-30 astetta lämmintä ja öisinkään ei alta 27 asteeseen saanut viilennettyä mitenkään. Täällä on mahdollisuus laittaa läpivetokin, mutta ei se kauheasti auta, jos ei tuule yhtään ja ilma vain seisoo paikallaan.

Noita laitteitahan ei silloin saanut mistään, mutta heti syksyllä pistin tilaukseen ja seuraavana keväänä sen sai noudettua. On kyllä ollut täälläkin yksi parhaita hankintoja ikinä. Ainut huono tuossa on tietysti se, että yöllähän tuo on pakko laittaa pois päältä, koska pitää niin kovaa meteliä.

Päivällä saa kämpän kyllä niin viileäksi, että ihan sama kuinka kuuma ulkona on. Ei tarvitse sisällä ainakaan tuskastella, joka on ainakin minulla tehnyt sen, että näistä kuumista keleistä on nyt pystynyt nauttimaan ihan eri tavalla.
Mulla oli parina edellisenä kesänä kämpän sisälämpötila pahimmillaan 37 astetta. 30 asteeseen tämä kämppä menee jo alkukesän peruslämmöllä, siihen ei tarvita edes helteitä. Ei tehnyt terveydelle hyvää, kun oli niin kuuma, että jatkuvasti tuntui pahalta ja yöllä ei tullut nukkumisesta mitään. Jos vähän sai nukuttua, niin heräsi joka kerta hiestä märkänä.

Viilennän tuolla yhdellä pöntöllä 80 neliön kämppää, joka siis kuumenee normaalisti aivan tolkuttoman helposti. Tarkoittaa sitä, että näillä keleillä pönttö on päällä 24/7. Olen ennenkin tottunut nukkumaan erilaisten hurinoiden keskellä, niin kyllä tämänkin kanssa onnistuu. Nyt on ollut pakko nukkua pöntön lähellä olohuoneessa, kun kelit ovat niin kuumia, että makuuhuone ei tunnu riittävän viileältä, vaikka sielläkin ollaan jossain 27-28 asteen tuntumassa sen aiemman 36-37 asteen sijaan. Olohuoneen 20-22 astetta on oikein miellyttävä ja tuon metelin kestää hyvin, kun lämpötila on sopiva.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla oli parina edellisenä kesänä kämpän sisälämpötila pahimmillaan 37 astetta. 30 asteeseen tämä kämppä menee jo alkukesän peruslämmöllä, siihen ei tarvita edes helteitä. Ei tehnyt terveydelle hyvää, kun oli niin kuuma, että jatkuvasti tuntui pahalta ja yöllä ei tullut nukkumisesta mitään. Jos vähän sai nukuttua, niin heräsi joka kerta hiestä märkänä.
No hyi helvetti.

Muistan kun täälläkin kiroilin sitä, että noilla 30 asteen sisälämpötiloilla hikeä pukkasi, vaikka vain istui paikallaan. Voin vaan kuvitella, miten hirveää on, jos lämmöt ovat tuollaisia mainitsemasi kaltaisia.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmastointipömpeli on ollut pari vuotta aivan ehdoton. Vaikka kesässä tulisi vain yksi helleviikko, niin kannan sen mielelläni kellarivarastosta kolmanteen kerrokseen. Tänä vuonna ostettiin vielä vetoketjulla toimiva tiiviste, minkä saa partsin oveen liimattua (ennen olen teipannut foliota karmeihin kiinni). Kone huutaa aamusta iltaan joka päivä ja yöksi pois, pysyy lämpötila mukavasti 22 asteen tienoilla ja aamuksi on noussut n. 24 asteeseen. Ilman tuota lämpötila huitelee siellä 28 tienoilla.

Tämäkin päätös johtui parin vuoden takaisista tappohelteistä, joista nippa nappa selvisi. Silloin vielä olin duunissa iankaikkisen vanhassa toimistossa, joten töissäkin odotti 31 asteen työhuone. Silloin tuli tehtyä harvinainen reissu Tallinnaan lähinnä ilmastoidun hotellihuoneen takia.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kai mun täytyy olla yksi niistä toisinajattelijoista tässä ketjussa ja pistää se eriävä mielipide näin simppelisti:

-Vittu mä nautin-

Ei ole kotona ilmastointia, joku viipperä katossa pyörimässä ja kuumaa on. Yöunet on mitä on, mutta tämäkin on yhdistelmä valoa, kesäyön viehätystä ja lämpöä. Vireystaso on kohdallaan, olo on kaikesta huolimatta energinen ja pirteä, ruokakin maistuu.

Kohta varmaan kolme viikkoa putkeen aivan uskomattoman upeita kesäöitä. Treenit kulkee, saa vielä mukavat lämmöt kun polkasee pyörällä salille. Eilen hikoiltiin sählypallon perässä juostessa ja kuuma oli kuin saunassa, mutta jotenkin tämän vain kestää.

Välillä on hypitty järveen uimaan, kun on turhan kuumaksi mennyt.

Meikäläiselle jokainen tällainen päivä kesällä on kuin pistäisi rahaa pankkiin sitä vääjämätöntä skeidaa odotellessa. Mitä en vain nyt jaksa miettiä.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Tälläin perhokalastajana täytyy kyllä sanoo: vituttaa. Kalaan ei pääse, kun kosket kiinni, eikä muutenkaan aivot omistava kalastaja rääkkää lohikaloja näillä helteillä. Elokuun eka viikonloppu varattu pariks päiväks koko koski Keski-Suomesta kavereitten kanssa, toivottavasti se ei mene reisille tämän hellepaskan takia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näyttäisi keräävän to-la sateita ja peräti ukosta tänne läntiselle Uudellemaalle. Erinomainen juttu luonnolle, eikä sinänsä haittaa muutenkaan, vaikka hyvin tuo ilmanala on viilentynyt illoiksi, eikä eilen kymmenen aikaan enää tarennut kunnolla kaljoitella riippukeinussa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tälläin perhokalastajana täytyy kyllä sanoo: vituttaa. Kalaan ei pääse, kun kosket kiinni, eikä muutenkaan aivot omistava kalastaja rääkkää lohikaloja näillä helteillä. Elokuun eka viikonloppu varattu pariks päiväks koko koski Keski-Suomesta kavereitten kanssa, toivottavasti se ei mene reisille tämän hellepaskan takia.
En tiedä kaloista juuri mitään, paitsi sen, että lohikalat maistuvat hyvältä, mutta onko mahdollista, että helteiden jatkuessa pitkään kalat saattavat jopa kuolla sen vuoksi?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En tiedä kaloista juuri mitään, paitsi sen, että lohikalat maistuvat hyvältä, mutta onko mahdollista, että helteiden jatkuessa pitkään kalat saattavat jopa kuolla sen vuoksi?
Voi aiheuttaa hapenpuutetta eli joo.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En tiedä kaloista juuri mitään, paitsi sen, että lohikalat maistuvat hyvältä, mutta onko mahdollista, että helteiden jatkuessa pitkään kalat saattavat jopa kuolla sen vuoksi?

Lohi kuolee jos veden lämpötila ylittää 24 astetta. Riskirajoilla varmasti pohjoisen joet jo.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näyttäisi keräävän to-la sateita ja peräti ukosta tänne läntiselle Uudellemaalle. Erinomainen juttu luonnolle, eikä sinänsä haittaa muutenkaan, vaikka hyvin tuo ilmanala on viilentynyt illoiksi, eikä eilen kymmenen aikaan enää tarennut kunnolla kaljoitella riippukeinussa.
Saisi joo hieman sadella ja ilma raikastua. Helsingissä ilmankosteus noussut taas 50% pintaan, joten helvetin nihkeä ja tahmea fiilis koko ajan, vaikka kämpän sisälämpö on maltilliset 26 astetta. Pitkän aikaa kosteusprosentti pyöri tavanomaisessa reilu 30% hujakoilla ja silloin ei kyllä ollut keleissä mitään valittamista.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Trooppiset yöt tulevat jälleen ja kaiken kruunaa siis tuo vittumainen kosteus, joka tekee helteestä entistä tukalamman tuntuista. Itse asiassa illat ovat olleet omaankin makuuni oikein mukavia viime viikkoina, mutta joo, otetaan sekin sitten pois.

 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienosti taas saanut nukuttua... Makuuhuoneessa on liian kuuma, sohvalla on kuuma, lasten huoneessa on liian kuuma ja parvekkeella huutaa lokit niin kovaa, ettei pysty nukahtamaan. Sisäpihalla on varmaan 30 lokinpoikasta ja aikuiset huutavat toisilleen ja ihmisille.

2 viikkoa ollut lomalla ja en ole ikinä nukkunut yhtä huonosti.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Piti hetken miettiä, miksi tuo kalastuskielto. Sitten vasta avautui, että kalastus on nykyään enempi tuollaista c&r harrastelua ja sellaisessa kiellon käsittää paremmin.
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
2 viikkoa ollut lomalla ja en ole ikinä nukkunut yhtä huonosti.

Hei, nyt ei sovi valittaa. Etkö tiedä, että nukkumaan pääset seuraavan kerran sitten syksyllä? Nyt pitää naatiskella näistä helteistä joka minuutti ja tunti minkä olet hereillä, koska kunnon paahto on niin kiva juttu kaikille!

Vitsit vitsinä, alkaa vaan kyrsimään tämä helteistä hehkuttaminen ja ymmärtämättömyys ettei helle oikeasti ole hyvä juttu ja se ei todellakaan sovi kaikille.

Toivottavasti saat levättyä ja nukuttua lomallasi.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Lopullinen ostopäätös ilmastointipöntöstä (hieno sana) tehty, sillä nyt vaikuttaa että siitä ehtisi todellakin olla hyötyä vielä tämän suven aikaan. Nythän täällä Joensuun suunnalla on ollut jonkin aikaa leppoisaa kuivaa hellettä, kovia lukemia lämmön suhteen joka päivä (27-28 vähintään), mutta ilmankosteus yölläkin hyvin maltillinen, keli siedettävä, jopa välillä ihan kiva! Kuivuus taitaa olla tappanut jo suurimman osan hyttysistäkin, tässä suhteessa pahin lienee takana. Etovan tunkkaisuuden suhteen kuluneet viikot ovat kuitenkin olleet vain lämmittelyä, sillä nyt FMI:n 10 päivän ennuste veikkaa että reilun viikon päästä alkaa tehdä tiukkaa päästä yöllä edes alle 25 asteen.

Tulee kyllä noita ennusteita kyylättyä reilusti enemmän kuin mikä olisi psyykkisen hyvinvoinnin kannalta optimalista. Itseasiassa pitäisi seurata vain omaa lämpömittaria ja taivasta oman olinpaikan yläpuolella, muuten ei saa kuin pahaa mieltä ja turhaumaa. Helpotus on aina sen 5-10 päivän päässä. Joo, tiedän, ennusteet ovat valistuneita arvauksia ja eivät koskaan lupaa mitään. Mutta jos noita tehdään niin voisivat helteiden aikaan alkaa siitä että joka päivälle 30 tai vaikka 35 astetta ja tarkistavat sitten alaspäin jos on tarvetta ja tarkempaa tietoa. Kyrsii tämä "pahimman vaiheen" siirtäminen päivä päivältä eteenpäin ennusteissa. Toivoa annetaan ja otetaan pois joka päivä. Hajottavaa.

Valivalivali... Joo. No, talvella ette minua tässä ketjussa nää... Olen silloin nauttimassa!
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lopullinen ostopäätös ilmastointipöntöstä (hieno sana) tehty, sillä nyt vaikuttaa että siitä ehtisi todellakin olla hyötyä vielä tämän suven aikaan.

Kyllä tuosta pöntöstä on iloa, kunhan vaan poistoilman saa johdettua pihalle kunnolla. Eihän tuollaiset kunnon ilmastointilaitteet ihan ilmaisia ole, mut mukavoittaa elämistä merkittävästi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen yleensä kohtalaisen sopeutuvainen keliin kuin keliin ja ei minua nämä aiemmat hellejaksot ole haitanneet, mutta nyt kyllä kieltämättä alkaa olla jo vähän äärirajoilla. Jos olisi edes sellainen perinteinen auringonpaiste ja helle niin se ei olisi niin tukala, mutta nyt on tuollainen mukava pilviharso ja +28 astetta lämmintä niin keli on todella painostava. Tuntuu huomattavasti pahemmalta kuin ne taannoiset hieman yli 30 asteen lämmöt kun sää oli muuten kirkas ja välillä kävi jopa tuuli. Nyt siis tosiaan todella painostava säätila.

Saa melkoinen seppä olla jos tästäkin kelistä nauttii.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Kyllä tuosta pöntöstä on iloa, kunhan vaan poistoilman saa johdettua pihalle kunnolla. Eihän tuollaiset kunnon ilmastointilaitteet ihan ilmaisia ole, mut mukavoittaa elämistä merkittävästi.

Tähän askarteluun liittyvä suunnittelu onkin se syy miksei ole vielä tullut marssittua lähimpään kodinkoneliikkeeseen. Joutuu vähän selvittelemään kun asuu vuokralla ja tuuletusikkunoissa on semmoset peltiset säleiköt ötökkäverkkojen lisäksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän askarteluun liittyvä suunnittelu onkin se syy miksei ole vielä tullut marssittua lähimpään kodinkoneliikkeeseen. Joutuu vähän selvittelemään kun asuu vuokralla ja tuuletusikkunoissa on semmoset peltiset säleiköt ötökkäverkkojen lisäksi.
Mulla taitaa olla samanlaiset setit tuuletusikkunoissa. Revin siitä vain vähän verkkoa pois tieltä ja teippasin suoraan säleikköön kiinni tuon putken. Mulla on oma kämppä kyseessä, mutta sen verkon saa yleensä aika siististi pois tieltä siten, että palaa verkosta ei tarvitse poistaa kokonaan, vaan irroittaa sitä sopivan verran ja taittaa sen osan verkosta pois tieltä. Tuskin vuokrakämpässäkään vaatii ihmeempää selvittelyä tuo.

Kiinnitystapoja olisi varmasti muitakin, mutta tuli kokeiltua gorillateipillä (ilmastointiteipin tehokkaampi versio), joka toimi niin hyvin, että ei tarvinnut muita kiinnitystapoja lähteä miettimään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lauantaille ja ensi viikolle luvattu taas yli 30 asteen lämpötiloja tänne Lahteen. On kyllä todennäköisesti tulossa kaikkien aikojen lämpimin kesä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja olihan se ennuste korjattu tännekin, ensin lauantaina +31 astetta ja sitten tasaista hieman vajaa + 30, kunnes taas keskiviikosta eteenpäin mennään yli 30 asteen. Edelleenkin, koko kesä tätä samaa paskaa, vituttaa. Lasten kanssa ei oikein pysty varjossakaan istumaan, eli hammasta purren mennään näköjään elokuun loppuun asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös